Outoja/mielenkiintoisia kalustohankintoja

Liittynyt
25 Elokuu 2020
Viestit
76
Aloitin viestiketjun erikoisille kalustohankinnoille.

Silloin tällöin liikennöitsijät hankkivat melko erikoista kalustoa. Siihen lukeutuvat mm. PL :n Yutongit, Nobinan ensimmäiset VDL:t. Mitäs muita outoja hankintoja on ollut, nyt ja menneisyydessä HSL-alueen ulkopuolella ja sisäpuolella. Ja voihan olla, että Yutongista tulee yksi Helsingin suosituimmista bussivalmistajista.🙂
 
Onko tarkoitus käydä läpi lähinnä paikallisliikenteen kalustoa kaupungeissa vai kaikkia busseja? Kaukoliikenteen puolella monella liikennöitsijällä on nykyään todella kirjavaa kalustoa, josta melko iso osa voi olla outoa tai ainakin mielenkiintoista. Onko ideana myös sisällyttää tähän lähinnä pysyvään käyttöön hankitut autot, jolloin erilaiset esittely- ja koeautot rajataan pois?

Mutta jos mietitään paikallisliikennettä, eräs varsin erikoinen hankinta oli STA:n Rába-MAN / Ikarukset 1996 - 97. Niissä oli lähtökohtana itäeurooppalainen konsepti, mutta tänne ne tilattiin heti uutena. Ne olivat korkealattiaisia, vaikka tuohon aikaan jo hankittiin matalalattiakalustoa isoihin kaupunkeihin. Em. Ikaruksia päätyi myöhemmin STA-kauden jälkeen Anderssonille / Askaisten Autolle. Ainoa löytämäni kuva niistä löytyykin Turun torin kulmilta.
 
Näitä yksittäisiä tapauksiahan lienee aika pitkä pätkä.

Vähän aikaa sitten vähän esitin parissa piirissä, jaksaisko joku tehdä listausta epäonnistuneimmista bussihankinnoista. Tietty määrä edellä, mitä suurempi erä, sitä suurempi painoarvo. Kaasubussit saisivat ainakin huomiota ;)


Kaukoliikenneautoista tuli mieleen, että meillähän on Suomessa ollut mm Renaultin alustalla oleva bussi. Savonlinjalla oli tällainen yksilö, mutten ole jaksanu perehtyä asiaan sen enempää. Eli oliko uniikki vai oliko noita joku toinenkin.
 
Kaukoliikenneautoista tuli mieleen, että meillähän on Suomessa ollut mm Renaultin alustalla oleva bussi. Savonlinjalla oli tällainen yksilö, mutten ole jaksanu perehtyä asiaan sen enempää. Eli oliko uniikki vai oliko noita joku toinenkin.

Tuo Renault'n logo Eaglen keulassa näyttää melkein joltain pilalta :lol:


Tämä Dunder on kyllä aika...moinen tapaus.

Mikä ihme Dunder muuten on? Ei googlettaminenkaan oikein mitään valaissut.
 
Ja sitten on tämä 60-luvulta "Lotilan" Lier Scania-Vabis. Olen lukenut sen tarinan jossain lehdessä, olisko ollut Hetkussa?
https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/E/Etela-Suomen+Linjaliikenne/09+ZCC-61+JL+100809.jpg
https://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/bdata.asp?id=8124&omni=

---------- Viestit yhdistetty klo 20:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:43 ----------

Tuo Renault'n logo Eaglen keulassa näyttää melkein joltain pilalta :lol:




Mikä ihme Dunder muuten on? Ei googlettaminenkaan oikein mitään valaissut.

Bussidatan kuvatekstissä on pieni slostus Dunderista https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/S/Savo-Karjalan+Linja/Muut/LRF-945+Tunni+170509.jpg
 
Savo-Karjalan Dunder on kyllä niitä erikoisimpia busseja Suomessa: http://www.savonjakeskisuomenbussit.fi/kortti.php?haku=LRF-945 ja Hispano Veleo III. Yleensäkin SKL:llä on ollut erikoisia hankintoja kuten myös Pekolalla ;)

Samaa mieltä. Onkohan hispano jonkinlainen konseotibussi, ihan kun olisin lukenut niin jostain? Mutta yksi Suomen rumimmista busseista!

---------- Viestit yhdistetty klo 04:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:58 ----------

Savonlinjan BaltScan Hessit ovat kummallisia laatikoita OmniCity-keuloineen

Baltscanilla lienee jotain yhteistä Scanian kanssa. Keulan lisäksi sen nimestä löytyy Scan, joka lienee lyhennelmä Scaniasta

---------- Viestit yhdistetty klo 04:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:03 ----------

Tämä Dunder on kyllä aika...moinen tapaus. Ohessa ottamani kuva jostain Savo-Karjalan Linjan varikolta vuodelta 2009

Näytä liitetiedosto 3056

Ahaa! Tuo on entisen omistajan väsäämä, koska entinen omistaja on dunder trafik
 
Samaa mieltä. Onkohan hispano jonkinlainen konseotibussi, ihan kun olisin lukenut niin jostain? Mutta yksi Suomen rumimmista busseista!

Ei ole konseptibussi. Se vaan ei ole kauhean yleinen bussi täällä. Espanjalaisen Hispanon valikoimasta löytyy paljon muutakin jännää.

Baltscanilla lienee jotain yhteistä Scanian kanssa. Keulan lisäksi sen nimestä löytyy Scan, joka lienee lyhennelmä Scaniasta

Aivan tarkkaan en kuviota tiedä, mutta Baltscan rakensi sveitsiläisen Hessin koreja lisenssillä Virossa ja ne koritettiin Scanian alustoille.

Ahaa! Tuo on entisen omistajan väsäämä, koska entinen omistaja on dunder trafik

Eikös tämä ollut ruotsalaisen keksijän kokoama auto? En ole Dunder Trafikista koskaan kuullutkaan.
 
Eikös tämä ollut ruotsalaisen keksijän kokoama auto? En ole Dunder Trafikista koskaan kuullutkaan.

Keksijä oli haaparantalainen Vilho Dunder, jonka firma oli Dunder Trading AB. Hänen innovaationsa oli kaarimaiset korin tukirakenteet, joka näkyy bussin keulassa selvästi.
 
Samaa mieltä. Onkohan hispano jonkinlainen konseotibussi, ihan kun olisin lukenut niin jostain? Mutta yksi Suomen rumimmista busseista!

---------- Viestit yhdistetty klo 04:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:58 ----------




Baltscanilla lienee jotain yhteistä Scanian kanssa. Keulan lisäksi sen nimestä löytyy Scan, joka lienee lyhennelmä Scaniasta

---------- Viestit yhdistetty klo 04:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:03 ----------



Ahaa! Tuo on entisen omistajan väsäämä, koska entinen omistaja on dunder trafik
Tarkoitin että dunder on konseptibussi
 
Yksi erikoinen bussimalli rantautui kahden yksilön voimin Suomeen viime vuosituhannen lopulla: Scania-DAB S11 -palvelubussi. Siinä akselit olivat ääripäissä niin edessä kuin takanakin, tämän seurauksena sitten pyörät jotakuinkin ajoneuvon kulmissa. Kuljettajan paikka oli miltei keskellä etuosaa (kuten monissa raitiovaunuissa) eikä suinkaan vasemmassa nurkassa. Voimansiirtokin oli erikoinen: täyshydraulinen järjestelmä hieman joidenkin työkoneiden tapaan ilman erillisiä vaihdeportaita. Jos oikein muistan, autot hankki aikanaan HKL:n suunnitteluyksikkö, joka vuokrasi niitä ainakin HKL-Bussiliikenteelle ja Suomen Turistiautolle. Numerointi meni alunperin niin, että CCO-779:stä tuli HKL #9812 ja CCO-772:sta HKL #9813, mutta viimeksi mainittu siirtyikin hyvin aikaisessa vaiheessa STA:lle saaden siellä numeron 399, mutta myöhemmin se palasi HKL-BL:lle kuitenkin numerolle 9855, koska numero 9813 oli sillä välin annettu aivan toiselle bussille. Kuvassa STA #399 Paatsamatien ja Orapihlajatien risteyksessä.

Scania-DABeista on foorumin jäsenen kirjoitus täällä. Kannattaa lukea!
 
Yksi erikoinen bussimalli rantautui kahden yksilön voimin Suomeen viime vuosituhannen lopulla: Scania-DAB S11 -palvelubussi. Siinä akselit olivat ääripäissä niin edessä kuin takanakin, tämän seurauksena sitten pyörät jotakuinkin ajoneuvon kulmissa. Kuljettajan paikka oli miltei keskellä etuosaa (kuten monissa raitiovaunuissa) eikä suinkaan vasemmassa nurkassa.
Scania-DABeista on foorumin jäsenen kirjoitus täällä. Kannattaa lukea!

Tuolla poikkeuksellisella kuljettajan paikalla oli varmasti iso vaikutua siihen, että DABien vasen kylki oli aivan lommoilla ja oikea kylki täysin ehjä.
 
Takaisin
Ylös