Saksasta tuodut keltaiset OmniExpressit

Liittynyt
24 Marraskuu 2019
Viestit
197
Elikkäs tähän voitaisiin yrittää tehdä listausta tässä viime vuosien aikana Suomeen rantautuneista Postbus OmniExpresseistä.


Tässä ainakin omia havaintoja:

Paunu 18 NLH-309:
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/06/IMG_2501+(2).JPG

Paunu 14 NLH-305:
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/07/IMG_3237+(2).JPG

Paunu 31 BXR-642:
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/07/IMG_3637+(2).JPG

Tokee 18 EON-402:
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/07/IMG_3262+(2).JPG

Launokorpi MNP-312
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/07/IMG_3629+(2).JPG

Lyttylän Liikenne 3 NLH-308:
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/08/IMG_4657+(2).JPG

Lyttylän Liikenne 5 XXC-998
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/09/IMG_5103+(2).JPG

Pohjolan Matka 313 NLH-313
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2019/11/IMG_4762+(2).jpg

A. Lamminmäki 31 EON-402
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2019/12/IMG_5143+(2).jpg

Lehdon Liikenne MNP-311
https://onninkuvat.kuvat.fi/kuvat/2020/02/IMG_9463.JPG
 
Kinnus-Kuljetuksen XOO-598 ja A&P Taipaleen 5 sekä Pohjolan Matkan 209 ovat myös entisiä Postbusseja. Jirtsun ja Kaizun kuvissa ovat.
Pirkanmaan Tilausliikenteen BXP-395 tsaitaa myös olla ex-Postbussi. Muitakin löytynee.
 
Lyttylä #19 (EON-403) oli aivan ensimmäisten joukossa, kun autoja alkoi vaeltaa takaisin synnyinsijoilleen.
 
Katselin tuossa PTA:n listaltaa 14,2 m:n OminiExpressit, niitä on vielä ainakin 246, 276, 312, 313 ja 379. Nehän on lyhyempiä kuin 14,9 metriset suomalaiset. Voi olla että jokin on jo mainittu. Lisäksi on Liikenne Väänäsen MNP-313.
Varmaan löytyy vielä lisää?
 
Ainakin seuraavat rekisterit ovat Saksan paluumuuttajia. Lisäksi entisiä ADAC Postbusseja on mennyt ainakin muutama Viroon. Osa niista on edelleen Saksassa uusilla ulkoasuilla ja omistajilla

Kinnus-Kuljetus XOO-598, XXC-999
Lauhamo A EON-399
Launokorpi J & M MNP-312
Lehdon Liikenne MNP-311
Lehtimäen Liikenne GNG-617, NLH-314
Liikenne Väänänen MNP-313
Lyttylän Liikenne EON-403, NLH-308, XXC-998
Mantelan Liikenne EON-400
Marttila Tours VZF-760
Matka-Niinimäki MNP-315
Paunu NLH-305, NLH-307, NLH-309, XXC-996
Pekkalan Tunturilinjat EON-398
Pirkanmaan Tilausliikenne BXP-395, VZF-762
Pohjolan Konekauppa FMX-203, FOM-261, FOM-301
Pohjolan Matka JKU-379, NLH-312, NLH-313, NLH-315, RTT-476, VZF-759
Proline Charter XXC-997
Saaga-Travel ERT-602, JLE-639
Salminen J Linja-autoliikenne EOX-774
Soisalon Liikenne NLR-100
Taipale A&P VZF-761
Tilausliikenne ARE RTT-475
Tilausliikenne Tammela EON-401
Tokeen Liikenne EON-402
Åbergin Linja CKT-344, CKT-345
 
2013 ja 2014 rekisteriin menneitä autoja yhdistänee aika pitkälti K440EB6x2*4-alusta, 14,2 metrin pituus, 1+0+1 ovitus ja 6600 mm:n akseliväli. Jotkut autot taisi keretä vasta 2015 kilpiin ja ne oli sitten K450EB6x2*4, kun Euro5-vaatimukset muuttui Euro6 syksyllä 2014.

Mutta tosiaan jotkut autot tuli takaisin Suomeen jossain muissa väreissä kuin keltaisina. Moni auto on myös vaihtanut jo Saksan aikana rekisteriään – jokusia autoja ainakin siirtyi 2015 Deutsche Post Mobilitylle. Harmi sinänsä, että vieläkään Traficomin hausta ei saaa tietoa aiemmasta rekisteristä, muutenhan autot on aika hyvin dokumentoitu rekisteritunnusten osalta, vaan sitten alustanumerot puuttuvat...
 
Jossain Suomeen tulleessa yksilössä oli tällainen Itävallan kilpi ja perässä teksti: "Postbus, der Bus für Deutschland".

wien.jpg
 
Takaisin
Ylös