Kaukonivelet

Volvo B10MA / VanHool Alizée, Pohjolan Liikenne 888 (JAJ-706)
U 277
Kuva: Niko Setälä, 6/2002

Taitaa tämä yksilö olla tullut PL:lle aikoinaan P.Tyllilä Linja Oy:n oston yhteydessä?

Lieneekö enää liikenteessä, ainakaan Suomen rajojen sisäpuolella?
 
Kyllä se viime kuuleman mukaan ajelee koululaisia Tammisaaressa. P. Tyllilältä löytyy M311-nivel sekä tilurinivel-VanHool, ja Westendin Linja hankki hiljattain Askaisten Autolta M353-tilurinivelen. Savonlinjalla oli jonkinmoinen Setra, tosin tuon olemassaolosta en ole varma.
 
Savonlinjalla oli jonkinmoinen Setra, tosin tuon olemassaolosta en ole varma.

Se Savonlinjan Setra (#560) on ihan paikallisliikenteeseen tarkoitettu auto. Sitä käytetään kaiketi edelleenkin Lappeenrannan paikallisliikenteessä jollain vilkkaalla koululaisvuorolla.

Varsinaisesti kaukoliikenteessä ei Suomessa ole taidettu niveliä käyttää. Joillakin harvoilla yhtiöillä on ollut nivelautoja tilausajoliikenteessä. Ruotsissa kaukoliikenneniveliä on jossain määrin käytetty suosituilla pikavuororeiteillä. Lisäksi siellä on ollut nivelautoja, joissa perävaunu on rahtitilaa.
 
Varsinaisesti kaukoliikenteessä ei Suomessa ole taidettu niveliä käyttää.
Suunnilleen tällä tavoin. Aiemmin tässä ketjussa mainittu ASS-150 tiettävästi liikkui eräässä vaiheessa Hj. Holmström-omistuksensa aikana Helsinki - Kotka -pikalinjan vahvistusautona, ymmärtääkseni pääasiassa viikonloppuisin. Tämäkään touhu ei liene jatkunut kovin pitkään.

Töysän Linjalla oli loppukesällä / alkusyksyllä vähän aikaa käytössä STA-konsernin vanha AHA-227 (alkujaan STA 227, sitten HML 50, sitten STA 50, sen jälkeen STA 170). Auto liikkui Keuruu - Jyväskylä - Keuruu -vakiovuorossa.

Ilmeisesti Vaasan seudulla paikalliset firmat ajavat sekä linja- että koululaisliikennettä paikallis-seudullisilla linjoilla. Liikennettä ei ehkä voi luokitella varsinaiseksi kaukoliikenteeksi. Kunnanrajat kuitenkin ylitettäneen osassa tapauksia.
 
Se Savonlinjan Setra (#560) on ihan paikallisliikenteeseen tarkoitettu auto. Sitä käytetään kaiketi edelleenkin Lappeenrannan paikallisliikenteessä jollain vilkkaalla koululaisvuorolla.

Linja, millä se liikkuu on Lappeenrannan 3K.Tarkkoja aikoja en muista,mutta eiköhän ole muutama aamu ja iltapäivä-lähtö ainoastaan.
 
Linja, millä se liikkuu on Lappeenrannan 3K.Tarkkoja aikoja en muista,mutta eiköhän ole muutama aamu ja iltapäivä-lähtö ainoastaan.
Aamulla on kaksi lähtöä Kivisalmesta Kesämäkeen ja iltapäivällä kaksi lähtöä toiseen suuntaan. Iltapäivällä ilmeisesti ei pääse Kivisalmesta Kesämäkeen vaikka kuinka haluaisi eikä aamupäivällä Kesämäestä Kivisalmeen.

Luulen nähneeni tuon auton tilausajossa joskus vuonna 2000-2002. Onkohan mahdollista? Silloin tuolla autolla ei ollut omaa linjaa, vaan se kulki milloin milläkin linjalla. Tuon sarana-Setran on voinut satunnaisesti bongata muillakin linjoilla.
 
Nehän vois olla ihan hyviä, varsinkin ruuhkaisimmilla vuoroilla. Näitä voisivat olla klo 15-17 pikavuorot Turun suuntaan. Sellainen, mutta vaan että Helsingin Linja-autoasemalle Kampin kuiluun ei saa ajaa niveliä, joten se varmasti vähän rajottaisi. Toisaalta teli on helposti parempi ohjailtava ja pituutta kuitenkin tulisi melkein saman verran.
 
Nehän vois olla ihan hyviä, varsinkin ruuhkaisimmilla vuoroilla. Näitä voisivat olla klo 15-17 pikavuorot Turun suuntaan.

Tai sitten ei. Muutamaa lähtöä varten ei kannata hankkia erityiskalustoa. Muutenkin nivelautolla kulkumukavuus ei ole kovinkaan kaksinen, vaikka se olis kuinka kaukoliikennettä varten ajateltu. Erityisesti sellaiset nivelautot, joissa moottori on etuvaunussa, on hyvin levotottomia takapäästään. Heijaa ja huojuu. Pienetkin epätasaisuudet tuntuvat perävaunussa. Sekö sitten olisi pikavuorotasoista matkustamista, ellei haluttaisi tarjota laivamatkan merisairaaksi tulemiset samaan rahaan?
 
Sekö sitten olisi pikavuorotasoista matkustamista, ellei haluttaisi tarjota laivamatkan merisairaaksi tulemiset samaan rahaan?


Lippuja ostettaessa/varattaessa voitaisiin kysyä haluuako mahdollisesti etu vaiko takaosaan.Näin voisi niveletkin onnistua...
 
Ja voishan sitä lipunmyynnissä kysyä vaikka tahtooko Scanialla vai Volvolla perille... Oman kokemuksen perusteella Turun ruuhkaiset vuorot on hoidettu hienosti, useammalla autolla jos tarve on vaatinut. Nivelen tuoma lisäkapasiteetti ei kuitenkaan riittäisi oikeasti ylikuormitetuille vuoroille.
 
Ja voishan sitä lipunmyynnissä kysyä vaikka tahtooko Scanialla vai Volvolla perille... Oman kokemuksen perusteella Turun ruuhkaiset vuorot on hoidettu hienosti, useammalla autolla jos tarve on vaatinut. Nivelen tuoma lisäkapasiteetti ei kuitenkaan riittäisi oikeasti ylikuormitetuille vuoroille.

Samaa mieltä. Tuo oma kommenttini oli periaatteessa, ei käytännössä. Toki periaatteessa sitä voisi vaikka Ikaruksella Scanian alustalla Turkuun mennä, joskin se ei olisi "kovinkaan" järkevää. Käytännössä nivel ei ole hyvä vaihtoehto pitkälle matkustamiselle, vaan teli jos on on tarvetta lisätilalle. Ilmeisesti Vainio ja PL ovatkin näin tehneet. Toinen sitten vaihtoehto sitten että, ruotsin malliin toinen kerros päälle, niin sekin auttaa aikasen paljon asiaan.
 
Töysän Linjalla oli loppukesällä / alkusyksyllä vähän aikaa käytössä STA-konsernin vanha AHA-227 (alkujaan STA 227, sitten HML 50, sitten STA 50, sen jälkeen STA 170). Auto liikkui Keuruu - Jyväskylä - Keuruu -vakiovuorossa.
Melko samalla ilmansuunnalla ajeli jonkin aikaa myös ex.HKL 8710 eli Wiima N202 - Volvo B10MA. Kun kyseinen bussi myytiin 1990 -luvun lopussa HKL:ltä Koivurannalle, niin auton liikennöintiympäristö taisi muuttua kaupunkialueesta melko maaseutumaiseksi.
 
Melko samalla ilmansuunnalla ajeli jonkin aikaa myös ex.HKL 8710 eli Wiima N202 - Volvo B10MA. Kun kyseinen bussi myytiin 1990 -luvun lopussa HKL:ltä Koivurannalle, niin auton liikennöintiympäristö taisi muuttua kaupunkialueesta melko maaseutumaiseksi.
Kylläpä vain, ja itse asiassa se (BCE-710) meni sinne jo 1996. Vuosikymmenen lopulla se taisi uittautua jo seuraavaan kohteeseensa eli Tallinna Autobussikoondikseen, missä se lienee vieläkin (TAK 1034, rekkari 034 TAK).
 
Aiheeseen liittyen kerrottakoon Westendin 24:n jatkavan ensi viikon jälkeen töitään Levitunturilla. Kuulema tilurinivel ASS-150 on viety Viroon Raplaan As Sebelle kunnostettavaksi entistä ehommaksi!
 
Takaisin
Ylös