Kaukonivelet

Vieläkö Lohiniva ajaa Oulu-Kemi-Tornio-Kolari -linjaa Van Hool -nivelellä? Ainakin se oli kohtuullisen tuttu ilmestys tuolla välillä.
 
Aiheeseen liittyen kerrottakoon Westendin 24:n jatkavan ensi viikon jälkeen töitään Levitunturilla. Kuulema tilurinivel ASS-150 on viety Viroon Raplaan As Sebelle kunnostettavaksi entistä ehommaksi!

Jotenkin hieman mietityttää ajatus yli 20-vuotiaan auton remontoimisesta oikeaan tilausajokäyttöön... Vaikka Eestin poika tekisi miten hyvän ja halvan työn, niin ei se tuollaisesta vanhuksesta silti uuden veroista tee... Jonakin elämysbussina (tyyliin Pohjolan Matkan saunabussi) tuollainen varmasti menettelisi, mutta en osaa nähdä tuon ikäistä autoa enää tiluribussina, jota asiakkaitaan arvostava yritys ajoon tarjoaisi.
 
Ethän tarkoita sitä Camo Riviera -niveltä? Siitä on peräkärry poistettu. :(

Jaa, saatoinpa epähuomiossa tarkoittaa sitä, olin siinä muistikuvassa että se olisi ollut Van Hool, mutta nyt kun sanot, niin Camo se taisi todellakin olla. Seudulla ei kuitenkaan ihan ruuhkaksi asti nivelautoja ole. Anteeksi sekaannus.

Sillä kulkineella kai kuitenkin ajettiin melkoisen vakiintuneesti kaukovuoroa, ja nyt perävaunu on jäänyt matkustajamäärien alenemisen vuoksi pois...
 
Kylläpä vain, ja itse asiassa se (BCE-710) meni sinne jo 1996. Vuosikymmenen lopulla se taisi uittautua jo seuraavaan kohteeseensa eli Tallinna Autobussikoondikseen, missä se lienee vieläkin (TAK 1034, rekkari 034 TAK).
Ei voi olla mennyt vuonna 1996, koska olen ajanut sillä 2.1.1998 linjaa 04N. Hyvin pian sen jälkeen se kyllä lähti, eli väitän, että 8710 oli Koivurannalla kesällä 1998.

Koskelasta siirrettiin autoja Varhaan vuodenvaihteessa 1997/98. 8710 oli mukana tuossa joukossa. Samassa yhteydessä linjojen 71 ja 75A hoito siirtyi Varhaan. 64 ja 65A taisivat muuttaa Ruhaan, eli tuo oli ensimmäinen Koskelan supistuspäätös. Niveliä ei tuossa vaiheessa Koskelaan jäänyt yhtään. Myöhemmin palattiin taaksepäin, kun todettiin, etteivät ne kaikki nivelet Ruhan pihalle oikein mahdu.

Outoa sinänsä, että kaksi 87-niveltä poistui jo noin aikaisin, jolloin vastapainoksi 85-niveliä jouduttiin pitämään ajossa kevääseen 2002 asti.
 
Viimeksi muokattu:
8710 oli Koivurannalla kesällä 1998.
Niin pitikin olla. Näköjään aiempaan viestiini oli pujahtanut lyöntivirhe. Hyvä että tuli oikaistuksi.

8710:n aikainen poistuminen tosiaan herätti hämmennystä. Osa 2...3 vuotta vanhemmista kolleegoista jatkoi todellakin kevääseen 2002 saakka.
 
Jotenkin hieman mietityttää ajatus yli 20-vuotiaan auton remontoimisesta oikeaan tilausajokäyttöön... Vaikka Eestin poika tekisi miten hyvän ja halvan työn, niin ei se tuollaisesta vanhuksesta silti uuden veroista tee... Jonakin elämysbussina (tyyliin Pohjolan Matkan saunabussi) tuollainen varmasti menettelisi, mutta en osaa nähdä tuon ikäistä autoa enää tiluribussina, jota asiakkaitaan arvostava yritys ajoon tarjoaisi.

Tilausajoakin on niin monen sorttista: esim. koululaiskuljetuksia, joissa tilaaja arvostaa kapasitettia ja hintaa, ja Westendin tapauksessa vaikkapa LänsiAuto-areenan kuljetuksia.
 
Käytännössä nivel ei ole hyvä vaihtoehto pitkälle matkustamiselle, vaan teli jos on on tarvetta lisätilalle.


Entäs telinivel..? Voi valita telin joko veturiin, kärryyn, kaksinivelisessä välivaunuun...

http://www.derbus.de/

http://en.wikipedia.org/wiki/Neoplan_Jumbocruiser

http://picasaweb.google.com/jumbophotos/NeoplanJumbocruiser/photo#5045659424256062498

No, tämä on tietysti historiaa, ei tämmöisiä enää tehdä. :( Mutta näin tuollaisen keskimmäisen version Kehä I:llä joskus 80-luvun loppupuolella. :)
 
Tuo on muokattu kuva, vertaapa kahta viimeistä osaa. Ne ovat identtiset.
Jopa viimeisen ikkunan heijastus on samanlainen.
Juu, niin näyttää olevan.

En tiedä olisiko sitten oikeasti mahdollista tehdä kaksinivelkaksikerrosbussi.
Kyllä se teknisesti mahdollista olisi. Toinen asia sitten on, että miksi...

Mutta sitten tämä: http://www.fotobus.msk.ru/vehicle/139886/...

Alkuperä on Ruotsissa, mutta tuo toteutus on kyllä aikamoinen... Kuvatekstien mukaan tuo olisi ainakin viime syksynä ollut ~1100 km Moskova-Rostov -linjalla. Ja tuskin tuolla Ruotsissakaan on mitään nurkkalinjoja veivattu. Mikäli sitten kokoonpano on siellä edes ollut tuollainen, jotenkin kun tuntuu omituiselta noin pitkässä telivetäjässä vielä nivelrahtivaunu perässä. Kalustolistat esiin, tietääkö kukaan tuosta enempää..?
 
Alkuperä on Ruotsissa, mutta tuo toteutus on kyllä aikamoinen... Kuvatekstien mukaan tuo olisi ainakin viime syksynä ollut ~1100 km Moskova-Rostov -linjalla. Ja tuskin tuolla Ruotsissakaan on mitään nurkkalinjoja veivattu. Mikäli sitten kokoonpano on siellä edes ollut tuollainen, jotenkin kun tuntuu omituiselta noin pitkässä telivetäjässä vielä nivelrahtivaunu perässä. Kalustolistat esiin, tietääkö kukaan tuosta enempää..?
Kokeillaans tällä ja kokeillaan onnea noiden Swebusin autojen #4081, #4082, #4083 ja #4084 kanssa.

ASY552 http://home-and-garden.webshots.com/photo/1160619509055393133pCnpIB
ATG962 http://home-and-garden.webshots.com/photo/1160619462055393133VhIoIk

Svenskbusshistorian mukaan näissä olisi Volvon D12A420 kone (pystymoottori B12 malliin), VIN-koodin mukaan 340hv THD103KD
 
Svenskbusshistorian mukaan näissä olisi Volvon D12A420 kone (pystymoottori B12 malliin), VIN-koodin mukaan 340hv THD103KD
Olen myös siinä käsityksessä, että näissä telirahtiletkuissa olisi juurikin 12-litrainen moottori. Olisiko ollut vieläpä niin, että normaalin 10-litraisen mahurin tilalle olisi modifioitu FH12 -kuorma-autoissakin tutuksi tullut D12 -pystykone vetävän akselin etupuolelle. Modifikaatio kaiketi suoritettu Volvon toimesta?

Näitä joku ruotsalainen trokari kaupitteli olisiko ollut parisen vuotta sitten. Kilometrejä takana jo silloin runsaasti, eikä varmati keveimpiä mahdollisia sellaisia...
 
Autot olivat Volvon Borås`in alustatehtaan tekemiä.Olen nähnyt alustat valmiina tehtaalla.

---------- Viesti lisätty kello 20:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:12 ----------

Lisäys vielä edelliseen.Moottori oli todellakin B12 pystymoottori runkopalkkien välissä.
 
Kokeillaans tällä ja kokeillaan onnea noiden Swebusin autojen #4081, #4082, #4083 ja #4084 kanssa.

Svenskbusshistorian mukaan näissä olisi Volvon D12A420 kone (pystymoottori B12 malliin), VIN-koodin mukaan 340hv THD103KD

No just...

Kyllä tuo 340-heppainen kieltämättä aika vaatimattomalta vaikuttaisikin tuollaisessa. Neljäkakskymppinen sen sijaan vie jo ihan toisella tavalla, vaikka ei silläkään taideta ihan joka mäkeä vaihtamatta nousta...

Ruotsalaiset ovat kyllä olleet kautta aikain kekseliäitä niveltensä kanssa. Jostain mielen sopukoista tunkee muistikuva 80-luvun Volvo/Van Hool -nivelkirjastoautoista. Mutta varsinaista mielikuvitusta on vaadittu tämän suunnittelijoilta. En muista, oliko tuo juurikin tällä foorumilla taannoin esillä, mutta yhtä kaikki. Tuo siis on rekisteriotteen mukaan nivellinja-auto... Vetopöytä on lukittu siten, ettei aukea ilman työkaluja, hytissä linja-autolta vaadittava minimipaikkamäärä, 100 km/h lappu takaseinässä...
 
Takaisin
Ylös