Mikä on paras linjakilpi?

Mikä on paras linjakilpi? Valitse.


  • Äänestäjiä yhteensä
    35
Ei tähän ole ihan yksiselitteistä vastausta. Paraskin linjakilpi väärinkäytettynä voi olla jopa huonoin.

  • Väärä määränpää/linjatieto
  • Ohjelmoitu tieto ei vastaa kilven resoluutiota - on joko liian pienellä tai menee kilven yli
  • Ohjelmoitua reittitietoa liian vähän tai liian paljon – tiedot hankalasti luettavissa
  • Valaisuutta määrittelevä anturi rikki

Ihanteellinen kilpi on omaan mieleen toki leditekniikkaa riittävine resoluutioineen ja ennen kaikkea kilven koon suhteen. Toki kalustoakin on monenlaista, joten välttämättä kaikkiin ei sovellu se isoin ja kaunein kilpi, vaan tarvii tehdä kompromisseja. Hintakin saattaa pudota melkoisesti, kun valitaankin vähän pienempi kilpi kertomaan reitistä.

Kuvausharrastusmielessä myös joidenkin linjakilpivalmistajien tuotteiden kanssa on ollut ylimääräistä tuskaa. Näissä erityisesti Hanover Displayn tuotteet tuottaa jatkuvaa harmia, kun kilven sisällöstä näkyy vain osa tai ei välttämättä mitään.

Oma suosikki on tuo Mobitecin iso ja tarkka oranssi ledikilpi, joka toi oikeastaan elektroniset kilvet nykyaikaan.
 
Itseni (harrastajan) näkökulmasta nestekidekilvet, nauhakilvet ja kääntöpistekilvet ovat parhaita. Matkustajan näkökulmasta sanoisin, että oranssit LED-kilvet ovat parhaita, sillä ne näkyvät tavallisesti yhtä hyvin kuin valkoiset, lumisateella hieman paremminkin ja pimeällä lähestyvän oranssikilpisen bussin erottaa kauempaa, kun se ei sekoitu niin helposti muihin valoihin, joista nykyään enemmistö on valkoisia ledejä.
 
Oma suosikki ehdottomasti mobitecin kilvet. Värillä ei niinkään väliä, mutta niinkuin tässä aikasemmin mainittiin, että oranssi väri erottuu vähän paremmin katukuvassa. Ainoa harmillinen asia tietysti on tuo LIJ-ohjaus. Pienissä kilvissä noi fontit ovat ihan erilaiset pääkilpiin verrattuna. Mutta sitten taas jos sivulla on numero sekä määränpää, niin kilpiin ei tule tätä ongelmaa.
 
Kuljettajan vinkkelistä Mobitecin ICU400: nopea, helppo, looginen, luotettava. Ledinä tai dottina.
 
ICU 400 tosin on linjakilpien ohjainyksikkö eikä linjakilpi.

Kyllä.
ICU 400, sen korvaaja ICU 402 ja ICU 600 ja se korvaaja ICU 602
Käytön (sekä ohjelmointi että kuljettajakäyttö) parhaat lienevät 600 ja 602. 400 oli ok mutta 402 joutuu näpyttelemään paljon enemmän kuin näissä muissa (jos linjakilpien numeroavaruus on kovin iso ja kilpien numeroinnissa isoja välejä).
 
ICU 400 tosin on linjakilpien ohjainyksikkö eikä linjakilpi.

Kuljettajan perspektiivistä oleellisin osa järjestelmää. Siltä osin miten varsinaiset kilvet vaikuttavat kuljettajan työhön kaikki Mobitecit ovat olleet myös oman kokemuksen mukaan riittävän hyviä.
 
Kuljettajan perspektiivistä oleellisin osa järjestelmää. Siltä osin miten varsinaiset kilvet vaikuttavat kuljettajan työhön kaikki Mobitecit ovat olleet myös oman kokemuksen mukaan riittävän hyviä.

ICU 400 on aivan ylivoimainen, jos linjakilpikoodit noudattavat selkeää logiikkaa (esim. linja 100 suunta 1 = koodi 1000 tai 1001 tms.). Sen sijaan jos koodit ovat hujan hajan, 600-mallien suorasyöttö ja erityisesti 602 kunnollisine näppäimineen on erittäin hyvä. Sieltä kun voi tarpeen mukaan hakea koodeja myös linjanumeron tai määränpään perusteella. :cool:
 
Kyllä edelleen paras näkyvyys on vanhassa nauhassa, mikä niistä pidetään huolta. ne näkyy edes jotenkin, vaikka ei olisi valoja kilvessä, toista on näiden digilelujen kanssa. Esim HKL-BL 9401 näkee vieläkin näiden vuosien jälkeen, että ollut linjall 324.
 
Takaisin
Ylös