Uuden sukupolven VDL Citea-mallisto

Ensimmäinen kauppa uuden sukupolven Citeoista julkistettiin viime viikolla. 32 Citeaa toimitetaan Eindhoveniin ensi vuoden tammikuussa.
VDL:n tiedote
 
Onko tämä ensimmäinen sähköbussi, joka suunniteltu vartavasten sähköbussiksi, ja akut auton pohjassa?

Henkilöautopuolella tämä yleistynyt "skeittilautarakenne" on käsittääkseni pudottanut tuotantokustannuksia merkittävästi ja toisaalta siirtänyt massakeskipistettä lähemmäksi tien pintaa vakauttaen kulkua. Jos samat lainalaisuudet pätevät bussipuolella, saattaa tässä olla ainakin lyhyellä aikavälillä voittaja käsissä, joka auttaa tuomaan Kiinaan menetettyä bussituotantoa takaisin Eurooppaan.
 
Uuden sukupolven Citeoita menossa Pohjolan Liikenteelle Kotkaan 25 kappaletta https://www.vdlbuscoach.com/en/news...eration-vdl-citeas-for-the-port-city-of-kotka Valmistus alkaa 2022 ja bussit toimitetaan alkuvuodesta 2023. Pituutta on 12,2 metriä, akkuja 490kWh ja istumapaikkoja 39+4+1, joista jälkimmäiset ovat ilmeisesti läppäistuimia.

Ekojen uusien Citeoiden olisi tarkoitus tehdä debyyttinsä Alankomaiden Eindhovenissa jo ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
 
Uuden sukupolven Citeoita menossa Pohjolan Liikenteelle Kotkaan 25 kappaletta https://www.vdlbuscoach.com/en/news...eration-vdl-citeas-for-the-port-city-of-kotka Valmistus alkaa 2022 ja bussit toimitetaan alkuvuodesta 2023. Pituutta on 12,2 metriä, akkuja 490kWh ja istumapaikkoja 39+4+1, joista jälkimmäiset ovat ilmeisesti läppäistuimia.

Ekojen uusien Citeoiden olisi tarkoitus tehdä debyyttinsä Alankomaiden Eindhovenissa jo ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Jotain positiivista että Pohjolan Liikenne ei hanki Kiinasta sähköbusseja.
 
Ehkäpä myös Helbin ens vuonna Ojankoon tulevat uudet sähköbussit/sähkönivelet ovat tätä uutta VDL:ää. Nyt on siis vanhan, monen mielestä ”tylsän” VDL Citean tuotanto kokonaan ohi. Toivottavasti tää uusi malli saa nyt paremman maineen.
 
Ehkäpä myös Helbin ens vuonna Ojankoon tulevat uudet sähköbussit/sähkönivelet ovat tätä uutta VDL:ää. Nyt on siis vanhan, monen mielestä ”tylsän” VDL Citean tuotanto kokonaan ohi. Toivottavasti tää uusi malli saa nyt paremman maineen.

Mistä HelB saa rahoituksen näihin uusiin?
 
VDL:n uutisen mukaan nämä ovat ensimmäiset ulkomaille myydyt uuden mallin Citeat ja nämäkin toimitetaan vasta 2023. Minä ehdin jo toivoa, että näitä olisi tullut myös pääkaupunkiseudulla elokuussa 2022 alkaviin sopimuksiin, mutta nyt vähän vaikuttaa siltä ettei siihen ehdi vielä saada näitä.

Kotkaan näköjään menee 12,2-metristä mallia, vaikka 13,5-metristäkin olisi saatavilla ja jatkokäytön kannalta pidemmällä versiolla voisi olla enemmän mahdollisuuksia. PL:hän ei ole ostanut 12-metrisiä dieselbusseja enää useampaan vuoteen.
 
Huomasin tuossa Kotkan jutussa olevista kuvista, että uudessa Citeassa näyttää olevan kamerat sivupeilien sijaan samalla lailla kuin uusissa DAF- ja Mercedes -kuorma-autoissa. Kiinnostavaa nähdä, valitseeko PL busseihin perinteiset peilit vaiko kamerat.
 
Tuskin 54 miljoonan euron veloilla hirveästi rahoitusta saa kun tilikauden tuloskin vaivaiset 0,1 miljoonaa euroa vuonna 2020.

Kertoisitko mistä päättelet ettei Helbillä olis muka varaa tilata uuden sukupolven sähkö-VDL:iä? en oikein ymmärrä sun pointtia tässä. Jos taas heillä kerrankin on varaa sähkö-Volvoihin tai uuden sukupolven Scania Citywiden sähköversioon, niin miksei uuteen VDL:ään? sitäpaitsi VDL on Helbille ennestään tuttu merkki, niin en oikein ymmärrä mitä sie meinaat. Ja Helbille on jokatapauksessa tulossa uusia sähköbusseja Ojankoon ens kesänä
 
Kertoisitko mistä päättelet ettei Helbillä olis muka varaa tilata uuden sukupolven sähkö-VDL:iä? en oikein ymmärrä sun pointtia tässä. Jos taas heillä kerrankin on varaa sähkö-Volvoihin tai uuden sukupolven Scania Citywiden sähköversioon, niin miksei uuteen VDL:ään? sitäpaitsi VDL on Helbille ennestään tuttu merkki, niin en oikein ymmärrä mitä sie meinaat. Ja Helbille on jokatapauksessa tulossa uusia sähköbusseja Ojankoon ens kesänä
Ei kai HelBillä ole varaa mihinkään tällä hetkellä. Katsotaan onko edes varaa pysyä pystyssä.
 
Kertoisitko mistä päättelet ettei Helbillä olis muka varaa tilata uuden sukupolven sähkö-VDL:iä? en oikein ymmärrä sun pointtia tässä. Jos taas heillä kerrankin on varaa sähkö-Volvoihin tai uuden sukupolven Scania Citywiden sähköversioon, niin miksei uuteen VDL:ään? sitäpaitsi VDL on Helbille ennestään tuttu merkki, niin en oikein ymmärrä mitä sie meinaat. Ja Helbille on jokatapauksessa tulossa uusia sähköbusseja Ojankoon ens kesänä

Bussitietäjällä on pointti. En tiedä edes miten tulevat hankkimaan nuo ojankoon tulevat bussit. Oletan, että teikäläinen on hieman nuorempaa sukupolvea ja sinulle ei ehkä ole vielä ihan hahmotuksissa taloudellinen sektori. 54 miljoonan veloista on nimittäin melko vaikea saada minkäänlaista lisärahoitusta tulevia hankkeita varten ja vielä 0,1 miljoonan voitto vuodelta 2020... Tarviaako asiaa edes ihmetellä?
 
Takaisin
Ylös