Helb on edelleen osa KA-yhtymää, joka voi antaa tarvittavan vakuuden tai hankkia kaluston ja vuokrata sen HelBille.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------
Kokonaisuuden huomioon ottaminen on myös ihan hyvä tehdä iästä riippumatta.
Ilman Nobinan valitusta he olisivat jo hankkineet ne. Sopimuskausi ehtii kulua loppuun ennen kuin viimeinen sana tukisopan takaisinperinnässä on sanottu. Muutenhan heidän kannattaisi hakea HelB itse konkurssiin.
Toinen asia onkin, että eroavatko eri paikkakuntien kalustovaatimukset vieläkin niin paljon toisistaan, että HSL-alueelta vapautuva uudehko kalusto on heti käyttökelvotonta?
En jotenkin usko että oikeuden päätöksessä kestäisi yli 7 vuotta mutta jos KA on kanssasi samaa mieltä niin he varmaan sitten hankkivat bussit ja ongelmaa ei ole. Jos lopullinen päätös tulee parin vuoden sisällä niin sitten uusien bussien hankinta nyt olisi aika paljon ongelmallisempaa.
Nyt on uuden sukupolven Citea ollut virallisesti julkaistuna jo pari päivää.
https://www.bussmagasinet.se/2022/09...ssar-fran-vdl/
Tuolla ruotsiksi juttua siitä. Eniten itsellä pisti silmään jopa 600km toimintamatka ja istumapaikkamäärät. Uutisen mukaan 12m autossa olisi 45 istumapaikkaa ja 13,5 metrin autossa jopa 53 paikkaa.
Suomeksi keskeisimmät asiat on luettavissa täällä. Tuo 13,5-metrinen versio on todellakin kaksiakselinen. Aikanaan nähtäneen, minkä verran siihen saa istumapaikkoja ovituksella 1+2+1 ja kolmella lastenvaunupaikalla.
Tämän esitteen (englanniksi) toiseksi viimeisellä sivulla on annettu mm. matkustajakapasiteetit eri kokoisille Citeoilla. Sen mukaan Low Floor 12.2-metriseen bussiin menee 110 matkustajaa ja samanpituiseen Low Entry -bussiin 105 matkustajaa. Jostain syystä 13.5-metriseen menee kuitenkin vain 89 matkustajaa. Onkohan tuossa joku virhe?
Kaupattuhan näitä on jo pitkään, tuotanto on vaan lähtenyt käyntiin paljon, paljon hitaammin kuin mitä varmaan oletettiin silloin kun malli ensimmäisen kerran julkaistiin. Tietääkseni HSL-spekseillä on kaupattu 13,5-metristä 43 istumapaikalla ja 15-metristä 51 istumapaikalla.
Ei välttämättä ole. 2-akselisissa matkustajamäärää rajoittaa bussin kokonaismassa ja koska 13,5-metrinen bussi painaa itsessään enemmän kuin 12,2-metrinen, voidaan matkustajia ottaa vähemmän.
Käytännössä toki 12,2-metriseen ei saa yli sataa matkustajaa menemään, koska tila vaan loppuu yksinkertaisesti kesken.
Esitemateriaalissa ei näkynyt mittapiirroksia, eikä tietoja akseliväleistä. Yleensä 13,5 m kaksiakselinen bussi on kaupunkiliikenteessä ikävän kankea. Esitemateriaalin kuvista silmämääräisesti arvioituna tuon 13,5 m:n version perusakseliväli on samaa luokkaa teliversion kanssa, mutta tietysti selkeästi enemmän kuin lyhyemmän kaksiakselisen.
Muuten mistä lähtien 2-akseliset saa olla taas yli 13 metrisiä? Aiemmin oli niin että yli 13 metrisissä piti olla tukiakseli.
Linja-auton pituudesta sanoo FINLEXin säädöskokoelman teksti:
"Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m
vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m
nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m
nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m"
Muutkin asiat kuin yllä listatut ehdottomat ylärajat käytännössä voivat rajoittaa bussin pituutta, esimerkiksi kääntyvyysvaatimus ja akselimassat. Kevytmetallikorisia Lahti 402- ja Scala-busseja tehtiin aikanaan huomattavan pitkinä kaksiakselisinakin. Tiukentuneet kääntyvyysvaatimukset käytännössä lyhensivät Scaloja(kin) jo 2004. Ilmeisesti lähinnä kääntyvyysvaatimuksen takia viime aikoina ei kovin paljoa ole rekisteröity yli 13-metrisiä kaksiakselisia uusia linja-autoja Suomeen. Ehkä VDL on keksinyt jonkin ratkaisun, miten se saa 13,5-metrisen bussinsa täyttämään kääntyvyysvaatimuksen velvoitteen.
Nyt siirryttiin VDL:istä Mercedeksiin, mutta jokin aika sitten pohdiskelin asiaa tässä viestissä, ja vertasin tilannetta Ruotsiin.