Minkä verran Scanian vaihderobottia oli pääkaupunkiseudulla käytössä, ja mitä ongelmia niissä oli? Entä oliko K112 ja K113 malleihin saatavana ollut 4 portainen automaatti sama, mitä sai alkupään L113 malliin? Tiettävästi käytössä oli jonkin verran autoja, joihin oli asennettu uutena Suomessa Voith automaatti, oliko tähän syynä Scanian oman automaatin heikkous vai mikä tämä juttu oli? Entä saiko rungollista alustaa (K112/ K113/ L113) myös pitkällä akselivälillä 13 metrin autoon?
Hyviä kysymyksiä, jotka tietenkin ansaitsisivat hyvät vastauksetkin. Yritän saada kokoon jotakin.
Vaihderobotit pk-seudulla, melko vähiin taisivat jäädä. Parhaiten on jäänyt mieleeni Metsälän Linjan taannoinen auto 12, BAE-888, Scania K112 / Wiima K202 ovituksella 2+2+0. CAG-vaihderobotti korvattiin keppivaihteella muutaman vuoden jälkeen. BAE-888 oli valmistunut vuoden 1985 aivan lopulla. Espoolaisfirma Laurilan Linjalla oli Scania K112 / Kutter 9, jossa niin ikään oli robotti. Sen kuljettajapääte (vähän hieno nimi asialle, en muutakaan keksinyt), antoi erilaisen äänimerkin Metsälän robottiin verrattuna. Metsäläläisessä merkkiääni oli tyyppiä "NIP-NIP", espoolaisessa vastaava ääni oli "pirisevämpi".
K112:ssa Scanian oma automaattivaihtoehto oli vanhempaa sukupolvea verrattuna 3-sarjan Scania Automaticeihin. Tyyppimerkintä taisi olla GA770 / GA770R. Samaa automaattia sai K92:eenkin. Mutta Suomeen tuollaisia yhdistelmiä tuli kovin vähän. K112-alusta Scanian omalla automaatilla on niin harvinainen asia, että mieleeni tulee vain M. V. Wikströmin auto UXK-277. Hakunilan Liikenteen autossa 59 oli vastaava automaatti, mutta sen alusta oli K92, eli se oli varustettu pienemmällä moottorilla. Laurilan Linjalla oli hyvin samankaltainen Ajokki Express (samalla automaattivaihteistoversiolla), autosta on galleriassani
jopa kuva.
K113:n ja L113:n Scanian omat automaatit olivat uudempaa sukupolvea. L113:n vaihteiston koodi oli GA775R. Niitä maahamme tulikin sentään jonkin verran, esimerkiksi Westendin Linjalle ja Lähilinjoille (myös Matka-Autoille Turkuun). K113 Scanian omalla automaatilla jäi vähiin, mahtoiko Suomeen tulla ainuttakaan sellaista.
Scanian K-alustoja on varustettu Suomessa Voithin vaihteistolla jossain määrin. Vaihteistoasennus tehtiin minulle kerrotun mukaan Masinolla eli Voithin maahantuojalla. Alustat oli siis tuotu Suomeen keppivaihteisina. Saksalaisten tekemät vaihteistot olivat kestävämpiä kuin Scanian omat, samoin vaihteistohidastin oikeasti jarruttikin. Scanian retarderi ei kovin suurella voimalla menoa hillinnyt. Masino asensi Voitheja ainakin alustoihin K92, K112 ja K113. Todennäköisesti myös joihinkin K93:siinkin.
Vuonna 1992 Scania päätti vetäytyä omien automaattivaihteistojen tuotannosta. L113:een jäi siinä vaiheessa ainoaksi automaattivaihtoehdoksi ZF. TKL:lle Tampereelle toimitettiin tilaajan vaatimuksesta kuitenkin yksi L113TLL Voithin automaatilla. Se oli aika erikoinen äänimaailmansa puolesta.
Oma lukunsa ovat erilaiset jälkiasennukset. Jyväskylän Liikenteen alunperin robottivaihteisiin K112:iin asennettiin yhtä lukuun ottamatta Allison-automaatti (siihen yhteen poikkeustapaukseen asennettiin keppivaihde). Allison oli konsernille tuttu vaihteistomerkki, siksi valinta oli tavallaan luonteva, vaikka Scanian 11-litraisella mottorilla varustetuissa alustoissa ratkaisu oli harvinainen. Toisaalta Scanian 11-litrainen moottori oli yhdistetty Allisoniin siihen mennessä lukuisissa Kabus-autoissa, samaa konsernia siis olivat Kabus ja tuon ajan JyLi.
Minulla on ollut pitkään arkistoituna Scanian tuon ajan esitteitä yms. materiaalia, mutta en nopeasti niitä saa kaivettua esille. Niistä varmaan selviäisi vastaus siihen, oliko rungollisesta alustasta myös 13-metrinen versio. Nopea näppituntuma on, ettei sellaista ollut tarjolla.