Taaemman bussin pysäyttäminen

Liittynyt
20 Huhtikuu 2019
Viestit
160
Kaksi kuljettajaa töppää yhtäaikaa, vai töppääkö ?
Odotamme Samarian pysäkillä autoa 224. Sieltähän se risteyksen valoista tulee yhdessä peräkkain 213:n kanssa. Emme anna minkäänlaista merkkiä 213:n kuljettajalle, mutta siitä huolimatta hän pysähtyy pysäkille. Samalla 224 vetää ajokaistaa pitkin ohi ja en saa sitä pysäytettyä huitomalla 213:n edestä ja takaa.

Onko jokin patenttiratkaisu, jos haluaa tällaisessa tilanteessa pysäyttää taaemman bussin? Miten kannattaisi huitoa? Itse olen joskus nostanut käden kokonaan ylös ja yrittänyt kohdistaa sen taaempaan ajoneuvoon jollain keinolla ja laskea käden sitten heti vaaka-asentoon, kun etummainen bussi on mennyt ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Onko jokin patenttiratkaisu, jos haluaa tällaisessa tilanteessa pysäyttää taaemman bussin? Miten kannattaisi huitoa? Itse olen joskus nostanut käden kokonaan ylös ja yrittänyt kohdistaa sen taaempaan ajoneuvoon jollain keinolla ja laskea käden sitten heti vaaka-asentoon, kun etummainen bussi on mennyt ohi.

Esim Pitäjänmäen asemella usein kävelen vastaan takimmaista bussia ja yritän kohdistaa kädenheilautusta. Joka tapauksessa tehtävä siitä, että onko pysäkillä tulossa matkustajia kyytiin , kuuluu kuljettajalle. Kokeneet fiksut kuskit seisovat niin kauan pysäkillä seisovan auton takana kunnes asia selviää.

Mainitsemaasi menetelmää käytetään kuulemma onnistuneesti Tampereella. Kokonaan pystyyn nostettu käsi näkyy kauemmaksi. Hakaniemen torilla ja myös Kurvissa syntyy jono pysäkille, mutta se on ohjeistuksen mukainen tapa tarvittaessa varmistaa että matkustaja pääsee haluamansa bussin kyytiin. Poikkeus: esim Perkkaantiellä asemalle päin - kaikki bussit menevät samaan paikkaan.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Onko jokin patenttiratkaisu, jos haluaa tällaisessa tilanteessa pysäyttää taaemman bussin? Miten kannattaisi huitoa?
Vasenta kättä voi käyttää heiluttelussa. Takeita siitäkään ei ole, että se erottuisi takana tulevan bussin kuljettajalle. Toistaiseksi omalla kohdalla homma on kuitenkin toiminut, kun autoja tullut letkassa.
 
Miten kannattaisi huitoa? Itse olen joskus nostanut käden kokonaan ylös ja yrittänyt kohdistaa sen taaempaan ajoneuvoon jollain keinolla ja laskea käden sitten heti vaaka-asentoon, kun etummainen bussi on mennyt ohi.

Itse näkemistäni selkeimmin erottuva on taaempaa bussia kohti ojennettu käsi (vähän natsitervehdyksen tapaan). Sitten käsi vaaka-asentoon kun etummaisen bussin keula on mennyt ohi.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Poikkeus: esim Perkkaantiellä asemalle päin - kaikki bussit menevät samaan paikkaan.

Sitten on näitä tapauksia, että vaikka linjat 411, 421, 431, 435 ja 436 menevät kaikki Elielinaukiolle, niin silti joku enemmän tyyppiä "turisti" oleva matkustaja on saattanut katsoa Reittioppaasta, että juuri linjalla 431 on mentävä Ruskeasuolta Elielinaukiolle ja sitten se bussi tulee jonossa taaempana ja kuljettaja porhaltaa pysäkin ohi. Tai sitten matkustaja on sopinut treffit kaverinsa kanssa juuri siihen 431:n bussiin ja taas kuski ajaa ohi kun 421 ja 436 ovat jo pysähtyneet edellä.

Ja nykyään näkee myös sitä, että matkustaja viittaa pysähtymään runkolinjan 200 bussin, jolla pääsee ”ilmaiseksi”, vaikka edellä menisi linjan 332 bussi samaan määränpäähän. :D
 
Viimeksi muokattu:
Uudet haitaribussit ovat pitkiä, joten kuljettajan huolellisuus tarkistaa pysäkillä olevien tahto oikeasta bussista korostuu. Eli autot jonottavat ihan rauhallisesti pysäkkialueelle tarkistaakseen tilanteen. Tänäänkin kaksi 30:n haitaria veti peräkkäin pitkän matkaa pysähtyenkin yhtä aikaa, joten jonottamalla pysäkille asia selviää.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Esim Pitäjänmäen asemella usein kävelen vastaan takimmaista bussia ja yritän kohdistaa kädenheilautusta. Joka tapauksessa tehtävä siitä, että onko pysäkillä tulossa matkustajia kyytiin , kuuluu kuljettajalle. Kokeneet fiksut kuskit seisovat niin kauan pysäkillä seisovan auton takana kunnes asia selviää.

Mainitsemaasi menetelmää käytetään kuulemma onnistuneesti Tampereella. Kokonaan pystyyn nostettu käsi näkyy kauemmaksi. Hakaniemen torilla ja myös Kurvissa syntyy jono pysäkille, mutta se on ohjeistuksen mukainen tapa tarvittaessa varmistaa että matkustaja pääsee haluamansa bussin kyytiin. Poikkeus: esim Perkkaantiellä asemalle päin - kaikki bussit menevät samaan paikkaan.

Pitäjänmäen aseman pysäkillä on varsin usein matkustajia jotka lähtevät juoksemaan jopa kolmanteen busiin jos tällainen tulee perässä. tämä on väärin, ei pysäkkiä ole mitoitettu niin pitkälle .
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Sitten on näitä tapauksia, että vaikka linjat 411, 421, 431, 435 ja 436 menevät kaikki Elielinaukiolle, niin silti joku enemmän tyyppiä "turisti" oleva matkustaja on saattanut katsoa Reittioppaasta, että juuri linjalla 431 on mentävä Ruskeasuolta Elielinaukiolle ja sitten se bussi tulee jonossa taaempana ja kuljettaja porhaltaa pysäkin ohi. Tai sitten matkustaja on sopinut treffit kaverinsa kanssa juuri siihen 431:n bussiin ja taas kuski ajaa ohi kun 421 ja 436 ovat jo pysähtyneet edellä.

Ja nykyään näkee myös sitä, että matkustaja viittaa pysähtymään runkolinjan 200 bussin, jolla pääsee ”ilmaiseksi”, vaikka edellä menisi linjan 332 bussi samaan määränpäähän. :D

...Tai jos on valikoiva asiakas ja kelpuuttaa vain tietyn mallisen bussin :lol:
 
Vs: Kuljettajien toiminta

...Tai jos on valikoiva asiakas ja kelpuuttaa vain tietyn mallisen bussin :lol:

Näitäkin on. Face-ryhmissä ja muissa some-palstoilla nähnyt esim. Hämeentien/Kustaa Vaasan tien tai vaikkapa Itäväylän itäisen päädyn osalta et valikoivat tarkoituksella esim. Sipoon bussit tai 71/78, koska paremmat penkit jne.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Pitäjänmäen aseman pysäkillä on varsin usein matkustajia jotka lähtevät juoksemaan jopa kolmanteen busiin jos tällainen tulee perässä. tämä on väärin, ei pysäkkiä ole mitoitettu niin pitkälle .

Jos kuljettaja on avannut etuoven, niin minäkin menen kolmanteen bussiin. Tästä tullaankin mielenkiintoiseen teemaan, miten pysäkkialue näkyy matkustajalle. Toisilla pysäkeillä on keltaisia viivoja, monella ei. jos kuljettaja on avannut etuoven, niin kuljettaja siinä tilanteessa käyttää maalaisjärkeään, jos kaksi edellä olevaa bussia myös pakkaa matkustajia. Pääasia että kaikki tapahtuu turvallisesti.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Näitäkin on. Face-ryhmissä ja muissa some-palstoilla nähnyt esim. Hämeentien/Kustaa Vaasan tien tai vaikkapa Itäväylän itäisen päädyn osalta et valikoivat tarkoituksella esim. Sipoon bussit tai 71/78, koska paremmat penkit jne.

Uusissa Yutongeissa on kyllä todella epämukavat penkit. Korkeat selkänojat mutta pehmusteet unohtuneet kokonaan. Sekä USB-pistokkeille olisi ollut parempi paikka pään yläpuolella kuin selkänojassa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Uusissa Yutongeissa on kyllä todella epämukavat penkit. Korkeat selkänojat mutta pehmusteet unohtuneet kokonaan. Sekä USB-pistokkeille olisi ollut parempi paikka pään yläpuolella kuin selkänojassa.

Takapuolia ja mielipiteitä on monia eikä yksikään ole väärä :D Mutta penkit on kerännyt mielipiteitä molempiin suuntiin, toisten mielestä mukavammat kuin aiemmin sekä toisten mielestä huonommat. Pistokkeista kaikki on sanoneet että on hyvässä paikassa. Omasta mielestäni kattopaneelissa tai seinässä olisi paljon huonompi paikka kuin edessä olevassa selkänojassa. Helppo käyttää ja napata mukaan poistuessa ja lyhyt johdon tynkäkin riittää.
 
En ole vielä yhdessäkään epämukavassa Youtongissa matkustanut, millä linjalla niitä sitten lienee.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Pistokkeista kaikki on sanoneet että on hyvässä paikassa. Omasta mielestäni kattopaneelissa tai seinässä olisi paljon huonompi paikka kuin edessä olevassa selkänojassa. Helppo käyttää ja napata mukaan poistuessa ja lyhyt johdon tynkäkin riittää.

Käytön kannalta uusi sijoitus on hyvä. Selkänoja on myös melko altis paikka ilkivallalle, USB on helppo täyttää nuuskalla ja purkalla.
 
Takaisin
Ylös