Bussien STOP-äänet

Liittynyt
9 Heinäkuu 2018
Viestit
10
Hei vaan,

en löytänyt tälle aiheelle vielä valmista threadia, joten, kysymykseni kuuluu: onko jollakin jossakin tallella bussien STOP-ääniä? Tällä tarkoitan lähinnä jo poistuneita tai hyvin harvinaisia busseja. Ja STOP-äänenä siis se ääni, joka kuuluu kun stop-nappia painaa.

Kiitos jo etukäteen vastaajille :)
 
En muuta tiedä, mutta Savonlinjan saksalaistuonti Volvo 9700 #320, siinä oli outo ääni STOPpia kun painoi, en ole samanlaista kuullut milläään muulla.
 
En muuta tiedä, mutta Savonlinjan saksalaistuonti Volvo 9700 #320, siinä oli outo ääni STOPpia kun painoi, en ole samanlaista kuullut milläään muulla.

Nyt kun otettiin puheeksi yleisesti stop -äänet niin näissä bydeissä on kanssa melko kummallinen. Helbin 18xx- sarjan suburbaneissa on omasta mielestä epämiellyttävän kovalla tuo stop ääni. Sama taitaa olla omniexpresseissäkin. Omaan korvaan miellyttää edellee scaloissa oleva häiventyvä ääni
 
Jos jollakulla on tallella äänimateriaalia Westendin Linjan vanhoista Renault Agoroista, niin arvostaisin suuresti, jos linkkaisi. En ikinä ehtinyt niillä matkustaa ja Renaultin raskaat ajoneuvot ovat lähellä sydäntäni.
 
Ei satu varmaan kellään olemaan tallessa Helbin STA-peruisten Carrus city L:ien Stop-ääntä? mä vaan muistan että se oli niissä jotenkin erilainen kuin muissa Carruksissa, mikä siinä oli syynä? muistan että niissä ei ollut sitä Carruksen perinteistä Stop-ääntä jota on edelleen kuultavissa mm. osassa Helbin 8700LE:issä?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:13 ----------

Ja oliko muuten kaikissa Torni-Volvoissa eli tuttavallisemmin Wiima K202:sissa se Carruksen perinteinen Stop-ääni?
 
Ei satu varmaan kellään olemaan tallessa Helbin STA-peruisten Carrus city L:ien Stop-ääntä? mä vaan muistan että se oli niissä jotenkin erilainen kuin muissa Carruksissa, mikä siinä oli syynä? muistan että niissä ei ollut sitä Carruksen perinteistä Stop-ääntä jota on edelleen kuultavissa mm. osassa Helbin 8700LE:issä?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:13 ----------

Ja oliko muuten kaikissa Torni-Volvoissa eli tuttavallisemmin Wiima K202:sissa se Carruksen perinteinen Stop-ääni?
Stop-äänet tuotettiin 1990-luvun alkuvuosiin asti miltei poikkeuksetta mekaanisella kertalyöntikellolla. Väittäisin, että vuonna 1992 valmistuneissa Carrus City L:issä (Scania N113CLB) oli oikea kello, joka äänensävyltään vastasi ruotsalaiskorien vastaavaa helähdystä. Yleensä kotimaisissa koreissa kilahdus oli ikäänkuin terävämpi. Sellainen taas oli Wiima K202:ssa ja sen edeltäjissä. Uskaltaisin jopa väittää, että lisäksi 1993 valmistuneissa silloisen Vantaan Liikenne -konsernin Carrus City M:issä oli vielä suomalaistyyppinen teräväkilahduksinen kertalyöntikello. Voi olla, että STA:lle 1993 tulleissa City L:issä oli "siirtymävaiheen" takia hieman erilainen sähköisesti tuotettu ääni, jos ääntä tai sointua vertaa vähän myöhemmin valmistuneisiin samanlaisiin koreihin.
 
Stop-äänet tuotettiin 1990-luvun alkuvuosiin asti miltei poikkeuksetta mekaanisella kertalyöntikellolla. Väittäisin, että vuonna 1992 valmistuneissa Carrus City L:issä (Scania N113CLB) oli oikea kello, joka äänensävyltään vastasi ruotsalaiskorien vastaavaa helähdystä. Yleensä kotimaisissa koreissa kilahdus oli ikäänkuin terävämpi. Sellainen taas oli Wiima K202:ssa ja sen edeltäjissä. Uskaltaisin jopa väittää, että lisäksi 1993 valmistuneissa silloisen Vantaan Liikenne -konsernin Carrus City M:issä oli vielä suomalaistyyppinen teräväkilahduksinen kertalyöntikello. Voi olla, että STA:lle 1993 tulleissa City L:issä oli "siirtymävaiheen" takia hieman erilainen sähköisesti tuotettu ääni, jos ääntä tai sointua vertaa vähän myöhemmin valmistuneisiin samanlaisiin koreihin.

Vantaan Liikenteelle tuli K204-sukupolven autoja vuonna 1993 useammassa erässä ja näissä oli pieniä keskinäisiä eroja joissakin yksityiskohdissa. Nyt en ole ihan varma, mutta olisikohan tuo stop-kello vaihtunut sähköiseen "pim"-ääneen joulukuun 1993 sarjassa? STA:n autot taisivat tulla Vantaan syksyn ja joulukuun sarjojen välissä. Muistelisin, että myös tuon perinteisen kellonkilahduksen ääni olisi muuttunut jossain vaiheessa K202-sukupolven loppuvaiheessa.
 
...Muistelisin, että myös tuon perinteisen kellonkilahduksen ääni olisi muuttunut jossain vaiheessa K202-sukupolven loppuvaiheessa.

OFV-923 K202 B10M mk3 vm 1993 oli vielä perinteinen kellon kilahdus. Sitten vaihtui korkeakin kori K204 malliseksi. Samaa muistelen minäkin, että 93 mallisissa K204 koreissa oli uniikki sähköinen ääni.
 
Samaa muistelen minäkin, että 93 mallisissa K204 koreissa oli uniikki sähköinen ääni.
Kevään 1993 lopulla tulleissa City M:issä (esimerkkikuva tässä) oli mekaaninen kertalyöntikello. Myöhemmin 1993 tulleissa merkinantoääni oli ilmeisesti jo erilainen. Alkukesän paikkeilla liikenteeseen tulleita City M:iä oli mm. linjalla 452 ja matkustin niillä jonkin verran Kaivokselan ja Pohjois-Haagan välillä. Noissa kilahdus oli selvästi erilainen verrattuna edellisenä syksynä tulleisiin Scanioihin, mutta toisaalta hivenen erilainen perinteisiin soittokelloihinkin nähden. Ero yleisimpään verrattuna oli kuitenkin pieni, tuskin moni edes huomasi eroa.
 
Muistanko väärin, vai oliko STA:n ensimmäisissä Lahti 402:ssa, jotka tulivat vuoden 1993 lopulla, sellainen kolmisointuinen STOP-ääni? Noilla tuli muutaman kerran alakouluikäisenä alkuvuodesta 1994 matkustettua linjalla h72, ja tällainen mielikuva on jäänyt - voipi olla vääräkin.
 
Eikös ainakin Veolian Ikaruksissa ainakin teleissä ollut se todella ärsyttävän kuuloinen "kello"? En nyt tarkasti muista oliko se sellainen "PIIIIP" vai kilahdus mutta joka tapauksessa jäänyt mieleen.. En kyllä muista sitäkään kun sen verran nuori olen ollut että oliko vanhemman vai uudemman mallin mutta ainakin toisessa.
 
Nyt tuli mieleen että Helbin proto-Scaloissa 114 ja 115 ei ollut sitä Scalan tyypillisistä Stop-ääntä vaan Säffleistä tuttu Stop-ääni, mikä oli syynä, miksei ollut vaan Scalan perinteistä Stop-ääntä?
 
Eikös ainakin Veolian Ikaruksissa ainakin teleissä ollut se todella ärsyttävän kuuloinen "kello"? En nyt tarkasti muista oliko se sellainen "PIIIIP" vai kilahdus mutta joka tapauksessa jäänyt mieleen.. En kyllä muista sitäkään kun sen verran nuori olen ollut että oliko vanhemman vai uudemman mallin mutta ainakin toisessa.

Näissä jo seudun liikenteestä vetäytyneen liikennöitsijän muinaisissa E94-Ikaruksissa oli muistaakseni puhditon kilahdus. Sellanen “klink.”
 
Näissä jo seudun liikenteestä vetäytyneen liikennöitsijän muinaisissa E94-Ikaruksissa oli muistaakseni puhditon kilahdus. Sellanen “klink.”

Oli nimenomaan soittokello sekä E94- että E94F -malleissa. Kuljettajan aition takaseinässä oli katonrajassa perinteinen kupu, jonka sisällä oli koneisto, jonka pieni vasara löi kupua STOP-nappia painettaessa. Ääni oli erittäin terävä ja voimakas, minkä vuoksi kellojen kupuja ruuvattiin irti, niihin työnnettiin esimerkiksi paperiaikatauluja väliin (kilahduksesta tuli juurikin puhditon) ja pahimmillaan niitä oli jopa revitty täysin irti. Osassa koneiston lyöntivasarat jumittivat. Kun samaan aikaan Ikaruksen kojelaudan pysähtyy-valo oli sininen, saattoi tulla pysäkin ohi ajoja.

E94F:n katto- ja sisäseinämateriaalit pitivät muutenkin melkoista räminää uudesta pitäen, joten ne olivat melko rasittavia ajaa ja myös matkustaa. Osassa Veolian Ikaruksia soittokellot vaihdettiin 2000-luvun lopulla tuohon summeriin. En tiedä kuinka monessa.
 
Takaisin
Ylös