VR ostaa Ruotsin 3. suurimman junaoperaattorin

Vesa Heikkilä Taaleri Capital: "Onkohan tämä tottakaan, että suomalainen monopoliyhtiö käyttää monopolivoittojaan laajentuakseen ulkomailla kilpailluilla markkinoilla?"
Tällainen ajatus heräsi myös itselläni. Nythän on siis kysymys nimenomaan VR:stä ei PL:stä, vaikka läheltä liippaa.
 
Mitä liikennettä tällainen Arriva sitten hoitaa Ruotsissa tällä hetkellä? Muun muassa

- Paikallisrautatieliikennettä Tukholman seudulla (Roslagsbanan ja Saltsjöbanan; Huom! EI Pendeltåg)
- Pågatågen-liikennettä Etelä-Ruotsissa
- Lähi-/taajamajunaliikennettä Östergötlandin läänissä (Norrköping, Linköping jne.)
- Ratikkaa Tukholman seudulla (Tvär- ja Nockebybanan)

Edellisten raideliikennekohteiden lisäksi bussiliikennettä

- SL-alueella Tukholman seudulla (Ekerö, Råsta, Norrort, Lunda)
- Kristianstad
- Helsingborg

Lähde: Arriva
 
Edellisten raideliikennekohteiden lisäksi bussiliikennettä

- SL-alueella Tukholman seudulla (Ekerö, Råsta, Norrort, Lunda)
- Kristianstad
- Helsingborg

Löytyykös jostain listaa, mitä kalustoa Arrivalla on Ruotsissa eli mitä siirtyy VR:n omistukseen? Svenskbusshistoria.se :stä en löytänyt erillisiä firmojen listoja ja haulla tulee korkeintaan 50 osumaa, joista suurin osa poistettua kalustoa.

Sen vähän perusteella mitä löysin vaikuttaisi ainakin, että VR:n omistukseen siirtyy uudempaa Scaniaa, jota PL ei ole vuosiin hankkinut.
 
Sanomaan kuuluvat HS ja IS tuntuvat molemmat kertovan että
Pohjolan Liikenteen 550:stä bussista 185 ovat sähköbusseja.
Jokin tässä mättää koska täyssähköisiä busseja lienee reilu 80 kpl.
 
Sanomaan kuuluvat HS ja IS tuntuvat molemmat kertovan että

Jokin tässä mättää koska täyssähköisiä busseja lienee reilu 80 kpl.

Olisiko tulevia luvussa mukana, kenties jopa tavoite ?
Suhtaudun itse epäillen kaikkien mediatalojen uutisiin joukkoliinneyhtiöistä. Toimittajat ovat huonosti perillä asioista, silloin menee kaikki läpi ilman kritiikiä.
Täällä foorumilla ne asiat selkiää !
 
Löytyykös jostain listaa, mitä kalustoa Arrivalla on Ruotsissa eli mitä siirtyy VR:n omistukseen? Svenskbusshistoria.se :stä en löytänyt erillisiä firmojen listoja ja haulla tulee korkeintaan 50 osumaa, joista suurin osa poistettua kalustoa.

Sen vähän perusteella mitä löysin vaikuttaisi ainakin, että VR:n omistukseen siirtyy uudempaa Scaniaa, jota PL ei ole vuosiin hankkinut.
En kunnollista vastausta tästä pysty antamaan, mutta ensimmäiseen tiedonjanoon voi katsella suuntaa antavaa materiaalia Phototrans.eu:n sivulta. En tiedä kuinka kattavaa ja ajantasaista tuo aineisto on.
 
Olisiko tulevia luvussa mukana, kenties jopa tavoite ?
Suhtaudun itse epäillen kaikkien mediatalojen uutisiin joukkoliinneyhtiöistä. Toimittajat ovat huonosti perillä asioista, silloin menee kaikki läpi ilman kritiikiä.
Täällä foorumilla ne asiat selkiää !

Sanot näin, koska tiedät joukkoliikenneasioista enemmän kuin toimittajat.

Jos mielenkiintoalueesi olisi jokin toinen, joutuisit huomaamaan saman asian siellä.

Journalistisen toiminnan taso on romahtanut. Toimittajat tekevät työnsä ns vasemmalla kädellä, eivätkä vaivaudu välittämään edes helposti löydettävistä faktoista.

Edes selkeisiin asiavirheisiin tehdyt oikaisupyynnöt harvoin johtavat oikaisuun.
 
Vesa Heikkilä Taaleri Capital: "Onkohan tämä tottakaan, että suomalainen monopoliyhtiö käyttää monopolivoittojaan laajentuakseen ulkomailla kilpailluilla markkinoilla?"
Tällainen ajatus heräsi myös itselläni. Nythän on siis kysymys nimenomaan VR:stä ei PL:stä, vaikka läheltä liippaa.

Hyvin samanlaisia ajatuksia herätti mullakin. Ei olisi eka kerta, kun suomalaiset valtionyhtiöt lähtevät ulkomaille seikkailemaan veronmaksajien rahoilla. Sieltä sitten palataan häntä koipien välissä kallis lasku takataskussa. Voi voi.
 
Laitan tähän vielä yhteenvedon valtion omistuspolitiikasta.
2009 valtio jakoi omistuksen kahteen sektoriin: Ei strategiseen ja strategiseen.
Ei strategiset omistukset siirrettiin SOLIDIUM-nimiseen sijoitusyhtiöön, jonka valtio omistaa. Sinne palkattiin sijoitusalanammattilaisia ja sillä on oma tase ja kohtalaisen vapaat kädet hoitaa omaisuuttaan. Se on Helsingin pörssissä suurempi toimija kuin yksikään eläkeyhtiö. Se ei toimi Einsteinin ihannoimalla korkoa korolle periaatteella, vaan tulouttaa vuosittain muhkeat tuotot meidän kansalaisten käyttöön. Tämä siksi, että muuten siitä tulisi liian iso toimija pieneen pörssiin. Täältä saa lisätietoa puljusta, jos kiinnostaa.
https://www.solidium.fi/fi/omistukset/salkku/
Strategiset, kuten finair, yle, vr jne... jäi valtion suoraan hallintaan. Hallitus ja eduskunta ohjaa ja päättää niiden toiminnasta.
Niinpä tämänkin kaupan on viimekädessä päättänyt meidän kansalaisten demokraattisesti valitsema eduskunta / hallitus.
Näin se maailma menee, että kaikki mä maksan ja kaikki on mun vikaa !
 
Eipä taida tulla, koska kilpailutuksissa on kuulemma pykälä, joka sallii vain demokraattisissa maissa valmistetut tuotteet.

No toihan on hyvä päätös mutta eikös suurin osa Bydeistä valmisteta joka tapauksessa Kiinassa eikä Unkarissa ja niitähän Ruotsissa riittää.
 
Eipä taida tulla, koska kilpailutuksissa on kuulemma pykälä, joka sallii vain demokraattisissa maissa valmistetut tuotteet.

Hieno ja kannatettava idea.
Onko tarjouspyyntöasiakirjojen liittenä mahdollisesti luettelo demokraattisista maista? Kuka ne on määritellyt? Voi olla käytännössä vaikea rasti, jos joku valittaa.
 
Laitan tähän vielä yhteenvedon valtion omistuspolitiikasta.
2009 valtio jakoi omistuksen kahteen sektoriin: Ei strategiseen ja strategiseen.
Ei strategiset omistukset siirrettiin SOLIDIUM-nimiseen sijoitusyhtiöön, jonka valtio omistaa. Sinne palkattiin sijoitusalanammattilaisia ja sillä on oma tase ja kohtalaisen vapaat kädet hoitaa omaisuuttaan. Se on Helsingin pörssissä suurempi toimija kuin yksikään eläkeyhtiö. Se ei toimi Einsteinin ihannoimalla korkoa korolle periaatteella, vaan tulouttaa vuosittain muhkeat tuotot meidän kansalaisten käyttöön. Tämä siksi, että muuten siitä tulisi liian iso toimija pieneen pörssiin. Täältä saa lisätietoa puljusta, jos kiinnostaa.
https://www.solidium.fi/fi/omistukset/salkku/
Strategiset, kuten finair, yle, vr jne... jäi valtion suoraan hallintaan. Hallitus ja eduskunta ohjaa ja päättää niiden toiminnasta.
Niinpä tämänkin kaupan on viimekädessä päättänyt meidän kansalaisten demokraattisesti valitsema eduskunta / hallitus.
Näin se maailma menee, että kaikki mä maksan ja kaikki on mun vikaa !

Näyttää siltä, että kiinalaisilla sähköbusseilla liikennöinti Suomessa ja Ruotsissa on yksi valtion kärkihankkeista. Hyvä Suomi!
 
Takaisin
Ylös