YLE:"VR Group laajentaa toimintaansa Ruotsiin yrityskaupalla. Yhtiö tiedottaa ostavansa Ruotsin kolmanneksi suurimman juna- ja neljänneksi suurimman bussioperaattorin Arriva Sverigen".
https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-64668
Vesa Heikkilä Taaleri Capital: "Onkohan tämä tottakaan, että suomalainen monopoliyhtiö käyttää monopolivoittojaan laajentuakseen ulkomailla kilpailluilla markkinoilla?"
Tällainen ajatus heräsi myös itselläni. Nythän on siis kysymys nimenomaan VR:stä ei PL:stä, vaikka läheltä liippaa.
Mitä liikennettä tällainen Arriva sitten hoitaa Ruotsissa tällä hetkellä? Muun muassa
- Paikallisrautatieliikennettä Tukholman seudulla (Roslagsbanan ja Saltsjöbanan; Huom! EI Pendeltåg)
- Pågatågen-liikennettä Etelä-Ruotsissa
- Lähi-/taajamajunaliikennettä Östergötlandin läänissä (Norrköping, Linköping jne.)
- Ratikkaa Tukholman seudulla (Tvär- ja Nockebybanan)
Edellisten raideliikennekohteiden lisäksi bussiliikennettä
- SL-alueella Tukholman seudulla (Ekerö, Råsta, Norrort, Lunda)
- Kristianstad
- Helsingborg
Lähde: Arriva
Löytyykös jostain listaa, mitä kalustoa Arrivalla on Ruotsissa eli mitä siirtyy VR:n omistukseen? Svenskbusshistoria.se :stä en löytänyt erillisiä firmojen listoja ja haulla tulee korkeintaan 50 osumaa, joista suurin osa poistettua kalustoa.
Sen vähän perusteella mitä löysin vaikuttaisi ainakin, että VR:n omistukseen siirtyy uudempaa Scaniaa, jota PL ei ole vuosiin hankkinut.
En kunnollista vastausta tästä pysty antamaan, mutta ensimmäiseen tiedonjanoon voi katsella suuntaa antavaa materiaalia Phototrans.eu:n sivulta. En tiedä kuinka kattavaa ja ajantasaista tuo aineisto on.
Sanot näin, koska tiedät joukkoliikenneasioista enemmän kuin toimittajat.
Jos mielenkiintoalueesi olisi jokin toinen, joutuisit huomaamaan saman asian siellä.
Journalistisen toiminnan taso on romahtanut. Toimittajat tekevät työnsä ns vasemmalla kädellä, eivätkä vaivaudu välittämään edes helposti löydettävistä faktoista.
Edes selkeisiin asiavirheisiin tehdyt oikaisupyynnöt harvoin johtavat oikaisuun.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Laitan tähän vielä yhteenvedon valtion omistuspolitiikasta.
2009 valtio jakoi omistuksen kahteen sektoriin: Ei strategiseen ja strategiseen.
Ei strategiset omistukset siirrettiin SOLIDIUM-nimiseen sijoitusyhtiöön, jonka valtio omistaa. Sinne palkattiin sijoitusalanammattilaisia ja sillä on oma tase ja kohtalaisen vapaat kädet hoitaa omaisuuttaan. Se on Helsingin pörssissä suurempi toimija kuin yksikään eläkeyhtiö. Se ei toimi Einsteinin ihannoimalla korkoa korolle periaatteella, vaan tulouttaa vuosittain muhkeat tuotot meidän kansalaisten käyttöön. Tämä siksi, että muuten siitä tulisi liian iso toimija pieneen pörssiin. Täältä saa lisätietoa puljusta, jos kiinnostaa.
https://www.solidium.fi/fi/omistukset/salkku/
Strategiset, kuten finair, yle, vr jne... jäi valtion suoraan hallintaan. Hallitus ja eduskunta ohjaa ja päättää niiden toiminnasta.
Niinpä tämänkin kaupan on viimekädessä päättänyt meidän kansalaisten demokraattisesti valitsema eduskunta / hallitus.
Näin se maailma menee, että kaikki mä maksan ja kaikki on mun vikaa !