Linja-autonkuljettajista huutava pula ja vuoroja jää ajamatta

tkp

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
1,301
Ylen uutinen kertoo että bussialalla on huutava pula kuljettajista ja vuoroja jää jatkuvasti ajamatta. Onnibus peruu päivittäin pitkän listan vuoroja. Samaan aikaan kuitenkin Vainion liikenteen toimitusjohtaja kertoo että tällä hetkellä työvoimasta ei ole pulaa.

https://yle.fi/uutiset/3-12605825
 
Kuljettajia saa helposti.

Inhimilliset ajoajat. Paremmat työsuhde-edut, esim. ePassi, tykysetelit.

Jos esim. joku yksittäinen kuski rakastaa 12-14 tuntisia päiviä, niin ei kaikki. Minustakin piti tulla nuorena kuljettaja Väinö Paunu Oy:lle.

Haastattelin jo nuorena, 15-vuotiaana teininä. erästä paunulaista Sirpaaa ja hän sanoi: että tulee kotiin "nukkumaan", monet kuljettajat sairaslomalla jaksamattomuuteen.

Sirpa on nykyään 20+ vuotta samassa talossa ja on sitä mieltä, että lähtee HETI eläkkeelle kun aika koittaa lähikuukausina. Ei päivääkään yli jaksaisi enää 12-tuntisia päiviä.

Se pelästytti minut täysin, koska sain aitoja kokemuksia, joita toinen Paunun kuljettaja, luottokuskini vahvisti.

Paunun luottokuski lisäksi sanoi, että miettii jopa alan vaihtoa, ihan sama mitä alaa kunhan olisi enemmän aikaa ja vähemmän tarkkaa ajoa.

"Perhettä en viitsi edes perustaa, kun en ole ikinä kotona", "Eiköhän niitä kuskeja tulisi, jos olisi paremmat ehdot ja ajoajat, joku vain haluaa näitä pitkiä päiviä", hän täydensi linjalla 6 kanssani.

"Jos et halua minkäänlaista elämää työn ulkopuolelle", niin bussikuskiksi. Hän ei ehdi edes siivota kotona, nauti sapattivapaastasi hän iloitsi.

Kohtuulliset ajoajat, enemmän arvostusta ja kiitosta työstä, niin kyllä niitä kuskeja alkaa löytyä.

Ennen muuta hyvä palkka, joka vastaa työn vaativuutta.

Joka aamu ajelet tunnin varikolle, ja tunnin varikolta eli yhteensä 14 tuntia. Laske siitä vapaa-ajan, kaksi tuntia jos sitäkään.

"Pirkkalan varikko loppuikin aikaa sitten, sinne oli sentään 30 minuuttia suuntaansa, pakko ajaa Nekalaan, jos meinaa palkkaa saada".

Autoton paunulainen Automyyjä sanoi, että tässä työssä jaksaa kun on "tunti kerrallaan" -asenteella ja silloinkin tekee tiukkaa. Joutuu varikolla nukkumaan, kun ei töihin pääse tai pääsee, mutta bussilla kun menee, niin 3 tuntia uppoaa matkoihin eli ei kannata töistä lähteä. Yövuoroilla kännikaloja, melua, haistattelevia asiakkaita kun ei olekaan käteismaksua enää. Kaiken maailman pummit suuttuu perusteellisesti kun et päästänytkään ilmaiseksi kyytiin. Vaikeat asiakkaat yms.

Pitäisin aika mielenkiintoisena jos joku kaiken tämän jälkeen haluaisi vielä bussikuskiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on noin 12000 linja-autonkuljettajaa, eli kyllä joku vaan on kuljettajaksi halunnut kuitenkin.

Onhan niitä, ja nostan hattua heille.

Osa on tosin siellä väkisin, koska esim. luottokuskin esimerkillä hänellä ei välttämättä ole suhteita tai muuta kokemusta. Eivät voi helposti vaihtaa alaa, kun on vuosia tehty bussityötä.

No hän on sentään ammatiltaan kokki alkuperäisesti, mutta ravintolahommiin ei enää ala.

Kyllä siellä moni haluaisi alaa vaihtaa. Ja moni jää eläkkeellekin, kyllä se työvoimapula alkaa näkyä lähivuosina eläköitymisen takiakin.

Se vain, että ne porvarit saisivat paljon enemmän porukkaa sisään, jos olisi kohtuuajat. Pekkaspäivillä viikko tasataan siihen normaaliin työviikkoon, mutta itse en esim. pystyisi 12 tuntia olemaan töissä kiinni.

Olisin ensimmäisenä jonossa työterveyteen, kun pää ei kestäisi sitä.

Sirpalta kun kysyin, niin se on kuulemma normaalia, että ollaan saikulla viikkoja kaksia. Kun pää ei kestä sitä työpäivän pituutta, niin eihän se kestä.
 
Tässä maalataan kovin yksipuolisen synkkää kuvaa ammatistamme. Tässä työssä voi kuitenkin myös viihtyä. Itse tulin tänne aikanaan, joska joukkoliikenne ja sen tuottaminen on aina kiinnostanut. Lisäksi matkustajapalvelu on tämän työn paras suola, rahtiliikenne ei ole koskaan kiinnostanut minua. Tämä työ edellyttää säntillistä ja täsmällistä elämäntyyliä; minuutinkin myöhästyminen työvuoron alusta on myöhässä oloa.
 
Tässä maalataan kovin yksipuolisen synkkää kuvaa ammatistamme. Tässä työssä voi kuitenkin myös viihtyä. Itse tulin tänne aikanaan, joska joukkoliikenne ja sen tuottaminen on aina kiinnostanut. Lisäksi matkustajapalvelu on tämän työn paras suola, rahtiliikenne ei ole koskaan kiinnostanut minua. Tämä työ edellyttää säntillistä ja täsmällistä elämäntyyliä; minuutinkin myöhästyminen työvuoron alusta on myöhässä oloa.

Juuri sitä se vaatii.

Ja esim. monet muutkin nauttivat tästä työstä, mm. Mats Karlsson. Hän kertoo työstä viihtyisänä ja maittavana.

Se on ehkä sanottava, että työ voi sopia tai olla sopimatta kokeilemalla, mutta sinunkin ammatissa on työkavereita jotka ovat olleet saikulla työn vaativuuden takia.

Kerroit juuri että työ tarjoaa sosialisoitumista, mutta jos et ole introvertti, et ehkä tiedä että introvertti ei koe sitä samalla tavalla kuin ekstrovertti.

Esim. eräs paunulainen naiskuski Nyssessä väsyy introverttina niin paljon sanomisesta Moi ja Kiitos hei hei päivän aikana sadoille ja sadoille ja sadoille että hän ei jaksa sosialisoitua enää kenenkään kanssa illalla.
Palautumiseen ei riitä edes muutama tunti tai yksi pekkaspäivä, vaan hän joutuu tulemaan töihin vajaakuntoisena.

Erilaista tarvetta tämä työ ei huomioi, ekstrovertit taas painavat mielissään kohti uusia sosiaalisia kohtaamisia.

Monihan ajaa bussia vain hetken aikaa, ehkä max. 10 vuotta, ja siirtyy sen jälkeen muihin tehtäviin kuten joukkoliikenteen suunnitteluun tai perustaa vaikka taksifirman.
 
Ylen uutinen kertoo että bussialalla on huutava pula kuljettajista ja vuoroja jää jatkuvasti ajamatta. Onnibus peruu päivittäin pitkän listan vuoroja. Samaan aikaan kuitenkin Vainion liikenteen toimitusjohtaja kertoo että tällä hetkellä työvoimasta ei ole pulaa.

https://yle.fi/uutiset/3-12605825

Vainion toimari sanoo, että ei ole kuljettajista pulaa, mutta samaan aikaan on seitsemän paikkaa auki TE-toimiston sivuilla Lohjalle ja Vantaalle :confused::confused:
 
Vainion toimari sanoo, että ei ole kuljettajista pulaa, mutta samaan aikaan on seitsemän paikkaa auki TE-toimiston sivuilla Lohjalle ja Vantaalle :confused::confused:

Ei seitsemän kuljettajan palkkaaminen (vieläpä kahdelle eri pisteelle eli vain muutama per piste) mun mielestä merkitse automaattisesti sitä, että kuljettajista olisi "huutava pula". Onhan vaihtuvuutta aina. Jos Vainiolla on hyvät työehdot ja mukava henki, niin nuo paikat kyllä täyttyy nopeasti.

Sitten taas kuljettajia eläköityy, muuttaa toiselle paikkakunnalle tai muuten vaan vaihtaa työpaikkaa, ja tilalle palkataan uusia. Se on ihan luonnollista.
 
Takaisin
Ylös