Kuinka joukkoliikenneharrastuksesi sai alkunsa?

Liittynyt
10 Helmikuu 2022
Viestit
100
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten muilla joukkoliikenneharrastus sai alkunsa.
Itsellä se lähti siitä kun 2020 loppuvuodesta näin Transdevin Telivolvoja Oulussa.
 
Itselläni kiinnostus lähti pienoisrautatieharrastuksen kautta. Liityin Helsingin kaupungin liikennetoimintakeskuksen (LiToKe) yhteydessä toimivaan pienoisrautatiekerhoon 80-luvun puolivälissä, tarkkaa vuotta en muista. Kerhossa oli monipuolinen joukko harrastajia eri kulmilla ja tie vei sitä kautta Jokioisiin ja myös linja-autojen pariin. Pienoismalleja tein kotona oman pienoisrautatien parissa ja kiinnostus keskittyi rautateihin. Myöhemmin 2000-luvulle tultaessa painopiste on kääntynyt ennemminkin linja-autoihin.
 
Savonlinjan ja Salmenlinjan linja-autot veivät 60-luvulla Ristiinasta Mikkeliin ja päinvastoin. Joukkoliikenteen käyttäjä on joukkoliikenteen harrastaja, kun kertoo matkoistaan ja ottaa kantaa joukkoliikenteen kehittämiseen.
 
Savonlinjan ja Salmenlinjan linja-autot veivät 60-luvulla Ristiinasta Mikkeliin ja päinvastoin. Joukkoliikenteen käyttäjä on joukkoliikenteen harrastaja, kun kertoo matkoistaan ja ottaa kantaa joukkoliikenteen kehittämiseen.

Kommenttisi ensimäinen osa on järkevä, toinen ei. Joukkoliikennettä voi harrastaa kovin monella tavalla, eikä harrastuksestaan tai matkoistaan tarvitse kertoa muille.
 
Kommenttisi ensimäinen osa on järkevä, toinen ei. Joukkoliikennettä voi harrastaa kovin monella tavalla, eikä harrastuksestaan tai matkoistaan tarvitse kertoa muille.
Salomaa päättää mitä Salomaa kirjoittaa. Niinkuin sulle aiemmin mainitsin.
 
Hei, te taistelevat metsot! Jättäkää nyt aina yksi viestiketju rauhaan.

Omalla kohdallani joukkoliikenne on ollut tärkein harrastukseni läpi koko ikäni. Olen tällä hetkellä 53-vuotias. Tunsin HKL:n bussi- ja ratikkatyypit jo aivan pikkupoikana. Minulle oli myös selvää läpi koko elämäni, että teen joukkoliikenteestä myös harrastukseni.
 
Senkun tietäis. Toki varmaan se, kun pappa oli bussikuskina TKL:llä, antoi jonkin kipinän, mutta siitäki huolimatta tuli ruutupaperivihkoon kirjattua bussien rekisteritunnuksia ja kaikkea mitä perässä luki, yleensä AJOKKI VOLVO, mutta Ajokeissa erityisesti näkyi mallimerkinnät, oli ne sitte Express, Victor, Royal jne.
 
Mulle on muuten aivan samantekevää, mitä soopaa kirjoitat, mutta joku esim nuori harrastaja voi ottaa soopasi todesta.
Foorumilla tiedetään että sinun mielestä kaikki Salomaan kirjoitukset ovat soopaa ja missä tarkoituksessa kommentoit minun kirjoituksian. Joukkoliikenneharrastaja osaa ajatella ilman sinun myötävaikutusta.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:50 ----------

Hei, te taistelevat metsot! Jättäkää nyt aina yksi viestiketju rauhaan.

....

Tein ehdotuksen Melamiehelle että emme kommentoisi toistemme kirjoituksia, mutta ehdotus ei hänelle sopinut.
 
Tein ehdotuksen Melamiehelle että emme kommentoisi toistemme kirjoituksia, mutta ehdotus ei hänelle sopinut.
Sehän alkaa siitä, että jompikumpi teistä lakkaa kommentoimasta toisen kirjoituksia. Ei tarvita mitään "sopimuksia".

---------- Viestit yhdistetty klo 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:40 ----------

Minulle oli myös selvää läpi koko elämäni, että teen joukkoliikenteestä myös harrastukseni.
Tuohon minun piti kirjoittaa, että minulle oli päivänselvää, että teen joukkoliikenteestä myös ammattini.
 
Sehän alkaa siitä, että jompikumpi teistä lakkaa kommentoimasta toisen kirjoituksia. Ei tarvita mitään "sopimuksia".

...i.

Min ä olen lopettanut Melamiehen viestien kommentoinnin aikoja sitten, mutta hän jatkaa alatyylillä minun viestieni kommentointia. Tein ehdotuksen että emme kommentoisi toistemme viestejä, koska hän näki viestini aina kielteisessä valossa. Ei se mikään sopimus olekaan.
 
Min ä olen lopettanut Melamiehen viestien kommentoinnin aikoja sitten, mutta hän jatkaa alatyylillä minun viestieni kommentointia. Tein ehdotuksen että emme kommentoisi toistemme viestejä, koska hän näki viestini aina kielteisessä valossa. Ei se mikään sopimus olekaan.
Minun neuvoni: jätä hänen viestinsä huomioimatta. Älä ota niitä henkilökohtaisesti, ei hän tunne sinua. Vain tekstisi täällä. Ei kannata ottaa paineita itselle tuntemattomien ihmisten näkemyksistä.
 
Minun neuvoni: jätä hänen viestinsä huomioimatta. Älä ota niitä henkilökohtaisesti, ei hän tunne sinua. Vain tekstisi täällä. Ei kannata ottaa paineita itselle tuntemattomien ihmisten näkemyksistä.

Moderaattori poistaa epäasiallisia viestejä, silloin kun menee oikein kunnolla överiksi. Joskus syntyy vaikutelma että foorumin jäsenet ovat tämän asian suhteen eriarvoisessa asemassa.
 
Viitaten edellisiin kommentteihin aiheen sivusta:

Keskustelukulttuuri täällä foorumilla ja tässä harrastajayhteisössä on säännöllisesti ollut ongelmallista. Olen tänä päivänä lähes tarkalleen kaksi kertaa sen ikäinen kuin silloin, kun itse löysin tieni tänne. Surffailin toiveikkaana siitä, että maailmasta löytyisi muitakin ihmisiä, joita kiinnostaisi miten joukkoliikenne palvelee ja miten sen palvelutasoa voisi kehittää. Tästä harrastamisnäkökulmasta en vain ole kiinnostunut suurimmasta osasta muiden harrastajien keskusteluja täällä, jolloin on hyvin ymmärrettävää, että muutkin kokevat samoin minun näkökulmani. Rakentavaa keskustelua on siksi vaikea saavuttaa, jos ja kun kaikki eivät ymmärrä sen oman näkökulmansa rajoittuneisuutta ja oman mielipiteensä vapaan esittämisen mahdollista haitallisuutta keskustelukulttuurille erilaisissa keskustelunaiheissa, harkitsemattomasti aseteltuna. Näitä tilanteita varmasti voisi täällä rohkeamminkin moderoinnin keinoin ohjata. Mutta jos moderaattoreita todella on vain yksi ja hänelläkin varmasti päivätyönsä ja sen tasapainoksi rentouttava vapaa-aikansa, niin mielipidepoliisin roolin ymmärtääkin jäävän siinä vaiheessa vähintään taka-alalle.

Varsinaiseen aiheeseen osallistuakseni:

Itselläni harrastus alkoi viimeistään viisivuotiaana, kun innostuin silloisten Keltaisten sivujen karttaosiosta. Rupesin niihin värittämään mustekynällä bussilinjoja. Tuttavapiiristä tarvitsi rohmuta kaikki liikenevät Keltaisten sivujen kuvastot, jotta pystyin päivittämään linjastosuunnitelmiani useammin kuin vain kerran vuodessa. Kahdeksanteen ikävuoteen mennessä olin oppinut kotikaupunkini todellisetkin bussireitit ja -aikataulut perusteellisesti, kun halusin vertailla niitä omiin tekeleisiini - kehittyäkseni yhä etevämmäksi karttojen suttaajaksi.

Ajattelin, että minusta tulee isona linja-auton kuljettaja. Alakoulun opettajani kovasti yritti vakuuttaa minua toisin. Lopulta seikkailuni joukkoliikennefoorumilla ei jäänyt turhanpäiväiseksi, kun foorumin jäsen Allison osoitti minua kohtaan luottamusta, josta jään ikuisesti kiitollisuuden velkaan. Saavuttamani rooli joukkoliikennealalla ei olisi mahdollinen ilman harrastuneisuuttani ja sitä osaa harrastajayhteisöstä, jolta olen saanut tukea ja luottamusta. Temperamenttisena ja itsepäisenä luonteena olen pahoillani kaikista niistä kerroista, kun en ole ollut sen luottamuksen arvoinen. Mutta kuten foorumin jäsen Allison on viisaasti minulle sanonut: keskimäärin pitkällä aikavälillä hyvillä asioilla on tapana toteutua. Erilaisuudessa on valtavasti voimaa.

Josko sitä erilaisuutta täälläkin muistettaisiin vaalia ja lopettaa turhanpäiväinen kiusanteko.
 
Minun neuvoni: jätä hänen viestinsä huomioimatta. Älä ota niitä henkilökohtaisesti, ei hän tunne sinua. Vain tekstisi täällä. Ei kannata ottaa paineita itselle tuntemattomien ihmisten näkemyksistä.

Tuon nyyhkytarinan ostaessasi unohdit nimimerkki Salomaan trollaamistaipuksen. Haluatko hänen jatkavan sitä?
 
Takaisin
Ylös