City Bus Manager

Liittynyt
30 Heinäkuu 2020
Viestit
453
Tämän vuoden loppupuolella ilmestyvässä City Bus Manager -pelissä voi perustaa oman bussiyhtiönsä, rakentaa varikon ja luoda oman linjastonsa mihin tahansa maailman kaupunkiin Kiinaa lukuunottamatta. Esittelytekstin perusteella peli vaikuttaa todella yksityiskohtaiselta, jopa työntekijöiden vessojen rakentamisesta täytyy itse huolehtia.

Bussilinjojen aikatauluista ei puhuta esittelytekstissä mitään, mutta toivottavasti edes vuorovälejä voisi itse määritellä.* Muutoin kyllä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!

https://store.steampowered.com/app/1364210/City_Bus_Manager/

*EDIT: ei kun olipas siellä aikatauluista tämmöinen maininta: "Did you ever think your local bus schedule sucks? This is your chance to show that you can step it up. ... Buy new buses and hire staff to make sure you can keep up with your schedule."
 
*EDIT: ei kun olipas siellä aikatauluista tämmöinen maininta: "Did you ever think your local bus schedule sucks? This is your chance to show that you can step it up. ... Buy new buses and hire staff to make sure you can keep up with your schedule."

Valitettavasti tuo vaikuttaa vain siltä, että voit itse määritellä perusvuorovälin, ruuhkavuorovälin ja liikennöintiajat. "Advanced" asetuksissa voi asettaa samat numerot erikseen arkipäiville ja vapaapäiville. Toivottavasti tuota kohtaa parannettaisiin, koska minulle se on ainakin aika iso dealbreaker.
 
Jos ei ole vielä kokeillut Nimby Railsia, niin suosittelen sitä kovasti. Siinä ei ole kauniita grafiikoita, mutta junarataimperiuminsa voi rakentaa ihan mihin tahansa maailman kolkkaan vain haluaa. Periaatteessa voi myös leikitellä ratikkaradoilla ja miksei myös BRT-bussiväylillä samoin periaattein.
 
Tämän vuoden loppupuolella ilmestyvässä City Bus Manager -pelissä voi perustaa oman bussiyhtiönsä, rakentaa varikon ja luoda oman linjastonsa mihin tahansa maailman kaupunkiin Kiinaa lukuunottamatta. Esittelytekstin perusteella peli vaikuttaa todella yksityiskohtaiselta, jopa työntekijöiden vessojen rakentamisesta täytyy itse huolehtia.

Bussilinjojen aikatauluista ei puhuta esittelytekstissä mitään, mutta toivottavasti edes vuorovälejä voisi itse määritellä.* Muutoin kyllä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!

https://store.steampowered.com/app/1364210/City_Bus_Manager/

*EDIT: ei kun olipas siellä aikatauluista tämmöinen maininta: "Did you ever think your local bus schedule sucks? This is your chance to show that you can step it up. ... Buy new buses and hire staff to make sure you can keep up with your schedule."
Unelmapelini.

Voisi uudistaa Nyssen, jossa jokainen linja olisi Väinö Paunu Oy. Edes omassa tietokoneessa. Saisi ainakin yksinkertaisesti Paunun linjakilometrit entiselleen ja vähän korkeammaksikin vielä :lol:

Vaihtaisiko ne Pohjolalle loikanneet Paunun legendaariset kuskit takaisin Paunulle?
 
Nyt olen useamman kymmentä tuntia saanut kulumaan Tampereen ja Jyväskylän karttojen parissa.

Alussa peli on puhtaasti resurssioptimointihaaste. Kun vain tekee järkeviä asioita oikeassa järjestyksessä, niin lopulta pääsee laajentamaan verkostoaan ihan kiitettävästi.

Omat vinkkini alkupeliin:
- rakenna asiakaspalvelupisteestä heti mahdollisimman suuri ja varaudu sen laajentamiseen myöhemmin, koska niitä voi olla vain yksi, ja se yleensä ruuhkautuu arvaamattomasti
- käytä tontin reunoille jäävät nurmialueet hyödyksi rakentamalla erillisiä toimistosiipiä irti päärakennuksesta
- rekrytoi heti kaksi tutkijaa ja laita heidät selvittämään uusia linja-automalleja, jotta et joudu ostamaan ainuttakaan minibussia
- minibussien kapasiteetti ei tule riittämään suosituilla linjoilla, ja vain suosittuja linjoja kannattaa liikennöidä, koska tontin pinta-ala rajoittaa kaluston enimmäismäärää, ja suurempiin linja-autoihin investoiminen on hyvin kallista
- ota alkuun vaikka kaikki lainat mitä pankista saat - niiden takaisinmaksaminen ei tule tuottamaan ongelmia
- ota töihin rohkeasti kaikki hakijat, mutta potki pellolle pahnan pohjimmaiset, jotta saat tilalle uusia hakijoita, joista valita
- laadi aikataulut pessimistisemmin kuin mitä peli ehdottaa - esim. jos kierrosaika olisi 59 minuuttia, nosta sitä manuaalisesti 61 minuuttiin, jotta saat linjalle lisäauton (tai lyhennä vaihtoehtoisesti reitin pituutta) - myöhästymiset ketjuuntuvat ja huono täsmällisyys tehokkaimmin estää pelissä onnistumista

Negatiivisena seikkana mainittakoon minun tietokoneellani pelin kellotaajuuden takkuilevan pahasti, kun henkilöstömäärä ylittää 50 ja kalustomäärä noin 25. Toivottavasti tuota seikkaa saataisiin vielä optimoitua. Myös asiakkaiden kulkeutumista reitistöllä ja kohteiden kysytyimmyyttä saisi päästä näkemään jostakin valikkonäkymästä. Toistaiseksi täytyy vain tyytyä arvailemaan, mihin asiakkaat saattaisivat olla menossa.

Alla kuvina miten itse olen tykännyt tilankäytön tontilla ratkaista. 14 asiakaspalvelutiskiä, 42 istuinta jonottaville asiakkaille, 10 varastohyllyä varaosille, 50 vaatelokerikkoa työntekijöille, kaksi toilettia ja ihan reilun kokoinen keittiö. Käytävä on tässä vaiheessa turha, mutta tulee palvelemaan myöhemmin tontin kasvaessa ja sinne voi tarvittaessa sijoittaa lisää vaatelokerikkoja. Enkä usko että siltikään pystyisi sijoittamaan linja-autoille enempää kuin 22 kpl pysäköintiruutuja (medium-koko).

20221206014601_1.jpg20221206014624_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni peli toimii niin huonosti, että tällä hetkellä vain odottelen uusia päivityksiä ennen kuin yritän uudestaan. Bugeja todella paljon, häiritsevimpinä mm. se, että mitään tekemiäni aikatauluja ei noudateta, vaan bussit ajelevat ihan milloin sattuu. Sunnuntain aikatauluilla ajetaan tiistaina, eikä ne ole silloinkaan ne aikataulut mitä itse olen tehnyt. Vaikka ymmärtääkseni olen tehnyt kaiken oikein. Lisäksi ärsyttää, että peli ei pysty tunnistamaan eroa esim. teiden ja parkkipaikkojen välillä. Koska reittiä ei pysty itse muokkaamaan, ainoastaan lisäämään pysäkkejä, niin reittiviiva kiertää joka ikisen parkkipaikan ja kävelytien kautta, jos sellainen vain reitin lähelle sattuu.

Mitä kuitenkin olen tässä kerennyt vähän pelaamaan, ennen kuin jäin odottamaan päivityksiä, niin ehdin kokeilla Ylöjärven ja Tampereen karttoja. Tampereella alue ulottui länsi-itä suunnassa pääkirjasto Metson seuduilta jonnekin Irjalaan (siis tosi pieni alue), Ylöjärvellä oli heti aluksi mukana Takamaat, Metsäkylät ja etelässä jopa Lielahteen asti. Eli selvästikään alue ei aina ole saman kokoinen. Tuo Tampereen karttani muuten mystisesti katosi tallennettujen pelien listalta, no onneksi en ollut kuin yhden reitin sinne saanut, mutta toivottavasti niin ei käy uudestaan.

Jos linjalla on sellaiset aikataulut, että linja pyörisi kolmella bussilla, niin päivän aikana tarvitaankin kuusi bussia, koska lopettavan työntekijän täytyy aina tulla varikolle, ja aloittava työntekijä ei voi jatkaa samalla bussilla. Ärsyttää myös, kuinka varikolla esim. pöydän ja tuolin väliin täytyy aina jäädä metrin väli (huomaa Razerin kuvasta), eikä niitä voi laittaa lähelle toisiaan niin kuin ne oikeassa elämässä olisivat, joten tilankäyttöä ei todellakaan voi optimoida.

Ihmettelen myös, kuinka vanha on OpenStreetMapista saatu data. Reittiä luodessa kartassa näkyy pysäkkejä, joita ei ole ollut käytössä vuosiin, mutta nykyisten olemassa olevien reittien pysäkkejä usein ei näy. Toki ne pystyy itse luomaan, mutta vähän se silti ihmetyttää.

Joten vähän tuli nyt taas haukkuja, mutta ehdottomasti hyvä ja lupaava alku. Odotan kuitenkin kovasti, koska saadaan edes näitä perus bugeja vähennettyä.* Toki peli on kai edelleen Early Access. Pettymyksekseni ensimmäinen isompi päivitys keskittyi vain uusien bussien saamiseen, itselläni se ei ollut lähelläkään tärkeysjärjestyksen kärkeä.

*näemmä kaikilla ei ole näitä samoja bugeja kuin minulla, Razerillakin vaikutti viestin perusteella toimivan ihan hyvin. Pakko muuten sanoa, että Razerin varikko näyttää harvinaisen järkevältä ottaen huomioon pelin melko kömpelöt rakennusominaisuudet. :)
 
Viimeksi muokattu:
- rakenna asiakaspalvelupisteestä heti mahdollisimman suuri ja varaudu sen laajentamiseen myöhemmin, koska niitä voi olla vain yksi, ja se yleensä ruuhkautuu arvaamattomasti
14 asiakaspalvelutiskiä, 42 istuinta jonottaville asiakkaille, 10 varastohyllyä varaosille, 50 vaatelokerikkoa työntekijöille, kaksi toilettia ja ihan reilun kokoinen keittiö.
Nyssellä taisi olla joskus jopa viisi tiskiä Frenckellissä, mahtoiko niistä edes kaksi olla samanaikaisesti käytössä. Jakkaroita varmaan juurikin saman verran :)
 
Tekemiäni aikatauluja ei noudateta, vaan bussit ajelevat ihan milloin sattuu. Sunnuntain aikatauluilla ajetaan tiistaina, eikä ne ole silloinkaan ne aikataulut mitä itse olen tehnyt. Jos linjalla on sellaiset aikataulut, että linja pyörisi kolmella bussilla, niin päivän aikana tarvitaankin kuusi bussia, koska lopettavan työntekijän täytyy aina tulla varikolle, ja aloittava työntekijä ei voi jatkaa samalla bussilla.

Itse en ole lainkaan kokeillut erilaisia aikataluja eri päivinä, joten sen ominaisuuden bugeista en osaa sanoa. Mutta muuten aikataulusuunnittelu on minulla toiminut. Tärkeintä on saada kuljettajat aloittamaan työvuoronsa ajoissa, eli heidän lepoaikansa, ruokailunsa ja wc-taukonsa tarvitsee kaiken ehtiä tapahtumaan ennen seuraavaa vuoroa. Ensinnäkin kuljettajia tarvitsee siis olla riittävästi. Toisekseen luulen, että varikon sijainnista lähellä reittien alku- ja päätepisteitä on myös hyötyä, koska muuten linja-autoja tarvitsee enemmän, kun siirtoajoihinkin kuluu aikaa. Lisäksi kannattaa monitoroida jokaisen linjan raporteista myöhästymisten toteumia. Venyttämällä aikatauluaikoja manuaalisesti muutamilla minuuteilla löysemmiksi, niin yleensä saa ratkaistua ongelmat.

Huomasin tuossa senkin, että varikolla ei voi olla kuin yksi wc, jossa kuuluu olla rivissä useita pönttöjä. Rakentamalla useita wc-koppeja, niin kaikki kuljettajat vuorollaan jonottavat silti yhteen ja samaan koppiin, jonka olet ensimmäiseksi rakentanut. Tästä syystä aamuvuoroni myöhästyivät ja myöhästymiset kertautuivat pitkin päivää.
 
Takaisin
Ylös