Volvo lopettaa bussikorituotannon Euroopassa

Tiedotteen mukaan iso muutos on, että Volvo lopettaa Euroopassa kokonaisten bussien valmistamisen, ja rakentaa jatkossa vain alustoja (Ruotsin Boråsissa). Korien valmistaminen jää ulkopuolisten korittajien tehtäväksi. Tiedotteessa ei mainita, tekisivätkö ulkopuoliset korittajat Volvo-brändättyjä busseja (kuten esim. Carrus Delta tekee nyt Volvo 9700DD:tä) vai vanhan ajan malliin ihan omalla brändillään olevia koreja. Koska Wroclawin tehdas lopetetaan, on korien myös jatkossa tultava ihan muilta tehtailta. Tiedotteessa ei kerrota, onko Volvolla vielä sopimuksia uusien korittajien kanssa.
 
Tää taitaa nyt tarkoittaa 7900:n ja 8900:n elinkauden loppua jolloin Volvo tekee enää vain turistilinja-autoja 9700 ja 9900, jolloin uuden sukupolven 8900:sta eri versioineen on siis nyt turha odottaa. Aikamoinen pettymys kyllä täytyy sanoa, ruotsalaisille varmaan todellinen suru-uutinen. Onhan 8900 ollut muiden Volvo-mallien tapaan erittäin tärkeä tuote Ruotsin markkinoilla, ja pian sitä ei enää tehdä ollenkaan kuten ei myöskään 7900:sta... :frown:
 
Tää taitaa nyt tarkoittaa 7900:n ja 8900:n elinkauden loppua jolloin Volvo tekee enää vain turistilinja-autoja 9700 ja 9900, jolloin uuden sukupolven 8900:sta eri versioineen on siis nyt turha odottaa. Aikamoinen pettymys kyllä täytyy sanoa, ruotsalaisille varmaan todellinen suru-uutinen. Onhan 8900 ollut muiden Volvo-mallien tapaan erittäin tärkeä tuote Ruotsin markkinoilla, ja pian sitä ei enää tehdä ollenkaan kuten ei myöskään 7900:sta... :frown:
Johtunee varmaan lähinnä siitä, että eivät pysty tai halua kilpailla kaikenmaailman kiinaromujen kanssa kaupunkibussimarkkinoilla. Toisaalta Eurooppaan jää vielä Solaris, VDL, MAN, M-B, ja Scania, jotka ovat isoja toimijoita. Pohjoismaiden kannalta tässä tapahtuu myös sellainen käänne, että telibussimarkkinat menevät nyt lähes kokonaan kiinalaisvalmistajille. Heiltä kun löytyy valikoimasta LE-mallisia telibusseja sähkökäyttöisenä. Toisaalta taas tämä saattaa olla periaatteessa positiivinen uutinen etenkin Liedon tehtaalle. Jos markkinoilla on kysyntää, on mahdollista että autoja valmistetaan sielläkin hieman enemmän. Saa nähdä miten käy.
 
Johtunee varmaan lähinnä siitä, että eivät pysty tai halua kilpailla kaikenmaailman kiinaromujen kanssa kaupunkibussimarkkinoilla. Toisaalta Eurooppaan jää vielä Solaris, VDL, MAN, M-B, ja Scania, jotka ovat isoja toimijoita. Pohjoismaiden kannalta tässä tapahtuu myös sellainen käänne, että telibussimarkkinat menevät nyt lähes kokonaan kiinalaisvalmistajille. Heiltä kun löytyy valikoimasta LE-mallisia telibusseja sähkökäyttöisenä.

Paitsi että mainitsemistasi eurooppalaismerkeistä MANilla, Solariksella sekä VDL:llä on sähkökäyttöinen teli mallistossaan, joten uskon että niille riittää paljon kysyntää pohjoismaiden markkinoilla. Lisäksi edellämainituista merkeistä MANilla on ollut jo pitkään vahva markkina-asema Ruotsissa (oon kauan ihmetellyt miksei ne menesty Suomessa), joten uskoisin että Ruotsissa ainakin MANin asema kasvaa entisestään kun aletaan vaatimaan sähkötelejä, joita ei kotimaisilta merkeiltä ole saatavilla, jolloin MANista tulee Ruotsissa markkinajohtaja. Saa nähdä miten käy Scanian osalta, mutta Volvon osalta se on nyt ainakin kokonaan poissuljettu.
 
Tiedotteessa ei kerrota, onko Volvolla vielä sopimuksia uusien korittajien kanssa.

Neuvotteluja voi olla, mutta tuskin sopimuksia. Tämä taisi olla lähtölaukaus sopimusneuvotteluille. Suurin kysymys on miten Volvon (lähiliikenne)sähköbussien tuotanto jatkuu vai jatkuuko ollenkaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:30 ----------

Tässä vielä Volvo Finlandin lehdistötiedote:

Volvo Buses, Volvo Finland Ab

Volvo Buses muuttaa liiketoimintamallia Euroopassa ja on päättänyt sulkea Wroclawin päällirakennetehtaan vuonna 2024

Volvo Buses muuttaa liiketoimintamalliaan Euroopassa ja soveltaa samaa menestyksekästä mallia, joka sillä on useilla muillakin markkinoilla. Tämä tarkoittaa, että Volvo Buses keskittyy alustatuotantoon ja yhdessä ulkopuolisten päällirakentajien kanssa tarjoaa asiakkailleen Euroopassa täydellisen valikoiman kaupunki- ja lähiliikenteen linja-autoja, sekä turistilinja-autoja premium-segmentille. Tämän seurauksena Volvo Buses on päättänyt sulkea päällirakennetehtaan Wroclawissa Puolassa vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana. Volvo Buses on allekirjoittanut aiesopimuksen toimitilojensa myymisestä Vargas Holdingille. 1,3 miljardin kruunun uudelleenjärjestelyvaraus vaikuttaa negatiivisesti liiketulokseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Liiketoimintamme Euroopassa on ollut tappiollista vuosia. Tällä liiketoimintamallilla, jota käytämme jo nyt menestyksekkäästi monilla markkinoilla, parannamme kannattavuuttamme ja varmistamme pitkän aikavälin kilpailukykymme”, sanoo Anna Westerberg, Volvo Busesin johtaja.

Tulevaisuudessa Volvo Buses tarjoaa edelleenkin asiakkaille Euroopassa täydellisen valikoiman linja-autoja yhteistyössä valittujen ulkopuolisten päällirakentajien kanssa varmistaen samalla vahvan käytettävyyden ja korkean turvallisuus- ja laatutason. Tämä antaa Volvo Busesille kevyemmän rakenteen, paremman joustavuuden ja kyvyn vastata paremmin markkinoiden vaatimuksiin ja asiakastarpeisiin.

Tuotannon Wroclawissa on suunniteltu jatkuvan vuoden 2024 ensimmäiselle neljännekselle. Eurooppaan tehdyt linja-autotilaukset toimitetaan Wroclawin tehtaalta suunnitelmien mukaan. Volvo Buses tarjoaa jatkossakin täyden palvelun ja tuen olemassa olevalle kalustolle sekä uusille tuotteille.

Uusia mahdollisuuksia Volvo Busesin työntekijöille

Volvo Busesin ja Vargas Holdingin välisten keskustelujen jälkeen on allekirjoitettu aiesopimus (LoI), jonka mukaan Volvo Busesin Wroclawissa sijaitsevat toimitilat myydään Vargas Holdingille. Vargas Holding uudistaa ja kasvattaa tuotantolaitosta asteittain. Tuotanto alkaa vuonna 2024 ja laajenee tulevina vuosina. Aiesopimus sisältää Vargas Holdingin tavoitteen tarjota työtä osalle Volvon työntekijöistä, osalle jo vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

"Vaikka Vargas Holding tulee toimimaan eri toimialalla kuin me, keskeinen tekijä heille on mahdollisuus työllistää organisaatiossamme Wroclawissa työskentelevä kokenut henkilökunta, jota tarvitaan perustamiseen ja tulevaan laajentumiseen", Anna Westerberg sanoo.

Päätös linja-autojen tuotannon lopettamisesta vaikuttaa Volvo Busesilla noin 1 600 työpaikkaan, joista noin 1 500 sijaitsee Wroclawissa. Tiedotus ja vuoropuhelu asianomaisten ammattiliittojen kanssa on aloitettu.

”Volvo Buses tekee kaikkensa tukeakseen uskollisia työntekijöitämme, joista monet ovat työskennelleet useita vuosia. Teemme yhteistyötä Vargas Holdingin, paikallisten viranomaisten ja muiden tahojen kanssa tukeaksemme ihmisiä uusien työmahdollisuuksien löytämisessä”, Anna Westerberg sanoo.

Volvo Groupilla on edelleen vahva jalansija Puolassa myös tehtaan sulkemisen jälkeen. Yli 2 100 työntekijää työskentelee Volvo Trucksilla, Volvo Construction Equipmentillä ja konsernin tukitoiminnoissa, kuten digi- ja IT-, kiinteistö-, henkilöstö- ja kirjanpitopalveluissa.

Päätös ei vaikuta Volvo Busesin alustatehtaisiin Ruotsissa ja Brasiliassa, eikä linja-autotehtaisiin Meksikossa ja Pohjois-Amerikassa, vaan ne jatkavat tuotantoaan normaalisti.

Uuden liiketoimintamallin käyttöönoton odotetaan vaikuttavan negatiivisesti liikevaihtoon Euroopassa väliaikaisesti siirtymäkauden aikana vuosina 2024 ja 2025. Noin 1,3 miljardin kruunun uudelleenjärjestelyvaraus vaikuttaa negatiivisesti liiketulokseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Odotettu negatiivinen kassavirtavaikutus on arvioitu olevan noin 1,0 miljardia Ruotsin kruunua, josta suurin osa vaikuttaa vuoteen 2024. Kun muutos on saatu tehtyä, odotetaan uuden liiketoimintamallin tekevän Volvon Euroopan linja-autoliiketoiminnasta kannattavaa.
 
Paitsi että mainitsemistasi eurooppalaismerkeistä MANilla, Solariksella sekä VDL:llä on sähkökäyttöinen teli mallistossaan, joten uskon että niille riittää paljon kysyntää pohjoismaiden markkinoilla.

En kyllä löydä mainintaa MANin sähkötelistä mistään. Firman sivuilla on vain 10, 12 ja 18 -metriset sähköbussit.
 
Tuo tiedote tosiaan antaa ymmärtää että alustoja valmistetaan edelleen, joten kuvittelisi että niille sitten jossain myös korikin tehdään. Eihän alustoja huvikseen kukaan valmista. Ja kyllähän Volvot ovat kaupaksi menneet myös katuripuolella, joten varmaan kiinnostusta alustojen korittamiseen saattaa löytyä jostakin päin. Markkinaosuus katuripuolella varmaan kuitenkin pienenee, sillä kiinalaisten ylivoima näyttää vaan kasvavan.
Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan.
 
Tässähän olisi Carrus Deltalla oiva mahdollisuus satsata vaikka täysin uuteen bussitehtaaseen ja alkaa korittamaan Volvon muitakin malleja siinä samassa missä 9900DD. ;)
 
Tässähän olisi Carrus Deltalla oiva mahdollisuus satsata vaikka täysin uuteen bussitehtaaseen ja alkaa korittamaan Volvon muitakin malleja siinä samassa missä 9900DD. ;)

Siihen on syitä miksi Suomessa ei enää ole linja-autojen massatuotantoa. Jos linja-autojen valmistus ei ole kannattavaa edes Puolassa, jossa työvoiman hinta on alempi, niin vaikea nähdä, jotta valmistusvolyymit kasvaisivat merkittävästi Pohjoismaissa. Räätälöidyt ja erikoisvalmisteiset tuotteet, joihin mm. kaksikerroslinja-autot lukeutuvat, ovat sitten asia erikseen, koska näissä tapauksissa asiakas on valmis maksamaan laadusta ja johonkin maantieteelliselle alueelle rajoittuvasta teknisestä osaamisesta.
 
Ruotsalainen Bussmagasinet on haastatellut Volvon edustajaa tulevaisuudesta. Haastattelun mukaan Volvo on vasta aloittanut keskustelut korittajien kanssa ja vielä on liian aikaista sanoa, ketkä alkavat valmistaa koreja Volvon alustoille. Samoin vasta noissa keskusteluissa selviää, rakentavatko nämä ulkopuoliset korittajat Volvon nykyisiä korimalleja vai kokonaan omia korimallejaan.

Tässä valossa on ainakin selvää, että uusia busseja Volvo tuskin saa myytyä, ennen kuin niille voi ostaa korinkin.
 
Potentiaalisten sopimusvalmistajien löytämisessä tuskin auttaa sekään seikka, että Volvo on historiassa ostellut useampiakin tehtaita itselleen ja sittemmin lakkauttaneet ne. En yllättyisi, jos uusi ostaja olisi siten myös jatkaja samoissa tiloissa.
 
Tässä valossa on ainakin selvää, että uusia busseja Volvo tuskin saa myytyä, ennen kuin niille voi ostaa korinkin.

Ennen liikennöitsijä osti ensin alustan ja sen jälkeen siihen korin. Alustan ostettuaan liikennöitsijä ei aina edes tiennyt, mistä siihen saadaan kori ja joskus useamman alustan ostos koritettiin eri koritehtailla. Volvo tuskin haluaa palata tällaiseen toimintatapaan. Nähtäväksi jää myykö Volvo edelleen Euroopassa kokonaisia busseja, jolloin koko bussi on Volvo-tuote varaosanumeroineen ja korin tekee alihankkija, vastaavasti kuin Carrus Delta nyt tai Scania Kiinassa valmistettuine koreineen. Vai hyväksyykö Volvo jotkut koritehtaat jälleenmyyjikseen ja myy heille pelkkiä alustoja, esim Irizar.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:28 ----------

Potentiaalisten sopimusvalmistajien löytämisessä tuskin auttaa sekään seikka, että Volvo on historiassa ostellut useampiakin tehtaita itselleen ja sittemmin lakkauttaneet ne. En yllättyisi, jos uusi ostaja olisi siten myös jatkaja samoissa tiloissa.

Scanian toimintatapa oli ikävämpi. Ennen koritehtaan ostamistaan Scania ajoi sen konkurssiin. (Lahden Autokori)
 
Potentiaalisten sopimusvalmistajien löytämisessä tuskin auttaa sekään seikka, että Volvo on historiassa ostellut useampiakin tehtaita itselleen ja sittemmin lakkauttaneet ne. En yllättyisi, jos uusi ostaja olisi siten myös jatkaja samoissa tiloissa.

Vest karosseri Norjassa ja Säffle karosseri Ruotsissa näin ainakin tästä lähistöltä.
 
Takaisin
Ylös