Hybridibussit

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Hybridibusseissa jarrutusenergiaa voidaan kerätä talteen ja käyttää hyväksi seuraavassa liikkeellelähdössä. Kaupunkiliikenteessä hybriditeknologialla voidaan saavuttaa 25% - 35% säästö polttoainekustannuksissa.

Volvo esitteli viime vuonna Volvo 7700 -hybridibussin. Sen sanotaan tulevan markkinoille muutaman vuoden sisällä.

Scania aloittaa ensi vuonna hybridibussien testauksen Tukholmassa. Prototyyppi tulee näytille jo kevään UITP-kongressin yhteydessä olevaan näyttelyyn Helsinkiin.
 
Varoitus, tässä viestissä on mukana huumoria.

Tietyissä Scania-merkkisissä katuriyksilöissä tuntuu välillä siltä, että voimansiirto olisi hybridityyppinen ;) Tunne johtuu siitä, että automaattivaihteistoissa varsin yleinen NBS-toiminto (Neutral at Bus Stop) on toisinaan liian herkällä. Tällöin normaalillakin jarrutuksella vaihde menee "vapaalle" juuri hiukan ennen auton pysähtymistä ja kun kuljettaja silloin vaistomaisesti keventää jarrua niin samalla hetkellä kun auto pysähtyy niin vaihde kytkeytyy uudelleen päälle ja "hybridi-ilmiö" saa auton matkustajineen nytkähtämään.

Oikeaoppisesti NBS toimii vasta auton pysähdyttyä ja sittenkin pienellä viiveellä.

Vastaavasti taas liikkeellelähdössä saattaa tulla ilkeitä nykäyksiä, kun NBS-toiminto huomaa jarrun vapautumisen liian myöhään ja kuljettaja ehtii jo painaa kaasua...
 
Varoitus, tässä viestissä on mukana huumoria.

Tietyissä Scania-merkkisissä katuriyksilöissä tuntuu välillä siltä, että voimansiirto olisi hybridityyppinen ;) Tunne johtuu siitä, että automaattivaihteistoissa varsin yleinen NBS-toiminto (Neutral at Bus Stop) on toisinaan liian herkällä. Tällöin normaalillakin jarrutuksella vaihde menee "vapaalle" juuri hiukan ennen auton pysähtymistä ja kun kuljettaja silloin vaistomaisesti keventää jarrua niin samalla hetkellä kun auto pysähtyy niin vaihde kytkeytyy uudelleen päälle ja "hybridi-ilmiö" saa auton matkustajineen nytkähtämään...

Kyllä. Aikoinaan kaikissa STA:n Lahti-Scanioissa 201-210 tuo ominaisuus tuli oikein hyvin esiin. Tasainen pysähtyminen oli käytännössä mahdotonta, koska jarrua ei yllä mainistusta syystä voinut keventää ennen pysähdystä.
 
Ettei olisi vaan Kabusin tekemä auto kyseessä, ko. malli esiteltiin TM:ssä jokin vuosi sitten.

Vaikka tuskin HKL/Helb Kabusin tekemiä ottaa käyttöön?
 
En muista mikä numero TM:stä, mutta HelBillä oli suurta kiinnostusta ostaa hybridi busseja Kabus:lta ja muilla pääkaupunkiseutulaisilla.
 
Tai niin päin, ettei Kabus anna tuotteitaan KA-konsernin ulkopuolelle.

Helsinkiin voisi testiin tulla esim. Volvon hybridi.

Onko lie sitten Kabusin kapasiteettiongelma tehtaassa, vai mikä?

Mikä lie on näiden todellinen kannattavuus, säästyneet polttoainekustannukset eivät kaikkea kerro käyttöhinnasta.

Tietysti ympäristövaikutukset on päällimmäiset ajatukset tässä hankinnassa. Toisaalta kaasubusseilla pääsee loppupeleissä parempaan tulokseen. Tosin niilläkään ei pääse Kampin kellariin.
 
Hybridi-Kabusista löytyy esittely valmistajan sivuilta. Polttoaineen kulutuksen kerrotaan olevan noin 30 % pienempi kuin vastaavalla kevytrakenteisella diesel-Kabusilla ja verrattaessa normaalikokoiseen katuriin säästöä kertyy jo yli 40 %.
 
Helsingin Bussiliikenteen Vartiokylän varikolla havaittiin tämmöinen Neoplanin N8012GE Metroliner ("alapurenta" :)), joka tekstien mukaan on biokaasukäyttöinen sähköhybridibussi. Sisustus oli melko karsittu, kylkipellitkin hieman elämää nähneet.

Autossa oli Ruotsin rekisterikilvet, GOF757, ja niiden perusteella Svensk Busshistoria tietää kertoa, että valmistuttuaan vuonna 1998 se on ollut Uppsalassa, ja 2006 lähtien Arlandassa lentoparkkibussina. Mihin lie mahtoi olla menossa, sitä en tiedä...
 

Liitetiedostot

  • GOF757_1.jpg
    GOF757_1.jpg
    52.5 KB · Lukukerrat: 860
  • GOF757_2.jpg
    GOF757_2.jpg
    53.7 KB · Lukukerrat: 738
Viimeksi muokattu:
Tämänpäiväisen (10.1.) HBL:n uutisessa bussien tyhjäkäynnin vähenemisestä löytyy myös tuoretta tietoa hybridibusseista:

Uutisen mukaan Concordia olisi testaamassa hybridibussia kevään aikana.

Lisäksi HKL on kiinnostunut kaasuhybridibussien kokeilusta. Hybridibussit voisivat olla toden teolla ajankohtaisia vuonna 2011. Jos kokemukset ovat myönteisiä voisi niistä saada kilpailutuksessa lisäpisteitä jo vuoden kuluttua.

Hufvudstadsbladet 10.1.2009 sanoi:
För att göra bussarna mer miljövänliga testar Concordia en hybrid under våren. Den har både el- och dieselmotor och kan bland annat ta tillvara bromskraften vilket minskar bränsleåtgången och koldioxidutsläppen.
- De finns också som gashybrider som vi hoppas prova framöver, säger Ville Lehmuskoski, planeringsdirektör på trafikverket HST som beställer trafiken.

Han räknar med att hybriderna kommer stort år 2011.
- Ifall de fungerar ändrar vi konkurrensutsättningen redan om ett år, så att hybridbussar ger extrapoäng.
Miljönämndens Lea Saukkonen stöder satsningen:
- Hybridbussarna är framtiden.

Koko uutinen bussien yöllisestä tyhjäkäynnistä ja hybridibusseista HBL:n sivuilla.
 
Takaisin
Ylös