Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/106

Viestiketju: Hybridibussit

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Hybridibussit

    Hybridibusseissa jarrutusenergiaa voidaan kerätä talteen ja käyttää hyväksi seuraavassa liikkeellelähdössä. Kaupunkiliikenteessä hybriditeknologialla voidaan saavuttaa 25% - 35% säästö polttoainekustannuksissa.

    Volvo esitteli viime vuonna Volvo 7700 -hybridibussin. Sen sanotaan tulevan markkinoille muutaman vuoden sisällä.

    Scania aloittaa ensi vuonna hybridibussien testauksen Tukholmassa. Prototyyppi tulee näytille jo kevään UITP-kongressin yhteydessä olevaan näyttelyyn Helsinkiin.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Hybridibussit

    Näin hybridibussin Dresdenissä noin viikko sitten. Kameraa en ehtinyt ottaa esille. Mutta, mutta: tällaisen osoitteen löysin googlaamalla.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Hybridibussit

    Varoitus, tässä viestissä on mukana huumoria.

    Tietyissä Scania-merkkisissä katuriyksilöissä tuntuu välillä siltä, että voimansiirto olisi hybridityyppinen Tunne johtuu siitä, että automaattivaihteistoissa varsin yleinen NBS-toiminto (Neutral at Bus Stop) on toisinaan liian herkällä. Tällöin normaalillakin jarrutuksella vaihde menee "vapaalle" juuri hiukan ennen auton pysähtymistä ja kun kuljettaja silloin vaistomaisesti keventää jarrua niin samalla hetkellä kun auto pysähtyy niin vaihde kytkeytyy uudelleen päälle ja "hybridi-ilmiö" saa auton matkustajineen nytkähtämään.

    Oikeaoppisesti NBS toimii vasta auton pysähdyttyä ja sittenkin pienellä viiveellä.

    Vastaavasti taas liikkeellelähdössä saattaa tulla ilkeitä nykäyksiä, kun NBS-toiminto huomaa jarrun vapautumisen liian myöhään ja kuljettaja ehtii jo painaa kaasua...

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Hybridibussit

    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    HKL kokeilee ja HKL ostaa... Mitenkähän tämä nyt menee?

  6. #6
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Varoitus, tässä viestissä on mukana huumoria.

    Tietyissä Scania-merkkisissä katuriyksilöissä tuntuu välillä siltä, että voimansiirto olisi hybridityyppinen Tunne johtuu siitä, että automaattivaihteistoissa varsin yleinen NBS-toiminto (Neutral at Bus Stop) on toisinaan liian herkällä. Tällöin normaalillakin jarrutuksella vaihde menee "vapaalle" juuri hiukan ennen auton pysähtymistä ja kun kuljettaja silloin vaistomaisesti keventää jarrua niin samalla hetkellä kun auto pysähtyy niin vaihde kytkeytyy uudelleen päälle ja "hybridi-ilmiö" saa auton matkustajineen nytkähtämään...
    Kyllä. Aikoinaan kaikissa STA:n Lahti-Scanioissa 201-210 tuo ominaisuus tuli oikein hyvin esiin. Tasainen pysähtyminen oli käytännössä mahdotonta, koska jarrua ei yllä mainistusta syystä voinut keventää ennen pysähdystä.

  7. #7
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat Näytä viesti
    HKL arvioi voivansa ostaa ensimmäiset sarjavalmistetut hybridibussit vuonna 2011.
    Ilmeisesti HKL sitten vuokraa nuo bussit jollekin liikennöitsijälle, niillä tuskin on tarkoitus ajaa metroradalla tai raitiotiellä...

  8. #8
    Jallu avatar
    Liittynyt
    23.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Hybridibussit

    Ettei olisi vaan Kabusin tekemä auto kyseessä, ko. malli esiteltiin TM:ssä jokin vuosi sitten.

    Vaikka tuskin HKL/Helb Kabusin tekemiä ottaa käyttöön?
    Valmet, Voith ja nikotiini -siinä bussikuskin vitamiini

  9. #9
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: Hybridibussit

    En muista mikä numero TM:stä, mutta HelBillä oli suurta kiinnostusta ostaa hybridi busseja Kabus:lta ja muilla pääkaupunkiseutulaisilla.

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jallu Näytä viesti
    Vaikka tuskin HKL/Helb Kabusin tekemiä ottaa käyttöön?
    Tai niin päin, ettei Kabus anna tuotteitaan KA-konsernin ulkopuolelle.

    Helsinkiin voisi testiin tulla esim. Volvon hybridi.

  11. #11
    Jallu avatar
    Liittynyt
    23.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tai niin päin, ettei Kabus anna tuotteitaan KA-konsernin ulkopuolelle.

    Helsinkiin voisi testiin tulla esim. Volvon hybridi.
    Onko lie sitten Kabusin kapasiteettiongelma tehtaassa, vai mikä?

    Mikä lie on näiden todellinen kannattavuus, säästyneet polttoainekustannukset eivät kaikkea kerro käyttöhinnasta.

    Tietysti ympäristövaikutukset on päällimmäiset ajatukset tässä hankinnassa. Toisaalta kaasubusseilla pääsee loppupeleissä parempaan tulokseen. Tosin niilläkään ei pääse Kampin kellariin.
    Valmet, Voith ja nikotiini -siinä bussikuskin vitamiini

  12. #12
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Hybridibussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jallu Näytä viesti
    Onko lie sitten Kabusin kapasiteettiongelma tehtaassa, vai mikä?
    Taitaa olla niin, että Kabuseja tehdään ainoastaan KA-Yhtymälle, joten niitä on turha alkaa etsiä muista yrityksistä.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Hybridibussit

    Hybridi-Kabusista löytyy esittely valmistajan sivuilta. Polttoaineen kulutuksen kerrotaan olevan noin 30 % pienempi kuin vastaavalla kevytrakenteisella diesel-Kabusilla ja verrattaessa normaalikokoiseen katuriin säästöä kertyy jo yli 40 %.

  14. #14
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Hybridibussit

    Helsingin Bussiliikenteen Vartiokylän varikolla havaittiin tämmöinen Neoplanin N8012GE Metroliner ("alapurenta" ), joka tekstien mukaan on biokaasukäyttöinen sähköhybridibussi. Sisustus oli melko karsittu, kylkipellitkin hieman elämää nähneet.

    Autossa oli Ruotsin rekisterikilvet, GOF757, ja niiden perusteella Svensk Busshistoria tietää kertoa, että valmistuttuaan vuonna 1998 se on ollut Uppsalassa, ja 2006 lähtien Arlandassa lentoparkkibussina. Mihin lie mahtoi olla menossa, sitä en tiedä...
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat   
    Viimeisin muokkaaja Tuomas; 17.11.2008 kello 16:20.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  15. #15

    Liittynyt
    25.10.2007
    Sijainti
    Vantaa / Vanda
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Hybridibussit

    Tämänpäiväisen (10.1.) HBL:n uutisessa bussien tyhjäkäynnin vähenemisestä löytyy myös tuoretta tietoa hybridibusseista:

    Uutisen mukaan Concordia olisi testaamassa hybridibussia kevään aikana.

    Lisäksi HKL on kiinnostunut kaasuhybridibussien kokeilusta. Hybridibussit voisivat olla toden teolla ajankohtaisia vuonna 2011. Jos kokemukset ovat myönteisiä voisi niistä saada kilpailutuksessa lisäpisteitä jo vuoden kuluttua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hufvudstadsbladet 10.1.2009
    För att göra bussarna mer miljövänliga testar Concordia en hybrid under våren. Den har både el- och dieselmotor och kan bland annat ta tillvara bromskraften vilket minskar bränsleåtgången och koldioxidutsläppen.
    - De finns också som gashybrider som vi hoppas prova framöver, säger Ville Lehmuskoski, planeringsdirektör på trafikverket HST som beställer trafiken.

    Han räknar med att hybriderna kommer stort år 2011.
    - Ifall de fungerar ändrar vi konkurrensutsättningen redan om ett år, så att hybridbussar ger extrapoäng.
    Miljönämndens Lea Saukkonen stöder satsningen:
    - Hybridbussarna är framtiden.
    Koko uutinen bussien yöllisestä tyhjäkäynnistä ja hybridibusseista HBL:n sivuilla.

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •