Volvo B10R-alustaiset bussit

Liittynyt
12 Helmikuu 2007
Viestit
576
Onko tietoa, kuinka paljon B10R-alustaisia Volvoja aikoinaan Suomeen myytiin? Turun seudullahan se on ollut melko yleinen malli, mutta käsittääkseni esim. Helsingissä aika harvinainen. Turussa niitä oli liikennelaitoksella Ajokin korilla, ja TLO:lla Wiiman ja Ajokin korilla, ja tietysti myöhemmin käytettyinä tulleet Lahtelaiset ja Wiiman lähiliikenne korilla varustetut autot. Aabenraan korilla autoja taisi olla kolme. Oliko alusta kalliimpi, kuin B10M, vai mikseivät kelvanneet? Ainakin Turun suunnalla nämä autot ollet kovassa käytössä, mutta 15 vuoden ikärajasääntö poistaa varmaan pian loputkin. Ainakin Turkubussin Ajokkikorisista tykättiin kovasti, ja niillä taidettiin ajaa kaikilla puolitoista miljoonaa. Ketteryydeltään ylivoimaisia autoja!
 
Pääkaupunkiseudulla B10R:stä tulee mieleen TransBus, jolla oli niitä paljon 80- ja 90-lukujen taitteesta. Korina oli eri sukupolvien M-Wiimoja. Myös Westendin Linjalla oli jonkun verran B10R-alustaisia M-Wiimoja. Vantaan Liikenteellä oli 5:n B10R:n sarja puolimatalalla Lahti 400 -korilla (sarja on nykyään kokonaisuudessaan Jyväskylän Liikenteellä).

Jälkikäteen B10R:iä tuotiin sitten käytettyinä: Concordian ja Veolia Transportin edeltäjät toivat niitä Ruotsista Säfflen korilla (ja ovat jo ehtineet poistaakin ne liikenteestä) ja Pohjolan Liikenne toi Turusta auton 835. Tuo Pohjolan Liikenteen bussi taitaa nyt olla ainoa pääkaupunkiseudun liikenteessä oleva B10R.

Tampereelta ei muistu mieleen muita B10R:iä kuin jonkinlaisena esittelyautona toiminut TKL 104.
 
B10R ilmestyi Suomen maanteille - todellakin maanteille - hieman erikoisella tavalla ottaen huomioon, että alusta oli tarkoitettu katurialustaksi. Ensimmäinen asiakas oli Someron Linja -konserni, joka hankki autoja ihan alkuun Lahti 33 -korisina ja sittemmin Taival-korilla. Taival-koreja tehtiin korkeina GT:inä pikavuorokäyttöön ja normaalikorkuisina GL:inä sekä vakiovuoroja silmällä pitäen että 2-ovisina Espoon seutuliikenteeseen. Espoon liikenteessä liikkuneet autot merkittiin Auto-Arvelan tunnuksin (todellisissa omistajasuhteissa oli hyvinkin erikoisia ristiinkytköksiä). Taival-korien jälkeen Somero-konserniin tuli lukuisa määrä Wiimoja malleiltaan M303 - M310 Combi.

1987 maahamme rekisteröitiin 10 B10R / Ajokki Cityä eli TKL 104 sekä TuKL 144 - 152. TLO-yhtiöt hankkivat B10R:iä Wiiman, Ajokin ja Aabenraan koreilla "hyvän määrän" 1980-90-lukujen vaihteen tuntumassa aina alustamallin tuotannon päättymiseen saakka. Vuonna 1991 Paavo A. Koskinen tilasi 10 B10R:ää Lahden korilla, jotka toimitettiin vasta Oy Liikenne Ab -konsernin myynnin jälkeen. Näin ollen viisi hakunilalaista maalattiin valmiiksi Vantaan Liikenne -väreihin loppujen viiden tullessa Liikenne Oy:n väreissä. Oy Liikenne Ab:n viisikko (78, 80 - 82 ja 85) toimitettiin ensin.

1990-luvun alussa B10R:iä meni pienehköjä määriä muuallekin kuten Onni Vilkas Oy:lle, Sarpolle, Westendin Linjalle, Vanhankylän Linjalle sekä P. Tyllilä Linja Oy:lle. Ainakin yksi B10R tehtiin jättikokoisena John Nurmiselle Hki-Vantaan lentokentälle terminaalibussiksi.

B10R:n vähäinen markkinaosuus Suomen bussikannassa johtui tiettävästi Volvosta itsestään. Maahantuoja pyrki keskittämään kalustokannan mahuripohjaiseksi, B10M oli kuitenkin todettu erittäin varmatoimiseksi ja luotettavaksi työkaluksi. 1980-luvulla kun lattian korkeudella "ei ollut mitään merkitystä" asioita kehdattiin ajatella puhtaasti tuotantolähtöisesti. Nykyään pelin henki on kokonaan toinen.
 
B10R taisi muuten olla kuitenkin melko yleinenkin alustamalli Norjassa ja Tanskassa. Syy tähän ilmiöön lienee kuitenkin se (?), että näissä maissa (erityisesti Tanskassa) oli käytössä runsaasti B10R:n edeltäjiä, eli B59 -tyypin takamoottoriautoja. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, esimerkiksi Kööpenhaminassa mahurialustaisia autoja oli käytössä lähinnä nivelinä, 2-akseliset hankittiin siellä 80-luvulla suurimmaksi osaksi toiselta valmistajalta, vaikka toki näitä pätkämahureitakin varsinkin 80-luvun jälkipuoliskolla hankittiin enemmän.
 
Paljonko oli Volvo B59 autoja,koska muistikuvan mukaan niitäkin oli Someron Linjalla joitakin liikenteessä.(jos oikeen muistan)
 
Paljonko oli Volvo B59 autoja,koska muistikuvan mukaan niitäkin oli Someron Linjalla joitakin liikenteessä.(jos oikeen muistan)
Suurin osa B59:istä oli Helsingissä (seudulla): HKL 9, 410, 421 - 430, 540 - 559, 600 - 609. HML-STA: 20 - 26, 145 - 149, 264 - 268, 283 - 290 sekä 340 - 354. Lisäksi Linjamatkalla oli 3 kpl ja Saaren Autolla 1 kpl.

Tampereella TKL:llä oli autot 462 - 476.

Jyväskylässä paikallisella yhtiöllä oli auto 42 eli XF-142 (toinen mustalappuinen koko Suomen B59-kannasta; HKL 9 eli AIH-9 oli sitten se toinen).

Someron Linja -konsernilla oli 3 kpl eli 1 kpl Lahti 11, 1 kpl Lahti 33 ja 1 kpl Delta 300.

Usea edellä kerrotuista varsinkin yksityisten autoista on sittemmin vaihtanut omistajaa, jotkut yksilöt useampaankin otteeseen.
 
Jyväskylässä paikallisella yhtiöllä oli auto 42 eli XF-142 (toinen mustalappuinen koko Suomen B59-kannasta; HKL 9 eli AIH-9 oli sitten se toinen).
Mikähän tuolle autolle 42 oikein tuli, kun en ehtinyt sitä Jyväskylässä koskaan nähdä, vaikka havainnot alkavat vuodesta 1981. Noihin aikoihin mustakilpisiä oli ajossa vielä melkoinen määrä, mutta ei tuota 42:ta. Olisipa noista ajoista kuvia! Valitettavasti vanhemmat erehtyivät antamaan kameran mukaani vasta 1987, eikä silloinkaan busseja kuvattu vaan rautatiekohteita.
 
Olisipa noista ajoista kuvia!
Tässä yksi kuva.
Alkupään B59:issä oli paljon lastentauteja. Ne muun muassa ylikuumenivat sangen herkästi. XF-142 on ajoneuvorekisteristä poistettu loppukesällä 1982 eli noin 10 v ikäisenä. Noihin aikoihin protomaisilla yksilöillä saatettiin ajaa vain kymmenkunta vuotta, joskus sen allekin.
 
TransBussin vanhoja takatuuppari-Volvoja on Turussa ollut useita. 2001? kai tuli Lehtiselle 2, muistaakseni entiset 47,49. Myöskin Virtasella ja Jalolla on samasta paikasta haettuja autoja ollut.
 
Takaisin
Ylös