Lauantaina oli FM Outi Ampujan väitöstilaisuus aiheesta Melun sieto kaupunkielämän välttämättömyytenä.
Liikenne on keskeinen kaupunkimelun lähde. Väitöskirjassa onkin luku, joka käsittelee Helsingin johdinautoja, jotka olivat ja olisivat voineet olla osaltaan keino kaupunkimelun vähentämiseksi.
Väitöskirja vahvistaa, että HKL:n virkamiehet olivat valtuuston tahdon vastaisesti päättäneet lopettaa johdinautoliikenteen, ja jatkosuunnitelmat ja kokeilut olivat vain silmänlumetta. Koejohdinautokin tilattiin vain muodon vuoksi. Uusia johdinautoja ei ollut missään vaiheessa aikomus hankkia vanhojen tilalle.
Valtuutetuille syötettiin puuta heinää, jotta heidät saatiin hyväksymään ennalta päätetty kanta. Väitettiin mm. että dieselautoista tulee yhtä hiljaisia kuin johdinautot. Vuoden 2002 dieselbussin ulkoinen melutaso oli 77 dB kun johdinauton melutaso oli 1980 72 dB. Venäläisten johdinautojen "kokeilun" tarkoitus oli vain vakuuttaa, että johdinautoista ei ole mihinkään, ne ovat kehnoja.
Ei siis mitään uutta auringon alla?
Antero