Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kaksinivelbusseja on viime aikoina kovasti markkinoitu raitiovaunujen korvaajina (myös tampereella), kuten myös linkkaamassasi esitteessä esitellään. Esitteessähän touhutaan, että kaksiniveljohdinauton kapasiteetti on liki sama kuin ratikan, mutta kustannukset alhaiset.vompatti sanoi:Internetistä löytyvien tietojen mukaan täällä Genevessä pitäisi olla kaksinivelinen trollikka - en ole tosin vielä bongannut sitä. Yhteen trollikkaan mahtuu jopa 200 matkustajaa. Lisätietoja Vossloh Kiepen sivuilta: http://62.153.170.122/files/Genf_497.pdf
Kapasiteettia liioitellaan. Eiköhän ole selvää, että tällaisen 24 m pitkän vaunun kapasiteetti on +1/3 suurempi kuin 18 m nivelbussin eli 160 matkustajaa (kuten PDF:ssä ilmoitetaan) eikä 200 matkustajaa.
Tällaisten järjestelmien markkinoinnissa sivuutetaan se kysymys, että tällainen järjestelmä alkaa jo vaatia kokonaan omat joukkoliikennekaistat toimiakseen - ja bussikaistat ovat kuitenkin leveämmät kuin ratikkakaistat. Infrakulut ovat siis jopa samaa luokkaa raitiotien kanssa. Kaluston käyttöikä ei kuitenkaan saavuta ratikkaa.
Ranskan Nancyssä ja Caenissa kaksiniveljohdinautojärjestelmä, jossa on ohjauskisko, maksoi yhtä paljon kuin raitiotien rakentaminen. Järjestelmät ovat kuitenkin olleet epäluotettavia eikä niiden kapasiteetti tai matkustajamäärät ole lähelläkään raitiotietä.
Sinänsä on tervetullutta, että teknologiaa kehitetään, mutta kannattaa suhtautua skeptisesti vasta kokeiluvaiheessa olevaan teknologiaan.
Johdinauto sinänsä on luotettavaa teknologiaa, mutta sen kapasiteetti on sama kuin diesel- tai kaasubussinkin.
Kaksinivelbusseista ei ole riittäviä kokemuksia, että niitä voitaisiin pitää luotattavana ja toimivana teknologiana.