Oma bussifirma

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Jos sinulla olisi oma bussifirma, mitä busseja ostaisit? Minä hommaisin Scaloja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos itselläni olisi bussiyritys ja olisin mukana paikallisliikenteessä ostaisin carrus city l volvoja, matalana tai puolimatalana. Autoissa olisi pehmeät penkit, verhot, sekä pölykapselit. Jos olisi kyseessä olisi ihan uuden auton osto, niin silloin ostaisin volvo 8700 bussin. Jos olisin taas linja/tilausajo yrittäjäjä tulisi ostettua jokin carrus star esim. 502. volvona tai scaniana
 
Joo, mielellään saisi olla näitä Veolian ja Concordian City L -bussien tyylisiä pehmeitä ja mukavia penkkejä uudemmissakin autoissa. Niissä matkustaa mielikseen!
On niillä varmaan sitten hintaakin liikennöitsijän näkökulmasta, että melkein pitäisi kehottaa tilaajaa antamaan niistä lisäpisteitä tarjouskilpailuissa. Mutta eittämättä pehmeät penkit ovat mukavia :)
 
Minulle paljon vanhoja hetku-Scanioita, BF110, BF111 ja muutama Leyland Leopard Wilson-vaihteistolla! Katuriajoon Scania CR111M, CR112, CN112... :) Parhaat autot on tehty jo aikoja sitten!
 
Kyllä tänään töissä Ikarukseen töihin jouduttuani olisi tehnyt mieli huutaa ja juosta karkuun, joten yhdyn Camoon.. Tosin oman aikakauteni tuotteita eli Volvo B10M/Wiima K202:sia tai Carrus Cityjä, Puolimatalia jos tarttis niin Scania L113/ Carrus City M, Matalista ehdottomasti Volvo B10BLE, Scania N,L113/Carrus City L. Ja jos jotain pitäisi nykypäivän vehkeistä valita niin vaikeaa olisi, mutta vastataan Volvo 8700. Tilureista Volvo 9700.
 
Olen tätä ennenkin miettinyt.. Mutta jos kaupunkiliikenteeseen niin ottaisin varmaan Volvon 8700:sia ja City L:ä. Telillä ja ilman. Ehkä muutaman Scalankin vois parkkeerata. Jokaiseen autoon ilmastointi, kunnon penkit, ja moottoriin tehoa niin että pääsee Nuuksion mäetkin ylös kunnolla. Jos taas kaukoliikenteeseen niin varmaan Volvo 9700S:ssiä, ja Eaglejä Scanian alustalla. Periaatteessa samat kuin lähiliikenteessä, mutta matkustusmukavuutta lisää tietyt lukulehdet. :D ..ja jokin patukka- juotavamaatti ym.. Sitten, jos oikein pitkän matkan pikavuorobussi niin suihku wc:sen kanssa, ja makuupaikkoja. :)
 
Kyseiset vanhenmat autot ei taida käydä liikenteen tilaajan mieleen täällä pk seudulla. Voisihan noita oikeita busseja sitten vaikka ostaa, jos olisi velj. salmelan pahin kilpailija. volvo b10ma55 wiima eli nivel olisi kätevä koulukyydityksissä. Tilausajoon sitten wiima finlandiaa,delta 400 scania br116 alustalla. kutter 9 2t detroit tekniikalla:lol:
 
On niillä varmaan sitten hintaakin liikennöitsijän näkökulmasta, että melkein pitäisi kehottaa tilaajaa antamaan niistä lisäpisteitä tarjouskilpailuissa. Mutta eittämättä pehmeät penkit ovat mukavia :)

Ja mukavuus on se juttu, jolla autoilijoita saadaan bussien kyytiin. Se on oikeastaan ihan perusedellytys, ettei henkilöauton pehmeään penkkiin totuttuaan joudu vaihtamaan mukavuutta kovapenkkiseen ja tärisevään bussiin. Kyllä on eroa esimerkiksi linjojen H22 ja H73 kalustolla kuin yöllä ja päivällä!
 
Tämä on sitten ihan utopia-juttu, mutta laitetaan nyt kuitenkin.

Mä "kaappaisin" YTV-linjan 615 ja laittaisin kalustoksi tällaisia kaksikerroksisia Alexander Dennis Enviro 500 busseja. Ilmastointi ja kaikki herkut tietysti. Kokemukseni mukaan ko. bussi on yksi miellyttävimmistä busseista tällä planeetalla ja linjalla 615 (ja miksei muillakin YTV:n lentokenttälinjoilla) voisi lisäkapasiteetti olla tarpeen. Matkustajat varmasti tykkäisivät hienoista näköaloistakin.

Ai niin: mikäs se ajoneuvon suurin sallittu korkeus onkaan Suomessa? Nuo ovat 4,3 metriä korkeita; muutamat sillat voisivat tulla ahtaiksi.
Mutta kuitenkin mä noita hommaisin :).

Sitten linjoille h14, h17, h23, h24 ja h55 mä hommaisin jenkkibusseja ja NovaBus LFS olisi varmasti hyvä ratkaisu. Moottori ja voimansiirto ovat ainakin mitä asiallisimpia: Cummins ISLe-280+Voith D864.3E.


Linjat h18, h20, h21V, h65A ja h66A hoidettaisiin jatkossa nivelbusseilla, jotka olisivat New Flyer D60LF-tyyppisiä matalalattiaisia nivelbusseja. Cummins ISL+Allison B500R5 kertovat asioihin vihkiytyneille, miksi tuon valitsisin ;).

Mitähän kaikkea sitä muuta...
 
Viimeksi muokattu:
Millaisiako autoja? Hankkisin korkeakorisia linja-autoja kunnon rungolla ja lehtijousilla. Moottoriksi Scania 110-114, jokin noista, tai sittten 14L Cummins. Vaihdelaatikoksi Fuller, 9 tai 13 vaihdetta, ilman synkrooneja! (Kuski opetelkoon vaihtamaan). Siihen sopivat perävälitykset. Moottori taakse runkopalkkien väliin perän taakse, väliin vaihdeaski. Vähintään 20'renkaat. Vahva etuakseli. Penkeiksi sellaset kun Sm4-junissa on. Ajo-ominaisuuksien parantamiseksi etuakselille sopivasti lisäpainoja.
 
Tuo on muuten hieno malli. Varmasti matkustajat tykkäisivät. Koskahan ytv alkaisi antaa toisesta kerroksesta lisäpisteita.. :D
Suomen tieliikennelaki estää sen toistaiseksi :). Tuota matalammat kaksikerrosbussit lienevät jo aika ahtaita.

Finlex 25 § (27.3.2002/230) sanoi:
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa.

lähde:http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
 
Takaisin
Ylös