Oma bussifirma

Itse mietin 90-luvun loppua, sekä tuutausarin alkua, josta hankin autoni / ajossa silloin olleet

eli kalustona
- Wiima 311 ( malli: BGE-571)
- Wiima 310 ( malli: EFE-123,RFH-529,ZHK-301,NAB-831)
- Carrus City ( malli: STA:n 124-138)
- Carrus City L MIDI ( malli: VGL-392 ) ehdoton pienkalusto linjoilla.
- Kiitokori Citystar (malli: TEG-978,CYJ-203 )


Lähilinjoille:
- LAHTI 400 / 401 ( JAT-939, MGR-433,GCA-972 )
- Delta Star 301 / 302
- Carrus FIFTY ( JBM-948 )
 
Oma bussiyritykseni keskittyisi vain HSL-alueen paikallisliikenteeseen, kalustona olisi kaupunkilinjoilla Volvo B9L 7900 ja esikaupunki- ja seutulinjoilla Volvo B7RLE 8700LE ja Volvo B7RLE 8900LE. Mahdolliset telibussit olisivat 8900LE:itä. Kaikki bussit olisivat totta kai HSL-värityksessä. 7900-busseihin tulisi Volvon normaalit penkit ja 8700LE- sekä 8900LE-busseihin Kielin penkit. Bussien penkkikankaat ja verhot olisivat siniset. Mikäli toiminta laajenisi Keravan tai Kirkkonummen seutulinjoille, tulisi busseihin lisäksi turvavyöt.

Koulutusbusseina olisi kaksi omaväristä Volvo B10M Wiima K202:a, tällaisella tyylikkäällä Espoon Auto -sisustuksella. :)
 
Mullakin olisi varmaan paikallisliikenne yritys ja kalustoa olisi tarpeen mukaan seuraavasti:
Uutena hankittava kalusto muodostuisi Mb Citaro nivelistä ja A1/2 Irisbus Crossway LE:stä
Käytetty kalusto olisi Volvo 8700LE telinä ja lyhyenä. Ruuhkissa ja varalla vanhimpina autoina olisi Ikarus E94 Scania L94:ää kunnossa pidettynä. Kaikki kalusto olisi vähintään EEV-päästötasoista ja kaikissa sisustus näyttäsi juuri samalta kun Joonaksen linkissä. Väritys olisi toki tilaajan määräämä, mutta jos sitä ei olisi, väritys olisi Sta:n saaristomaiseman tyylinen :)

Eikö Joonaksella olisi muka yhtään Volvo City L:ää :shock:
 
Eikö Joonaksella olisi muka yhtään Volvo City L:ää :shock:

Arvasin, että joku kysyy tätä. :D

Olisi yksi, muttei liikenteessä, vaan yrityksen edustusautona. Linkin mukaisella sisustuksella sekä kiiltävällä ja suoralla ulkopinnalla. ;)
 
Todennäköisesti Volvo 9700S B12B mkII: alkolukolla, wc:llä, ilmastoinnilla ja 230V invertterillä.

Jos toiminta laajenisi, olisi hakusessa varmaankin 9700S NG B9R... samanlaisia, mitä Skelleftebussilla on vaikka kuinka monta.
 
Viimeksi muokattu:
Luultavasti itsellänikin olisi paikallisliikennefirma. Keskustan linjoilla ja lyhyillä liityntälinjoilla olisi Scania Citywideä täysmatalana (ruuhkassa myös HelBin vanhoja Lion's Cityjä), esikaupunkilinjoilla Scania Citywideä etumatalana (ruuhkassa myös käytettyjä Scaloja) ja pidemmille linjoille tarjoaisin Volvo 8900LE -busseja, moottoritielinjoille I-Shiftillä ja kaupunkiin Voithilla. Ruuhkassa olisi myös käytettyjä 8700LE:itä. Telejä ei firmassani olisi ollenkaan, vaan esimerkiksi Jokerille olisin tarjonnut Volvo 7900 -(maakaasu)niveliä.

Kaikkiin busseihin (jälki)asennettaisiin pehmeät, korkeaselkänojaiset penkit, ilmastointi, valvontakamerajärjestelmä ja katveita aiheuttamaton turvaohjaamo. Bussit olisivat toki myös siistejä ja priimakunnossa :)
 
Olikohan tässä kuitenkin tarkoitus myös pyörittää sitä bussifirmaa, eikä jouduttaa se mahdollisimman nopeasti konkurssiin...

Totta kai olisi, eihän tappiollista liikennettä kannata yrittää voittaa. Jos olisin hävinnyt kilpailutuksen yhtiölleni voitollisella tarjouksella, ei mitään olisi tarvinnut hankkiakaan. Ja en nyt keksinyt mitään muuta käytettyä täysmatalaa kaupunkiliikenteeseen sopivaa bussia. Citaro kävi mielessä, mutta kerran sellaisella menin, enkä mielelläni mene uudestaan...
 
Olikohan tässä kuitenkin tarkoitus myös pyörittää sitä bussifirmaa, eikä jouduttaa se mahdollisimman nopeasti konkurssiin...
Tokihan taloudellisuuden nimissä voi myös säästää esimerkiksi kaluston kunnossapidossa. Ei kai niitä busseja tarvitse joka päivä siivota, peltikolhut voi jättää korjaamatta, kaikkien ajovalojen ei tarvitse palaa...Vai onkos tällainen toimintamalli jo käytössä jossain bussifirmassa? :D
 
Totta kai olisi, eihän tappiollista liikennettä kannata yrittää voittaa. Jos olisin hävinnyt kilpailutuksen yhtiölleni voitollisella tarjouksella, ei mitään olisi tarvinnut hankkiakaan.

Tokihan taloudellisuuden nimissä voi myös säästää esimerkiksi kaluston kunnossapidossa.

Se, mikä saattaa paperilla näyttää voitolliselta, voi pienillä katteilla kääntyä helposti tappiolliseksi. Ongelmakaluston hankkiminen ei ainakaan edesauta yhtiön jatkuvuutta, ellei vara-autoja ole yhtä monta kuin ongelma-autojakin :D Ihan pienillä marginaaleilla ei kyllä kannata lähteä kaasuromujen kanssa leikkimään, eikä tuo täysmataluus ole tuonut tähän mennessä yhtään sen enempää kestävyyttä. Yhdessä nämä asiat kuulostavat jo aika kestämättömältä yhtälöltä.

Kaluston kunnossapidosta lieneekin pakko säästää, ainakin kosmeettiset seikat lienevätkin helposti ne viimeiset asiat, joihin panostaa. Kunhan edes vuorot pystyisi ajamaan...
 
Takaisin
Ylös