Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/50

Viestiketju: Oma bussifirma

  1. #16
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Tätä on joskus mietitty kyllä. Aikoinaan mielipiteeni oli, että omaan firmaani ei tasan varmasti tulisi yhtäkään Mersua tai Scaniaa. Sittemmin Scaniat ovat hieman parantuneet ja Volvot vastaavasti menneet alaspäin, joten enää tilanne ei ole aivan yhtä selkeä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  2. #17
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Riippuu, mikä linja olisi ajettavana vai olisiko alihankintaa.

    Tämmöisessä järjestyksessä kuitenkin hankkisin busseja:

    1. Volvo Carrus City L
    2. Volvo Carrus City U
    3. Volvo 8700 LE
    4. M.A.N-teli
    5. Lahti 402.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    4. M.A.N-teli
    Anteeksi pilkunviilaus, mutta Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG luopui sekaannuksia aiheuttaneista pisteistä kirjaintensa välissä vuonna 1987...

    Olen itsekin miettinyt, miltä oman bussifirmani kalusto näyttäisi. Ehkä harrastuksen kannalta asian-/asjanmukainen kalusto ei olisi käytännön työn kannalta aivan parasta mahdollista. Matkustajat eivät varmaankaan ymmärtäisi Delta-Plan City -korilla varustetun Sisu BT-69BVT:n tai Scania BR111M:n hienouksia, joten parempi olla ottamatta niitä päivittäiseen ajoon...

    Ehkäpä Volvo 8700LE -teliversiona edustaa tällä hetkellä sellaista bussia, jollaisia hankkisin omaan puljuuni.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  4. #19
    vko
    vko ei ole kirjautuneena
    Ylläpito vko avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    480

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Anteeksi pilkunviilaus, mutta Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG luopui sekaannuksia aiheuttaneista pisteistä kirjaintensa välissä vuonna 1987...
    Ja jos jatketaan OT:lla ja pilkunviilauksella niin Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) ja Gutehoffnungshütte Aktienverein AG (GHH; vuoteen 1950 asti Gutehoffnungshütte, Aktienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb) fuusioituivat vuonna 1986 ja firman nimeksi tuli MAN AG.

    (Lähde: MAN Group History 1758-2006 (pdf))
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.05.2007 kello 14:57. Syy: tarkennettu pilkunviilausta ;)

  5. #20
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Sittemmin Scaniat ovat hieman parantuneet ja Volvot vastaavasti menneet alaspäin, joten enää tilanne ei ole aivan yhtä selkeä.
    WL:llän Scania Kiitokorilla on kyllä mielestäni hyvä auto. Muutaman kerran matkustellut sillä. Scalat taas eivät niinkään hyviä ole, vaikkakin terraario-osa aika hauska on. Olisi mielenkiintoista nähdä millainen paketti syntyisi Volvon ja Scalan yhdistelmästä..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #21
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Volvo 8700 LE:tä ostaisin - AdBlue lisäaineineen, ehdottomaasti. Ja tietystihän sitä toivoisi että kalustosta löytyisi Carrus City L -tyypin autoja Volvon alustalla. Jos tilaaja toivoisi niveliä, niin sitten MAN Lion's Cityä.

    Ehdottomasti pois suljettu hankintalistalta olisi Scanian Omni-perheen tuotteet sekä MaxCit.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  7. #22

    Liittynyt
    29.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Wiima Niveliä
    Scala
    Volvo Carrus City L
    Keep on the road

  8. #23
    -ikarus- avatar
    Liittynyt
    15.06.2006
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Oma bussifirma

    -Ikarus 415 Raba-Maneja ainakin!!!
    -Ikarus E94:sia ja ehkäpä Lahti 402:sia kaupunkiliikenteeseen

  9. #24

    Liittynyt
    23.05.2007
    Sijainti
    hesa
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Oma bussifirma

    jos ois bussifirma ois laidasta laitaan eri autoja...jopa volvoja ja scanioita.mersuja ja maneja.vanhooleja.. mun linjabiilit ois tässä
    1.lahden autokori volvo
    2.mercedes-benz 0307
    3.man bussi
    4.volvo 7000
    5.volvo 7000
    6.iveco irizar

  10. #25

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Minulla tuskin pahemmin paikallisliikennettä olisi, vaan toiminta suuntautuisi enemmänkin kauko / tilausliikenteeseen. Autot olisivat joko Scania VanHool Alizée T9 tai linjalle GT-Setroja ja keikalle Top Class Setroja. Nämä valinnat varmaan yllättivät monetkin...

  11. #26
    Tunni avatar
    Liittynyt
    27.09.2007
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Oma bussifirma

    En tiedä bussien tekniikoista paljonkaan, mutta jos uusia autoja ostaisin,
    ostaisin:
    Paikallisliikenteeseen Volvo 8700LE pehmeillä penkeillä
    Kaukoliikenteeseen/Tilausajoihin Scania Irizar
    Ainakin sellaisilla on kiva matkustaa...

  12. #27

    Liittynyt
    08.10.2007
    Sijainti
    Hollola
    Viestejä
    3

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Jos sinulla olisi oma bussifirma, mitä busseja ostaisit? Minä hommaisin Scaloja.
    On firma työn alla. Iso vehje tai vehkeitä, mutta vain n. 30 paikkaa, luksusta. Vain tilausajoon, ei köyhille. Firman "työnimi" on nyt JEKEJEKETSIKTSIK, mutta katsellaan. Kaikki merkittävät merkit käydään läpi ja ratkaisut tehdään yhteistyöhalukkuden perusteella. Siellä edullisemmassa päässä (jos sitä nyt viitsii tehdä) voisi olla sellaisia viime vuosituhannelta olevia Volvoja...

  13. #28
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Nyt kun on kulunut jo vuosia siitä kun esitin kysymykseni, ja uusia bussimalleja on tullut markkinoille, niin voisi olla hauskaa taas suunnitella oman bussifirman kalusto.

    Omassa paikallisliikenneyhtiössäni olisi Lahti Scaloja, Lion's Cityjä ja yllätysvetona yksi Kiitokori Citystar. Ihan vain, koska se muistuttaa Carrus City L:ää. Lähiliikenteessä minulla olisi OmniExpress 320:iä. Kaikki kokemukseni näistä busseista ovat vain matkustajan ominaisuudessa, joten en tiedä ovatko ne mukavia ajaa.

    Minkälaiset kalustot muilla olisi?

  14. #29
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2540

    oletus Vs: Oma bussifirma

    No luodaanpas tämmöinen Åbergin tapainen pieni firma jossa voisi olla vaikkapa 2 Scania Citywideä, 1 Lahti Scala, 1 Volvo 8700LE, 3x Volvo 8900LE, sekä tilausajo puolella Volvo Carrus Star 502/602; sekä muutamia uusia 9700HD UG:ia..

  15. #30
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Oma bussifirma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Minkälaiset kalustot muilla olisi?
    Mahdollisimman yhdenmukainen. En ole bussiasiantuntija, mutta yleisesti variaatio kalustossa johtaa keskinäisen vaihtokelpoisuuden heikkenemiseen sekä kohonneisiin huolto- ja varaosakuluihin. Esim. lentokoneissa myös koulutuskulut kasvavat, mutta busseissa ei taida olla suurta tarvetta tyyppikoulutukselle?

    Jos ajetaan eri liikennetyyppejä, niille voi olla eri kalusto, jos se on taloudellisempaa tai käytännössä pakko. Riittävän ison firman kannattaa hajauttaa kalusto-ostonsa kahdelle toimittajalle ja kilpailuttaa näitä keskenään.

    Keskeisinä valintakriteereinä pitäisin käyttökulujen edullisuutta (käytännössä siis kestävyyttä ja polttoaineenkulutusta) sekä mukavuutta matkustajan ja kuljettajan kannalta. Hankintahinta ei ole ykköskriteeri vaan TCO (total cost of ownership, elinkaarikustannus) koko elinkaaren yli. Lisäksi bussissa voisi olla joitakin yksilöllisiä "jippoja" joilla differoidutaan eduksi kilpailijoista, mutta jotka eivät lisää hankintahintaa tai käyttökuluja merkittävästi.

    Noilla kriteereillä joku innokas harrastaja varmaan keksii suositella 2-4 mallia valmistajien nykymalliatoista. Ei sillä että tosissani olisin pistämässä firmaa pystyyn. Leipätyöni on ihan muulla alalla. Mutta onhan se tavallaan hauska tehdä mock up business planiä.

    Variaatiota ei kannata missään nimessä luoda vain siksi että se on harrastajasta hauskaa. Lopputuloksena olisi joku ihme "Frankensteinin bussilinjat"... Tai busseihin perustuva versio lastenpiirretystä nimeltä Chuggington...
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 02.05.2013 kello 12:04.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •