Kiitokori

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Onko se yksi Kiitokori tahallaan ihan Carrus Vegan näköinen vai mikä on? liittyykö siihen että sen omistaa entinen Carruksen omistaja?
 
Sain e-mailina eräältä ruotsalaiselta harrastajalta tämmöisen kuvan autosta, jonka koritehdasta hän kyselee. Epäilee itse että olisi Kiitokori- voisihan tuo olla Deltalainenkin , tunteeko joku tietäjä??
 
Sain e-mailina eräältä ruotsalaiselta harrastajalta tämmöisen kuvan autosta, jonka koritehdasta hän kyselee.
Mulle tulee mieleen norjalaiset korit. En löydä tuttuja Kiitokorin tai Erikoiskorin piirteitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Wanha ketju, mutta herätän sen uudelleen..

Olen mietiskellyt tässä, että miksei Kiitokori ole koskaan saanut isompaa jalansijaa esim. Hsl-alueen bussiliikenteessä. Bussit ovat kuitenkin ihan kelpoisia, ja mikä parasta Citystar:han on täysi kopio Carrus City L mallista.

Pääkaupunkiseudullahan ei ole kaiketi, yksittäiskappaleita lukuunottamatta, ollut ikinä suurempaa Kiitokori sarjaa, muita kun osa tästä Nobinan sarjasta ?

Sen lisäksi viime aikaisia Kiitokori Citystar autoja on WL 8, Taksikuljetuksen MB (Mitähän tälle autolle kuuluu?) sekä, Juha Jalo Oy / Jalobus 40 Tai ovathan nämäkin autot jo 6-8 vuotta vanhoja.

Eilen olin ajossa Nobinan 417 autolla, joka on tosin puolalaista valmistetta, mutta kuitenkin siinäkin autossa kiteytyy se vanhan carruslaisen yksinkertaisuus, helppous ja luotettavuus, jonka takia toivoisin vielä näkeväni joskus tätä samanlaista osaamista uusien bussien kohdalla. Ja Kiitokorilla olisi valmiudet jopa tehdä sitä? Onko sitten niin että kiitokorilla ei riitä kapasiteetti valmistamaan riittävää määrää busseja uusiin sopimuksiin, vai onko kiitokorin hinta niin paljon kalliimpi kuin muilla?

Uusi Volvo B7RLE + Kiitokori Citystar voisi olla kokemisen arvoinen :) Tai jopa B12BLE alusta :)
 
Niin, olisi tosiaan kiva nähdä Kiitokoreja liikenteessä, nyt kun City L:ää ei enää valmisteta..

Taksikuljetuksen Kiitokorin löysin täältä myynnissä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yksi syy voi olla, että Kausalan tehtaalla ei ole sellaista kapasiteettia, jolla saataisiin autoja tarpeaksi nopeasti liikenteeseen. Tällöin liikennöitsijät päätyvät isompiin firmoihin ostoksille koska sieltä saa tarpeaksi nopeasti ja tarpeeksi paljon autoja kerralla, lisäksi voisin kuvitella että varaosien saanti on parempaa. Kiitokori on kuitenkin sen verran pieni talo kun edellä varmaan käy ilmi, luultavasti vaikuttaa myös hinta. Kun tilaa kerralla paljon, tulee yhden yksittäisen auto hinta edullisemmaksi..
 
Kumma, ettei kukaan Hsl-alueen liikennöitsijä ole kiinnostunut tuosta. Esim. WL, kun heillä on jo yksi kiitokori, sekä myös yksi MB OC500LE alusta (WL 69) Ei tuo mielestäni ole kova hinta, 6v vanhasta bussista, jolla on ajettu vasta reilu 300tkm :eek:

Totta varmaankin on se, että mitä enemmän busseja ostaa, sitä halvemmalla ne saa. Ja itsekin epäilen että Kiitokorilla ei kapasiteetti riitä valmistamaan busseja nopeasti. Tosin Lahden Autokorikin toimittaa autoja myöhässä liikennesopimusten alussa jos on iso erä tilattuna. Kuten kävi syksyllä 09 viimeksi. Ja niistä autoista huomaa että kiireellä on tehty.

Kuitenkin, kun uusi liikennöintisopimus voitetaan (HSL) niin jäähän siihen tuloksen julkistamisen -> liikenteen alkamisen väliin n. 8kk aikaa, jolloin luulisi että saadaan esim. 20 autoa valmiiksi? Kiitokorilla on kuitenkin varmasti kirjastobussien yms. kanssa myös kiireitä, ja valmistuslinjoja kaiketi 1?

Citystar kuuluu kuitenkin vielä tuotanto-ohjelmaan, näin käy ilmi ainakin www.kiitokori.fi osoitteesta
 
Viimeksi muokattu:
Pääkaupunkiseudullahan ei ole kaiketi, yksittäiskappaleita lukuunottamatta, ollut ikinä suurempaa Kiitokori sarjaa, muita kun osa tästä Nobinan sarjasta ?
Lisäksi muistaakseni osa jo Concordian aikana poistuneista vuoden 2000 Voith-vaihteisista CityL:istä olisi kasattu Kiitokorilla. Näitä autojahan meni sitten Westendille ja Turkuun.

Kiitokorin tekemiä ovat myös Veolian teliautot 376-378 ja lyhyistä muistaakseni 160 ja 161. Kuitenkin kaksi niistä neljästä CityL:stä, jotka tulivat uusina vielä keltaoransseihin väreihin.
 
En nyt jaksanut väsätä tähän isoa sitaattirykelmää, joten kommentoin yleisesti ottaen.

Kiitokori CityStar on todellakin yhä tuotannossa ja sitä saa halutessaan tilattua. Autojahan ei ole koskaan valmistettu tilaukseen, eli kaikki kolme autoa ovat nimenomaan esittelyautoja ja niistä löytyy netistä lukuisia kuvia näyttelyistä. Kiitokorilla valmistettuja City L-koreja ei pidä sekoittaa tähän, sillä ne ovat Carruksen aikana alihankintana tehtyjä autoja, jotka ovat aivan eri tuotetta ja eri valmistajan tuotemerkkiä.

Sitten vielä sen verran, että CityStar ei ole 100% kopio City L:stä, vaan eroja on jonkin verran esim. ohjaamon toteutuksessa. Lisäksi korin komponentit eivät ole identtisiä, vaan valveutunut korva erottaa selviä eroja äänimaailmassa. Jos nyt takerrun hetkeksi semanttisiin yksityiskohtiin... :)

CityStarin tuotantomäärät ovat todellakin jääneet marginaaliseksi ja siihen vaikuttaa monta tekijää. Oman käsitykseni mukaan tuotantokapasiteetti Kausalassa on sellainen, että esim. HSL:n liian lyhyt tilausaika, n. 6 kk kilpailutustuloksen ratkaisusta, ei suosi sellaisia valmistajia, joidenka tuotantolinja ei pysty alle kuukaudessa kokoamaan valmista ajoneuvoa alustalle. Siksi toiseksi Kiitokorin tuotteen hintakin on eri luokassa kuin suoraan yhdeltä toimittajalta tilatun auton. Näistä syistä en usko, että jatkossakaan tulemme näkemään näitä kummajaisia sen enempää.

Mitä tulee noihin City L-koreihin, niin Miskan sivustolta löytyvältä WL-listalta näkee, että #53 (ent. Concordia #224) on näitä Kausalassa koritettuja. Viimeksi viime viikolla tuli tässä autossa vietettyä aikaa. :)
 
Takaisin
Ylös