Linja-autonkuljettajalle lisää päätösvaltaa turvalliseen liikennöintiin. Tänään 8.5.07 uutisista kuultiin taas kuinka linja-autonkuljettajat tarvitsevat uusia pelisääntöjä.

Esimerkkinä käytettiin Pyhtäällä sattunutta täysperävaunullisen autonkuljetusauton ja linja-autonkolaria (tästä alempana myöhemmin) sekä lentoliikennettä ja kuinka siellä on tarkat ohjeet varakentille lentämisestä jos sääolosuhteet ovat huonot laskeutumiskentällä, ja välillä ei tarvitse lähteä ollenkaan lentämään.

Tämän edellä olevan esimerkin valossa linja-autonkuljettaja kuuluttaa matkan aikana sanotaan vaikka linjalla 270 vuorossa ay, Kuurinniityssä on niin sankkaa sumua ja matkanvarrella olosuhteet ovat kurjat sekä vaaralliset. Niinpä ajammekin kehä I kautta Martinlaakson asemalle pysähtyen kuitenkin sitä ennen Leppävaaran bussiasemalla, jolloin halukkaat voivat jäädä odottamaan sään selkiytymistä ja tieliikenneolosuhteitten paranemista tai jatkaa omin neuvoin määränpäähänsä.

Niinpä niin se mikä sattuu lento- tai raideliikenteeseen, ei taida pitää kutiaan oikein bussiliikenteessä, ainakaan paikkuriliikenteessä. Mitäpä ajattelee sekin matkustaja joka rännässä seisoen jalkarättien iskiessä kasvoihin odottaa bussia, mitä ei koskaan tule, koska kuljettaja on päättänyt keliolosuhteitten olevan niin vaarallisia, ettei ajoon voi lähteä.

Pyhtään onnettomuudessa oli veli urakkamies ratissa ja neljälläkymmenellä oli valvotut ja työtunnit menossa, kun lievää ylinopeutta ajanut pikavuoro linja-auto sattui kohdalla ja mäiskis perävaunu lähti luisuun murskaten bussin keulan ja kaksi ihmistä taisi sada surmansa. No, jos bussilla ei olisi ollut ylinopeutta, niin ne eivät olisi kohdanneet mainitussa paikassa ja onnettomuutta ei olisi saattanut tapahtua näille osapuolille.

Sama vika Konginkankaalla jos ja jos, jossittelua määrättömyyksiin. Lienee varmin tapa välttyä syyttämiseltä on kun olet kotonasi ja pilttuuseen jättämääsi autoon joku törmää, mutta tässäkin on jos. miksi sinun piti juuri siihen aikaan se siihen jättää jne.

Kun me kaikki tiedämme, että ihmisellä on sisään rakennettu puolustusmekanismi, niin että kun kaahari ajaa tuhatta ja sataa renkaat vonkuen mutkissa ja sitten mäiskis, niin eiköhän se kohta löydä muista kolarin, syyttömistä, osapuolista syytä.

Harva meistä on niin suoraselkäinen, että sanoo syyn olevan täysin itsessään. On tietysti hyvä, että tulee turvaohjeistusta johon kuljettaja voi vedota jos ei pysy tai uskalla ajaa aikataulussa. Silloin kun minä aloitin nämä ajohommat, niin jos et pystynyt tai osannut, niin joku toinen kyllä pystyi sekä osasi.