Koiviston Auto -yhtymän väritys

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Tosin onhan tuo KA:n raita jo jäänyt kehityksestä sikäli, että se ei enää nykyisiin korimalleihin oikein istu.

Ylipäätään se on vähän vanhanaikainen ja tylsä. Pitäisi saada vähän suunnittelijan kättä avuksi, voisi tehdä pieni vaihdos ihan hyvääkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Ylipäätään se on vähän vanhanaikainen ja tylsä. Pitäisi saada vähän suunnittelijan kättä avuksi, voisi tehdä pieni vaihdos ihan hyvääkin.
Tuossa esimerkkikuvan Falconissa (JL #731) olisi kieltämättä voinut tuota oranssia raitaa laittaa korin muotoihin sopivaksi keulan osalta. Eikai sen raidan niin suora tarvi olla, oleellista lienee, että niin harmaata, valkoista ja oranssia löydyy.

Yksi tapa saada värit tukeen keulan muotoja löytyy esimerkkikuvasta, tilalle vaan ne oranssit osuudet.
 
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Ylipäätään se on vähän vanhanaikainen ja tylsä. Pitäisi saada vähän suunnittelijan kättä avuksi, voisi tehdä pieni vaihdos ihan hyvääkin.

On mullakin käynyt mielessä, miksi KA ei vähitellen hieman nykyaikaistaisi väritystään. Toki tuo nykyinen väritys on 30 vuoden aikana muodostunut vahvaksi brändiksi (niin hyvässä kuin pahassa...). Itse värimaailmaa ei varmaankaan kannattaisi muuttaa eikä välttämättä kuvion perusideaakaan. Mutta voisi tuota oranssia/sinistä raitaa varmastikin käyttää hieman joustavammin. Esimerkiksi Carruksen Star x02-koreissa voisi raita noudatella etummaisen ikkunan "pokkausta". Samoin keulassa kannattaisi hyödyntää kunkin korimallin muotoilua.

En tiedä kuinka paljon yhtymän eri yksiköillä tai jopa yksittäisillä maalareilla on päätösvaltaa asiassa, mutta minun silmääni muutamat viimeaikaiset maalaukset eivät ole oikein miellyttäneet. Esimerkiksi Porvoossa on maalattu Lähilinjoilta tulleisiin Lahti 400:iin vain hyvin matala harmaa osa, kun perinteisesti harmaa osa on ulottunut kylkilistaan asti. Sama juttu näyttäisi olevan myös uusissa Irisbuseissa. Lisäksi esimerkiksi noita edellä mainitsemiani x02-Carruksia on maalattu keulastaan monella eri tavalla, osa näyttää todella kököiltä "kisun" muuten varsin nätissä keulassa.
 
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Ilmeisesti tarkoitus on säilyttää Koskilinjojen väritys jatkossakin, vaikka itse kyllä odotin, että värit olisivat säilyneet mutta kuvio muuttunut vähitellen KA-tyyppiseksi.

Itse asiassa tuo ei välttämättä olisi lainkaan hassumpi idea, jos asiaa ajatellaan konsernin brändin kannalta. Eli jospa Koskilinjaraita nostettaisiinkin hieman ylemmäs ja etummaisen ikkunan alle tehtäisiin samanlainen kuvio kuin KA-värityksessä. Tähän väritykseen hopeanharmaa helma ei ehkä oikein sopisi, mutta olkoon sitten kokokeltainen. Olihan KA:llakin yhteen väliin autoja, joissa koko muu auto raitaa lukuunottamatta oli valkoinen.
 
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Nämä väritysasiat on tietysti makuasioita, jos mitkä, mutta oikeastaan en muista kenenkään kehuneen Koiviston Auton raita-autoja kovin kauniiksi! Itse en ole koskaan käsittanyt, että miksi uudet hienot(?) autot pitää pilata tuollaisella maalauksella. Turussa autot pysyivät TLO värisinä, mikä helpottikin varmasti kaupan tekoa, kun ne myytiin paikallisille yrityksille...Jos verrataan vaikkapa Savonlinjan tapaan maalata autot, sanoisin eron olevan valtavan. Vainion Liikenteen bussit ovat tyylikkyyden lisäksi vieläpä persoonallisiakin.
 
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Jos verrataan vaikkapa Savonlinjan tapaan maalata autot, sanoisin eron olevan valtavan..
Makuasioitahan nämä ovat, mutta Savonlinja -yhtiöiden kohdalla olisi vanhassa ollut vara parempi. Vanha ruskea-keltainen väritys ainakin erottui muista. No, olihan se kieltämättä jo aika antiikkinen...

En oikein ymmärrä tätä nykyajan villitystä maalata kalusto mahdollisimman valkoiseksi. Näkyypähän ainakin sitten kurakeleillä siinä valkoisessa muitakin "värejä". Ja minäkään en ole muuten tainnut ikinä kehua KA -yhtymän väritystä. Jos maakohtaisia eroja halutaan löytää, niin Ruotsissa osataan kyllä värittää bussikalusto todella kivan näköiseksi.
 
Vs: Makkonen ja Mörö myyty

Vainion Liikenteen bussit ovat tyylikkyyden lisäksi vieläpä persoonallisiakin.

Jep, Vainiot tosiaan ovat aika hyvän värisiä. Itse pidän Vainion värityksestä, samoin kun myös Pohjolan Liikenteen, joskin se ei ole kovin kaunis kun ensimmäinen likakerros maalille on muodostunut..
 
Epäilen, että tuo valkopohjaisuus on ihan kustannuskysymys. Kuorma-autotkin ovat nykyään kaupassa yleensä valkoisia (siis ainakin Scaniat ja Volvot näyttäisivät olevan) eli olisiko niin, että bussinkin saa "perushintaan" valkoisena ja kaikki muu maksaa sitten lisää.

Koskilinjojen uusin väritysmalli, joka tuli Volvo 8700-mallien myötä, on mielestäni varsin tyylikäs:

http://www.tapanikunnas.com/bussit/Koskilinjat041UYJ-641edesta.jpg

Tuo sopii erityisen hyvin näihin nykyisiin katureihin, joissa vyötärölinja on matalalla ja koko bussin pituudelta samalla korkeudella. Erikoista, että tätä raidoitusta ei ole sovellettu ainakaan ensimmäisten joukossa maalattuihin Möröihin, vaan niissä on käytetty vanhempaa raidoitusta, jossa etukulmat kierretään punaisella reunustetuin sinisin viivoin. Tarkoitan siis tätä:

http://www.tapanikunnas.com/bussit/Koskilinjat064OSM564edesta.jpg

Tämä uusin kuvio sopii sikälikin uusiin korimalleihin, että siinä kylkiraita ei kierrä bussin keulan kautta, jolloin ei tarvitse välittää etukulmiin ja/tai maskin tms. kohdalle herkästi tulevista epäjatkuvuuskohdista. Tuo keulan "hymy" tosin ei oikein istu muihin kuin 8700:aan ja Scalaan, vaikka sitä on K204-busseihinkin yritetty sovittaa.

Minun mielestäni tuo KA-raita on kyllä näistä raitakuvioinneista ihan sieltä parhaasta päästä, tosin vain vanhemmissa korimalleissa, joissa raitojen vino osuus istui vyötärölinjan korkeuden muuttumiskohtaan nätisti. Parhaimmillaan se ehkä oli tässä korimallissa:

http://www.tapanikunnas.com/bussit/Lahden_Liikenne_LFX-718_edesta.jpg
 
Takaisin
Ylös