Pakko-ohjattu bussi

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mieleeni tuli vuosia sitten Tieteen Kuvalehdestä napattu idea. Olisi kiskot. Sitten olisi bussi. Bussi tehtäisiin sellaiseksi, että sillä voi ajaa sekä kiskoilla että maantiellä. Bussi käyttäisi maantiellä voimanlähteenään dieseliä ja kiskoilla sähköä. Maantiellä mentäisiin maksiminopeudella 80-100 km/h ja kiskoilla sellaista 160 km/h nopeutta automaattiohjauksessa, en tunne fysiikkaa tarpeeksi sanoakseni, mikä olisi realistinen nopeus. Aika lujaa nuo junatkin kyllä paahtavat. Miksikähän tällaista järjestelmää ei ole toteutettu vielä missään? Vaikuttaisi ekologiselta ja yhdistäisi junan ja bussin parhaat puolet. Näitä busseja voisi kytkeä monta perätysten, jolloin saataisiin lisää kapasiteettia. Sitten ne voisivat taas erkaantua omille reiteilleen, kun kapasiteetin tarve laskee reitin loppupäässä.
 
Vs: Ohjattu bussi

Sekä kiskoilla että maantiellä kulkevan bussin idea lienee keksitty jo 1950 -luvulla. Ainakin silloisessa Länsi-Saksassa käytettiin 55:tä "Schi-Stra-Bus":sia vuosina 1952-1967. Ilmeisesti kokeilu ei tuottanut toivottua tulosta, kun käyttöaika jäi noinkin lyhyeksi. Lisätietoa "Schi-Stra-Bus":seista saa esim.täältä.

Mutta ehkä nyt viisi vuosikymmentä myöhemmin lopputulos voisi olla parempi...?
 
Vs: Ohjattu bussi

Yleisemmin on käytetty termiä "pakko-ohjattu" bussi.

Tällaisella teknologialla on huonoin tuloksin yritetty korvata raitiovaunuja kaupunkiliikenteessä. En näe teknologialla juurikaan tulevaisuutta. Se yhdistää monin tavoin raitiovaunun ja bussin huonoimpia puolia.

Pakko-ohjaus tuskin toimii suurissa nopeuksissa.

Lisää asiasta:
http://www.kaupunkiliikenne.net/Urabussi.htm
 
Ruotsin Halmstadissa kokeiltiin vajaa 30 vuotta sitten hieman toisenlaisia ei kuljettajan (koko ajan) ohjaamia linja-autoja. Siellä linja-auto ohjasi itsensä vihivaunun tavoin pysäkille. Ts. pysäkkiä lähestyttäessä kuljettaja irroitti käpälänsä ohjauspyörästä ja antoi ajokkinsa (Volvo B10R / Säffle) itseohjautua pysäkille. Bussi "haistoi" ajoradasta reittinsä. Linja-autot kulkivat pääosin erillisillä bussiväylillä. Laiturit olivat muistikuvani mukaan korkeat.

Tämäkään kokeilu ei näyttänyt johtavan jatkokehittelyyn. Sinänsä hyvä, että asioita mietitään ja pohditaan, jottei kehitys pysähtyisi kokonaan. On vaikea uskoa, että nykyisenkään kaltaisilla ratkaisuilla olisi ikuista tulevaisuutta edessään. Mutta kuten Mikko totesi, bussin ja ratikan heikkouksia ei ole tarkoituksenmukaista yhdistää.
 
Vs: Ohjattu bussi

Yleisemmin on käytetty termiä "pakko-ohjattu" bussi.

Tällaisella teknologialla on huonoin tuloksin yritetty korvata raitiovaunuja kaupunkiliikenteessä. En näe teknologialla juurikaan tulevaisuutta. Se yhdistää monin tavoin raitiovaunun ja bussin huonoimpia puolia.

Kyse kai kuitenkin olisi pakko-ohjatun bussin sijaan bussista, joka voisi kulkea aivan tavallisella junaradalla tavallisten junien tapaan. No, tuskinpa kovin toimiva idea tämäkään. Rahtiliikenteessä voisi silti olla tulevaisuutta.

Jos jotakin miettisi, niin tuollainen hybridibussi voisi toimia Pohjois-Suomen liikenteessä vaikkapa etelästä laskettelukeskuksiin. Ajetaan tällaisia juna-busseja junana niin pitkälle pohjoiseen kuin päästään ja loppumatka busseina. Luultavasti juuri isoimmissa tilauskuljetuksissa voisi toimia, kun kyyti saataisiin ovelta ovelle.
 
Vs: Ohjattu bussi

Tuollaisen bussin ongelmia:

Kiskoille liian kevytrakenteinen > max.nopeus 100km/h
tai toisaalta
Tielle liian raskasrakenteinen > Suurempi kulutus verrattuna normaalin bussiin. Nopeus rajoitettaisiin mahdollisesti 80km/h.

Kai tuollainen sopisi parhaiten noin 40.000 asukkaan maakuntakeskuksiin korvaamaan duoraitiotietä, jos matkustajavirrat eivät ole riittävän suuria. Kapasiteetti vastaisi kevyttä moottorivaunua. Kiskoille pääsy/pois pääsy ei saisi viedä kauempaa kuin pari minuuttia, jotta kiskoilla kulkemisen hyötyä ei menetettäisi.

Tälläinen kalusto voisi vaikka toimia Kauhajoki-Seinäjoki välillä.

Ja muuten tämän ketjun nimen voisi vaihtaa. Minusta tässä ei puhuta pakko-ohjatuista busseista.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Ohjattu bussi

Kiskoille liian kevytrakenteinen > max.nopeus 100km/h

Tämähän riippuu ihan niistä turvamääräyksistä. Jos kulunvalvonta pelaa, niin kyllä kiskoille voidaan hyvinkin kevytrakenteista kalustoa laittaa. Kaikkia riskejä ei ikinä saada pois, kyllä tuo kulunvalvonta on minusta nykyään jo sen verran hyvää, ettei törmäyskestävyyden tarvitse olla mitään huipputasoa. Eihän busseilla maantielläkään vaadita kovia standardeja, vaikka onnettomuuksia sattuu aika useinkin ja ihmishenkiä menetetään. Raideverkko on sentään paljon hallitumpi infra.
 
Vs: Ohjattu bussi

Tämähän riippuu ihan niistä turvamääräyksistä. Jos kulunvalvonta pelaa, niin kyllä kiskoille voidaan hyvinkin kevytrakenteista kalustoa laittaa.
Suurin ongelma ei ole muu kiskoliikenne, vaan eläimet ja ihmiset (autoilla ja ilman) Jos nämä ongelmat haluttaisiin poistaa tarvittaisiin tasoristeyksetön ja riista-aidattu rata eli käytännössä suurnopeusrata.

Mitä tulee linja-autojen turvallisuuteen niin ne on suunniteltu 100km/h nopeudelle. Yleensä ihmisuhreja tulee nokkakolareissa nopeuseron ollessa yli 100km/h. Tälläisistä esimerkkeinä Konginkankaan ja Pyhtään onnettomuudet.
 
Vs: Ohjattu bussi

Kiskolinja-auto voi olla vaikka tämäntyylinen:
Kuva1 Kuva2
Kyseinen koe kiskolinja-auto rakennettiin 70- ja 80-lukujen vaihteessa Iso-Britanniassa.

Jos kiskolinja-auto rakennettaisiin vaikka 18,6 metriselle Volvo B12BLEA low entry nivelalustalle saataisiin siihen 60 istumapaikkaa eli lähes saman verran kuin Dm12:sta (63 paikkaa). Alustan kynnyskorkeus on etu- ja keskioven kohdalla 320mm ja niiaustoiminnolla saadaan vielä 70mm alemmas joten voitaisiin käyttää olemassa olevia 265 mm laiturirakenteita ja samalla säästää myös uusien seisakkeiden rakentamiskuluissa. Kiskolinja-autoihin voisi tehdä kulkusillat peräpäihin joilloin kaksi yksikköä voitaisiin yhdistää ja kapasiteettia olisi pienen moottorijunan verran. Yhdistetyissä yksiköissä voisi olla 2 kuljettajaa joista toinen rahastaisi ja kiskoilta tielle tultaessa lähtisi ajamaan toista yksikköä.
 
Edinburghissa on muuten pakko-ohjattu uraväylä muutamille paikallisille bussilinjoille, kuten tämä ja muutama kuva eteenpäin näyttävät. Asiasta kerrotaan, että kyseisellä väylällä ajaminen ei ole pelkästään vapauttava kokemus kuljettajalle ja suositellaankin, ettei kuljettaja koske rattiin tuona aikana, sillä kaukalossa mahdollisesti olevat epätasaisuudet saattavat viedä kuljettajan peukalon mennessään. Tässä ja tässä kuvassa näkyvät pakko-ohjauksen mahdollistavat pienet ohjauspyörät. Bussi on siis kaukalossa kulkiessaan kiskoliikenneväline.

(Kuvien lähde:Grant Thomson's Bus Photos, http://grant-thomson-buses.fotopic.net/)
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta kerrotaan, että kyseisellä väylällä ajaminen ei ole pelkästään vapauttava kokemus kuljettajalle ja suositellaankin, ettei kuljettaja koske rattiin tuona aikana, sillä kaukalossa mahdollisesti olevat epätasaisuudet saattavat viedä kuljettajan peukalon mennessään.

Lisäksi jalankulkijoiden ylityskohtien kohdalla on syytä ajaa hitaasti koska niissä ei esteettömyyden takia ole ohjausreunoja.
 
Lisäksi jalankulkijoiden ylityskohtien kohdalla on syytä ajaa hitaasti koska niissä ei esteettömyyden takia ole ohjausreunoja.

Nämähän saisi ratkaistua, jos tehtäisiin tunneli tai silta. Miksei myös joku kehitteillä oleva tekniikka olisi harkitsemisen arvoinen, sellainen jossa ei tarvittaisi koko pikkupyöriä, vaan bussin ohjaus tapahtuisi GPS:llä, lasersäteellä tai vaikkapa maahan upotetulla merkkivärillä/magneettinauhalla.
 
Edinburghissa on muuten pakko-ohjattu uraväylä muutamille paikallisille bussilinjoille, kuten tämä ja muutama kuva eteenpäin näyttävät.
Mielenkiintoinen ilmiö. Saksassa Essenissä tätä on kokeliltu 1990-luvun alusta, ja "rata" muutettaneen kokemusten perusteella takaisin raitiotieksi. Mikähän tekee Edinburghin niin erilaiseksi kuin Essenin, että siellä tätä touhua jatketaan?

Pikasilmäyksellä googlettamalla selviää, että urabussin rakentamisesta on päätetty 1998. Liikenteelle ura on avattu 2004 - kauan kestää rakentaa katua bussille! Tämä linkki kertoo karua tarinaa tästä urabussista: Rata maksoi 10 miljoonaa puntaa (noin 15 M€), mutta on ollut "katastrofi toisensa jälkeen".

Sekä pohja että ohajuskiskot näyttävät olevat huonosti tehdyt. Onko kyse vain huonosta työstä vai siitä, että toimiva urabussin ura vaatii sellaista tarkkuutta, jota on liian vaikea saavuttaa betonivalutekniikalla. Vastaan tulee myös sellainen ongelma, että bussin jousitus ei ole tehty kiskoilla kulkemista varten. Kuvailtu "heijaaminen" estyy raidelkulkuneuvoissa sen vuoksi, että jousitus on ja voi olla huomattavasti jäykempi kuin bussissa.

Hirvittää myös hinta. 1,5 km on maksanut n. 10 M€/km. Suomessa tällä hinnalla on rakennettu 1,8 km suurnoepusrataa (Lahden oikorataa). Raitiotietä tekee puolet halvemmalla kuin urabussin rataa.

Olisivat mieluumin ottaneet mallia Oberhausenista.

Antero
 
Miksei myös joku kehitteillä oleva tekniikka olisi harkitsemisen arvoinen, sellainen jossa ei tarvittaisi koko pikkupyöriä, vaan bussin ohjaus tapahtuisi GPS:llä, lasersäteellä tai vaikkapa maahan upotetulla merkkivärillä/magneettinauhalla.
Näitä on olemassa myös. Olen kertonut näistä 2003 tekemälläni nettisivulla, johon viittasin jo edellisessä viestissäni.

Lyhyesti voi sanoa, että urabussin pääongelma on kitkaan perustuva kulku. Pakko-ohjaus toimii maissa, joissa ei koskaan ole talvea. Halvin lienee katuun maalattua viivaa seuraava optinen ohjausratkaisu, koska itse "rata" ei maksa juuri mitään. Videotekniikkaan perustuvan ohjausanturilaitteen hinnasta minulla ei ole tietoa. Varmasti se on kalliimpi kuin pari rullaa kiinnitettynä raidetangon päihin. Mutta elektroniikka on nykyään niin halpaa, ettei video-ohjaus bussin hinnassa paljon voi merkitä.

Antero
 
Melkoisen karua valua on tosiaan Edinburgissa (kuva). Nyt ko. väylällä kulkee kaksi bussilinjaa, mutta minkälainen lienee väylän tulevaisuus? Lukekaahan tämän kuvanalla oleva teksti; olen aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa asiasta. Tämä bussiväylä on lyhyt ja kallis; eikö kuljettajien uskota selvityvän tuosta pätkästä normaalilla ajotavalla (nopeusrajoitus 30mph = n. 48,3 km/h) ;). Tuloksena on vain bussien ruttaantuneita etukulmia, kuten kirjoittajakin toteaa. (kuvien lähteet: http://grant-thomson-buses.fotopic.net/)

Jokatapauksessa, Antero, Edinburghissa seurataan monen muun Britti-kaupungin aloittamaa linjaa ja pitkälleviedyt ratikkasuunnitelmat odottavat lähinnä toteutustaan ja ensimmäinen vaihe taitaa olla peräti jo rakennusvaiheessaan. Kovaa poliittista kädenvääntöä (tutunoloista vrt. vaikkapa Länsimetro) siitä näköjään käydään kuitenkin. Kaupungissa oli aikanaan ratikkaliikennettä, mutta se lopetettiin jo vuonna 1956. Nyt ratikat ja varsinkin pikaratikat elävät kovaa nousukautta myös saarivaltakunnassa. Hienoa!

Pari linkkiä aiheeseen: 1 ja 2.
Ja vielä paikallisen lehden uutisointia asiasta: linkki Scotsmann.com-sivustolle.

Lisätäänpä vielä YouTuben video tuosta Edinburghin bussiväylästä:

http://www.youtube.com/watch?v=k7xpgRwjrwU
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös