Työmatkalinjat

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitäs linjoja, jotka ovat puhtaasti työmatkakäyttöön tarkoitettu, on olemassa? Harrastavatko yritykset nykyään linjojen perustamista työläisten työssäkäyntiä varten? Mäntsälässä on ainakin mielenkiintoinen linja Idman-Mäntsälä, joka ajetaan työpäivisin. Kerava-Kilpilahti on varmaan myös luettavissa työmatkalinjaksi.
 
Mitäs linjoja, jotka ovat puhtaasti työmatkakäyttöön tarkoitettu, on olemassa? Harrastavatko yritykset nykyään linjojen perustamista työläisten työssäkäyntiä varten? Mäntsälässä on ainakin mielenkiintoinen linja Idman-Mäntsälä, joka ajetaan työpäivisin. Kerava-Kilpilahti on varmaan myös luettavissa työmatkalinjaksi.
Oras Liikenne Oy:n Rauma - Olkiluoto. Tässä esimerkki Länsi-Suomesta.
 
Kerava-Kilpilahti on varmaan myös luettavissa työmatkalinjaksi.
Keilaniemi-Tapiola-Kilpilahti, Helsinki-Kilpilahti, Helsinki-Kontula-Kilpilahti, Nikkilä-Pornainen-Hinthaara-Kilpilahti, Porvoo-Kilpilahti (Eri versioineen), Askola-Monninkylä-Kilpilahti ja Kerava-Nikkilä-Kilpilahti ovat työmatkalinjoja. Kyseisillä linjoilla käy matkalippuna tiettyjen alueen yritysten kulkulupakortit ja ne rekisteröidään lipun myynti laiteelle(Kuljettaja lyö koodilla XX+Entter) kyseiset yritykset maksavat liikennöitsijöille niistä linjoista. Kaikkia kilpilahden vuoroja ei löydy aikatauista, vaan osa vuoroista on ilmoitettu vain kilpilahden ilmoitustauluilla
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkia kilpilahden vuoroja ei löydy aikatauista, vaan osa vuoroista on ilmoitettu vain kilpilahden ilmoitustauluilla

Miksikähän näitä ie ole aikatauluihin laitettu? Ovatko nuo kaikki Matkahuollon sivuilla mainitut vuorot kuitenkin avoimia tavallisillekin matkustajille? Entäpä Matkahuollon ulkopuoliset vuorot, kuten Espoo-Kilpilahti? Sekin on mielenkiintoista, että kulkulupakortit käyvät matkalippuina, aika harvinaistahan se taitaa olla, että yritys maksaa työntekijöidensä työmatkat. Ja että tuollaista toimintaa olisi ollut jo vuosikymmeniä ennen mitään työmatkalippuja. Miksikähän?

Oras Liikenne on muuten laittanut viisaasti vuoronsa lähtöpaikaksi Matkahuoltoon Oras Liikenteen varikon, jolloin varikolta reitin varsinaiselle lähtöpisteelle tulee myös mahdollisuus bussimatkustukseen. Normaalistihan nämä ovat siirtoajoa, jolloin matkustajat eivät pääse hyödyntämään tällaisia vuoroja.
 
Mitäs linjoja, jotka ovat puhtaasti työmatkakäyttöön tarkoitettu, on olemassa?

Lähes puhtaasti työmatkalinjoja ovat myös: Vårdö - Loviisa - Hästholmen sekä Loviisa - Hästholmen.

Yleensäkin lähes koko Loviisan paikallisliikenne perustuu ydinvoimalan työntekijöiden työmatkoihin. Kaluston käytön, kuljettajien työvuorojen ym kannalta on sitten järkevää ajaa asiointi- ja vapaa-ajan matkoihinkin tarkoitettuja vuoroja, vaikka niiden matkustajamäärät eivät suuria olekaan.
 
Miksikähän näitä ei ole aikatauluihin laitettu? Ovatko nuo kaikki Matkahuollon sivuilla mainitut vuorot kuitenkin avoimia tavallisillekin matkustajille? Entäpä Matkahuollon ulkopuoliset vuorot, kuten Espoo-Kilpilahti?
ne vuorot jotka on mainittu matkahuollon sivuilla on avoimia kaikille ja kyseiset vuorot palvelevat myös mm koululaisvuoroina (Muutamassa vuorossa tonttu ikkunassa jotta ekaluokkalaiset osaisivat kulkea oikella bussilla Näsin suunnasta Gammelbackan kouluihin). Ne vuorot jota ei ole mainittu Matkahuollon sivuilla ovat lähinnä suoria vuoroja esim Kevätkumpu-Huhtinen-Moottoritie-Kilpilahti, eli vuoroja jotka eivät kierrä Porvoon keskustan kautta vaan ajavat suoraan lähiöistä Kilpilahteen, näillä vuoroilla käy MH-Liput myös.

Sekin on mielenkiintoista, että kulkulupakortit käyvät matkalippuina, aika harvinaistahan se taitaa olla, että yritys maksaa työntekijöidensä työmatkat. Ja että tuollaista toimintaa olisi ollut jo vuosikymmeniä ennen mitään työmatkalippuja. Miksikähän?
Vähentää parkkipaikkojen tarvetta kilpilahden alueella kun kaikki työntekijät eivät tule omalla autolla

Kulkijoiden määrää kuvastaa 16.10 lähdöt jalostamon terminaalista(6-laituria 2-3 pysäkkiä per laituri) noin 15-18 autoa lähtee peräkanaa kello 16.10, ensimäisenä laituri 1 sitten 2 jne.... jokainen auto on vähintään puolillaan matkustajia osassa autoista ei meinaa istumapaikat riittää.
Lisäksi samaan aikaan lähtee myös vuoroja muualta kilpilahden alueelta porvooseen päin ja kaikkiin vuoroihin riittää matkustajia. Iso osa Porvoon liikenteen paikkurikaustosta on sidottu nimen omaan kilpilahden työmatkaliikenteeseen. Porvoo-Kilpilahti väliä ajetaan 7-Päivää viikossa 365 päivää vuodessa mukaaluettuna kaikki pyhät, Kaikkiin vuoroihin pääsee Porvoosta bussilla
 
Iso osa Porvoon liikenteen paikkurikaustosta on sidottu nimen omaan kilpilahden työmatkaliikenteeseen.

Tällä on Porvoon kaupungin kannalta positiivisia seurauksia. Koska kalustoa tarvitaan työmatka-aikaan runsaasti, sitä on muuna aikana vapaana. Sama koskee myös kuljettajia ja sitä vielä korostaa alan palkkaussysteemi.

Kun kokonaisuus lasketaan oikein, liikennöitsijöille ei tule juurikaan kustannuksia käyttää vapaata kalustoa mm koululaisajoihin ennen tai jälkeen työmatkaliikennettä ja liikennöitsijät ovatkin hyvin innokkaita etsimään sopivia vuoroja työmatkaliikenteen ulkopuolelta. Saatavien tulojen ei tarvitse kattaa kaluston kuoletuksia tai edes kuljettajien palkkakuluja. Siinä alkaa olla riittävästi, kun saadaan polttoaine- ja huoltokustannukset katettua.

Tämä näkyy mm sopivan etäisyyden päässä Kilpilahdesta olevien koulujen kuljetuksissa. Ei tarvitse olla kymmentäkään ala-asteen oppilasta, niin niiden kuljettamiseen löytyy kalustoa ja vuorot ajetaan linjaliikenteenä. Kaupungin ei tarvitse maksaa kuin koululaisten bussikortit. Ero on huomattava, jos vertaa pahimipiin uutisiin, joissa täyden 50 ala-astelaista kuljettavan bussin ajaminen ei ole kannattavaa ja siihen kaivataan kunnalta tukea.

Esim Kilpilahtea lähimpänä olevissa Kulloon koulussa ja Kullo skolanissa ei ole yhtään taksikuljetusoppilasta, vaan kaikki voidaan kuljettaa linjaliikenteessä olevilla busseilla! Kaupungille tästä syntyy huomattava säästö. Vaikka merkityksensä on myös yhteiskuntarakenteella, vastaavaa ilmiötä on laajemminkin ja erityisesti Porvoon länsiosien kouluissa, jotka on kohtuullisen helppo nivoa yhteen Kilpilahden liikenteen kanssa. Samaten keskipäivän aikaan ajetaan sellaisia asiointiin soveltuvia vuoroja, jotka eivät matkustajamäärien perusteella voisi olla yksinään kannattavia, mutta ovat kokonaisuus huomioiden järkeviä.
 
Kun kokonaisuus lasketaan oikein, liikennöitsijöille ei tule juurikaan kustannuksia käyttää vapaata kalustoa mm koululaisajoihin ennen tai jälkeen työmatkaliikennettä ja liikennöitsijät ovatkin hyvin innokkaita etsimään sopivia vuoroja työmatkaliikenteen ulkopuolelta.

Tämä näkyy hyvin reitillä Gammelbacka-keskusta, 8-15 aikaan arkisin ajaa busseja 10 minuutin välein, kun taas sunnuntaina vuoroväli on 1 tunti. Työmatkaliikenteellähän nuo vuorot oletettavasti rahoitetaan. Eestinmäessäkin vuoroväli on 1 tunti ja Eestinmäkeä palvellaan Kilpilahden vuoroilla, ilmeisesti ilman niitä Eestinmäessä ei olisi juuri lainkaan joukkoliikennetarjontaa (viikonloppuisin 4 vuoroa päivässä).
 
Kulkijoiden määrää kuvastaa 16.10 lähdöt jalostamon terminaalista(6-laituria 2-3 pysäkkiä per laituri) noin 15-18 autoa lähtee peräkanaa kello 16.10, ensimäisenä laituri 1 sitten 2 jne.... jokainen auto on vähintään puolillaan matkustajia osassa autoista ei meinaa istumapaikat riittää.
Heh, tuostahan tulee mieleen Ignalinan ydinvoimala, jonka työntekijöille rakennetussa kaupungissa Visaginasissa olin kerran ihmettelemässä linja-autojen suurta määrää vuoronvaihtoaikoina. :) Ydinvoimala taisi siellä työllistää 5 000 henkeä ennen toisen yksikön sulkemista. Vuonna 2009 tiettävästi suljetaan toinenkin yksikkö, joten alueelle jää vain ydinjätteen ja suljettujen laitosten valvontatehtäviä, ellei sitten suunnitelmissa olevaa uutta ydinvoimalaa rakenneta lähitulevaisuudessa Visaginasiin.

Hienoa, että Suomessakin on jokin tällainen suuri laitos, joka vielä edistää työntekijöidensä joukkoliikenteen käyttöä.
 
Hienoa, että Suomessakin on jokin tällainen suuri laitos, joka vielä edistää työntekijöidensä joukkoliikenteen käyttöä.

Jep. Onhan niitä monia firmoja, jotka sijoittuvat Helsingin kantakaupunkiinkin, hyvien julkisten kulkuyhteyksien vuoksi. Voisi senkin nähdä joukkoliikenteen käytön tukemisena. Mutta että syrjäseudun teollisuuslaitoksetkin, nostan hattua! Nokiakin muuten järjestää yhteiskuljetuksia Salon tehtailleen Turusta ja Salon juna-asemalta, olen kuullut.
 
h80 on jo vuosia Helsingissä kuljettanut Metson (ex-Valmetin) työntekijöitä Itäkeskuksen metroaseman ja Roihupellon välillä; käytettävä linjatunnus on kylläkin vaihdellut. Vuoden 2007 kesäaikataulussakin mainitaan kaksi arkilähtöä (ma-pe), klo 06:45 Itäkeskus - Roihupelto ja klo 23:05 Roihupelto - Itäkeskus.

Lisäksi voitaisiin mainita h80A ajalta ennen syysliikennettä 2006. Tuolloin se kävi Roihupellon päässä kääntymässä bussivarikon portilla. Nykyään vastaavaa linjaliikennettä ajetaan h23N:llä ainakin tilapäisesti Ruskeasuolla, koska Mannerheimintien itälaidalla on jo vuosia ollut käynnissä suuria rakennushankkeita; mm. NCC:n ja Invalidiliiton toimitalot. Tämän vuoksi h23N on käynyt kääntymässä bussivarikon pihalla.
 
Viimeksi muokattu:
EIkös tuo ole lakkautettavien listalla?

Joo...lopetettuhan se on näköjään kun kesäaikataulut tulivat voimaan. Harmi, sillä ainakin ne ainoat vuorot (1/suunta/päivä) ovat olleet täyden näköisiä.
 
Viimeksi muokattu:
h80 on jo vuosia Helsingissä kuljettanut Metson (ex-Valmetin) työntekijöitä Itäkeskuksen metroaseman ja Roihupellon välillä; käytettävä linjatunnus on kylläkin vaihdellut.

Tässäpä eräs versio linjakilvityksestä, kuvattuna 25.3.2004. Tuolloin vuoroaikataulussa määrättiin käyttämään 01-linjatunnusta. Se löytyy edelleen suurimmasta osasta elektronisia linjakilpiä, määränpäinään Roihupelto ja Itäkeskus, joten en epäile, etteikö sama tunnus olisi periaatteessa käytössä vieläkin.

Käytännössä tietenkin on aivan eri asia, mitä kukin kuljettaja kilpiin kääntää. Vuonna 2004 vaunu siirtyi työläissivun ajettuaan linjalle 81, Herttoniemen metroaseman ja Herttoniemenrannan välille, ja usein myös tuo 01-lähtö ajettiin 81:n tunnuksin...

Autossa 8960 oli Vantronin kauko-ohjattavat nauhalinjakilvet. Kaikki kilvet sai kätevästi käännettyä yhtäaikaa 01:stä ja 81:een ja päinvastoin, tosin edellytyksenä oli, että lähtötilanteessa jokainen kilpi näytti samaa tunnusta. En saanut kylläkään koskaan toimimaan NOL-nappia, jonka piti kääntää kilvet joko mustiksi tai takaisin edelliseen linjatunnukseen, vaikka muuten aika hyvin opettelinkin Vantronien konstit.
 
Takaisin
Ylös