Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

Liittynyt
12 Helmikuu 2007
Viestit
576
Mikäs Volvo-villitys nyt on iskenyt? Onko kyseisellä firmalla huonoja kokemuksia Scaniasta, vai mistä moinen kalustopoliitiikka johtuu? Itse pitäisin Scalaa huomattavasti parempana työkaluna, ja olisi kotimainen kori! Todennäköisesti Scanian viisi sylinterinen menee myös Volvoa taloudellisemmin, eikä silti kulkupuoli ole mitenkään heikkoa. Jotenkin hupsua laittaa linja-autoon 12 litrainen moottori, ja sitten tehdä kaikkensa, ettei se kuluttaisi niin paljoa polttoainetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Mikäs Volvo-villitys nyt on iskenyt? Onko kyseisellä firmalla huonoja kokemuksia Scaniasta, vai mistä moinen kalustopoliitiikka johtuu? Itse pitäisin Scalaa huomattavasti parempana työkaluna, ja olisi kotimainen kori! Todennäköisesti Scanian viisi sylinterinen menee myös Volvoa taloudellisemmin, eikä silti kulkupuoli ole mitenkään heikkoa. Jotenkin hupsua laittaa linja-autoon 12 litrainen moottori, ja sitten tehdä kaikkensa, ettei se kuluttaisi niin paljoa polttoainetta.

Eikös ollut niin, ettei Scaniaa saanut Euro 5 tasolla tällä hetkellä? Jostain muistan kuulleeni, että siksi muutamat Scania talot ostelevat pk.seudulla Volvoja.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Mikäs Volvo-villitys nyt on iskenyt?
Pääkaupunkiseudulle hankitaan pisteytysjärjestelmän vuoksi pääasiassa Euro 5- tai EEV-tasoista kalustoa. Scanialta ei toistaiseksi sitä kalustoa saa. Se on pääasiallisin syy, että ainakin tämän vuoden ajan Helsingin seudun liikenteeseen hankittava uusi kalusto tulee olemaan muuta kuin Scaniaa. Scania on ilmoittanut, että kuluvan vuoden lopulla ureattomia EEV-moottoreita alkaa heiltä saada (aluksi hyvin rajallisia määriä). Puolen vuoden kuluttua sitten näemme, pitääkö annettu aika-arvio paikkansa. Muiden valmistajien Euro 5- ja EEV-tasoiset alustat perustuvat urean käyttöön.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Pääkaupunkiseudulle hankitaan pisteytysjärjestelmän vuoksi pääasiassa Euro 5- tai EEV-tasoista kalustoa. Scanialta ei toistaiseksi sitä kalustoa saa.

Hyvä vaan, Volvot ovat mielestäni pehmeämpiä matkustaa kuin Scanian alustat.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Todennäköisesti Scanian viisi sylinterinen menee myös Volvoa taloudellisemmin, eikä silti kulkupuoli ole mitenkään heikkoa. Jotenkin hupsua laittaa linja-autoon 12 litrainen moottori, ja sitten tehdä kaikkensa, ettei se kuluttaisi niin paljoa polttoainetta.

Teliautojen kohdalla puntit lienevät aika tasan, mutta 2-akselisen kaluston kohdalla Volvon uusi B7RLE on tiettävästi osoittautunut erittäin vähäruokaiseksi. Liikenteessä, jossa matkustajia saa kuljettaa millä tahansa katsastuksesta läpi menevällä linja-autolla ainakin Tampereella myös Väinö Paunu on tiettävästi tilannut Länsilinjojen vanavedessä Scania-kauden jälkeen B7RLE-Volvoja.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Teliautojen kohdalla puntit lienevät aika tasan, mutta 2-akselisen kaluston kohdalla Volvon uusi B7RLE on tiettävästi osoittautunut erittäin vähäruokaiseksi. Liikenteessä, jossa matkustajia saa kuljettaa millä tahansa katsastuksesta läpi menevällä linja-autolla ainakin Tampereella myös Väinö Paunu on tiettävästi tilannut Länsilinjojen vanavedessä Scania-kauden jälkeen B7RLE-Volvoja.
Olisiko osasyynä myös Scanian päälle tarjottavat korit. Ikarustakaan ei enää ilmeisesti saa ja Scalassa on ongelmia...
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Mitä ongelmia?

Niittikatto ei tuppaa oikein kestämään omien kokemuksieni perusteella.. Eli melko uutenakin katot vuotaa. Ja lattiakin tuppaa repeilemään saumoistaan, kuten ikaruksissa. Mikäli joskus oikein ymmärsin, niin TKL:n Scaloja on ainakin lattioiden takia käynyt Lahdessa korjauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Joskus on ollut lahden autokorilla vaikeuksia toimittaa busseja liikennennöitsijöille, joten usein on tilattu ikarusta. En tiedä tämänhetkista tilannetta lahdessa. Jotenkin tuo uusi kub scala olisi kömpelön oloinen linjoilla 55/a, h16. kun on totuttu oikeisiin kaupunki busseihin kuten citaro/405/city u. takanakin on 3 porrasta?, sekä huono näkyvyys takapenkiltä ulos sekä kuskin paikalta taakse. Kyllä vanhemmissa autoissa on aina voith ollut janoisempi. Mutta tekniikka kehittyy
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

No, oli miten oli, niin ainakaan kokemukseni perusteella Volvo 8700 7-litran moottorilla vuodelta -04 on todella epäonnistunut kokonaisuus. Ohjaus on hidas, eikä ajoasentoa saa kohdalleen, ei sitten millään (voi olla muuttunut uudemmissa). Vaihteisto (ZF) vaihtaa todella oudosti, ja huudattaa konetta alkukiihdytyksessä turhaan, ja pysähdyksen lopuksi aina nykäisee. Lämmityslaite puhaltelee mitä sattuu ilmaa, ja matkustamon puhaltimet prätkii edestakaisin - kattopuhalluskin sammuu ovia käytettäessä. Kattoluukut ja sivuikkunat ovat auttamattoman pieniä, ja on Volvossakin puolivälissä kaksi porrasta, ja takaovella kolme. Eräänlainen suunnittelun huipentuma on peililämmitys, joka pitää kytkeä aina uudelleen päälle 10 minuutin välein! Myönnettäköön, että matkustamon patterilämmitys on tehokas, ja matkustamo on siisti kokonaisuus, mutta kyllä vanha kunnon City L oli vielä auto tähän verrattuna - ja nykyisistä Scala on kyllä paremmin "käteen" istuva auto. Moottori lienee nykyisissä 7R alustoissa erilainen.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

No, oli miten oli, niin ainakaan kokemukseni perusteella Volvo 8700 7-litran moottorilla vuodelta -04 on todella epäonnistunut kokonaisuus.
Itse olen erittäin vakuuttunut Volvon insinöörien ammattitaidosta: Vaatii eräänlaista erityislahjakkuutta saada lattian korkeus bussin takaosassa edellistä mallia korkeammalle, vaikka koneen koko on pienentynyt kolmella litralla.;)

Itse kyllä pidän noista Concordian vm.2004 Volvo B7R LE -busseista. Äänimaailma on ihan hauska ja bussit ovat sisustukseltaan huomattavasti mukavamman näköisiä kuin "edeltäjänsä" eli vm.1999/2000 Ikarus-Volvot. Ensiksi mainituthan korvasivat viimeksi mainittuja Vantaan sisäisessä liikenteessä elokuusta 2004 lähtien. Noiden 7-litraisten Volvojen suurimmat ongelmat matkustajan kannalta ovat nykivä kulku (Concordian Ikarus-Volvot kulkevat sentään tasaisesti) sekä korkea lattian taso takana.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Itse olen erittäin vakuuttunut Volvon insinöörien ammattitaidosta: Vaatii eräänlaista erityislahjakkuutta saada lattian korkeus bussin takaosassa edellistä mallia korkeammalle, vaikka koneen koko on pienentynyt kolmella litralla.;)
Tartun trolliin ja muistutan, että harmi ettei B12R -alustaa ole juurikaan kuin Etelä-Amerikan markkinoilla. Ehkä sitten olisi mielekkäämpi vertailukohde ;)
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Niittikatto ei tuppaa oikein kestämään omien kokemuksieni perusteella.. Eli melko uutenakin katot vuotaa. Ja lattiakin tuppaa repeilemään saumoistaan, kuten ikaruksissa. Mikäli joskus oikein ymmärsin, niin TKL:n Scaloja on ainakin lattioiden takia käynyt Lahdessa korjauksessa.

Mielestäni olisi syytä asettaa kyseenalaiseksi etenkin Scania L94 -alustan vaikutus Lahti Scalan kestävyyteen ja erilaisiin epäterveisiin ääniin, mitä korista matkustajien ja kuljettajan "iloksi" lähtee tien epätasaisuuksissa. Tunnetusti L94:n jousitus (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) on huomattavan kova, etenkin verrattaessa vaikkapa B10BLE tai B12BLE Volvoihin. Omien kokemusteni perusteella pikemminkin ihmettelen, miten VÄHÄN Scaloissa on korivikoja tuollaisen tärinäkäsittelyn jälkeen, mitä vaikkapa Tampereen Hämeenkatu kalustolle tarjoilee. Samaa katua pitkin ajaessa kuitenkin vanhemmat ja enemmän ajetut, pienipyöräiset Volvo B10BLE - Lahti 402 -yhdistelmät kulkevat pehmeästi ja äänettömästi kuin kissa saalisreissullaan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Jos saisi valita, niin kyllä ajaisin mielummin uudella scalalla,
kuin Volvo 8700:lla
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

En ole ajanut kuskina kummallakaan, mutta veli JJ on ihan oikeillä jäljillä näin kyydissä ajaneen mielestä, ne on ihan hirveitä täryjyriä nuo Scalat, lue siinä lehtiä tai näppäile läppäriäsi kun munuaiset tulee kurkkuun tai tulematta jäänyt aamupaska sitten lirahtaakin kalsariin Scalan jymäytettyä oikein kunnolla johonkin töyssyyn.
 
Takaisin
Ylös