Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/80

Viestiketju: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

  1. #16

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Mikä niissä nyt niin kauheasti täristää ja jyristää? Kyllä ainakin ne Scalat, joista minulla on kokemusta, kulkevat aivan sivistyneesti. Tuleeko vanhemmiten moottorin tuennasta värinää, vai onko tosiaan vanhemmissa L94 alustoissa liian kova jousitus? Muistelen muissa koreissa L 94 alustan toimineen jousituksineen kaikkineen hyvin. Nämä uudet K-alustaiset menevät mielestäni 90 nopeudessakin aivan upeasti, ja moottori kiertää n.1500 r/min. Voimaa on, vaikka moottori on pieni. Olen sekä ajanut, että matkustanut niillä viikoittain, eikä ole huomauttamista - tosin uusissa Volvoissakin matkustusmukavuus on moitteeton. Istuimet yms. on sellaiset, mitä kukakin autoihinsa tilaa, kyllä Scalaankin saa varmasti vaikka turistiluokan penkit, jos vaan haluaa...

  2. #17
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mikä niissä nyt niin kauheasti täristää ja jyristää?
    Se, ettei Scalaa ole tarkoitettu kivipäällysteiselle kadulle, millainen Hämeenkatu on.

  3. #18
    dima avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    En tiedä, mitä muut miettivät näistä kirjoituksista, mutta minun mielestä täällä Scalan arvostelulla ei ole mitään tekemistä Concordia Bus Finlandin uutisien kanssa.

    MODEDIT/kuukanko: jaettu keskustelu omaksi viestiketjukseen
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.06.2007 kello 15:06.

  4. #19

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

    No, meni tosiaan jo eri aiheeseen, mutta kun ei millään malta Scanian ystävänä itseään hillitä...kaikenkaikkiaan Lahti kaupunkibussit ovat kehittyneet mielestäni todella ihailtavan paljon esim. Lahti 400 malleista, ja ylipäätään on hatun nostoinen asia, että kotimainen kori vielä kilpailee ulkomaisten rinnalla ainakin Suomessa - vientiä Scalalla ei kovin paljoa kuitenkaan ole. Osa 8700 malleista kaiketi vielä Suomessa tehdään, mutta jotenkin harmittaa, kun eivät enää Scanian päälle tee, niikun vanhoina Carruksen aikoina...makunsa kullakin.

  5. #20
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    06.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

    Täytyy sanoa että pitää ajaa sillä bussilla mitä isäntä ostaa. Asiallisia pelejä molemmat. Volvo 8700le omasta mielestä parempi matkustaa kuin scala scania, Ärsyttävintä kuljettajan kannalta on L94ub alustan etupään käytös joka vastaa traktorin jousitusta. Raharengistäkin tippuu kolikot mukulakivi kadulla. Uudessa scalassa on typerä monitoimiviiksi johon kyhäilty kierrettävä pyhkijäin toiminta, helposti päälle menevät pitkät valot, sekä vilkku joka ei tahdo mennä sitten millään päälle. Molemmissa on nykyajajan hitaat ovet, tosin scalassa ovien ei tarvitse olla täysin auki kun voit sulkea ne.

  6. #21

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

    Tosiaan tuo vilkun käyttö - olen alusta asti voinut vain hämmästellä, miten jäykkäliikkeinen vilkkuviiksi on saatukin liikkuva kojetaulu-Volvoihin. Siinä tarvitaan jo voimain käyttöä, ja osoittaa miten suunnittelupuoli on vieraantunut käytännöstä. Scaniassa sen osittaa tuo älytön vilkunpalautus pienellä ratin liikkeellä...pysäkille ajaessa jo usein vilkku sammuu - ärsyttävää! Tämä lasinpyyhkijöiden käyttö on myös huononnus, mutta se tulee kaiketi kuorma-autojen "vaihderobotin" viiksen paikan muutoksesta ratin viereen. Tähän kuitenkin tottuu melko nopeasti, ja käyttö on loogista. Kaikenkaikkiaan kuitenkin pikkuasioita, jos verrataan millä ennenvanhaan ajettiin...

  7. #22
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Se, ettei Scalaa ole tarkoitettu kivipäällysteiselle kadulle, millainen Hämeenkatu on.
    Pitää olla joku Monstertruck, ettei kivipäällysteinen katu tärise liikaa. Itse en tiedä ainuttakaan bussimallia, joka olisi oikeasti tasaisen tien veroinen kivikadulla. Ehkä joku isokorinen Eagle menettelee.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  8. #23
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    694

    oletus Scania vs. jousituksella varustetut kaupunkibussit ;)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Pitää olla joku Monstertruck, ettei kivipäällysteinen katu tärise liikaa. Itse en tiedä ainuttakaan bussimallia, joka olisi oikeasti tasaisen tien veroinen kivikadulla. Ehkä joku isokorinen Eagle menettelee.
    Ei toki voi olla mukulakivikatu tasaisen asfalttiväylän veroinen ajo/matkustusmukavuudeltaan, sen tajunnee jokainen. Mutta vaikkapa L94 -alustaista Scalaa voisi verrata 90-luvun loppupään B10BLE -alustaiseen Lahti 402:een. Jälkimmäinen menee matalampiprofiilisista pyöristään huolimatta huomattavan äänettömästi, pehmeästi ja mukavasti Hämeenkadulla... Vaikka ajokilometrejä takana parhaimmillaan moninkertainen määrä vertailukohteina olleisiin Scaloihin.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  9. #24

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    965

    oletus Vs: Scania vs. jousituksella varustetut kaupunkibussit ;)

    Josko nyt kuitenkin ymmärrettäisiin, mistä linja-autojen ostamisessa on kysymys.

    Ei niitä valita yrityksiin vilkkuviiksen tai kattoluukun toteutuksen tai vaihteiston ulinoiden taajuuden miellyttävyyden, eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla edes merkin (!) perusteella. Oleellisia asioita ovat vain ostohinta, käyttötaloudellisuus, huolto, korjaukset, varaosat, jälkimarkkinat ja se, että ostettava auto täyttää tilaajan vaatimukset.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Joo, siitä kaupunkibussien terävimmästä kärjestä voidaan olla montaa mieltä.
    Ollaan vaan montaa mieltä, mutta omasta mielestäni ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään Volvo 8700LE menee reilusti esimerkiksi Scanian Scalan edelle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.09.2007 kello 21:52. Syy: siiirretty toiseen viestiketjuun
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #26
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ollaan vaan montaa mieltä, mutta omasta mielestäni ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään Volvo 8700LE menee reilusti esimerkiksi Scanian Scalan edelle.
    On se matkustajankin kannalta parempi. Itse pidän Volvo 8700LE:stä jo sen takia, että se on avarampi kuin esimerkiksi Scala. Scalassa on jotenkin pimeää, tai sellainen vaikutelma tulee kun vertaa juuri Volvoon esimerkiksi. Tuntuu se Volvo lisäksi ihan mukavasti kulkevan, hyvää kyytiä.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  12. #27

    Liittynyt
    19.04.2006
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Olen vasta kerran päässyt näitä uusia kaksiakselisia Volvoja ajamaan ja yllätyin kyllä, taisi olla auto 487, jota ajoin muistaakseni. Ketterän tuntuinen ja mukava, hiljainen. Kulkeekin pehmeästi ja voimaa on riittämiin, vaikka litroja on vaan 7.

    Scalalla ajelin tuossa ennen kesälomia Espoon viittätöista muutaman kiekan, ei hassumpi, ohjaus oli nopeampi, ainakin se siltä tuntui kun niin pienellä kääntämisellä jyrkkäänkin paikkaan sen käänsi. Polkimista tykkään kyllä erittäin paljon, muutenkin ihan mukava tuo Scalakin, Volvo tämä 8700 sarja on vaan kuitenkin ehkä enemmän käteensopiva, johtuuko sitten ajetuista kilometreistä vai mistä, mutta jotenkin tuntuu loogisemmalta tuo Volvo. Nää on näitä makuasioita.

  13. #28
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Aaltonen Näytä viesti
    Scalalla ajelin tuossa ennen kesälomia Espoon viittätöista muutaman kiekan, ei hassumpi, ohjaus oli nopeampi, ainakin se siltä tuntui kun niin pienellä kääntämisellä jyrkkäänkin paikkaan sen käänsi. Polkimista tykkään kyllä erittäin paljon, muutenkin ihan mukava tuo Scalakin, Volvo tämä 8700 sarja on vaan kuitenkin ehkä enemmän käteensopiva, johtuuko sitten ajetuista kilometreistä vai mistä, mutta jotenkin tuntuu loogisemmalta tuo Volvo. Nää on näitä makuasioita.
    Tervehdys kolleega!

    Jep, kyllähän Scalallakin töitä ihan mieluusti tekee, uusi Volvo vaan on piirun verran parempi. Itse ajelen CBF476:lla (eli "terraario-Scala") ihan säännöllisesti ja muutama kohta siinä pudottaa pisteitä heti. Pienet riippupolkimet ovat mielestäni sopimattomat raskaaseen kalustoon, kuten bussiin. En ainakaan minä tykkää niistä. Ovet ovat hyvin ronkelit ja sen ovienavausviikseä saa tempoa joskus monta kertaa ennenkuin ne suostuvat toteamaan bussin tietokoneelle, että kuljettaja yrittää epätoivoisesti avata ovia. Lisäksi Volvo ymmärtää vieläkin, että bussinkuljettajan työpaikka eli ohjaamo on paras olla hieman korkeammalla kuin vaikkapa henkilöautossa, kiitos siitä. Tämä auttaa kuljettajaa havainnoinnissa ja ennakoinnissa. Scalassa istutaan melkoisen alhaalla.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 09.09.2007 kello 22:36.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #29
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

    Nyt on sitten testattu uudet Volvo 8700LE-telit linjalla ja kummallakin vaihteistotyypillä eli zF:llä ja Voithilla.

    Kyllä voi olla autoilla eroa, kun niihin isketään erimerkkinen vaihteisto! Omasta mielestäni Voithilla varustettu Volvo 8700LE/B12BLE on ehdoton ykkönen kaupunkibusseissa tätä nykyä. Ei mitään niitä nykimisiä ja epätasaisuutta, jota 6-vaihteisessa zF-versiossa ilmenee alinomaa ja rivakasti pääsi liikennevaloista liikkeelle. Ei jää jalkoihin, mutta kuitenkin meno on tasaista ja mukavaa. Hidastin ja jarrut toimivat juuri niin kuin pitääkin. Olihan ihan ilo tehdä töitä tällä työkalulla!

    Olisipa muuten mielenkiintoista kokeilla Voith-vaihteista Scalaa ihan vertailun vuoksi (jos sellainen olisi olemassa).
    Viimeisin muokkaaja vristo; 17.09.2007 kello 02:19.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3224

    oletus Vs: Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Olisipa muuten mielenkiintoista kokeilla Voith-vaihteista Scalaa ihan vertailun vuoksi (jos sellainen olisi olemassa).
    ...varsinkin uudella EEV-tason K280-alustalla, jossa suurin vääntö 1400 Nm tulee esille jo moottorin käyntinopeudella 1000 1/min ja jatkuu pitkään... Euro4:n mopoversio K230 taitaisi sitä vastoin hyytyä jo ensi metreille.

Vastaavia viestiketjuja

  1. SL:n Scala ojaan Kakskerrassa
    kirjoittanut JSL foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.07.2009, 20:54
  2. Lahti Eaglen tulevaisuus?
    kirjoittanut TAKAMOOTTORI foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 09.12.2007, 17:12
  3. Volvo 8700LE 6*2
    kirjoittanut Sami Aaltonen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.04.2007, 19:59
  4. Mercedes-Benz OC500LE / Lahti Scala
    kirjoittanut J_J foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 02:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •