Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
"Også tre dobbeltdekkere er snart på vei."

Kaksikerrosbussejakin! Ohhoh! Hienoa; sellaisia myös YTV:n linjalle 615 (Veolia Transpoint ajaa), niin kapasiteettipula helpottuu huomattavasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

Kaksikerrosbussejakin! Ohhoh! Hienoa; sellaisia myös YTV:n linjalle 615 (Veolia Transpoint ajaa), niin kapasiteettipula helpottuu huomattavasti.

Niinpä! Olisi kyllä hienoa jos 2-kerrosbusseja tulisi tännekin!
 
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

Olisi kyllä hienoa jos 2-kerrosbusseja tulisi tännekin!


Niinhän se olisi. Mutta se on käytännössä melko hankalaa, että reittiliikenteeseen. Toki tilureita löytyy. Esimerkiksi Ventoniemellä ja Lindholm Linellä on. Suomessa noita siltoja joiden ali ei meinaa edes rekka päästä, saati sitten täys kaksikerrosbussi. Sinäänsä se olisi hyvä, helpottaisi varmaan kummasti ruuhkia. Eri asia on kuitenkin on, että kuinka moni sinne ylös jaksaisi kiivetä 5 minuutin matkan takia..
 
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

Minun puolestani kaksikerrosbussit olisivat tervetulleita ainakin pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteeseen. Niiden kapasiteetti on korkea ja istumapaikkoja on paljon: esimerkiksi tällainen telirakenteinen ja 12-metrinen Volvo B9TL vie sisäänsä jopa noin 130 matkustajaa, joille suurimmalle osalle on istumapaikka. Matkustusmukavuus, kokemukseni mukaan, on mukavaa yläkerrassakin ja näköalat tietysti ovat upeat. Haittapuolia ovat tietysti kaksikerroksisuuden aiheuttama portaikko, joka nykyään on kuitenkin suora aiemmin käytetyn kierreportaan sijaan. Paikat liikutaesteisille sijaitsevat toki alakerrassa. Kuljettaja valvoo yläkertaa kameroin (vanhemmissa busseissa oli peileillä toteutettu periskooppi).

Helsingin seudulla suoranaisena esteenä voisivat olla jotkin sillat sekä raitioteiden ajojohdot (kuinka korkealla ovatkaan?). Ja tietysti nykyinen Suomen Tieliikennelaki, joka ei salli yli 4,2 metriä korkeita ajoneuvoja (normaalikorkeus kaksikerrosbussille on vajaat 4,3 metriä). Onhan tosin nykyäänkin Helsingin liikenteessä kaksikerrosbusseja mm. turistien kiertoajeluja varten on jokunen vanha "Lontoon bussi" sekä muutama MAN:kin.

Tietysti nivelbusseilla päästään myös suuriin kapasiteetteihin, mutta kaksikerrosbusseilla voidaan saavuttaa sama, mutta samalla bussin vaatima katutila on pienempi: esimerkiksi 12-metrinen ohjaavalla telillä varustettu kaksikerrosbussi vs. 18-metrinen nivelbussi. Yksikerroksisen telibussi kapasiteettin on huomattavasti pienempi; toki istumapaikkoja on kohtalaisesti, mutta matkustusväljyys on huomattavasti heikompaa. Esimerkkinä käytän vaikkapa HKL:n bussilinjoja h65A ja h66A, joiden taso mielestäni laski huomattavasti, kun suuret nivelbussit korvattiin pienemmilla telibussiella.

Ainakin muutama bussilinja YTV-alueelta minulle tulee mieleeni, jossa voitaisiin kokeilla kaksikerrosbusseja (linja 615 etunenässä).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

Tietysti nivelbusseilla päästään myös suuriin kapasiteetteihin, mutta kaksikerrosbusseilla voidaan saavuttaa sama, mutta samalla bussin vaatima katutila on pienempi: esimerkiksi 12-metrinen ohjaavalla telillä varustettu kaksikerrosbussi vs. 18-metrinen nivelbussi.

Samalla kaksikerrosbussin etuna on se, että se on vähemmän vikaantumisherkkä, kun niveltä ei ole. Talvella luulisi myös ajo-ominaisuuksien olevan parempia, kun peräkärry ei voi lähteä luistelemaan itsekseen. Ratikoiden ajojohdot eivät varmaan muodosta estettä, kun nuo venäläiset kaksikerroksiset turistibussitkin pääsevät hyvin liikkumaan. Jos muodostavat esteen, niin laitetaan sitten sellaisille reiteille, joilla tämä ei haittaa. Mutta oikea huolenaihe on, että miten bussi pärjäisi Helsingin kantakaupungin mäkisillä, liukkailla mukulakivikaduilla talvella? Voisiko se kaatua, jos ajaisi jyrkkään mutkaan vähänkin lujempaa ja tie olisi vielä kallistettu?

Linjoista kaksikerroksisille sopisivat ainakin tuo 615 (vaikka korvattaneenkin Kehäradalla), sitten niitä voisi laittaa myös pitkille Kivenlahden vuoroille (Länsimetro korvaa). 65A/66A ehkä liian lyhyitä linjoja, yläkertaan ihmiset eivät välttämättä menisi niin lyhyillä matkoilla. Mitähän muita linjoja niitä nyt olisi, joilla matka olisi aika pitkä ja väkeä niin paljon, että olisi järkevämpää hommata isompia busseja, kuin tihentää vuoroväliä. Mutta sitä mietin, että jos kysyntä on niin kova, että kaksikerrosbusseja tarvitaan, niin miksi tätä liikennettä ei hoidettaisi raiteilla?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

telirakenteinen ja 12-metrinen Volvo B9TL vie sisäänsä jopa noin 130 matkustajaa

Taitaa taas olla bussivalmistajien lukuja. 12,8 metrin B9TL:ään saadaan jopa 102 paikkaa, jos alakerrassa ei ole kuin yksi ovi. Tuosta veikkaan, että 12 metrin autossa täytyy olla ainakin 12 paikkaa vähemmän (yksi rivi ylhäältä ja alhaalta pituuteen, kaksi puolikasriviä takaoven kohdalta). Lastenvaunutilasta en osaa sanoa. Eli 12 metrin autossa voinee olla 90 paikkaa. Yläkerrassa ei saa seistä eikä oikein pystykään seisomaan, joten tarvittaisiin 40 seisojaa. Veikkaan, että alakerrassa voisi olla lyhyessä autossa silloin hiukkasen ahdasta.

Toisaalta 12,8 metrin kaksikerrosautoon voisi mahtua melkein sata istumapaikkaa. Silloin päästäisiin jo lähemmäs 130:n lukemaa seisojien kanssa.

Kaksikerrosautoja näyttää menevän maailmalle nykyään jonkin verran erikoiskohteisiin perinteisten kaksikerroskaupunkien ulkopuolelle. Niille näyttää siis olevan jokin optimaalinen sovellusalue. Pääkaupunkiseudulla niiden käyttöä tosin rajoittaa halu hankkia yleiskäyttöistä kalustoa. Yleiskäyttöisyys haittaa jo nyt kalustohankitoja, kun keskustalinjoille ei pystytä hankkimaan erikoisautoja.
 
Tuo hongkongilainen KMB-yhtiön Volvo B9TL oli vain esimerkkinä ja siellä kaksikerrosbussien (kuten myös muidenkin bussien) maksimipituudet on rajoitettu 12 metriin ajoittain ahtaiden katuolojen vuoksi. Tuollaisessa 12-metrisessä kaksikerrosbussissa on ylhäällä 59 istumapaikkaa ja alhaalla 31 istumapaikkaa sekä 37 seisomapaikkaa (esimerkkinä tama Citybus-yhtiön Scania K94UB 6X2/4). Lastenvaunu- ja pyorätuolipaikka on yleensä etu- ja keskiovien välissä, portaikkoa vastapäätä. Vielä tiukempia reittejä varten siellä on 10,3- ja 10,6-metrisiä kaksikerroskatureita. Toki joitain reittejä ajetaan myös yksikerrosbusseilla, mutta ne ovat selvänä vähemmistönä.

Telirakenteen syytä Hongkongissa (kaikki uushankinnat ovat telejä) on monilla foorumeilla arvuuteltu ja joku mainitsikin syyksi mm. teknisten laitteiden paljouden erityisesti bussin takaosassa, jossa sijaitsevat moottorin lisäksi ilmastointilaitteisiin liittyvät lauhdutinpatteristot, joita voi olla 4-6 rivissä (näkyvat hyvin tässä kuvassa). Lisäksi moottorit ovat yleensä siitä tehokkaimmasta päästä ja alle 300 hevosvoimainen kaksikerroskaturi on jo harvinaisuus siellä. Myös teiden ja katujen vaativuus (ajoittain erittäin jyrkkiä mäkiä) asettaa tiettyjä vaatimuksia busseille. Noita kaksikerrosbusseja on joskus kaatunutkin (hyvin vähän kuitenkin bussien määrään nähden), vaikkakin sellainen ei ole kovin herkkä kaatumaan alhaalla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Niiden huippunopeus on myös rajoitettu 80km/h:n. Samanlaisia kaksikerroksisia telikatureita on nykyään myös Singaporessa ja Kanadassa ja Yhdysvalloissa (aivan vastaavia ilmastontilaitteineen kuin Hongkongissakin) niitä on oikeanpuoleisessa liikenteessa. Etenkään Kanadan liikenneolojen ja -sään ei uskoisi hirveästi poikkeavan esim. Helsingin oloista, joten sekään ei mielestäni olisi este. Kaikenkaikkiaan tuollaisen kaksikerrostelibussin kulku on erittäin vakaata ja pehmeää bussin valmistajasta riippumatta.

(kuvalähteet: HKBEC - Bus Exhibition Centre of Hong Kong www.gakei.com/hkbec)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässäpä "lupsakkaan hauska" video kaksikerrosbussin kaatumisesta (video on kantoninkiinaksi, mutta älkää antako sen häiritä): linkki.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pahasti auto kallistui kun paikallinen Fittibaldi veti mutkan suoraksi. Tuli mieleen "Mennään Bussilla"-jakso, jossa ajoivat Lontoonbussin katostaan kiinni siltaan.
 
65A/66A ehkä liian lyhyitä linjoja, yläkertaan ihmiset eivät välttämättä menisi niin lyhyillä matkoilla.

Itse säännöllisenä Sörnäinen-Lauttasaari -välin matkustajana olisin sitä mieltä, että kyllä sinne yläkertaan riittää ihmisiä. Ja lisäksi voisin mainita, että myös junamatkustuksessa on tietty ryhmä ihmisiä, jotka nimenomaan valitsevat sen IC2-vaunun yläkerran. Toisille vaan ne näköalat merkitsevät niin paljon.
 
Kuvitellaas hypoteesi, että YTV-alueelle päätettäisiin hankkia koe-erä kaksikerrosbusseja. Mille linjoille ne soveltuisivat ja missä olisi ihan fyysisiä esteitä niiden korkeuden takia niillä liikennöimiseen?

Itselleni tulee ensin mieleeni tuo jo mainitsemani linja 615, jossa sellaiset voisivat tehdä hyvän vaikutuksen myös ulkomaalaisiin matkustajiin. Istuimet voisivat olla korkealuokkaisia Express-istuimia ja matkatavarahyllykkö sijaitsisi kätevästi alakerrassa. Linja 550 eli Jokeri tulee myös mieleeni ja kaksikerrosbussit saattaisivat tuoda kaivattua lisäkapasiteettia, mutta ko. linjalla on muutama hyvin matala silta (mm. Varikkotiellä, Pitäjänämäella radan alitus, Huopalahden asema sekä Kehä I:sen alitus Leppävaarassa) ja pidemmän päällehän on tarkoituksen mukaista jatkaa ko. linjan valmistelua raide-jokeriksi. HKL:n nykyiset telibussilinjat voisivat tulla kyseeseen, eikä mielestäni ainakaan linjoilla h18, h20, h21V, h65A ja h66A ole mitään esteitä kolmiakselisille kaksikerroksisille telibusseille. Ai niin, mutta "kohtahan" noi Lauttasaaren linjat muuttuvat liityntälinjoiksi metron myötä. Sekä kaksikerrostelit että kaksiakseliset bussit soveltuvat mielestäni monille kaupunkibussilinjoille Helsingin alueella.

Fyysisiä esteitä ovat toisaankin muutamat matalat sillat yms, mutta kyllä minä näkisin paljonkin käyttömahdollisuuksia kaksikerrosbusseille Helsingin alueella: vie pienen katutilan, mutta suuri kapasiteetti ja suurin osa istumapaikkoja. Pohjoismaissa Köpikseen niitä on jo hankittu ja nyt Norjan Stavanger seuraavaksi. Briteissä ja sen entisissä alusmaissa (mm. Hongkong ja Singapore) ne ovat tietysti jo "ikoneja" sekä tietysti myös Berliinissä. Muualle niitä hankitaan kasvavia määriä. Mielenkiintoista kehitystä!
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vähän kapasiteettitietoa kaksikerrosbussista erään alan valmistajan sivuilta: linkki The Wright Groupin sivustolle. 10,4-metriseen kaksiakseliseen bussiin (Volvo B9TL) mahtuu 89 matkustajaa, joista 68 istuu. Ja kolmiakseliseen 12-metriseen mahtuu 120 matkustajaa, joista 80:lle on istumapaikka. Ihan hyviä lukuja minusta.
 
Kuvitellaas hypoteesi, että YTV-alueelle päätettäisiin hankkia koe-erä kaksikerrosbusseja. Mille linjoille ne soveltuisivat ja missä olisi ihan fyysisiä esteitä niiden korkeuden takia niillä liikennöimiseen?

Itselleni tulee ensin mieleeni tuo jo mainitsemani linja 615, jossa sellaiset voisivat tehdä hyvän vaikutuksen myös ulkomaalaisiin matkustajiin. Istuimet voisivat olla korkealuokkaisia Express-istuimia ja matkatavarahyllykkö sijaitsisi kätevästi alakerrassa.

Jotenkin jättäisin heti ensimmäiseksi linjan 615 koskemattomaksi tällaisesta. Vai kuinka matalaksi 2-kerroslinja-auton nopeus tarvitsisi rajoittaa, ettei Halikon turma toistuisi? Olishan se hienoa körötellä Tuusulanväylää max 60km/h.
 
Jotenkin jättäisin heti ensimmäiseksi linjan 615 koskemattomaksi tällaisesta. Vai kuinka matalaksi 2-kerroslinja-auton nopeus tarvitsisi rajoittaa, ettei Halikon turma toistuisi? Olishan se hienoa körötellä Tuusulanväylää max 60km/h.
Miksi max. 60km/h, kun 80km/h on yleinen nopeusrajoitus kaksikerrosbusseille maailmalla ja sama nopeusrajoitushan on nykyäänkin voimassa kaupunkibusseille (mukaanlukien linja 615).
Halikon turman osatekijänä oli bussin tulo metsäalueelta aukealle, jolloin tuuli tarttuu siihen kuin purjeeseen. Ja kyllä siihen riittää vain normaali 3,60 metriä korkea Express-bussikin, että noissa oloissa bussi lähtee käsistä; olen nähnyt tavallisen kaupunkibussin, joka oli sillä hetkellä muuten paikallaan, suistuvan Länsiväylältä tien sivuun (Hanasaaren kohdalla) em. keliolosuhteiden vallitessa (tuuli painoi sen liukkalla kelilä pois tieltä). Kuten sanoin, kaksikerrosbussi ei kaadu kovin helposti, kun sen painopiste on alhaalla.

Mutta on tietysti pitkä matka siihen, että kaksikerroskatureita olisi Helsinginkin katukuvassa. Tämähän on vain pohdiskelua, mutta itse en näe ajatusta mahdottomana.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veolialle Norjassa 173 uutta bussia kerralla

Mutta oikea huolenaihe on, että miten bussi pärjäisi Helsingin kantakaupungin mäkisillä, liukkailla mukulakivikaduilla talvella?

Tuskin ne ihan täällä kaatuu, jos ne eivät kaatuneet Lissabonissa ja Portossa kaatosateella. Vaikka kaatosade ei merkitse Suomessa busseille oikein mitään, niin siellä ne vaikuttavat.
-paljon jyrkemmät mäet ja vielä kapeat kujat
-autotie on ennemmin kylpyhuone kaakeleita (kävellessä mukavampi vaihtoehto on kontata ettei kaadu ja lyö päätä)
-kaakeleihin ei auta kosteina mikään
-liukkaampia kuin talvella jäiset mäet

Ennemmin He lsingissä olisi ongelmana joidenkin kuskien ajotapa -> tuskin muuten yhtenä kesänä loivassa mutkassa olisi kolme eri bussia ajanut ojaan. (En halua kylläkään loukata tällä ketään kuskia, mutta valitettavasti tällaista on sattunut)

Eli kaksikerroksiset bussit vaatisi ehkä omat kuljettajat, jotka on koulutettu ajamaan kaksikerroksillisillabusseilla
 
Takaisin
Ylös