Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

Ennen oli tärkeää että autoon nousu oli helppoa ja nopeaa. Kehitettiin siis matalalattia autot. Tänään kelpaisi jo kaksikerros autot.... Onkohan tämä kuitenkin vain joidenkin haaveita? Ei kai kukaan ihan tosissaan kaipaa mokomia
kaupunkiliikenteeseen??
 
Jos pysäkkikin on kaksikerroksinen, niin tottahan toki kyytiin nousu on helppoa. Jos sattuu asumaan tai vaikkapa työskentelemaan 2. kerroksessa, niin silloinhan kaksikerrosbussi on esteettömämpi kuin yksikerroksinen :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ennen oli tärkeää että autoon nousu oli helppoa ja nopeaa. Kehitettiin siis matalalattia autot. Tänään kelpaisi jo kaksikerros autot.... Onkohan tämä kuitenkin vain joidenkin haaveita? Ei kai kukaan ihan tosissaan kaipaa mokomia
kaupunkiliikenteeseen??
Tämä oli toki vain ajattelua ja pohdintaa, mutta pidän itse erittäin epätodennäköisenä, että sellaisia ikinä tulisi YTV-alueelle linjaliikenteeseen. En toki tarkoittanut, että sellaisiin siirryttäisiin vaan, että ne voisivat sopia joillekin linjolle ja jotkin runkolinjat tulivat mieleenä päälimmäisinä, kuten juuri Airbus-linja 615. Mutta suomalainen katuinfastruktuurikaan ei tietysti tuo niitä. Nykyaikaiset kaksikerrosbussit ovat toki matalalattiaisia. Turismi-käytössähän niitä jo on.
 
Jos pysäkkikin on kaksikerroksinen, niin tottahan toki kyytiin nousu on helppoa. Jos sattuu asumaan tai vaikkapa työskentelemaan 2. kerroksessa, niin silloinhan kaksikerrosbussi on esteettömämpi kuin yksikerroksinen :D
:D

Tämä saattaisi kyllä eriarvoiseen asemaan heidät, jotka työskentelevät tai asuvat vielä korkeammalla. Kukahan uskaltaa väläyttää jo kolmikerrosbussia, tai jopa kolmikerrospikaratikkaa :D
 
Kaikille ruotsin kielen taitoisille olisi luettavaa kaksikerrosbussien toimivuudesta kaupunkiliikenteessä.

Leif Stolt: Dubbeldäckare i Stockholm

Kustantaja:Trafiknostalgiska Förlaget

www.tnf.se

Kirjassa kerrotaan kirjailijan omaan kokemukseen ja arkistomateriaaliin perustuen Tukholmassa 1963-76 käytössä olleiden kaksikerrosbussien tarina.
 
Tässä vähän kapasiteettitietoa kaksikerrosbussista erään alan valmistajan sivuilta: linkki The Wright Groupin sivustolle. 10,4-metriseen kaksiakseliseen bussiin (Volvo B9TL) mahtuu 89 matkustajaa, joista 68 istuu. Ja kolmiakseliseen 12-metriseen mahtuu 120 matkustajaa, joista 80:lle on istumapaikka. Ihan hyviä lukuja minusta.
Vristo, kun siellä kaukoidässä kiertelet, niin oletko törmännyt tällaiseen ?:

En siis tarkoittanut, että oletko ajanut kolaria tällaisen kanssa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lowbridge_double-deck_bus sanoi:
A lowbridge double-deck bus is one which has an asymmetric interior layout, enabling the overall height of the vehicle to be reduced compared to that of a conventional double-decker bus. The upper deck gangway is offset to one side of the vehicle, normally the offside (or driver's side), and is sunken into the lower deck passenger saloon. Low railway bridges were the main reason that a reduced height was desired."

Osaatko sanoa, miten tämä poikkeaa siitä minun esittelemästäni konseptista ja missä tällaisia on ? Olisiko sisäkuvaa ? Sopisiko tuollainen pk-seudulle tai muualle Suomeen paremmin kuin täyskorkea tupla-deckeri ?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikkapa Jokeri-linjalle kaksikerroksinen auto sopisi mainiosti. Yläkerrasta saataisiin pidemmän matkan kulkijoille viihtyisä, väljästi penkitetty YTV-lounge nahkaisine istuimineen ja tarjoiluhenkilökuntineen. Sinne siis ei sisäisellä lipulla olisi asiaa. Tyylikkäästi pukeutunut autohenkilökunta käännyttäisi ystävällisesti mutta tomerasti jo portaitten alapäässä Maunulasta Itäkeskukseen aikovat.
 
:D

Tämä saattaisi kyllä eriarvoiseen asemaan heidät, jotka työskentelevät tai asuvat vielä korkeammalla. Kukahan uskaltaa väläyttää jo kolmikerrosbussia, tai jopa kolmikerrospikaratikkaa :D
Esimerkiksi Tampereen ja Pitkäniemen välillä voitaisiin harkita vähintään kolmikerrosratkaisuja, Opel alustalla.
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

TÄSSÄ ratkaisu jokerin kapasiteettiongelmaan, alakerta seisomapaikkoja + muutama istumapaikka huonojalkaisille ja ylhäällä istumapaikkoja :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

TÄSSÄ ratkaisu ongelmaan, alakerta seisomapaikkoja + muutama istumapaikka huonojalkaisille ja ylhäällä istumapaikkoja :biggrin:
Onhan noita 2-kerroksisia käytössä maailmalla, yleensä kai kumminkin lyhyempinä kuin tämä 15-metrinen. Vaan oisko niin, että korkeus on liikaa mm. Haagan tunnelille.

Muuten voisi kuvitella, että 2-kerroksinen on halvempi hankkia ja käyttää kuin nivelauto. Varsinainen haitta on 2-kerrokseen nousemiseen menevä aika/vaiva, joka alentanee toteutuvaa 2. kerroksen käyttöastetta. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi syy siihen, miksi lisäkapasiteettia nykyään otetaan mieluummin pituudella kuin korkeudella.

Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle? Toki mainostekstistä näkee, ettei autoa tarjotakaan linjaliikenteeseen vaan muutettavaksi keikkabussiksi tms. tarkoituksiin. Mutta jos haluaa myydä auton muutettavaksi, miksi rekisteröidä sitten ollenkaan, kun rekisteröinti menee uusiksi muutoksen jälkeen kumminkin.

Antero
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Tuo vaikuttaa aivan ex-berliiniläiseltä. Tuollaisia muistaakseni kokeiltiin siellä jossain vaiheessa.
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Vaan oisko niin, että korkeus on liikaa mm. Haagan tunnelille.
Jokerille ei tuommoinen 15m kiinteärunkoinen kaksikerros olisi paras vaihtoehto jo senkin takia että niille, jotka tarvitsevat istumapaikan, sellainen löytyy kakkoskerroksesta, portaiden toisesta päästä. Kaikki eivät portaita pääse, olis varmaan vähän kurja olo kun ekasta kerroksesta on paikat viety eikä jaksa/pysty seistä muttei pysty jyrkkiä kapeita portaitakaan kulkemaan. Ihanteellinen linja kaksikerrosbusseille olisi 615, jos joku. Ei sisäisiä, eli lyhyitä matkoja eikä tunneleita tai matalia siltoja.
Muuten voisi kuvitella, että 2-kerroksinen on halvempi hankkia ja käyttää kuin nivelauto.
Ei, kaksikerroksinen bussi ei ole halvempi, päinvastoin. Tässä esimerkiksi ex-TKL vm.'97 Volvo B10L nivelbussi, puolet edullisemmin.
Varsinainen haitta on 2-kerrokseen nousemiseen menevä aika/vaiva, joka alentanee toteutuvaa 2. kerroksen käyttöastetta. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi syy siihen, miksi lisäkapasiteettia nykyään otetaan mieluummin pituudella kuin korkeudella.
Tämä ja hinta ovat pääsyyt. Uusia kaksikerroksisia en tiedä ostetaanko muualle kuin Lontooseen nykyään.
Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle?
Jos sitä on ensin käytetty jonkun 16-henkisen porukan kyyditsemiseen?
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Ei, kaksikerroksinen bussi ei ole halvempi, päinvastoin. Tässä esimerkiksi ex-TKL vm.'97 Volvo B10L nivelbussi, puolet edullisemmin.

Ehkä Antero Alku tarkoitti uutena hankkimishintaa kuitenkin?

Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle?

Eikös D1 kortti kata vain 16 henkilöä, joten jos siinä syy :wink:
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Ehkä Antero Alku tarkoitti uutena hankkimishintaa kuitenkin?
Luultavimmin, mutta sama hintaero niissä on uutena hankittunakin - kaksikerrosbussin hintalappu voi olla jopa kaksinkertainen verrattuna standardiniveleen.
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Luultavimmin, mutta sama hintaero niissä on uutena hankittunakin - kaksikerrosbussin hintalappu voi olla jopa kaksinkertainen verrattuna standardiniveleen.
Toki tarkoitin uushankintoja. Yksittäisen tai muutaman bussin sarjan hinta on varmasti kallis, mutta jos 2-kerrosbusseja tilataan kymmeniä, hinta muodostuu komponenteista, materiaaleista ja työstä. 2-kerrosbussin rakenne on niveltä yksinkertaisempi, ja siksi sellaisten valmistaminen matkustajapaikkaa kohden on mitä todennäköisimmin halvempaa kuin nivelauton.

2-kerroksisten suosion vähäisyys lienee pääasiassa syissä, joista kirjoitit. Kun joukkoliikenteen yleinen trendi on ollut kohti esteettömyyttä ja siksi busseissakin matalaa lattiaa ainakin kahden oven kohdalla, 2-kerroksisuudella ei oikein ole imua verrattuna bussien pidentämiseen.

Antero
 
Takaisin
Ylös