Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/60

Viestiketju: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

  1. #31

    Liittynyt
    01.11.2005
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Ennen oli tärkeää että autoon nousu oli helppoa ja nopeaa. Kehitettiin siis matalalattia autot. Tänään kelpaisi jo kaksikerros autot.... Onkohan tämä kuitenkin vain joidenkin haaveita? Ei kai kukaan ihan tosissaan kaipaa mokomia
    kaupunkiliikenteeseen??

  2. #32

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Jos pysäkkikin on kaksikerroksinen, niin tottahan toki kyytiin nousu on helppoa. Jos sattuu asumaan tai vaikkapa työskentelemaan 2. kerroksessa, niin silloinhan kaksikerrosbussi on esteettömämpi kuin yksikerroksinen :D
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.09.2007 kello 13:48. Syy: lisätty skandit

  3. #33
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pakki Näytä viesti
    Ennen oli tärkeää että autoon nousu oli helppoa ja nopeaa. Kehitettiin siis matalalattia autot. Tänään kelpaisi jo kaksikerros autot.... Onkohan tämä kuitenkin vain joidenkin haaveita? Ei kai kukaan ihan tosissaan kaipaa mokomia
    kaupunkiliikenteeseen??
    Tämä oli toki vain ajattelua ja pohdintaa, mutta pidän itse erittäin epätodennäköisenä, että sellaisia ikinä tulisi YTV-alueelle linjaliikenteeseen. En toki tarkoittanut, että sellaisiin siirryttäisiin vaan, että ne voisivat sopia joillekin linjolle ja jotkin runkolinjat tulivat mieleenä päälimmäisinä, kuten juuri Airbus-linja 615. Mutta suomalainen katuinfastruktuurikaan ei tietysti tuo niitä. Nykyaikaiset kaksikerrosbussit ovat toki matalalattiaisia. Turismi-käytössähän niitä jo on.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #34
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Jos pysäkkikin on kaksikerroksinen, niin tottahan toki kyytiin nousu on helppoa. Jos sattuu asumaan tai vaikkapa työskentelemaan 2. kerroksessa, niin silloinhan kaksikerrosbussi on esteettömämpi kuin yksikerroksinen


    Tämä saattaisi kyllä eriarvoiseen asemaan heidät, jotka työskentelevät tai asuvat vielä korkeammalla. Kukahan uskaltaa väläyttää jo kolmikerrosbussia, tai jopa kolmikerrospikaratikkaa
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  5. #35

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Kaikille ruotsin kielen taitoisille olisi luettavaa kaksikerrosbussien toimivuudesta kaupunkiliikenteessä.

    Leif Stolt: Dubbeldäckare i Stockholm

    Kustantaja:Trafiknostalgiska Förlaget

    www.tnf.se

    Kirjassa kerrotaan kirjailijan omaan kokemukseen ja arkistomateriaaliin perustuen Tukholmassa 1963-76 käytössä olleiden kaksikerrosbussien tarina.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  6. #36
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tässä vähän kapasiteettitietoa kaksikerrosbussista erään alan valmistajan sivuilta: linkki The Wright Groupin sivustolle. 10,4-metriseen kaksiakseliseen bussiin (Volvo B9TL) mahtuu 89 matkustajaa, joista 68 istuu. Ja kolmiakseliseen 12-metriseen mahtuu 120 matkustajaa, joista 80:lle on istumapaikka. Ihan hyviä lukuja minusta.
    Vristo, kun siellä kaukoidässä kiertelet, niin oletko törmännyt tällaiseen ?:

    En siis tarkoittanut, että oletko ajanut kolaria tällaisen kanssa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut http://en.wikipedia.org/wiki/Lowbridge_double-deck_bus
    A lowbridge double-deck bus is one which has an asymmetric interior layout, enabling the overall height of the vehicle to be reduced compared to that of a conventional double-decker bus. The upper deck gangway is offset to one side of the vehicle, normally the offside (or driver's side), and is sunken into the lower deck passenger saloon. Low railway bridges were the main reason that a reduced height was desired."
    Osaatko sanoa, miten tämä poikkeaa siitä minun esittelemästäni konseptista ja missä tällaisia on ? Olisiko sisäkuvaa ? Sopisiko tuollainen pk-seudulle tai muualle Suomeen paremmin kuin täyskorkea tupla-deckeri ?
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 10.03.2009 kello 14:19. Syy: lisäys + lainauksen korjaus

  7. #37

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Vaikkapa Jokeri-linjalle kaksikerroksinen auto sopisi mainiosti. Yläkerrasta saataisiin pidemmän matkan kulkijoille viihtyisä, väljästi penkitetty YTV-lounge nahkaisine istuimineen ja tarjoiluhenkilökuntineen. Sinne siis ei sisäisellä lipulla olisi asiaa. Tyylikkäästi pukeutunut autohenkilökunta käännyttäisi ystävällisesti mutta tomerasti jo portaitten alapäässä Maunulasta Itäkeskukseen aikovat.

  8. #38

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti


    Tämä saattaisi kyllä eriarvoiseen asemaan heidät, jotka työskentelevät tai asuvat vielä korkeammalla. Kukahan uskaltaa väläyttää jo kolmikerrosbussia, tai jopa kolmikerrospikaratikkaa
    Esimerkiksi Tampereen ja Pitkäniemen välillä voitaisiin harkita vähintään kolmikerrosratkaisuja, Opel alustalla.

  9. #39
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    TÄSSÄ ratkaisu jokerin kapasiteettiongelmaan, alakerta seisomapaikkoja + muutama istumapaikka huonojalkaisille ja ylhäällä istumapaikkoja
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.06.2010 kello 08:13. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  10. #40
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    TÄSSÄ ratkaisu ongelmaan, alakerta seisomapaikkoja + muutama istumapaikka huonojalkaisille ja ylhäällä istumapaikkoja
    Onhan noita 2-kerroksisia käytössä maailmalla, yleensä kai kumminkin lyhyempinä kuin tämä 15-metrinen. Vaan oisko niin, että korkeus on liikaa mm. Haagan tunnelille.

    Muuten voisi kuvitella, että 2-kerroksinen on halvempi hankkia ja käyttää kuin nivelauto. Varsinainen haitta on 2-kerrokseen nousemiseen menevä aika/vaiva, joka alentanee toteutuvaa 2. kerroksen käyttöastetta. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi syy siihen, miksi lisäkapasiteettia nykyään otetaan mieluummin pituudella kuin korkeudella.

    Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle? Toki mainostekstistä näkee, ettei autoa tarjotakaan linjaliikenteeseen vaan muutettavaksi keikkabussiksi tms. tarkoituksiin. Mutta jos haluaa myydä auton muutettavaksi, miksi rekisteröidä sitten ollenkaan, kun rekisteröinti menee uusiksi muutoksen jälkeen kumminkin.

    Antero

  11. #41
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Tuo vaikuttaa aivan ex-berliiniläiseltä. Tuollaisia muistaakseni kokeiltiin siellä jossain vaiheessa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #42
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaan oisko niin, että korkeus on liikaa mm. Haagan tunnelille.
    Jokerille ei tuommoinen 15m kiinteärunkoinen kaksikerros olisi paras vaihtoehto jo senkin takia että niille, jotka tarvitsevat istumapaikan, sellainen löytyy kakkoskerroksesta, portaiden toisesta päästä. Kaikki eivät portaita pääse, olis varmaan vähän kurja olo kun ekasta kerroksesta on paikat viety eikä jaksa/pysty seistä muttei pysty jyrkkiä kapeita portaitakaan kulkemaan. Ihanteellinen linja kaksikerrosbusseille olisi 615, jos joku. Ei sisäisiä, eli lyhyitä matkoja eikä tunneleita tai matalia siltoja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Muuten voisi kuvitella, että 2-kerroksinen on halvempi hankkia ja käyttää kuin nivelauto.
    Ei, kaksikerroksinen bussi ei ole halvempi, päinvastoin. Tässä esimerkiksi ex-TKL vm.'97 Volvo B10L nivelbussi, puolet edullisemmin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Varsinainen haitta on 2-kerrokseen nousemiseen menevä aika/vaiva, joka alentanee toteutuvaa 2. kerroksen käyttöastetta. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi syy siihen, miksi lisäkapasiteettia nykyään otetaan mieluummin pituudella kuin korkeudella.
    Tämä ja hinta ovat pääsyyt. Uusia kaksikerroksisia en tiedä ostetaanko muualle kuin Lontooseen nykyään.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle?
    Jos sitä on ensin käytetty jonkun 16-henkisen porukan kyyditsemiseen?

  13. #43
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ei, kaksikerroksinen bussi ei ole halvempi, päinvastoin. Tässä esimerkiksi ex-TKL vm.'97 Volvo B10L nivelbussi, puolet edullisemmin.
    Ehkä Antero Alku tarkoitti uutena hankkimishintaa kuitenkin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minkä vuoksi auton Suomeen tuottanut on rekisteröinyt sen vain 16 matkustajalle?
    Eikös D1 kortti kata vain 16 henkilöä, joten jos siinä syy
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  14. #44
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Ehkä Antero Alku tarkoitti uutena hankkimishintaa kuitenkin?
    Luultavimmin, mutta sama hintaero niissä on uutena hankittunakin - kaksikerrosbussin hintalappu voi olla jopa kaksinkertainen verrattuna standardiniveleen.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Luultavimmin, mutta sama hintaero niissä on uutena hankittunakin - kaksikerrosbussin hintalappu voi olla jopa kaksinkertainen verrattuna standardiniveleen.
    Toki tarkoitin uushankintoja. Yksittäisen tai muutaman bussin sarjan hinta on varmasti kallis, mutta jos 2-kerrosbusseja tilataan kymmeniä, hinta muodostuu komponenteista, materiaaleista ja työstä. 2-kerrosbussin rakenne on niveltä yksinkertaisempi, ja siksi sellaisten valmistaminen matkustajapaikkaa kohden on mitä todennäköisimmin halvempaa kuin nivelauton.

    2-kerroksisten suosion vähäisyys lienee pääasiassa syissä, joista kirjoitit. Kun joukkoliikenteen yleinen trendi on ollut kohti esteettömyyttä ja siksi busseissakin matalaa lattiaa ainakin kahden oven kohdalla, 2-kerroksisuudella ei oikein ole imua verrattuna bussien pidentämiseen.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaksikerrosbussien paluu Tukholmaan
    kirjoittanut Lasse foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2011, 15:55
  2. Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 01.06.2009, 13:22
  3. Vaihdot kaupunkiliikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 41
    Viimeisin viesti: 30.01.2009, 08:35
  4. Tasatahtiaikataulujen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 29.09.2007, 20:33
  5. Kilometritariffi kaupunkiliikenteessä
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.10.2005, 23:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •