Mitä vaaditte paikallisliikenteen bussilta?

Liittynyt
5 Marraskuu 2006
Viestit
227
Jossain ketjussa on ollut aiheena mitä vaaditte tilausajo bussilta, mutta mitä vaaditte paikallisliikenteessä olevalta bussilta?
Ensinmäisenä tulee mieleen auton siisteys niin ulkoa kuin sisältä.
Selkeä linjakilpi josta selviää linjan numero
Lämpötila sisällä oikea, ei ole kiva istua kesällä kun patterit hohkaa lämpöä
Linjalle sopiva auto, tilaa ja kuljetus kapaseteettiä pitää olla riitävästi kun on paljon matkustajia. Teliautoilla ajaminen esim. seutuliikenteessä pk seudulla linjaa s742 on turhaa vähäisten matkustajamäärien takia. Tämä tietysti johtuu autonkierrosta
 
Vs: Mitäs vaaditte paikallisliikenteen bussilta?

Ajomestarin mainitsemien seikkojen lisäksi annan arvoa riittävälle jalkatilalle, jotta keskimittaa pitempikin mies mahtuu, ja vielä cityreppu.
Toinen matkustusmukavuuteen vaikuttava tekijä on penkin materiaali, onneksi vielä 80-luvulla käytetty muovikangas on jo siirtynyt historiaan ja tilalla on miellyttävä materiaali joka ei hiosta.
Ja mitä linjakilpeen tulee, niin viime vuosina yleistynyt määränpään nimi kirjoitettuna on hyvä.
 
Edellämainittujen lisäksi melutaso voisi olla siedettävä, aika kelju istua puolikin tuntia jos kaikki rämisee ja voimansiirto vonguttaa tärykalvot p*skaksi. Esim. Helsingissä H23:lla olevissa ikaruksissa on aivan sietämätön natina niiden ovien vieressä olevien "lasiseinien" takia, joissain autoissa esim. CBF:llä on oikein kunnon voimansiirtomökät yms. Näitä en siedä :(
 
Kesällä on todella tukalaa, jos autossa ei ilma vaihdu. Ymmärrän, että ilmastointia ei laiteta, kuin pakon edessä, mutta kunnolliset tuuletusikkunat pitää 2000-luvun autossa olla! Volvon 8700 malleissa ne ei oikein toimi, koska ovat niin pienet, mutta esim.Scalan luukut toimivat kohtuullisen hyvin. Talvella lämmitystä pitäisi käyttää melko varovasti, koska lyhyellä matkalla ollaan kuitenkin ulkovaatteet päällä.
 
Kesällä toimiva ilmastointi on ihan hyvä olla. Ilmastointi ilman toimintaa sen sijaan, sama kuin sitä ei olisi ollenkaan. Sitten on ihan hyvä, jos niissä on penkit, missä istua. Jos niissä penkkien välissä on jalkatilaa, niin että ettei tule ahtaanpaikankammo, niin siitä vielä plussaa. Sopii se bussi olla myös asiallisessa kunnossa, niin sisää kuin ulkoa. Joskin viimeisin on aika mahdoton kura- ja rapakeleillä. Eipä kaiketi muuta.
 
Kyllä tuo jälkätila on aika tärkeää. Joissakin malleissa kuten HELB:n ex sta ikarus volvot, ex sta city u:t, sekä ex hkl city u:t joissa on kummallinen istuinjärjestely nimittäin ikkunanpuoleinen istuin on kauempana viereisestä istuimesta. Tämmöinen istuinjärjestely vie turhaa pois istumapaikkoja. Mitä voimansiirtoon tulee niin vanhemmat voith:n laatikoilla olevat volvot ja scaniat ovat niitä äänekkäimpiä hyvänä esimerkkinä concordian teli ikarus volvot. Voimansiirtoäänet muistuttavat kovasti esko betonimyllyä:smile: Ehkä meluisimpia autoja voimansiirron suhteen mitä olen ajanut ovat ex sta:scania N113cll lahti 402:t kivana exstrana oli tyhjäkäynnillä kova tärinä. Tosin tärinää esiintyi jo aikaisemmissa scania voith yhdistelmissä:)
 
Kyllä tuo jälkätila on aika tärkeää.

Onhan se. Aika monessa bussissa "apinabaarien" jalkatila on jätetty niin pieneksi, ettei siihen oikeasti mahdu kuin kaksi. Vanhemmat Mersut ovat jotenkin niin epämukavia matkustaa. Penkki on tasan 90 asteen kulmassa, ja ei sitä jalkatilaa niin ruhtinaalisestikkaan ole. Sitä mitä olen myös ihmettelyt, että miksei niin Man:n maakaasuihin saa kun sen 35 penkkiä. Ne on aamuruuhkassa sellaisia sillipurkkeja, kun telissäkin saa sitä istumapaikkaa ihan tosissaan hakea.
 
Tuohon ilmastointiin kun saisi vielä lämmityksen niin talvella pattereiden ja puhaltimien kanssa se tarjoaisi lisälämpöä ja lasit kirkastuisivat nopeammin jäästä. Myös kiusalliseen ilmiöön eli huurteeseen joka haittaa kuljettajaa keväisin ja syksyisin kun ilma on kosteaa voisi ilmastointi auttaa. Kyllä suomen ilmastosssa pitäisi kyllä vielä pärjätä huolletulla kattokanavapuhalluksella, tosin mikään yritys ei tee niihin mitään huoltoa. Suodattimet likaiset, eli ilmaa ei tule matkustamoon. Ikaruksen e94 malleissa jostain pääsee vettä kattokanaviin ja vesi valuu kuljettajan tai matkustajien päälle:mad: . Myös hometta on löytynyt kattokanavista:eek:
Polvi ja jalkatilaan vaikuttaa myös istuimen malli miten se on esim. kallistettu taaksepäin ja kuinka korkealla on lattiasta
 
Noista polvitiloista puheen ollen...
Menkääpä Volvo 8700 telibussin etupenkille istumaan ;) Itse olen noin 170cm ja matkustaminen on silti yhtä piinaa.
 
Jatketaan nyt noista jalkatiloista vielä.

Minulla (kengänkoko 46) eivät HELBin Facelift-Ikaruksissa kengät mahdu takapenkillä oikealla istuessani penkin ja ovisyvennyksen lasin väliin.:D Näin ollen joudun joko istumaan jalat vinossa, tai, parempi vaihtoehto, valitsemaan toisen istumapaikan.
 
Se että kuljettaja ottaa kyytiin on jo paljon. Itse käytän julkisia kohtuu vähän, mutta kun käytän niin usein sattuu jotain harmillista. Eilen odotin Oopperan pysäkillä 280 linjan bussia. Ensimmäinen bussi meni ohi ja se olikin selvästi täynnä, tätä tuplaava Eagle oli puolityhjä mutta ei vaivutunut pusähtymään pysäkillä sisäänpyrkivän neljän matkustajan takia. Vajaa tunti tämän jälkeen tuli seuraava Flyer joka otti kyytiin, tosin Veikkolaan asti joutui seisomaan.

ielestäni ainakin seutulinjoilla pitäisi olla jäähdytysilmastointi. Paluu pehmeisiin penkkeihin olisi myös hyvä suuntaus.
 
Korkea kori on mielestäni paljon parempi matkustaa kuin puoli- tai kokomatala. Ehdoton vaatimus on myöskin takamoottori, joskin talvella ratkaisu ei ole kaikkein paras sen suhteen että takatuupparilla ajo on kuin kirvestä heittäisi kun paino on taka-akselilla. Jäähdytysilmastointi on kanssa hyvä asia. Jossain Scanian alustalle tehdyissä autoissa olen huomannut kanssa sellaisen vaihdelaatikosta johtuvan ominaisuuden että tyhjäkäynnillä koko auto tärisee jos ei käsijarru ole päällä. Huonokuntoinen auto tärisee siitäkin huolimatta. Muuten kyseiset autot kyllä voittavat mahurivolvot.
 
90-luvulla tehtiin tutkimus ja suositus paikkurin kuljettajatilan ergonomiasta, sekin jäi historiaan vailla tuloksia. Asetus myös edellytti aikanaan matkustamossa tiettyä kaltevuutta istuimiin kuten jalkatilaa edessä olevan penkin selkänojaan. Uusissa autoissa tuntuu polvitila olevan polvettomille ja istuimen kallistus eteenpäin kallellaan, siten matkustaja joutuu varamaan jaloillaan pysyäkseen penkillä.

Viestiketjun aikaisemmissa viesteissä moitittiin penkkien lomittamista, tämän tarkoituksen ollessa hartiatilan antaminen. Jokainen on huomannut paikkurin kyydissä ollessaan, että käytävän puoleiselle paikalle istuessa saat istua vinossa puolet pakarasta käytävällä selän ollessa taipuneena samaan suuntaan. Näkisinkin hyvänä paikkurin käytävän kaventamisen lähelle linjavuorojen käytäväleveyttä, tämän antaessa istuville matkustajille enemmän tilaa sekä matkustusmukavuutta, ja seisomaan joutuville paremman tuen selkänojien ulkoreunoista.

Itse ensimmäisen viestin kysymykseen liittyen; pysäkkijarru pois etuovilta, kuljettajanistuimelle tarpeeksi tilaa rahastusasentoon kääntämiseksi, tarpeeksi valovoimaa rahastustiskiin, nykimättömän kuin tökkimättömän vaihteiston, säädettävät käyttölaitteet, pehmeämmät jarrut (toive ajattelua - asbestivapailla aina tökkää), täsmällisen ohjauksen, rämisemättömän korin, kunnolliset ajovalot, taustapeilit joista näkee, seis-valon (himmennettävän) hyvän näkyvyyden kojetaulussa (mieluimmin tuplana) ja sen matkustamoon näkyvän olevan sitä vanhaa hyvää mallia keltaisella pohjalla, kuten matkustamon oville sijoitettu äänimerkki stop-nappulaa käytettäessä. Toimivan ja riittävän lämmityksen. kuljettajan radion kaiuttimien pitäisi sijaita lähellä korvia esim. niskatuessa, silloin sen äänen voi pitää miellyttävällä volyymilla. Siinähän sitä oli joitakin asioita joita minä toivon työkalulta. Lisänä tuo alla oleva.

HKL-tilaajaorganisaatio pisteyttää uusiksi itsensä tilaaman liikenteen - mm. jäähdytysilmastoidusta linja-autosta saa enemmän pisteitä kuin sitä vailla olevasta.

Toimiessani 90-luvulla HKL:n liikennehenkilökunnan ts-valtuutettuna ajoin voimakkaasti tätä kuljettajan jaksamista ja matkustajan mukavuutta sekä viihtyisyyttä parantavaa jäähdytysilmastointia. Mutta mitä vielä, ammattiyhdistyksetkään eivät tuolloin lämmenneet asialle. Saati työnantaja; änkyrät bussijohtajat olivat periaatteessa vastahankaan ja raitiovaunuissa ei kuulemma sähkö olisi riittänyt Nyt riittää, sillä 2 vuoden sisällä kaikkiin mankeleihin tulee jäähdytysilmastointi. Helsingin sisäisessä liikenteessä olevat autot lienevät 10 -12 vuoden sisällä kaikki jäähdytysilmastoituja kilpailutuskierrosten mukaisessa järjestyksessä.

Sain minä kuitenkin aikaiseksi HKL:n pääkonttorin jäähdytysilmastoinnin, ei tarvinnut konttoristien kuin kahtena vuonna pitää 15 minuuttia tauko per tunti ja vähintään 3 kk:tta vuodessa, niin jopa ymmärsi johtokin, että oma työnteon mukavuuskin siitä paranee, kun työilmasto on asiallisella tasolla.

Aina jotain unohtuu, kuten nytkin. Mikähän mania bussivalmistajia tai tilaajia vaivaa, kun kuljettajan vasemman jalan tuentaa ei saada asialliseksi. Siis siten, että sille olisi tilaa. Optimi lienee samassa kulmassa kuin kuin oikea sen ollessa kaasulla ja vähän lisää vasemmalla pieni tasainen korotus verenkierron voimistamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Korkea kori on mielestäni paljon parempi matkustaa kuin puoli- tai kokomatala.

Näin se tuntuu todella olevan. On muuten paljon parempaa kyytiä vanhemmilla Carruksilla, kun uusilla Man:lla. Toki on hyviä matalia, mutta ne ovat niitä, missä on takapään istuimet ylhäällä, kuten Carrus City L:llät.
 
Pitää kyllä sanoa että mikä oli sen juhlallisempaa ajaa h42 linjaa nivelellä wiima b10m55ma mallilla kuin teli ikaruksella.:frown:
Nykyään parasta kyytiä antavat westentin laatikot ja helb:n ex sta carrus cityt
Tuo scanian kova tärinä josta jsl mainitsi johtuu voith:n laatikosta. Hyvänä esimerkkinä oli ex sta:n scania n113cll lahti 402:set. Nykyään westendillä on muutama noita. :)
 
Takaisin
Ylös