Teknisiä vimpaimia busseissa ja mitä ne ovat?

Koala

Suljettu tunnus
Liittynyt
20 Joulukuu 2005
Viestit
729
Varmasti joku muukin on törmännyt linjurissa johonkin härpättimeen josta ei tiedä mikä se on. Ilmaisen rohkeasti tyhmyyteni ja kysyn, mikä on tämä harmaa suriseva laatikko joka sijaitsee Pohjolan Liikenne #36:n takaosassa hattuhyllyn alla. Surisee myös kun moottori ei käy. Ja kyseessä Lahti Falcon.
Kun laittoi käden alle, olin tuntevinani pienen ilmavirran?

http://img228.imageshack.us/img228/866/23102007001tl2.jpg
 
On sisätilan lämpöanturi Finnozo ilmastointilaitteella varutetuissa autoissa. Eli haistelee sisälämpötilaa ja antaa lämmityksen/ilmastoinnin ohjaukselle tietoa . On varustettu imurilla, että mahdollisesti " seisova" ilma ei aiheuttaisi virhe tulkintoja.
 
Lahden koritehtaan Scaloissakin surisee samanmoisesti vaikka ei olekaan jäähdytysilmastointia. Kyseinen anturi on yleensä auton keskisillan takana katossa.
 
Tuon anturin toiminnan tärkeyden huomaa siinä vaiheessa, kun kotelon sisällä olevat siivet lakkaavat toimimasta kuumana kesäpäivänä. Puolisen tuntia käynnistyksestä auton sisälämpötila on lähempänä kymmentä ja ilmastointi huutaa täysillä. Anturikotelossa vaan on lämmintä, kun sen tuuletin ei pyöri :lol: Taakse kävellessäsi toivot, että nyrkki toimii ensiapuna;)
 
Scalan lisäksi tuo löytyy ainakin uudemman pään Lahti 402:sta.
 
Eikö HELB:in uusille ja useimmiten ulkomaalaisperäisille kuljettajille opeteta tuulilasinlämmittimen/ raitisilmapuhaltimen käyttöä lainkaan enää? Monet kerrat , kuten tänäänkin, kuljettaja ajelee tuulilasi liki umpeen huurustuneena. Tämä ei vastaa mielestäni käsitystä turvallisesta liikenteestä.
 
Usein puuttuu tieto siitäkin, että Carrus/Volvo-koreissa on vierekkäin kaksi käännettävää kytkintä, tuulilasin puhallus ja kattokanavapuhallus. Jotkut vääntävät molemmat täysille ja valittavat sitten, kun auto on kylmä. Kerran jouduin 20 asteen pakkasella käymään edessä kertomassa, että auton lämpötila pysyy mukavampana, kun kattokanavapuhallukset eivät paina pakkasilmaa sisään täydellä teholla.
 
Takaisin
Ylös