Mahdollinen bussilakko helmikuussa 2008

Concordia Bus mainostaa ainakin nettisivuilla, että palkkahaitari on 1900-2600 euroa.

Concordian sivuilla on vanhentunutta tietoa, nykyään jo pelkkä bussinkuljettajan peruspalkka pääkaupunkiseudulla on yli 2000 e/kk. kuljetusala.com-kampanjan mukaan pääkaupunkiseudulla linja-autonkuljettajien keskitulot ovat 2500 - 3000 e/kk, joten ei linja-auton kuljettaminen mitään matalapalkkatyötä ole. Ongelmat liittyvät enemmän työaikoihin kuin palkkaukseen (mutta ironista kyllä, AKT ei tavoittele näissä sopimusneuvotteluissa kuin marginaalista parannusta työaikoihin).
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kaikilla ei ole varaa pitää omaa autoa, tai ovat liian nuoria saamaan ajokortin ja heidänkin pitää päästä töihin/ opiskelemaan/ harrastuksiin / asioimaan. Mahdollisen työtaistelun aikana tmä mahdollisuus vaikeutuu/ estyy.

Näin se on. Auto on niin kallis kuitenkin verrattuna esimerkiksi sisäiseen kausilippuun. Itse jo en periaatteessa ole ajanut mopokorttia, koska haluan tukea joukkuliikennettä. Jos käy niin, että en pääse pitämään harkkoja sen takia, että kuljettajat lakkoilee niin voin olla varma, että ilmaisen asian myös täällä. Ehkä samalla sitten ajan sen kortin vielä, jotta sitten pääsen seuraavan kerran.

Kuukanko sanoi, että kuljettajan peruspalkka on yli 2000 e/kk, ja keskitulot 2500-3000 e/kk. Se on melkein saman verran kuin esimerkiksi opettajilla, jotka ihan oikeasti kouluttautuvat monta vuotta. Kuljettajan koulutus on marginaalinen verrattuna juuri esimerkiksi opettajiin. Joten palkasta ei enään kannata valittaa mielestäni. Sen sijaan työajoissa kyllä olisi laittamista. Nimittäin sen jo heijastuu matkustajaturvallisuuteen jos kuski on ajanut 15 tuntia putkeen, ja ei siinä paljon puolen tunnin tauot auta.
 
Ehkä samalla sitten ajan sen kortin vielä, jotta sitten pääsen seuraavan kerran.

Taksia tai polkupyörää voi käyttää, mikäli lakko on lyhytaikainen ja matkat eivät ole mahdottoman pitkiä. Tulee ehkä halvemmaksi kuin kortti ja oma kulkuväline :)
 
Taksia tai polkupyörää voi käyttää, mikäli lakko on lyhytaikainen ja matkat eivät ole mahdottoman pitkiä. Tulee ehkä halvemmaksi kuin kortti ja oma kulkuväline :)

No lähdeppä 15 asteen pakkasessa jäisellä tiellä ison urheilukassin kanssa, ja matkaa kun olisi vajaa 10 kilometriä. Ei matka mitään vaan, se että tuon kassin kanssa aika hankala fillaroida. Eikä viitsisi sitä alkaa kävelemään tuon kassin kanssa..
 
Sinäänsä noilla palkankorotuksilla ei ole suurta merkitystä muuta kun lähinnä se, että ollaan tyytyväisiä vain kun rahaa mukamas tulee lisää. Inflaatio tulee perässä, ja menee ohi.

Aleksi, viimeisen viiden vuoden aikana kuluttajahintaindeksin muutos eli inflaatio on Suomessa vaihdellut välillä 0,2-1,6 prosenttia. Vertaapa tätä tänä syksynä solmittuihin palkkaratkaisuihin. Kyllä sitä rahaa taitaa tulla ihan oikeasti lisää.
 
viimeisen viiden vuoden aikana kuluttajahintaindeksin muutos eli inflaatio on Suomessa vaihdellut välillä 0,2-1,6 prosenttia. Vertaapa tätä tänä syksynä solmittuihin palkkaratkaisuihin. Kyllä sitä rahaa taitaa tulla ihan oikeasti lisää.

Nyt solmitut palkkaratkaisut vaikuttavat tietysti inflaatioon vasta pienellä viiveellä. Ei tarvitse kovin suuria ennustajanlahjoja sanoakseen, että hinnat nousevat seuraavan vuoden aikana aikaisempaa nopeammin.
 
Jos kuljettajan palkkausta verrataan kolutukseen käytettyyn aikaan, niin pakkaus on hyvä. Kaikki akateemisetkaan eivät pääse samalle tasolle (esim. kirjastonhoitajat ja sosiaalityöntekijät). Vastaavan koulutusajan vaativat muut työt ovat heikommin palkattuja.
Kun palkkaa verrataan työn henkiseen kuormittavuuteen, on tulos jotain muuta. En muista missä yliopistossa oli tehty tutkimus jonka mukaan kaupunkibussin kuljettajailla on stressihormonin taso aivan huipussa, vastaava taso löytyi vain ylioppilastutkintoon valmistautuvilta alta parikymppisiltä nuorilta (en tiedä saako siinä maassa uusia epäonnistuneen kokeen ja millä ehdoilla).
Ja mitä työaikaan tulee, niin onko kaupunkiliikenteessä nykyiset todella pitkät päivät välttämättömät. Onko kuljettaja enää viimeiset tunnit niin pirteänä kuin nykyinen liikenne vaatii.
Tänään aamulla radion uutisissa Valtionvarainministeriön virkamies sanoi että kansantaloutemme kehitykslle olisi parempi että palkankoritukset olisivat vastaisuudessa maltillisemmat kuin tänä syksynä. Tämä meno johtaa inflaation kiihtymiseen. Ja se ei ole kovinkaan hyväksi kansantaloudelle.
Tietenkin toivon sopimuksen syntyvän ennen kuin työtaisteluvaroitusta edes annetaan. Neuvottelijoilla on vielä parisen kuukautta aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kuljettajan palkkausta verrataan kolutukseen käytettyyn aikaan, niin pakkaus on hyvä. Kaikki akateemisetkaan eivät pääse samalle tasolle (esim. kirjastonhoitajat ja sosiaalityöntekijät). Vastaavan koulutusajan vaativat muut työt ovat heikommin palkattuja.

Ja mitä työaikaan tulee, niin onko kaupunkiliikenteessä nykyiset todella pitkät päivät välttämättömät. Onko kuljettaja enää viimeiset tunnit niin pirteänä kuin nykyinen liikenne vaatii.

Tästä saatiin nyt kerrankin hyvää keskustelua, niin jatketaan sitä myös.

Esimerkiksi Junakonduktöörin koulutus kestää alle vuoden, ja jos suorittaa kurssin hyväksytysti, niin saa varman työpaikan mikäli on vr:n nettisivuihin uskominen. Paljonko konduktööri suurin piirtein tienaa?

Kyllähän ne siinä mielessä on aika välttämättömät, kun kuljettajapulaa on. Ketkä ne vuorot tekee, joihin ei ammattilaisia saada? No ne kuljettajat jotka ovat jo remmissä. Eli tulee niitä ylitöitä. Jos olisi ammattilaisia oikeasti paljon, niin en usko että kauhean moni kuljettaja yli kahdeksaa tuntia tekisi.
 
Nyt solmitut palkkaratkaisut vaikuttavat tietysti inflaatioon vasta pienellä viiveellä.

Totta. Eipä taida inflaatio tässä maassa kuitenkaan nousta samalle tasolle palkankorotusten kanssa ensi vuonnakaan. Reaaliansiot nousevat siis edelleen.
 
En muista missä yliopistossa oli tehty tutkimus jonka mukaan kaupunkibussin kuljettajailla on stressihormonin taso aivan huipussa, vastaava taso löytyi vain ylioppilastutkintoon valmistautuvilta alta parikymppisiltä nuorilta
Piuhat oli varmaankin kytketty sellaisiin kuljettajiin, joiden elämänasennetta tuli monta kertaa alalla ollessa ihmeteltyä. Heille ei ollut niin leppoisaa vuoroa, ettei joku olisi ottanut päähän. Ajaminen oli ikävää, pysäkille pysähtyminen oli ikävää, asiakaspalvelusta puhumattakaan.

Tällainen porukka sai muutkin tuntemaan olonsa pahaksi. Jotenkin tuntuu, että näistä joukoista valikoituvat myös ay-puolelle ne, joiden huvi on lietsoa riitoja ja lakkoja alalle.

Väitänkin, että yksi merkittävä syy bussialan huonoon houkuttelevuuteen on AKT itse. Jokaisesta sopimuskierroksesta on ollut välttämätöntä järjestää näyttävä riita, ja lakon alla markkinoidaan julkisuudessa, kuinka huono ala on. Yleisölle annetaan sellainen kuva, että 15-tuntiset työpäivät ovat normaali asia ja puhutaan huonosta palkasta, vaikka ansiotaso on aivan kohtuullinen.

Tällaisten toistuvien kampanjoiden jälkeen ei ole ihme, että halukkaista alalle tulijoista syntyy pulaa.
 
Kani, en tiedä minkälainen otos tutkimuksessa oli.
On totta että myös bussin ratin takana, samoinkuin missä tahansa muussa työssä on ihmisiä jotka eivät siihen työhön sovi. Ajotapa on nykivä, hillittömiä kiihdytyksiä liikennevaloihin ja vielä joustamaton asenne asiakkaisiin.Samoinkuin on erittäin upeita ammattilaisia, jotka ajavat rauhallisesti jäämättä pahemmin liikennevaloihin tai nykimättä ja ovat lisäksi huipppuluokan asiakaspalvelijoita. Minkäköhänlainen on ensiksimainittu työtoverina, minkällaiseksi työpaikan henki muodostuu? Viihtyisinkö itse moisen työkaverin seurassa?
Meitä on moneksi.
 
Kyllä paljon on kiinni myös asenteesta. Jos haluaa hoitaa hommansa hyvin, ajattelee positiivisesti, niin kyllä ne hoitaa ja on se työ sitten ihan kivaakin. Jos taas laittaa sellasen asenteen, että kaikki on syvältä niin kyllä sitten onkin. Jokaisessa hommassa on hyvät ja huonot. Onko niin kiva istua välttämättä toimistossa 8 tuntia päivässä ranteet romuina ja silmät kipinä näyttöön katsomisesta. No jos on kiva ympäristö ja näin niin se voi ollakkin ihan jees. Onko kiva vääntää rattia 12 tuntia päivässä väsyneenä.. No taas saa painella moottoritietä satasta isolla autolla ja nähdä paikkoja.. Asioita voi ajatella monelta kantilta. Olkookin, että tämä taas meni yli aiheesta vähän..
 
Sinänsä aika lailla sama, mutta en voi olla puuttumatta tähän. Olen pari päivää
jo ollut siinä ja siinä tämän kommentoijan suhteen.

Itsekään en ole kuljettaja, mutta millä lihaksilla alaikäinen " Besserwisser" kommentoi päivästä toiseen asiaa, josta hänellä ei ole senkään verran kokemusta kuin minulla tai ylipäätänsä kellä tahansa aikuisella, joka on ollut työelämässä- aikuisten maailmassa- tekemässä sitten ihan mitä vaan.

Kannattaisi ehkä vähän miettiä ja kertoa noita ympäripyöreitä totuuksia töissä olemisesta ja työmaailmasta vaikkapa sitten kun on ollut edes puoli vuotta yhdessä ja samassa työpaikassa. Olkoon se sitten vaikka kaupan kassalla, 8 tuntia päätteen ääressä tai ratinvääntäjänä.

Itse olen siis tyhmä ja kyyninen vanha äijä, mutta elämä on sen verran opettanut, että turpa kannattaa pitää silloin kiinni, jos ei ole omaa kokemusta asiasta...
Hyvää Joulua sullekin AK!!
 
Olipa erikoinen tunteenpurkaus.

Minusta Aleksi K. kirjoitti täysin oikein. On erittäin paljon myös asennekysymys, miltä elämä ja työelämä näyttää. Jos Aleksi ei ole ollut vielä töissä, on hän varmaan koulussa havainnut ihan saman asian.

Linja-autoalalla on paljon sellaista negatiivisuutta, jota on vaikea käsittää, saati hyväksyä. Kun itse menin aikanaan alalle, sain paljon hyviä neuvoja, mutta paljon myös kummallista "koulutusta", joka tähtäsi sen perinteen jatkamiseen, että bussiala ei ole palveluala, vaan siellä kuljetetaan autoa. "Ei pidä opettaa matkustajia vaatimaan kaikenlaista" oli yleinen asenne. En kutsuisi sitä muuksikaan kuin negatiivisuudeksi.

Hyvä mittari kuljettajan asenteesta on kysyä, onko positiivista vai negatiivista, että pysäkillä heiluttaa kättään asiakas, tai onko mukavampi kuljettaa mahdollisimman tyhjää vai mahdollisimman täyttä autoa. Valitettavan monelle tyhjä bussi tuntuu mieluisammalta, ja sitä vaan ei voi ymmärtää.

Vähän jäi sellainen kuva, että kun ihminen positiivisella asenteellaan jaksaa joskus myös 12-tuntisen työpäivän, se on ikään kuin porukan pettämistä.
 
On erittäin paljon myös asennekysymys, miltä elämä ja työelämä näyttää..


Tulipa tästä mieleen edellisessä työpaikassa tapahtunut. Eräs kuljettaja taas manaili ruokatunnilla että pitäisi vaihtaa työpaikkaa ja olisi pitänyt lukea nuorena jne jne...Siitä sitten ihmeteltiin että mikäs nyt, sullahan on turbo-volvo alla, kraka kaulassa ja firma maksaa vielä naftat, ei pitäs olla mitään valittamista... :D
 
Takaisin
Ylös