Mahdollinen bussilakko helmikuussa 2008

Lomalla ollessa on enemmän aikaa tutustua tarjontaan, ja siten löysin sitten tämänkin keskusteluketjun.

Tuolla edellä olevia viestejä katsellessa, kiinnittyi huomioni eräitten viestien osalta vertailuihin esim. opettajien palkkoihin kontra bussinkuljettaja.

Opettaja ansaitsee koulutukseensa verrattuna vähän kuljettajaan nähden jne.
Itselläni kesti koulutus linja-autonkuljettajan ammattiin 6 ja ½ vuotta. Maitoauton apupojasta sen kuljettajaksi. Armeijassa saadun yhdistelmäkortin ja sillä ajoa 2½ vuotta kautta linja-autonkuljettajaksi. Enkä ole vieläkään valmis, sillä työnkuva kehittyy tekniikan myötä alati.

Keskustelijat ovat olleet mutu-tuntumalla liikkeellä po. asiassa. Olen tähän alle kopioinut Kunnallisen työmarkkinalaitoksen sivuilta opettajan ansion ja liitän mukaan myöskin asianomaisen linkin (se on niin pitkä, että vain ko. sivuille johtava osoite). Lienette kaikki kuitenkin sen verran kyvykkäitä, että osaatte löytää ao. kohdan linkin alta.

Jokainen voi itse tykönään katsoa kuinka paljon vähemmän se opettaja ansaitsee. Olkaa ystävällisiä ja lukekaa tarkasti, myöskin opettajan viikossa tekemä tuntimäärä.

Mielestäni kuljetajan ja opettajan työn vertaaminen toisiinsa on melko hedelmätöntä puuhaa. Vertaillaan nyt kuitenkin MUTUjen korjaamiseksi. Esimerkiksi peruskoulun opettajaksi olet kelpoinen suoritettuasi ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajan pedagogiset opinnot. Yleensä tähän kuluu aikaa vähintään viisi vuotta. Linja-autonkuljettaksi ei ihan tämänpituista koulutusta vaadita. Vähimmillään, suoritettaessa D-kortti ajokokemuksen perusteella teoriakokeeseen menee 15min ja ajokokeeseen puolisen tuntia. Toki molemmissa ammateissa työnkuva kehittyy jatkuvasti ja työn ohessa kannattaa tietojaan päivittää.

Opiskelin itsekkin opettajaksi ja rahoitin opiskeluni ajamalla sekä kuorma-autoja että linja-autoja. Valmistumisen jälkeen olin kesätöissä eräässä Satakuntalaisessa bussiyrityksessä. Ajelin sekä pikavuoroja että vakioita. Elokuussa aloitin opettajana peruskoulussa. Kun ensimmäinen tilinauha tuli hämmästys oli kohtuullisen suuri :eek: Molemmissa töissä kuukauden bruttoansiot olivat samat. :mad:

Kummatkin työt ovat nykyään asiakaspalvelua ja varsin vastuullista sellaista. On hyvä muistaa, että opettajan opetusvelvollisuus kertoo vain pidettävien oppituntien määrän. Velvollisuuden perusteella maksettavaan palkkaan kuuluu myös kaikki tuntien ulkopuolinen työ.

Eräs tärkeimmistä asioista pysyä opettajana on säännöllinen päivätyö. Kuljettajan työhönsidonnaisuusajat kun ovat monesti melko epäinhimillisiä. Ehkäpä tämä on sitten se kuuluisa koulutuksen suoma etu :)
 
Kuljettajan työhönsidonnaisuusajat kun ovat monesti melko epäinhimillisiä.

Itselläni se kuitenkin matkustajia iltaisin/öisin/viikonloppuisin kuljettaessani tuottaa merkittävän määrän lisäpalkkaa eli vuorolisiä. Tämä rahapalkan loppusumma on monelle se tärkein tekijä, heille työaikojen ongelmakohdat tulevat tärkeysjärjestyksessä listalla vähän myöhemmin. Ne, jotka arvostavat "toimistotyöaikaa" hakeutuvat heille paremmin sopiviin työvuoroihin (tinkien samalla tuloista) tai muuhun ammattiin.

On myös monia, jotka tekevät päätyökseen "jotain aivan muuta" ja sitten sen lisäksi ottavat hoidettavakseen joitakin työvuoroja ammattiliikenteen puolelta. Ammattien kirjo tällä saralla on aivan laidasta laitaan.
 
Hieman yllättäen AKT ja ALT ovat päässeet viime yönä sopuun työehtosopimuksesta (HS:n uutinen). Sopuun on päästy ilman valtakunnansovittelijan apua viimeksi yli 30 vuotta sitten.
 
Hieman yllättäen AKT ja ALT ovat päässeet viime yönä sopuun työehtosopimuksesta [...]

Vilpittömät aplodit kummallekin osapuolelle tapahtuneen johdosta. Vallitkoot linja-autoalalla seuraavat kaksi vuotta syvä, harras ja rikkumaton työrauha.
 
Niin,käsittääkseni uuden TES:in aikaansaaminen "sovussa" oli ainakin työnantajapuolelle täysin välttämätöntä, nykyisessä työvoima tilanteessa, sekä autovero uudistuksen paineissa. Mahdollinen työtaistelu olisi vääjäämättä aikaansaanut matkustajakadon sekä alalle pyrkivien kuljettajien pakenemisen muihin vakaampiin töihin ja työsuhteisiin.
 
No niin nyt kun kuljettajat on haukuttu etukäteen lyttyyn ainaisesta lakkoilusta ja opettajat valittaneet kurjia olosuhteitaan siis palkkaa ja vastuuta niin menkääs töihinne siitä. Niin mekin mennään. :D
Ensikerralla annetaan neuvottelijoille työrauha ja hehkutetaan vasta sitten kun seuraukset tiedetään. Vaikka onhan tämä viihdyttävää kun porukka kinaa
ja valittaa vai onko??
 
Ovatko henkilöautot saaneet käyttää bussikaistoja bussilakkojen aikana? Kun lakon aikana busseja on vähemmän ja todennäköisesti henkilöautoja enemmän niin kuulostaisi järkevältä jos liikenne päästettäisiin virtaamaan kaikkia kaistoja pitkin. Näin saataisiin hieman ruuhkia pienenemään. Autottomia tosin saattaisi ottaa päähän se että bussilla matkustaminen kestää kauemmin.
 
Ovatko henkilöautot saaneet käyttää bussikaistoja bussilakkojen aikana? Kun lakon aikana busseja on vähemmän ja todennäköisesti henkilöautoja enemmän niin kuulostaisi järkevältä jos liikenne päästettäisiin virtaamaan kaikkia kaistoja pitkin. Näin saataisiin hieman ruuhkia pienenemään. Autottomia tosin saattaisi ottaa päähän se että bussilla matkustaminen kestää kauemmin.

No eii.

Sitä paitsi, tällöinhän on erityisen tärkeää huomata se, etteivät Helsingin Bussiliikenne Oy:n autot ole olleet lakossa, ja onhan liikkeellä ollut myös joitakin AKT-vetoisten firmojen työnjohtajia sekä kuljettajia, jotka eivät lakkoon ole osallistuneet (jotkut kutsuvat näitä "rikkureiksi"). Tällöin jo muutoinkin täysien ja myöhässä etenevien linja-autojen kulku luonnollisesti tulee turvata entistä voimakkaammin.
 
Takaisin
Ylös