Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-28/28

Viestiketju: Polttoaineenkulutus

  1. #16
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    648

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eilen tuli sitten ajettua Volvo 7900 Hybridillä (PL 651) koko ilta linjaa h51.
    Tämä on moderni, vähäpäästöinen ja taloudellinen kaupunkibussi (keskikulutuslukemat h51:llä oli 29 litraa sadalla).
    Olisiko sinulla vertailulukemia toisten bussien kulutusarvoihin samalla/samanlaisella linjalla?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.08.2014 kello 14:32. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    Olisiko sinulla vertailulukemia toisten bussien kulutusarvoihin samalla/samanlaisella linjalla?
    Volvon hybridibussin kulutuslukemat ovat noin 30% normi-dieselbussin kulutusta pienemmät. Ainoastaan VDL Citea LLE - 120 (eli "kevytrakennebussilla") on mahdollisuus päästä lähelle 30 litraa sadalla. Muilla lukemat ovat reilusti korkeammat. Ajoin iltapätkän, jossa oli hetken ruuhka-ajoa ja sitten iltaliikenteen loppuun ja joka linjasivulla oli runsaasti matkustajia. Tietyt osuudet esimerkiksi Kallion alueella oli mahdollista ajaa kokonaan sähkömoottorin voimin ilman että dieselmoottori käynnistyi ollenkaan. Lisäksi Volvo "sammui" lähes joka pysähdyksessä, Solaris aika harvoin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #18

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Volvon hybridibussin kulutuslukemat ovat noin 30% normi-dieselbussin kulutusta pienemmät. Ainoastaan VDL Citea LLE - 120 (eli "kevytrakennebussilla") on mahdollisuus päästä lähelle 30 litraa sadalla. Muilla lukemat ovat reilusti korkeammat. Ajoin iltapätkän, jossa oli hetken ruuhka-ajoa ja sitten iltaliikenteen loppuun ja joka linjasivulla oli runsaasti matkustajia.
    Ei ole ihan noin yksiselitteistä; vm. 2013 teliScalan kulutus esim. minun ajolla 28-34L/100km Ja matkustajia runkolinjalla tunnetusti riittää...

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ei ole ihan noin yksiselitteistä; vm. 2013 teliScalan kulutus esim. minun ajolla 28-34L/100km Ja matkustajia runkolinjalla tunnetusti riittää...
    Ruuhka-aikaankin? Kun liikenne on todella tökkivää?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ruuhka-aikaankin? Kun liikenne on todella tökkivää?
    Ei kai liikenne 550:llä ole ruuhka-aikoinakaan kovin tökkivää.

  6. #21

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ruuhka-aikaankin? Kun liikenne on todella tökkivää?
    Kyllä, tuo vaihteluväli tarkoittaa juurikin sitä... Itseasiassa aamun ekalla sivulla kulutus pohjat 25,12 l/100km

  7. #22
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Kyllä, tuo vaihteluväli tarkoittaa juurikin sitä... Itseasiassa aamun ekalla sivulla kulutus pohjat 25,12 l/100km
    Okei, tuohan on aika mahtava suoritus.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    304

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Kyllä, tuo vaihteluväli tarkoittaa juurikin sitä... Itseasiassa aamun ekalla sivulla kulutus pohjat 25,12 l/100km
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Okei, tuohan on aika mahtava suoritus.
    Mainitsemasi keskikulutus on jo niin kovaa tasoa teliautolle, että jos lähes kaikki kuljettajat kykenevät siihen, niin se todennäköisesti on hyvinkin paljon alle sen mitä tarjousta laskiessa on suunniteltu. 550 vuotuisilla kilometreillä sillä on jo merkittävä taloudellinen vaikutus, vaikka tuskin kuitenkaan firmaa plussan puolelle vielä yksinään pelastaa.

  9. #24

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    252

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Okei, tuohan on aika mahtava suoritus.
    Vahvistan, sillä olen jopa yhden päivän verran ajanut linjaa 550 teli-Scaloilla. Kulutus oli alta 30 l / 100 km.

    Tässä tosin korostuu runkolinjan erityislaatuisuus: kiireetöntä ajoa väljillä aikatauluilla esteettömässä ja muulta liikenteeltä eristetyssä tai ainakin helpotetussa liikkumisympäristössä. HelB:n aikanaan ajaessa linjaa h51, ei vriston mainitsema hybridibussin saavuttama kulutus ollut saavutettavissa tavallisilla dieselautoilla. Hybridin etevyys nähdäänkin juuri tuollaisessa pysähtelevässä ja ruuhkautuvassa ympäristössä - en osaa sanoa, olisiko hybriditekniikasta merkittävää etua runkolinjoilla.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli

    Eli, tästä voimme päätellä, että runkolinjat, joilla on vahvat etuudet kuljettavat enemmän matkustajia paitsi sujuvammin ja tehokkaammin, mutta ovat myös energiataloudellisia.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #26

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Polttoaineenkulutus

    Ilmastoinnin kulutuslisän huomasi taas hellepäivinä selvästi, etenkin linjoilla, joissa keskinopeus on pieni. Kylmä ei todellakaan tule ilmaiseksi. Monasti ihmetyttää tilaajatahon jäykkyys kaluston suhteen. Samalla kun suureen ääneen kerrotaan hybridien taloudellisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä, ei toisessa kohteessa sallita hiljaisilla ilta-ja viikonloppuvuoroissa normaaleja 13-metrisiä, muuten täysin vastaavia busseja. Kulutusero olisi helposti kymmenisen prosenttia. Ja monen auton osalta joka ikinen ilta! Tarkoitan linjoja, jotka todellakin ovat hiljaisia ilta-aikaan. Kulutusmittarien osalta on mielenkiintoista, että Volvosta näkee litran tarkkuudella, Scaniasta litran sadasosan tarkkuudella. Mittarien todellinen tarkkuus on tietysti arvoitus, mutta kyllä se aina vuoron alussa tulee nollattua, ja kulutusta seurattua. Vuoroissa, joissa auto vaihtuu monta kertaa, tulee ehkä poljettua huolettomammin.

  12. #27
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Polttoaineenkulutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Kulutusmittarien osalta on mielenkiintoista, että Volvosta näkee litran tarkkuudella, Scaniasta litran sadasosan tarkkuudella. Mittarien todellinen tarkkuus on tietysti arvoitus, mutta kyllä se aina vuoron alussa tulee nollattua, ja kulutusta seurattua.
    Volvoissa (ainakin ennen B8R:n markkinoille ilmestymistä ja kojelaudan uusinta päivitystä) oli saatavilla myös tarkempaa kulutustietoa mittariston valikosta. Sieltä keskikulutus oli nähtävissä 0,1 litran tarkkuudella, joka riittää täysin kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin.

    Itse asiassa tuo mittariston infonäytön päivitys oli todellinen heikennys entiseen. Nyt tapaamissani uusimman polven yksilöissä on "suosikkinäyttöön" valittavissa vain yksi tieto kerrallaan, kun ennen siihen sai kaksi tai kolme eri tietoa yhtäaikaisesti näkyville. Loppu osa näytöstä sitten onkin tyhjää täynnä...
    Elämä on, mikset sinäkin?

  13. #28

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Polttoaineenkulutus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Itse asiassa tuo mittariston infonäytön päivitys oli todellinen heikennys entiseen. Nyt tapaamissani uusimman polven yksilöissä on "suosikkinäyttöön" valittavissa vain yksi tieto kerrallaan, kun ennen siihen sai kaksi tai kolme eri tietoa yhtäaikaisesti näkyville. Loppu osa näytöstä sitten onkin tyhjää täynnä...
    Onko sitä menty näihin uusimpiin päivittämään? Viime vuoden autoissa siihen sai 2 erillistä kenttää. Menee kehitys siis huonompaan suuntaan.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •