Viipurin busseja

1.4.2006 (ei aprillipiloja)

Lisää havaintoja Viipurista:

AA011 ex. Connex 98, Volvo B10M/Wiima K202 vm. 1990
AA012 ex. Connex 213, Volvo B10M/Wiima K202 vm. 1989
AB461 ex. Sopimusseitsikko 35, Volvo B10M/Wiima K202

Linjalla 12 vaikuttaisi olevan jo ainakin kymmenen autoa. Lipun hinta on noussut kymmeneen ruplaan. Tänään ajelin linjan kyydissä luoteiseen päätepisteeseen eli Prigorodnajan kaupunginosaan. Mielikuvituksellista, että lähiön nimi on Lähiö. :)

Ja nyt löytyy jo yksi matalakin, linjalla 14 ajeli entinen Swebusin Scania-DAB (AB856). Kauankohan tuollainen himmeli kestää Viipurin katuja? :lol:

edit: lisätty kuvalinkki.
 
Viipurin Ex-HKL mahurit

Syksyllä 2005 kävin viimeksi Viipurissa ja näin siellä joukon HKL:n vanhoja, muistaakseni Wiimä-mahureita. Muistelisin että ajoivat vielä numerolla 4? Onko se HKL:n oma bisnes, vai onko autot myyty Venäjälle? Autoissa oli keltapohjaiset kilvet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Viipurin Ex-HKL mahurit

Siellä on kymmenkunta vanhaa HKL:n autoa, yksi STA:n K202 ja muutamia Connexin autoja. Ne liikkuvat pääasiassa kaupungin runkolinjalla 12. Pari sinistä autoa on nähty myös Viipurin seutulinjoilla. Kyllä nuo ovat viipurilaisen yrityksen itselleen ostamia.

Täällä on muuten ennestään jo yksi ketju Viipurin busseista.

MODEDIT/kuukanko: yhdistetty tämä ketju mainittuun viestiketjuun
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Viipurin Ex-HKL mahurit

Oliskos siellä ihan takalistossa kissan kokosilla kirjaimilla se rekkari? Kun oon nähny venäläissä rekoissa yms.
Normaalit keltapohjaiset kilvet on jokaisessa, mutta luonnollisesti rekisteritunnus on maalattu maan tapaan myös perään suurella fontilla.
 
Taitaa olla jokin lakisääteinen juttu, että kuorma-autojen perälautaan tai takaseinään, myös linja-autoissa maalataan isolla rekkari. Muistaakseni myös joissain muissa entisissä kommunistimaissa on sama käytäntö.
 
Aargh! Keltainen kuona-aalto vyöryy nyt jo Viipuriinkin! Pietarissahan on jo varmaan satoja jutongeja ja kultaisia lohikäärmeitä, mutta nyt myös Viipurissa jopa HKL-kaluston linjalla 12 on tällaisia sinisiä kiinalaisia kotteroita. Yhteistä kaikille kiinalaisille tuntuu olevan moderni ulkoasu, mutta arveluttava tekniikka. Ainakin Pietarin jutongit ajautuvat rappiotilaan samaa vauhtia kuin Ikarukset konsanaan.

Saas nähdä, koska Kiina onnistuu työntämään näitä myös EU-markkinoille. Etäisyys EU:n rajasta on jo siis alle 50 kilometriä. :(
 

Liitetiedostot

  • IMG_7119.jpg
    IMG_7119.jpg
    84.2 KB · Lukukerrat: 538
Vähän ohi menee, muta Länsisatamassa patsasteli myös ruskin kilvissä olevan moinen turistimalli.
 
Mitähän myrkyllisiä materiaaleja noissa on käytetty? Maailmanvalloitus hinnalla millä hyvänsä, välittämättä omasta ympäristöstä ja loppukäyttäjien turvallisuudesta ja terveydestä.
 
Onhan se http://www2.lut.fi/~johytone/Viipuri/K202.jpg Turusta, entinen SL. Listoista selviäisi varmaan kenen sitä ennen.
Muuten, SL:llä oli Turussa noi K202:et paljon paremmassa kunnossa kuin mitä muilla. Esim moottoriluukkujen tiivisteet oli jonkinlaisessa kunnossa kun ei kova meteli tullu sisälle. Penkit oli korkealla selkänojalla ja pehmusteilla, jos vaikka vertaa täällä olleisiin ex-HKL:iin yms. 10-14.6. menen tuonne suunnalle, saas nähdä mitä autoja silloin löytyy.
 
Viipurissa 10.6. tuli vastaan ex-HKL9022, joku vanha mainoswiima jonka mainoksista ei saanu enää selvää ja toinenkin hkl-mahuri. Viipuriin ei sen enempää perehdytty, nopeasti läpi. Vienan Kem:issä oli sataman majoitusmökkikomplexin (Prichal) pihalla Hyundai-merkkinen varsin uusi turistiauto rus-kilvissä. Autossa oli poikittainen moottori takana. Takaikkunan alaosaa oli jo ruoste alkanut syödä. Kuuleman mukaan "kiinalaiset" bussit tehdään huonosta teräksestä, joka muutamassa vuodessa lahoaa.
 
Osaisko TEP70 tai joku muu kertoa, mitenkä nämä venäläiset rekisteritunnukset tulisi merkata esim kalustolistoihin? Lähinnä ongelmaa tuottaa subjektin numerokoodit, jotka mielestäni ovat oleellinen osa kilpitietoa.

Esimerkkinä Viipurissa ajeleva AA011, olisiko kansainvälisempi muoto "AA011-47" vai "AA011 47" vai jopa "AA011/47".

Ongelma tuli vähän eteen, kun pitäisi laittaa muutamaan Vologdan alueelle (35RUS) siirtyneitä autoja kalustolistoihin, joiden kuvia löytyi netistä täältä
 
Fotobus.msk.ru-sivuilta voi hakea myös kätevän tietokannan tietyn alueen kaikista autoista (tuskin siinä nyt kaikkia on oikeastaan) alueittain. Siitä voi sitten kätevästi poimia kaikki kiinnostavat yksilöt ilman, että täytyy kahlata kaikkea läpi.

Leningradin oblasti: http://fotobus.msk.ru/list.php?cid=7
Novgorodin oblasti: http://fotobus.msk.ru/list.php?cid=49
Vologdan oblasti: http://fotobus.msk.ru/list.php?cid=52

Jostain syystä Viipurin Sajurin HKL-kalustoa ei Leningradin oblastin listasta löydy.
 
Takaisin
Ylös