Linja-autoliikenteen tietäjä - kilpailu

Tämä skaba on myös tulossa seuraavan Hetkun ja Bussiammattilaisen keskiaukeamana. Loppukilpailusta täytyy sitten yrittää tehdä sopivan vaikea, että tasoero tulisi esiin. Mutta, kertokaapa mielipiteitä. onko liian vaikea vai helppo. Jokatapauksessa kannattaa osallistua, ihan hyvät palkinnotkin on luvassa.
 
Mutta, kertokaapa mielipiteitä. onko liian vaikea vai helppo. Jokatapauksessa kannattaa osallistua, ihan hyvät palkinnotkin on luvassa.
Jo alkuverryttelyssä töksähti tiensä päähän, 6/10 joissa niissäkin oli mukana arvauspeliä.

Itse skabaan osallistuminen taitaa jäädä itseltäni väliin. Helpoksi en luonnehtisi. Se, että tietää nykypäivästä ja osaa yhdistää rekisterit oikeisiin autoihin, ei auta tässä kisassa pätkän vertaa. Tai että tietää alustan ja korimallin järjestysnumerosta, mahdollisesti vuosimallinkin ja muut vaiheet.

Ehkä kannattaisi miettiä myös "junnukisaa" nykypäivästä (osallistua voisi tietty ikään katsomatta).
 
Näyttää ja kuulostaa "vanhojen miesten" mukaan tehdyltä kilapailulta. Rautatieharrastajien kerhoillassa, kun kyseltiin taannoin tämänkin päivän asioita, että nuorellakin polvella on mahdollisuuksia pärjätä. Ei tämänhetkisetkään asiat aina niin itsestään selvyyksiä ole.
 
Tosi mukavaa kuulla mielipiteitä tästä kilvasta. Suunnilleen kaikki kysymykset ovat eri alan kirjoista, eli nuoremmatkin osallistujat voivat pärjätä, mikäli lukevat läpi alan opuksia. Tämän kesän loppukilpailu jatkaa tässä aloitettua linjaa, mutta kenties ensi vuonna tuunataan kisaa enemmän ei vanhojen äijien makuun, Mutta eikös kysymys. minkä tietää, aina ole helppo ja päinvastoin vaikea.
 
Annetaan nyt lisää mielipiteitä.

Erityisesti arvostan kisassa avoimuutta, ettei kyseessä ole mikään salaseuran kilpailu joka käydään täydessä hiljaisuudessa jossain, johon on mahdotonta ottaa osaa. Näin nettiaikana on todella hienoa, että alkuverryttelykin on tuotu internettiin kaikkien kokeiltavaksi ja että sitä uskalletaan myös mainostaa. Toivottavasti näin jatkossakin, tosin kuvien toivoisi olevan suurempia - tulitikkuaskin kokoisten kuvien tulkinta on enemmän tai vähemmän arpapeliä.
 
Kari puhuu asiaa, erityisesti tuo "salaseura"-sana veti hymynkareen suupieleen. Kovin suuri osa meistäkin on SLHS:n jäseniä ja jäsenmaksunsa maksaneita. Kaulustolistat ovat hienoja SLHS:n sivuilla, mutta tuo paljonkin kiinnostusta herättänyt SLHS:N kuva-arkisto, itse olisin ainkin valmis maksamaan vaikkapa 100 -200 euroa vuodessa jäsenmaksua siitä hyvästä, että olisi mahdollisuus päästä netin kautta käsiksi tuohon arkistoon ja niin , että olisivat thumbnaileja, joista voisi kuvan halutetssaan isontaa juurikin noiden yksityiskohtien vuoksi.

Hetkussa puhutaan pääkirjoituksessa paljon jne. mutta olisikos tuo mahdollista
esim. jäsenmaksuja porrastamalla eli kukin maksaa niistä palveluista, joista haluaa maksaa. Eihän tuossa ole muusta kyse, kuin siitä että ne arkistot sinne joku laittaa esille. Ja hyvin merkattuina , ettei joku satunnainen Alatölviön harrastaja Mulkqvist niitä sitten esittele jatkossa muualla omina kuvinaan.
 
Ei oikein innosta osallistua tähän eikä vastaavaan Rautatiemuseon Rautatietietäjä-kilpailuun. En tunne itseäni miksikään kaikenkattavaksi tietosanakirjaksi kummaltakaan alalta. Tiedän niistä asioista, jotka kiinnostavat, muista sitten vähemmän.

Jos kuvassa esiintyy jokin sota-aikainen bussi, oikea vastaus siihen liittyvään kysymykseen löytyy lähes varmasti tuurilla.

Höyryvetureista tiedän hiukan enemmän, kun olen ollut mukana raaputtelemassa ja kunnostamassa niitä. Eivät ne kuitenkaan oikein sytytä, kun niitä ei ole koskaan nähnyt tositoimissa. Dieselkalusto kiinnostaa paljon enemmän. Samasta syystä 1970-luvun bussit ja sitä uudemmat ovat kiinnostuksen kohteina. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vanhempaakin rautatie- ja linja-autokalustoa pitäisi säilyttää. Eniten itseäni kiinnostavat kuitenkin ne laitteet, joita on itsekin arkiliikenteessä nähnyt.
 
Vielä on yli kymmenen päivää aikaa vastata tähän kilpailuun http://www.ps-media.fi/mobilia/la2008/ Tähän mennessä on tullut yli viisikymmentä vastausta, ja ei kannata ujostella vastaamista, korkeintaan parhaat tulokset julkistetaan, ettei kenenkään tarvitse pelätä kasvojen menettämistä.
 
Mobilian sivulla löytyvä ja myös Hetkun ja Bussiammattilaisen väliin laitettu "esikilpailu": Vastaukset: 1 B ... 2 A... 3 A ... 4 A... 5 B... 6 B... 7 A... 8 C... 9 B... 10 A... 11 B... 12 C... 13 A... 14 C... 15 B... 16 B... 17 C... 18 C... 19 A... 20 A... 21 C... 22 B... 23 A... 24 C... 25 A... 26 A... 27 A... 28 B... 29 A... 30 C... 31 A... 32 C... 33 A... 34 C... 35 A... 36 B... 37 B... 38 B... 39 A... 40 C... Mobilian nettisivulla ollut "herätekilpailu" - vastaukset: 1 A... 2 B... 3 B... 4 C... 5 A... 6 A... 7 B... 8 B... 9 A... 10 B...
 
Lämmittelystä pääsi kyllä alkukilpailuun, mutta kauhulla mietin, millaisia loppukilpailun kysymykset oikein ovatkaan, kun noista 40 kysymyksestä ehkä viisi oli sellaisia, joihin oli vastaus valmiina. Loput sitten arvalla. Voihan sota-aikaisia autoja toki tunnistaa kirjoista kotona, mutta loppukilpailussa ei taideta sallia aineistoa. :) Vähän suurempi osa voisi edelleen olla nykypäivän asioita. Kilpailukuvista uusin taisi olla Wiima Finlandia n. vuodelta 1985 (?).
 
Kiestingin Mersujako?

Liekö nämä Saksan valtakunnan rekisterissä olevia Mersun busseja? Kuvatekstin mukaan ollaan sotatoimialueella Kiestingissä (alun perin Neuvostoliittoa). Voisinpa lyödä vetoa, että Kiestingissä ei tuollaisilla busseilla ajeltu jatkosodan aikana, vaan kuva olisi jostain muualta Lapista. Suomalaisia sotapoikia ovat kai nuo matkalaiset kuitenkin. Ja bussit ihan tyylekkäitä.

http://www.palasuomenhistoriaa.net/kuvat/ver/slides/122.html

Osaakos joku arvioida mallit tarkemmin?
 
Takaisin
Ylös