Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Helsingin sanomista tuore uutinen:
HS sanoi:
Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella
Julkaistu 10:11

Volvo aikoo sulkea bussitehtaansa Tampereella. Turun tehtaan toiminnot järjestellään uudelleen.
Yt-neuvottelut koskevat kaikkiaan 300 työntekijää.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Surullista.

Mitähän tarkoittaa tuo Turun tehtaan toimintojen järjestely? Meinaan että siirtyykö 8700:n tuotantolinjoja sinne, vai loppuukohan mallin tuotanto maasta kokonaan.

Kun Tampereen tehdas nyt loppuu, lienee vain ajan kysymys milloin Volvo ei enää linja-auton koreja Suomessa tee lainkaan. Saapa nähdä, tuleeko Scalasta tai sen seuraajasta joskus ainoa Suomessa valmistettu kaupunkilinja-auton korimalli:(
 
Niimpä niin.. Aikoinaan kun suomalaiset Vantaan Carruksen työntekijät kävivät antamassa oppia Puolan pojille, heille oltiin kuulemma kerrottu, että tämä siksi että tuotantoa lisätään. Ruiskastiin siis silmään, eikä kerrottu että Puola syö Vantaan tehtaan ja loppu tulee.
 
Siinä menee siis perinteikäs Ajokki. :icon_frown:

Ajokin olemassaolohan on ennenkin ollut kiikun kaakun, 1980-luvulla sen pelasti käytännössä Mustosen sijoitus ja Carruksen muodostaminen.

Vaan eipä nähdä 70-vuotisjuhlapäivää näillä näkymin. Tehdashan aloitti 1942, muutti Nekalasta Ruskoon 1985 tietämissä uuteen tehtaaseen ja siirtyi Volvon omistukseen 1990-luvun lopussa.

Tehtaan tuotannosta jo 1980-luvulta alkaen on merkittävä osa mennyt vientiin, 1990-luvulla kotimaan markkinat olivat jo kutistuneet hyvin pieniksi.

Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?
 
Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?

Nykypäivänä ei luultavasti mikään. Sama auto pystytään tekemään paljon edullisemmin suuri vaikkapa siellä Puolassa. Kyse on siis "kiina-ilmiöstä". Surullista mutta totta.
 
Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?

Tässä vaiheessa voi tietysti jossitella, että mikä olisikaan Tampereen tehtaan tilanne, jos pirkanmaalaiset liikennöitsijät olisivat innokkaammin tilanneet "oman kylän tehtaan" tuotteita. Esimerkiksi perinteikäs Ajokin asiakas Paunu on viimeisen 10 vuoden aikana tilannut kymmenkunta uutta koria vuosittain ja näistä suurimman osan Lahden Autokorilta vaikka käsittääkseni talossa Volvon koreista pidetty onkin. Volvo 9700 -tilausajoautojahan on jokunen tilattu, vaikka pikavuorokalusto onkin saanut lahtelaisen korin.

Toinen merkittävä menetys Ajokille oli TKL, joka viimeiset 15 vuotta on tilannut valtaosan kalustostaan Lahden Autokorin korilla. Länsilinjojen uuden kaluston hankinnat ovatkin sitten viime vuosina olleet melko vähäisiä. Muutenhan kotimaanmarkkinat ovat viimeiset parikymmentä vuotta olleet aika pitkälle pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun katurihankintojen varassa. Uusia pikavuoroautojakin menee nykyään kaupaksi kovin vähän ja keikkakalustoa tuodaan käytettynä ulkomailta. Voisin kuvitella, että mikäli kotimarkkinat olisivat vetäneet 2000-luvulla paremmin, olisi Volvolla saattanut olla halua jatkaa Suomessa useammankin koritehtaan voimin.

Mutta niin se vaan taitaa olla, että katurit tehdään tulevaisuudessa suurina sarjoina halvemman työvoiman maissa isoilla tehtailla. Suomessa tehdään jatkossa vain räätälöidympiä turistimalleja, joita harvemmin tilataan kovin suuria sarjoja kerrallaan.
 
Tässä vaiheessa voi tietysti jossitella, että mikä olisikaan Tampereen tehtaan tilanne, jos pirkanmaalaiset liikennöitsijät olisivat innokkaammin tilanneet "oman kylän tehtaan" tuotteita.

Oliko Tampereen tehtaan ongelmana kuitenkaan tilauskannan vähäisyys, vai oliko kyse vain siitä, että samat bussit saadaan tehtyä halvemmalla Puolassa?

Hesarissa kerrottiin tänään, että Puolan tultua EU:n jäseneksi Wroclawin tehtaan kapasiteettia on vielä kasvatettu, joten siellä pystytään nyt hoitamaan Tampereen tuotanto.
 
Ja turha se on syyttää Tamperelaisliikennöitsijöitä tehtaan lopettamisesta. Eiköhän niin TKL:n kuin Paununkin hankintoihin ole ollut pääasiallisena perusteena kokonaistaloudellisuus sekä soveltuvuus. Sinänsä volvon ilmoitus lopettamisesta on todella syvältä, sillä Tampereen tehdas on ollut kaikkein nykyaikaisin ja ilmeisesti myös kannattavin yksikkö Suomessa. No seuraavaksi sitten lopetetaan Turku, tai siis Lieto, kunhan polakit saavat 9700 sarjan laatutason lähellekään suomalaisia. Tästä Tampereen yksikön lopettamisesta varmaan poikii uusia mielnkiintoisia kuvioita liikennöitsijöitten kalustohankintoihin, eli moniko perisuomalainen ja varsinkin pirkanmaalainen yritys ostaa polakki ritsoja?
 
moniko perisuomalainen ja varsinkin pirkanmaalainen yritys ostaa polakki ritsoja?

En minä ainakaan matkustajana ole huomannut Puolassa ja Tampereella valmistetuissa 8700LE:issä mitään laatueroja. Jokuhan täällä joukkoliikennefoorumillakin taisi kertoa, että HelB:lle vuosi sitten tulleista kuudesta 8700LE-telistä nimenomaan ne Tampereella tehdyt nitisevät...
 
Ja turha se on syyttää Tamperelaisliikennöitsijöitä tehtaan lopettamisesta. Eiköhän niin TKL:n kuin Paununkin hankintoihin ole ollut pääasiallisena perusteena kokonaistaloudellisuus sekä soveltuvuus.
Olen samaa mieltä. Volvolta kun ei ollut oikein kovin sopivaa mallia enää tarjolla siitä lähtien kun kymppilitrainen mallisto jäi pois tuotannosta. Onhan esim nuo Paunun #52 ja #68 kovia dieseljuoppoja, ainakin mitä olen kuullut. Tietysti tämä urean käyttö on ollut suurikin mullistus ja lyönyt itsensä osittain läpi. Mutta kun Scalaa lähdettiin tilaamaan, niin siinä on ollut kokonaistaloudellista pysyä.

Ja toki Volvon intresseissä varmasti näkyy sekin, että Keski-Euroopassa on huomattavasti suuremmat markkinat, toisin kuin pienessä Suomessa. Tästä näkökulmasta tuotannon keskittäminen Puolaan on varmasti järkeväkin juttu, vaikka toki kannattavan tehtaan lopettaminen tuntuukin todella ilkeältä.
 
Eikös Ruskossa tehty loppuaikoina (ainakin kotimaan myyntiin) 9700-laisten ohella lähinnä turistibusseja? Tällainen kuva ainakin minulle on syntynyt.
 
Tosiaan, aivan varmasti Volvolle on ihan se ja sama, että mitä joku TKL tai Paunu ostaa - se ei ole vaikuttanut sulkemiseen. Ei maailma nykyään ihan niin pieni ole! Päätöksen syy todennäköisesti vain työtunnin hinta. Ikävää, että Carrus alunperinkään myytiin juuri Volvolle.
 
Meillä täällä Oulussa ajelee linja Ykköstä (Kaakkuri-Herukka/Kellon Kiviniemi) yleensä ns. parityönä VolvoCarrukset #53 ja #79. Erityisesti seiskaysin väliovet eli alemmat, tai keskiovet pakkaavat juonittelemaan: probleemi liittynee ovitunnistimiin. :confused:

Assijaan, eli: erittäin harmillinen juttu tuo Tampereen tehtaan uutinen. Lopettamispäätökset eivät koskaan porukalle mitään herkkua ole. 300:n työntekijän poistaminen tuotannosta on aikas niinkuten rankka juttu. :shock: :-x

Veikkaanpa vahvasti, jotteivat polakit yllä samaan laatutasoon, kuin mitä ovat "Manstadissa" eli Tampesterissa yltäneet. Sääli ja surku.:cry:
 
Takaisin
Ylös