Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

Eikös Ruskossa tehty loppuaikoina (ainakin kotimaan myyntiin) 9700-laisten ohella lähinnä turistibusseja? Tällainen kuva ainakin minulle on syntynyt.
Kyllä siellä Ruskossa tehtiin ja vielä vähän aikaa tehdään 8700- sarjaa, niin koti kuin ulkomaille. Esim osa Concordian 8700RLE sarjasta on Ruskosta kotoisin, kuten myös esim Paunun ja Länsilinjojen vastaavat.
 
Toisen tehtaan epäonni saattaapi olla toisen onni. Osaavasta työvoimasta pulaa poteva Lahden Autokori saanee jonkiverran ammattitaitoista työvoimaa "Ajokilta".
 
Toivottavasti LAK:n laatutaso paranee samalla... :p

Eiköhän ne ajat ole ohi, ainakin paikkureiden osalta. Putoilevia ruuveja, natisevia muoviosia ym. löytyy (lähes) kaikkien valmistajien autoista. Tampereen tehtaan korittamasta 8700LE esittelyautostakin putoili ruuveja ja muoviosat olivat osittain irti. Erään Volvon asentajan mukaan Tampereelta tulleissa autoissa on ollut samanlaisia huolimattomuusvikoja kuin Polskeissa. Puolalaisten penkkien asennustaito on toki omaa luokkaansa.

Toki laatua saisi varmaan paikkureihinkin, mutta onko ostajat valmiita maksamaan suurempia summia, ja voiko korkeammalla hinnalla voittaa enää kilpailutettua liikennettä. Paikallisbussin valmistuksessa oleellisinta lienee se millä hinnalla se on saatava kaupaksi. Sen jälkeen mietitään mitä siihen hintaan voidaan rakentaa.
 
Uusin käänne asiassa: Volvo myy Tampereen tehtaansa

Juttu luettavissa Aamulehdestä, http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/86880.shtml

Tässä pieni siteeraus
Aamulehti sanoi:
Volvo on allekirjoittanut TP-Yhtiöt Oy:n kanssa aiesopimuksen, joka sisältää Tampereen tehtaan tuotantotilojen ja koneiden myynnin.

TP-Yhtiöt on kiinnostunut ostamaan tehtaan ja koneet sekä työllistämään noin 50-80 Volvo Bus Finlandin palveluksessa tällä hetkellä olevaa henkilöä.

TP-yhtiöt on yritysryhmä, jonka liiketoimintoina ovat konepajateollisuuden alihankinta ja teollisuuden kunnossapito. Työntekijämäärä on tällä hetkellä noin 550 henkeä.

Mikäli aiesopimus johtaa sopimuksen allekirjoittamiseen, TP-yhtiöt ottaa tilat haltuunsa ja työntekijät töihin viimeistään lokakuun alussa.
Tiettävästi tällä hetkellä Volvolla on Tampereen tehtaalla työn alla kaksi Paunulle tulevaa Volvoa. Näiden valmistumisaikataulusta ei ole kuin toiveita, että kerkiävät elokuussa, toinenhan tarvitaan linjalle 10.
 
Keväällä oli puhetta myös siitä, että työntekijät olisivat ostaneet Ajokin. Osuuskunta Ajokki olisikin ollut mielenkiintoinen koritehdas, harmi että Volvo ei suostunut myöntämään valmistuslisenssiä.

Ovatkohan alkuperäiset Ajokin korien piirrustukset Volvon omaisuutta?
 
Keväällä oli puhetta myös siitä, että työntekijät olisivat ostaneet Ajokin. Osuuskunta Ajokki olisikin ollut mielenkiintoinen koritehdas, harmi että Volvo ei suostunut myöntämään valmistuslisenssiä.

Ovatkohan alkuperäiset Ajokin korien piirrustukset Volvon omaisuutta?

Eiköhän se ole sanomattakin selvää ettei Volvo suostu siihen, että joku toinen jatkaisi korien valmistusta Tampereella. Tarkoitushan on purkaa alan ylikapasiteettia maailmanlaajuisessa mittakaavassa...
 
Nyt asiasta kuuluu tällaista:

YLE / Tampereen Radio sanoi:
TP-Yhtiöt ja Volvo vahvistivat tehdaskaupan
24.06.2008

Tamperelainen metalliyritys TP-Yhtiöt ja Volvo Bus Finland ovat allekirjoittaneet lopullisen sopimuksen, jolla Volvo myy Tampereen tehtaansa kiinteistön TP-Yhtiöille.

Kaupassa siirtyvät myös tehtaan koneet lukuunottamatta pelkästään bussinvalmistukseen käytettyjä laitteita. Aiempien arvioiden mukaisesti TP-Yhtiöt on palkkaamassa aluksi 50-80 entistä Volvon työntekijää.

Konepajayritys on haastatellut jo noin 70 henkilöä, ja työsopimuksia aletaan allekirjoittaa tiistaina. Ruskon tehdas siirtyy TP-Yhtiöille lokakuun alussa ja työntekijät heti, kun heidän työsuhteensa Volvolla päättyvät.

Linkki alkuperäiseen uutiseen

Eli korinvalmistus näyttäisi loppuvan. Entäs huoltotoiminnot?
 
ihan pienenä nyanssina tähän TP-yhtiöiden ja Volvon väliseen kauppaan koskien, näiden entisten Volvolaisten palkkaaminen TP-yhtiöihin, eli vanhoille Ammattitaitoisille pitkän kokemuksen omaaville metallialan ammattilaisille on tarjottu TP-yhtiöiden toimesta ainoastaan harjoittelijan paikkaa, sekä myöskin palkkaa, joka on noin puolet nykyisestä.
 
Eiköhän se ole sanomattakin selvää ettei Volvo suostu siihen, että joku toinen jatkaisi korien valmistusta Tampereella. Tarkoitushan on purkaa alan ylikapasiteettia maailmanlaajuisessa mittakaavassa...

Onko ylikapasiteetti seurausta bussilinjojen vähentämisestä maailmanlaajuisesti? Vai halpamaat rynnistäneet mukaan kilpailuun?
 
Onko ylikapasiteetti seurausta bussilinjojen vähentämisestä maailmanlaajuisesti? Vai halpamaat rynnistäneet mukaan kilpailuun?
Sinulla on jännä tapa lähestyä asioita, itsekään en tällaista ole varsinaisesti pohtinut, mutta pohditanas nyt.

Jotenkin tuntuisi, että Volvo itse on luonut ylikapasiteetin ryhtymällä kokonaisten linja-autojen valmistajaksi.

Silloin kun Volvo oli käytännössä alustatoimittaja, mahtui pelikentälle pelkästään Scandinaviaan toistakymmentä koritehdasta. Toisaalta Suomen olosuhteissa kysyntä on hiipunut merkittävästi 1980-luvulta. Kysyntää on kuitenkin ollut ja vaihtoehtoja kaivattu.

Carruksen tehtailla ei varsinaisesti huonoja aikoja ole ollut, suuri osa koreista on mennyt vientiin. Tampereen Ajokin tehtaalta on kotimaahan jäänyt todella marginaalinen prosentti sitten uuden Ruskon tehtaan valmistumisen jälkeen - vienti on vetänyt erityisesti Ruotsiin, mutta myös Norjaan.

Carrus ja Volvo lähtivät 1990-luvun puolivälissä valloittamaan Eurooppaa rakentamalla yhteisen tehtaan Puolan Wroclawiin, jonka seurauksena ensin lopetettiin Wiiman koritehdas Vantaalta, kun Volvo oli ostanut koko Carruksen. Volvo keskittyi omiin konsepteihin ja 2000-luvun alku oli hyvin tuskaista taivalta uuden mallisarjan kompuroinnin suhteen. Tekniikka ei ollut luotettavinta mahdollista, eikä myöskään polttoainetaloudellisuus.

Nyt kun mallisto on ollut jo vuosia tuotannossa ja lukuisten parannusten kohteena, on oltu siinä tilanteessa, että samaa mallia tehdään useammalla tehtaalla. Jos Puolassa on kapasiteettia tehdä vielä pari sataa autoa huomattavasti halkvemmalla laadun ollessa vaadittua tasoa, ei tämä Tampereen tehtaan alasajo niin oudolta enää vaikuta.

Ehkä tuotekehittelyssä tapahtuisi merkittäviäkin innovaatioita, jos Suomessa olisi vielä useita koritehtaita ja asiakkaat tilaisivat valitsemalleen alustalleen haluamansa korin eri vaihtoehdoista.
 
Carrus ja Volvo lähtivät 1990-luvun puolivälissä valloittamaan Eurooppaa rakentamalla yhteisen tehtaan Puolan Wroclawiin, jonka seurauksena ensin lopetettiin Wiiman koritehdas Vantaalta, kun Volvo oli ostanut koko Carruksen. Volvo keskittyi omiin konsepteihin ja 2000-luvun alku oli hyvin tuskaista taivalta uuden mallisarjan kompuroinnin suhteen. Tekniikka ei ollut luotettavinta mahdollista, eikä myöskään polttoainetaloudellisuus.

Eli nykyiset Volvon korimallit perustuvat osaltaan Carruksen osaamiseen? Mielenkiintoista tietää, ja tämähän selittää hyvin sen, miksi ne varsin hyviä ovatkin. Oliko tämä uusi korimalli City L:n seuraaja? Tämä on nyt vain ihan oma mielipiteeni, mutta jostain syystä ei ole näissä uusissa korimalleissa (Lahti Scala ja Volvo 8700) tullut City-mallien vertaista matkustusmukavuudessa. Kovin on hyppivää ja meluisaa kyytiä verrattuna näihin 1990-luvun puolivälin tasaisesti kulkeviin busseihin. Tietysti syy voi olla alustassakin, mutta vaikea uskoa, että tarkoituksellisesti huononnettaisiin tuotteita.
 
Takaisin
Ylös