Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/40

Viestiketju: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

  1. #1
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Helsingin sanomista tuore uutinen:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS
    Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella
    Julkaistu 10:11

    Volvo aikoo sulkea bussitehtaansa Tampereella. Turun tehtaan toiminnot järjestellään uudelleen.
    Yt-neuvottelut koskevat kaikkiaan 300 työntekijää.
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.03.2008 kello 12:01. Syy: lainausta korjattu
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Siinä menee siis perinteikäs Ajokki.

  3. #3
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Surullista.

    Mitähän tarkoittaa tuo Turun tehtaan toimintojen järjestely? Meinaan että siirtyykö 8700:n tuotantolinjoja sinne, vai loppuukohan mallin tuotanto maasta kokonaan.

    Kun Tampereen tehdas nyt loppuu, lienee vain ajan kysymys milloin Volvo ei enää linja-auton koreja Suomessa tee lainkaan. Saapa nähdä, tuleeko Scalasta tai sen seuraajasta joskus ainoa Suomessa valmistettu kaupunkilinja-auton korimalli
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Meinaan että siirtyykö 8700:n tuotantolinjoja sinne, vai loppuukohan mallin tuotanto maasta kokonaan.
    Volvon oman tiedotteen mukaan 8700:n tuotanto keskitetään Puolaan.

  5. #5

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    119

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Niimpä niin.. Aikoinaan kun suomalaiset Vantaan Carruksen työntekijät kävivät antamassa oppia Puolan pojille, heille oltiin kuulemma kerrottu, että tämä siksi että tuotantoa lisätään. Ruiskastiin siis silmään, eikä kerrottu että Puola syö Vantaan tehtaan ja loppu tulee.
    -Kimmo-

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Siinä menee siis perinteikäs Ajokki.
    Ajokin olemassaolohan on ennenkin ollut kiikun kaakun, 1980-luvulla sen pelasti käytännössä Mustosen sijoitus ja Carruksen muodostaminen.

    Vaan eipä nähdä 70-vuotisjuhlapäivää näillä näkymin. Tehdashan aloitti 1942, muutti Nekalasta Ruskoon 1985 tietämissä uuteen tehtaaseen ja siirtyi Volvon omistukseen 1990-luvun lopussa.

    Tehtaan tuotannosta jo 1980-luvulta alkaen on merkittävä osa mennyt vientiin, 1990-luvulla kotimaan markkinat olivat jo kutistuneet hyvin pieniksi.

    Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #7
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti

    Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?
    Nykypäivänä ei luultavasti mikään. Sama auto pystytään tekemään paljon edullisemmin suuri vaikkapa siellä Puolassa. Kyse on siis "kiina-ilmiöstä". Surullista mutta totta.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Mielessä tietty vilisee kysymyksiä, että olisiko mikään pelastanut Tampereen tehdasta?
    Tässä vaiheessa voi tietysti jossitella, että mikä olisikaan Tampereen tehtaan tilanne, jos pirkanmaalaiset liikennöitsijät olisivat innokkaammin tilanneet "oman kylän tehtaan" tuotteita. Esimerkiksi perinteikäs Ajokin asiakas Paunu on viimeisen 10 vuoden aikana tilannut kymmenkunta uutta koria vuosittain ja näistä suurimman osan Lahden Autokorilta vaikka käsittääkseni talossa Volvon koreista pidetty onkin. Volvo 9700 -tilausajoautojahan on jokunen tilattu, vaikka pikavuorokalusto onkin saanut lahtelaisen korin.

    Toinen merkittävä menetys Ajokille oli TKL, joka viimeiset 15 vuotta on tilannut valtaosan kalustostaan Lahden Autokorin korilla. Länsilinjojen uuden kaluston hankinnat ovatkin sitten viime vuosina olleet melko vähäisiä. Muutenhan kotimaanmarkkinat ovat viimeiset parikymmentä vuotta olleet aika pitkälle pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun katurihankintojen varassa. Uusia pikavuoroautojakin menee nykyään kaupaksi kovin vähän ja keikkakalustoa tuodaan käytettynä ulkomailta. Voisin kuvitella, että mikäli kotimarkkinat olisivat vetäneet 2000-luvulla paremmin, olisi Volvolla saattanut olla halua jatkaa Suomessa useammankin koritehtaan voimin.

    Mutta niin se vaan taitaa olla, että katurit tehdään tulevaisuudessa suurina sarjoina halvemman työvoiman maissa isoilla tehtailla. Suomessa tehdään jatkossa vain räätälöidympiä turistimalleja, joita harvemmin tilataan kovin suuria sarjoja kerrallaan.

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Tässä vaiheessa voi tietysti jossitella, että mikä olisikaan Tampereen tehtaan tilanne, jos pirkanmaalaiset liikennöitsijät olisivat innokkaammin tilanneet "oman kylän tehtaan" tuotteita.
    Oliko Tampereen tehtaan ongelmana kuitenkaan tilauskannan vähäisyys, vai oliko kyse vain siitä, että samat bussit saadaan tehtyä halvemmalla Puolassa?

    Hesarissa kerrottiin tänään, että Puolan tultua EU:n jäseneksi Wroclawin tehtaan kapasiteettia on vielä kasvatettu, joten siellä pystytään nyt hoitamaan Tampereen tuotanto.

  10. #10

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Ja turha se on syyttää Tamperelaisliikennöitsijöitä tehtaan lopettamisesta. Eiköhän niin TKL:n kuin Paununkin hankintoihin ole ollut pääasiallisena perusteena kokonaistaloudellisuus sekä soveltuvuus. Sinänsä volvon ilmoitus lopettamisesta on todella syvältä, sillä Tampereen tehdas on ollut kaikkein nykyaikaisin ja ilmeisesti myös kannattavin yksikkö Suomessa. No seuraavaksi sitten lopetetaan Turku, tai siis Lieto, kunhan polakit saavat 9700 sarjan laatutason lähellekään suomalaisia. Tästä Tampereen yksikön lopettamisesta varmaan poikii uusia mielnkiintoisia kuvioita liikennöitsijöitten kalustohankintoihin, eli moniko perisuomalainen ja varsinkin pirkanmaalainen yritys ostaa polakki ritsoja?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    moniko perisuomalainen ja varsinkin pirkanmaalainen yritys ostaa polakki ritsoja?
    En minä ainakaan matkustajana ole huomannut Puolassa ja Tampereella valmistetuissa 8700LE:issä mitään laatueroja. Jokuhan täällä joukkoliikennefoorumillakin taisi kertoa, että HelB:lle vuosi sitten tulleista kuudesta 8700LE-telistä nimenomaan ne Tampereella tehdyt nitisevät...

  12. #12
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Ja turha se on syyttää Tamperelaisliikennöitsijöitä tehtaan lopettamisesta. Eiköhän niin TKL:n kuin Paununkin hankintoihin ole ollut pääasiallisena perusteena kokonaistaloudellisuus sekä soveltuvuus.
    Olen samaa mieltä. Volvolta kun ei ollut oikein kovin sopivaa mallia enää tarjolla siitä lähtien kun kymppilitrainen mallisto jäi pois tuotannosta. Onhan esim nuo Paunun #52 ja #68 kovia dieseljuoppoja, ainakin mitä olen kuullut. Tietysti tämä urean käyttö on ollut suurikin mullistus ja lyönyt itsensä osittain läpi. Mutta kun Scalaa lähdettiin tilaamaan, niin siinä on ollut kokonaistaloudellista pysyä.

    Ja toki Volvon intresseissä varmasti näkyy sekin, että Keski-Euroopassa on huomattavasti suuremmat markkinat, toisin kuin pienessä Suomessa. Tästä näkökulmasta tuotannon keskittäminen Puolaan on varmasti järkeväkin juttu, vaikka toki kannattavan tehtaan lopettaminen tuntuukin todella ilkeältä.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  13. #13
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Eikös Ruskossa tehty loppuaikoina (ainakin kotimaan myyntiin) 9700-laisten ohella lähinnä turistibusseja? Tällainen kuva ainakin minulle on syntynyt.

  14. #14

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Tosiaan, aivan varmasti Volvolle on ihan se ja sama, että mitä joku TKL tai Paunu ostaa - se ei ole vaikuttanut sulkemiseen. Ei maailma nykyään ihan niin pieni ole! Päätöksen syy todennäköisesti vain työtunnin hinta. Ikävää, että Carrus alunperinkään myytiin juuri Volvolle.

  15. #15
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Meillä täällä Oulussa ajelee linja Ykköstä (Kaakkuri-Herukka/Kellon Kiviniemi) yleensä ns. parityönä VolvoCarrukset #53 ja #79. Erityisesti seiskaysin väliovet eli alemmat, tai keskiovet pakkaavat juonittelemaan: probleemi liittynee ovitunnistimiin.

    Assijaan, eli: erittäin harmillinen juttu tuo Tampereen tehtaan uutinen. Lopettamispäätökset eivät koskaan porukalle mitään herkkua ole. 300:n työntekijän poistaminen tuotannosta on aikas niinkuten rankka juttu.

    Veikkaanpa vahvasti, jotteivat polakit yllä samaan laatutasoon, kuin mitä ovat "Manstadissa" eli Tampesterissa yltäneet. Sääli ja surku.
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vektori-Volvo
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.08.2009, 08:52
  2. Volvo rekisteritunnuksella ECO-557
    kirjoittanut braze foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 24.10.2007, 17:26
  3. Volvo B58/Wiima K202
    kirjoittanut miksu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 03.05.2007, 18:05
  4. Mikä Volvo?
    kirjoittanut Naamari foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 29.04.2007, 17:44
  5. Volvo 8700LE 6*2
    kirjoittanut Sami Aaltonen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.04.2007, 18:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •