Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/40

Viestiketju: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

  1. #16

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Eikös Ruskossa tehty loppuaikoina (ainakin kotimaan myyntiin) 9700-laisten ohella lähinnä turistibusseja? Tällainen kuva ainakin minulle on syntynyt.
    Kyllä siellä Ruskossa tehtiin ja vielä vähän aikaa tehdään 8700- sarjaa, niin koti kuin ulkomaille. Esim osa Concordian 8700RLE sarjasta on Ruskosta kotoisin, kuten myös esim Paunun ja Länsilinjojen vastaavat.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Toisen tehtaan epäonni saattaapi olla toisen onni. Osaavasta työvoimasta pulaa poteva Lahden Autokori saanee jonkiverran ammattitaitoista työvoimaa "Ajokilta".

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Toisen tehtaan epäonni saattaapi olla toisen onni. Osaavasta työvoimasta pulaa poteva Lahden Autokori saanee jonkiverran ammattitaitoista työvoimaa "Ajokilta".
    Toivottavasti LAK:n laatutaso paranee samalla...
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Toivottavasti LAK:n laatutaso paranee samalla...
    Eiköhän ne ajat ole ohi, ainakin paikkureiden osalta. Putoilevia ruuveja, natisevia muoviosia ym. löytyy (lähes) kaikkien valmistajien autoista. Tampereen tehtaan korittamasta 8700LE esittelyautostakin putoili ruuveja ja muoviosat olivat osittain irti. Erään Volvon asentajan mukaan Tampereelta tulleissa autoissa on ollut samanlaisia huolimattomuusvikoja kuin Polskeissa. Puolalaisten penkkien asennustaito on toki omaa luokkaansa.

    Toki laatua saisi varmaan paikkureihinkin, mutta onko ostajat valmiita maksamaan suurempia summia, ja voiko korkeammalla hinnalla voittaa enää kilpailutettua liikennettä. Paikallisbussin valmistuksessa oleellisinta lienee se millä hinnalla se on saatava kaupaksi. Sen jälkeen mietitään mitä siihen hintaan voidaan rakentaa.

  5. #20
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut deepthroat Näytä viesti
    Kyllä siellä Ruskossa tehtiin ja vielä vähän aikaa tehdään 8700- sarjaa, niin koti kuin ulkomaille.
    Näköjään meikäläiselle tuli jälleen jokin ajatusvirhe ja sekotin 8700- ja 9700-sarjat keskenään.

  6. #21

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Sama auto pystytään tekemään paljon edullisemmin suuri vaikkapa siellä Puolassa.
    Tai ainakin halvemmalla.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Uusin käänne asiassa: Volvo myy Tampereen tehtaansa

    Juttu luettavissa Aamulehdestä, http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/86880.shtml

    Tässä pieni siteeraus
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Volvo on allekirjoittanut TP-Yhtiöt Oy:n kanssa aiesopimuksen, joka sisältää Tampereen tehtaan tuotantotilojen ja koneiden myynnin.

    TP-Yhtiöt on kiinnostunut ostamaan tehtaan ja koneet sekä työllistämään noin 50-80 Volvo Bus Finlandin palveluksessa tällä hetkellä olevaa henkilöä.

    TP-yhtiöt on yritysryhmä, jonka liiketoimintoina ovat konepajateollisuuden alihankinta ja teollisuuden kunnossapito. Työntekijämäärä on tällä hetkellä noin 550 henkeä.

    Mikäli aiesopimus johtaa sopimuksen allekirjoittamiseen, TP-yhtiöt ottaa tilat haltuunsa ja työntekijät töihin viimeistään lokakuun alussa.
    Tiettävästi tällä hetkellä Volvolla on Tampereen tehtaalla työn alla kaksi Paunulle tulevaa Volvoa. Näiden valmistumisaikataulusta ei ole kuin toiveita, että kerkiävät elokuussa, toinenhan tarvitaan linjalle 10.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  8. #23
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Keväällä oli puhetta myös siitä, että työntekijät olisivat ostaneet Ajokin. Osuuskunta Ajokki olisikin ollut mielenkiintoinen koritehdas, harmi että Volvo ei suostunut myöntämään valmistuslisenssiä.

    Ovatkohan alkuperäiset Ajokin korien piirrustukset Volvon omaisuutta?

  9. #24

    Liittynyt
    05.01.2008
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Keväällä oli puhetta myös siitä, että työntekijät olisivat ostaneet Ajokin. Osuuskunta Ajokki olisikin ollut mielenkiintoinen koritehdas, harmi että Volvo ei suostunut myöntämään valmistuslisenssiä.

    Ovatkohan alkuperäiset Ajokin korien piirrustukset Volvon omaisuutta?
    Eiköhän se ole sanomattakin selvää ettei Volvo suostu siihen, että joku toinen jatkaisi korien valmistusta Tampereella. Tarkoitushan on purkaa alan ylikapasiteettia maailmanlaajuisessa mittakaavassa...

  10. #25
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Nyt asiasta kuuluu tällaista:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE / Tampereen Radio
    TP-Yhtiöt ja Volvo vahvistivat tehdaskaupan
    24.06.2008

    Tamperelainen metalliyritys TP-Yhtiöt ja Volvo Bus Finland ovat allekirjoittaneet lopullisen sopimuksen, jolla Volvo myy Tampereen tehtaansa kiinteistön TP-Yhtiöille.

    Kaupassa siirtyvät myös tehtaan koneet lukuunottamatta pelkästään bussinvalmistukseen käytettyjä laitteita. Aiempien arvioiden mukaisesti TP-Yhtiöt on palkkaamassa aluksi 50-80 entistä Volvon työntekijää.

    Konepajayritys on haastatellut jo noin 70 henkilöä, ja työsopimuksia aletaan allekirjoittaa tiistaina. Ruskon tehdas siirtyy TP-Yhtiöille lokakuun alussa ja työntekijät heti, kun heidän työsuhteensa Volvolla päättyvät.
    Linkki alkuperäiseen uutiseen

    Eli korinvalmistus näyttäisi loppuvan. Entäs huoltotoiminnot?
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  11. #26
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JudgeT Näytä viesti
    Nyt asiasta kuuluu tällaista:



    Linkki alkuperäiseen uutiseen

    Eli korinvalmistus näyttäisi loppuvan. Entäs huoltotoiminnot?
    Huoltotoiminnot jatkunevat Sarakunkulmassa Volvo Truck Centerin tiloissa,
    http://www.volvo.com/dealers-vtc/fi-...DealerHome.htm
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  12. #27

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    ihan pienenä nyanssina tähän TP-yhtiöiden ja Volvon väliseen kauppaan koskien, näiden entisten Volvolaisten palkkaaminen TP-yhtiöihin, eli vanhoille Ammattitaitoisille pitkän kokemuksen omaaville metallialan ammattilaisille on tarjottu TP-yhtiöiden toimesta ainoastaan harjoittelijan paikkaa, sekä myöskin palkkaa, joka on noin puolet nykyisestä.

  13. #28
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eräs... Näytä viesti
    Eiköhän se ole sanomattakin selvää ettei Volvo suostu siihen, että joku toinen jatkaisi korien valmistusta Tampereella. Tarkoitushan on purkaa alan ylikapasiteettia maailmanlaajuisessa mittakaavassa...
    Onko ylikapasiteetti seurausta bussilinjojen vähentämisestä maailmanlaajuisesti? Vai halpamaat rynnistäneet mukaan kilpailuun?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #29
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Onko ylikapasiteetti seurausta bussilinjojen vähentämisestä maailmanlaajuisesti? Vai halpamaat rynnistäneet mukaan kilpailuun?
    Sinulla on jännä tapa lähestyä asioita, itsekään en tällaista ole varsinaisesti pohtinut, mutta pohditanas nyt.

    Jotenkin tuntuisi, että Volvo itse on luonut ylikapasiteetin ryhtymällä kokonaisten linja-autojen valmistajaksi.

    Silloin kun Volvo oli käytännössä alustatoimittaja, mahtui pelikentälle pelkästään Scandinaviaan toistakymmentä koritehdasta. Toisaalta Suomen olosuhteissa kysyntä on hiipunut merkittävästi 1980-luvulta. Kysyntää on kuitenkin ollut ja vaihtoehtoja kaivattu.

    Carruksen tehtailla ei varsinaisesti huonoja aikoja ole ollut, suuri osa koreista on mennyt vientiin. Tampereen Ajokin tehtaalta on kotimaahan jäänyt todella marginaalinen prosentti sitten uuden Ruskon tehtaan valmistumisen jälkeen - vienti on vetänyt erityisesti Ruotsiin, mutta myös Norjaan.

    Carrus ja Volvo lähtivät 1990-luvun puolivälissä valloittamaan Eurooppaa rakentamalla yhteisen tehtaan Puolan Wroclawiin, jonka seurauksena ensin lopetettiin Wiiman koritehdas Vantaalta, kun Volvo oli ostanut koko Carruksen. Volvo keskittyi omiin konsepteihin ja 2000-luvun alku oli hyvin tuskaista taivalta uuden mallisarjan kompuroinnin suhteen. Tekniikka ei ollut luotettavinta mahdollista, eikä myöskään polttoainetaloudellisuus.

    Nyt kun mallisto on ollut jo vuosia tuotannossa ja lukuisten parannusten kohteena, on oltu siinä tilanteessa, että samaa mallia tehdään useammalla tehtaalla. Jos Puolassa on kapasiteettia tehdä vielä pari sataa autoa huomattavasti halkvemmalla laadun ollessa vaadittua tasoa, ei tämä Tampereen tehtaan alasajo niin oudolta enää vaikuta.

    Ehkä tuotekehittelyssä tapahtuisi merkittäviäkin innovaatioita, jos Suomessa olisi vielä useita koritehtaita ja asiakkaat tilaisivat valitsemalleen alustalleen haluamansa korin eri vaihtoehdoista.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  15. #30
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Carrus ja Volvo lähtivät 1990-luvun puolivälissä valloittamaan Eurooppaa rakentamalla yhteisen tehtaan Puolan Wroclawiin, jonka seurauksena ensin lopetettiin Wiiman koritehdas Vantaalta, kun Volvo oli ostanut koko Carruksen. Volvo keskittyi omiin konsepteihin ja 2000-luvun alku oli hyvin tuskaista taivalta uuden mallisarjan kompuroinnin suhteen. Tekniikka ei ollut luotettavinta mahdollista, eikä myöskään polttoainetaloudellisuus.
    Eli nykyiset Volvon korimallit perustuvat osaltaan Carruksen osaamiseen? Mielenkiintoista tietää, ja tämähän selittää hyvin sen, miksi ne varsin hyviä ovatkin. Oliko tämä uusi korimalli City L:n seuraaja? Tämä on nyt vain ihan oma mielipiteeni, mutta jostain syystä ei ole näissä uusissa korimalleissa (Lahti Scala ja Volvo 8700) tullut City-mallien vertaista matkustusmukavuudessa. Kovin on hyppivää ja meluisaa kyytiä verrattuna näihin 1990-luvun puolivälin tasaisesti kulkeviin busseihin. Tietysti syy voi olla alustassakin, mutta vaikea uskoa, että tarkoituksellisesti huononnettaisiin tuotteita.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vektori-Volvo
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.08.2009, 08:52
  2. Volvo rekisteritunnuksella ECO-557
    kirjoittanut braze foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 24.10.2007, 17:26
  3. Volvo B58/Wiima K202
    kirjoittanut miksu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 03.05.2007, 18:05
  4. Mikä Volvo?
    kirjoittanut Naamari foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 29.04.2007, 17:44
  5. Volvo 8700LE 6*2
    kirjoittanut Sami Aaltonen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.04.2007, 18:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •