Volvo sulkee bussitehtaansa Tampereella

Carrus ja Volvo lähtivät 1990-luvun puolivälissä valloittamaan Eurooppaa rakentamalla yhteisen tehtaan Puolan Wroclawiin, jonka seurauksena ensin lopetettiin Wiiman koritehdas Vantaalta, kun Volvo oli ostanut koko Carruksen.
Kohtalon ivaa lisää vielä sekin, että ainakin ajokkilaiset jopa tukivat puolalaisten Wrocławin eli Breslaun tehdasta omista rahoistaan ikään kuin hyväntekeväisyytenä tai kehitysapuna. Ja nyt seurauksena siis on, että Volvo Bus ajaa Tampereen koritehtaan tarpeettomana alas. Wrocławin/Breslaun yksityisillä lahjoituksilla toimimaan saatu tehdas jää siis pyörimään, mutta puolet halvemmalla työvoimalla.

Ei tämä ole polakkien vika, mutta silti varmasti pistää tästäkin syystä rahaa lahjoittaneita ajokkilaisia vihaksi.
 
juu ja tamperetta ei haluttu myydä lainkaan... Olisiko kohta taas mahdollinen tilanne,että Liedosta saisi jossain vaiheessa muullekin, kuin Volvon alustalle tehtyjä autoja ? Mene ja tiedä...
 
Olisiko kohta taas mahdollinen tilanne,että Liedosta saisi jossain vaiheessa muullekin, kuin Volvon alustalle tehtyjä autoja ? Mene ja tiedä...

Onhan tuo toki mahdollista, mutta korimalli tuskin olisi sama kuin Volvoissa. Uuden korimallin suunnittelu taas on melko tyyristä puuhaa kaikkine kaatumistesteineen, että ihan pienillä valmistusmäärillä moinen urakka ei missään nimessä kannata.
 
juu ja tamperetta ei haluttu myydä lainkaan... Olisiko kohta taas mahdollinen tilanne,että Liedosta saisi jossain vaiheessa muullekin, kuin Volvon alustalle tehtyjä autoja ? Mene ja tiedä...

Sopimuksessa lienee jokin tietty ajanjakso (suhtellisen pitkäkin), jonka aikana Volvo sitoutuu ostamaan 9700-autot juuri täältä - ja varmasti samana ajanjaksona tehtaan ostajat ovat sitoutuneet rakentamaan koreja ainoastaan Volvo alustoille.

Tämän jälkeen koritehdas saattaisi voida rakentaa koreja muillekin alustoille. Mutta toisaalta Volvo saattaa myös taas purkaa alan ylikapasiteettia ja siirtää myös turistiautojen tuotannon Puolaan... :icon_frown:
 
Edelleen pohdin mahdollisuutta käyttää korimalleja ajalta ennen Volvon tehdasostoja (Ajokki, Delta, Wiima, Carrus) Liedon koritehtaalla. Ajatelkaa: 80-luvun vintagekorit EuroV-alustoille muokattuina! ;-)
 
Edelleen pohdin mahdollisuutta käyttää korimalleja ajalta ennen Volvon tehdasostoja (Ajokki, Delta, Wiima, Carrus) Liedon koritehtaalla. Ajatelkaa: 80-luvun vintagekorit EuroV-alustoille muokattuina! ;-)

Kuulostaa todella hirveältä, onneksi elämme 2000-lukua. No toisaalta, tuntuvathan toiset kaipaavan jopa Neuvostoliittoa takaisin :D
 
Ehkä tuotekehittelyssä tapahtuisi merkittäviäkin innovaatioita, jos Suomessa olisi vielä useita koritehtaita ja asiakkaat tilaisivat valitsemalleen alustalleen haluamansa korin eri vaihtoehdoista.

Laajemmalla tarjonnalla innovaatioita varmasti tapahtuisi, mutta olisiko Suomessa enää yhtään koritehdasta, jos korimarkkinat olisi jakaantunut usemapien valmistajien kesken. Uusien mallien kehitystyö (turvallisuusvaatimukset yms.) on sen verran arvokasta hommaa, että kotimaan markkinoiden kysyntä hintakilpailuineen ei missään olosuhteissa riittäne kattamaan syntyviä kustannuksia.
 
Tämän päivän Aamulehdessä on juttua siitä, että viimeiset bussit ovat työn alla. Kuvassa olevan matalan 8700:n korinumero näyttäisi olevan 3889, joka ilmeisesti on se viimeinen valmistuva auto tuolla tehtaalla.

Tätä juttua ei löytynyt ainakaan vielä verkkolehdestä, mutta jutusta oli poimittavissa seuraavat lauseet:
"Kaksi viimeistä autoa ovat viimeistelyvaiheessa, ne valmistuvat kuukauden sisällä" "Tatu Salminen kokoaa Volvon viimeistä Tampereen Ruskon tehtaalla valmistettavaa Volvo-bussia. runsaan kahden viikon päästä auton pitäisi olla valmis ja tehtaan oven säpissä"
 
Takaisin
Ylös