Bussien ajoturvalaitteet

Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Viestit
1,366
Menipäs tässä aivan vasta Ventoniemen #63 pitkäksi pysäkillensä...

Kun tässä on nyt näitä muutamia tapauksia ollut ajurin sairaskohtaukseen ajossa liittyen, niin ehdottelisin tässä seuraavan tapaisia ajoturvalaitteita:

1. Hätäpysäytysnappi eli hätäkatkaisin. Sitä painamalla voisi sammuttaa autobussin taikka muun "raskaan sarjan liikenneläisen" moottorin siten, ettei se vaikuttaisi ajoneuvon ohjattavuuteen.

2. Valokennokatkaisin taikka IR-säde arviolta kuljettajan pään tasalle. Kun "säde menee poikki" esim. kuljettajan lyyhistyessä, automaattinen mekanismi pysäyttäisi semmoisen tapauksen vallitessa hätäjarrutuksella. Se laukeaisi toimintaan automaattisesti.
 
2. Valokennokatkaisin taikka IR-säde arviolta kuljettajan pään tasalle. Kun "säde menee poikki" esim. kuljettajan lyyhistyessä, automaattinen mekanismi pysäyttäisi semmoisen tapauksen vallitessa hätäjarrutuksella. Se laukeaisi toimintaan automaattisesti.

Hyvä ajatus. Tällaisiahan on jo kehitteillä henkilöautopuolella. Jos kuljettaja alkaa "pilkkiä", niin auto herättää hänet piippauksella. Jos piippauskaan ei auta, niin hetken päästä auto pysähtyy. Jos auton sensori näkee, että edessä tulee este, eikä kuljettaja pysäytä, niin se joko jarruttaa tai väistää esteen automaattisesti. Auto myös seuraa kaistaviivoja ja varoittaa, mikäli auto on matkalla kohti vastaantulevien kaistaa tai ojaa. Ratti jähmettyy, jolloin sen saa tarvittaessa voimankäytöllä käännettyä haluamaansa suuntaan, mutta muutoin pysytään tiellä.
 
1. Hätäpysäytysnappi eli hätäkatkaisin. Sitä painamalla voisi sammuttaa autobussin taikka muun "raskaan sarjan liikenneläisen" moottorin siten, ettei se vaikuttaisi ajoneuvon ohjattavuuteen.

Ellei ole kyse tulipalosta moottoritilassa, liikkuvassa raskaassa ajoneuvossa nimenomaan ei pidä mennä sammuttamaan moottoria, koska ohjaaminen on silloin hyvin vaikeaa (ohjaustehostin toimii vain moottorin käydessä). Jos satut joskus näkemään raskaan ajoneuvon puomihinauksessa niin katsopa miten hinattavassa ajoneuvossa väännetään rattia hiki otsalla.

Moottori pysähtyneenä paineilmajarruissa säiliöpaine riittää muutamaan jarrun polkaisuun, jonka jälkeen käyttöjarruilla jarruttaminen alkaa olla varsin "haasteellista" (ammattitutkintojen näytöissä on kokeiltu).

Jne. jne.
 
"Tappokatkaisin"
Tässä ideana olikin siinä kohdin, kun yleensä ajoneuvon virta-avaimen kääntäminen ruukaa "vetää ratin linkkuun", jolloin häipyy myöskin auton/tmv. kulkupelin ohjattavuus. Hätäseis kytkisi vedon pois päältä yllättävässä äkkitilanteessa. Silloin törmäysmassa pienenisi ainakin jossain määrin.
 
Junaveturien "kuolleen miehen kytkin":
Ymmärtääkseni VR:n veturikalustossa on käytössä nk. "kuolleen miehen kytkin", elikkä juuri sellainen ns. tappokatkaisija. Se pysäyttää junan kulun automaattisesti, mikäli kytkintä ei painalleta tietyin määrävälein. Tarkkaa sekuntijaksoa en meinaa tähän yhteyteen nyt millään muistaa.

Busseillehan tällainen menettelytapa ei mitenkänsä soveltuisi, sillä kuljettajan huomion keskittäminen hajaantuisi liikaa, muodostaen ilmiselvän liikenneturvariskin.
 
Tässä ideana olikin siinä kohdin, kun yleensä ajoneuvon virta-avaimen kääntäminen ruukaa "vetää ratin linkkuun", jolloin häipyy myöskin auton/tmv. kulkupelin ohjattavuus. Hätäseis kytkisi vedon pois päältä yllättävässä äkkitilanteessa. Silloin törmäysmassa pienenisi ainakin jossain määrin.
Ratin linkkuun? Mitä tarkoitat? Lukkoon? Törmäysmassa pienenee? Heitetäänkö autosta painolastia pois? Vaikka "veto" kytkettäisiinkin "pois päältä", auto rullaa hyvinkin pitkän matkan.

Kuljettajan vireystilan seuraamiseksi on kehitetty kyllä silmien liikkeitä seuraavia sovelluksia, mutta tuo säde kuulostaa melko epätoivoiselta.

Tämä ketju on kyllä sellaista tajunnanvirtaa, etten oikein pysy mukana.
 
Junaveturien "kuolleen miehen kytkin":
Ymmärtääkseni VR:n veturikalustossa on käytössä nk. "kuolleen miehen kytkin", elikkä juuri sellainen ns. tappokatkaisija. Se pysäyttää junan kulun automaattisesti, mikäli kytkintä ei painalleta tietyin määrävälein. Tarkkaa sekuntijaksoa en meinaa tähän yhteyteen nyt millään muistaa.


Kuljettajan pitää painaa lattiassa olevaa poljinta ja vapauttaa se kerran minuutissa. Jos kuljettaja ei näin tee, antaa laitteisto kovaäänisen äänimerkin varotukseksi ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, aloittaa laitteisto hätäjarrutuksen.
 
Laajempia kokonaisuuksia (Oli: Vs: Bussien ajoturvalaitteet)

Kuljettajan pitää painaa lattiassa olevaa poljinta ja vapauttaa se kerran minuutissa. Jos kuljettaja ei näin tee, antaa laitteisto kovaäänisen äänimerkin varotukseksi ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, aloittaa laitteisto hätäjarrutuksen.

Olen "veli veturin" kanssa samaa mieltä siitä, että tällaiset esitykset ovat varsin kaukana elävästä elämästä.

Vaikka nyt tuo "kuolemansäde": jos kuljettaja kurkottaa sivulle tai taakse nähdäkseen kuolleeseen kulmaan tai näkyvyyden estävän pilarin taakse, onko hyvä, että auto tekee samalla hätäjarrutuksen? Kaupunkiliikenteen autoissa taas on ainakin kaksi poljinta, joita painellaan huomattavasti useammin kuin minuutin välein :lol:

Kaupunkiliikenteen autoissa on nykyisin muutenkin kaikenlaisia "ajonestolaitteita", jotka jopa toimiessaankin estävät sujuvan ajamisen. Sitten on vielä vikatilanteet erikseen: on esimerkiksi hauska "resetoida" täynnä matkustajia oleva auto, kun se ei enää suostu liikkumaan.

Turvallisuusintoilussakin voisi aina välillä tehdä riskianalyysin, eli a) miten usein tietty asia tapahtuu ja b) millaiset vahingot tapahtumasta seuraa. Linja-autojen törmääminen rakennuksiin tai toisiin ajoneuvoihin on Suomessa kuitenkin varsin harvinaista pikkukolhuja lukuunottamatta.

Tehokkaampi toimenpide liikenneturvallisuuden ja matkustusmukavuuden parantamiseksi kokonaisuutena voisi olla esimerkiksi se, että busseille ja raitiovaunuille varattaisiin myös kaupunkikeskustoissa nykyistä enemmän selkeitä, muulta liikenteeltä eristettyjä joukkoliikennekatuja ja -kaistoja, joiden käyttöä myös valvottaisiin automaattisesti. Tämä siksi, että useat matkustusmukavuutta heikentävät äkkijarrutukset ja jopa vaaratilanteet johtuvat suoraan sanottuna henkilöautoilijoiden koheltamisesta.

Edelläesitetty toki vaatisi investointeja ja myös poliittista tahtoa, mistä kummastakin tuntuu Suomessa olevan puutetta. Automaattivalvonnan pilottikohteita olisi jo nykyisellä infralla vaikka kuinka: esimerkiksi Kehä I:llä länteen Hämeenlinnanväylän sillan itäpuolen lyhyt bussikaista tuntuu olevan yleistä omaisuutta. Siinä on länteen jatkavilla busseilla ihmettelemistä, kun henkilöautot eivät käännykään Hämeenlinnanväylälle, vaan ajavat kyljen vierestä 80 km/h. [Itse asiassa juuri tuota kohtaa olisi varsin helppo parantaa: kääntyvien ramppi siirretään bussipysäkin taakse ja bussipysäkki vähän eteenpäin nykyiselle "bussikaistalle", johon liikennemerkki 311+sopiva lisäkilpi. Vaatii toki jalankulkuyhteyden muutoksen, eli klv:n siirron ja yhden alikulkusillan.]
 
Ratin linkkuun? Mitä tarkoitat? Lukkoon? Törmäysmassa pienenee? Heitetäänkö autosta painolastia pois? Vaikka "veto" kytkettäisiinkin "pois päältä", auto rullaa hyvinkin pitkän matkan.

Tarkoitin, että jos on samanlainen virtalukko-systeemi kuten on mm. pakettiautoissa ja henkilöautoissa, niin se vetää tosiaankin ratin linkkuun. Jolloin ajoneuvon ohjauspyörää ei päästä enää kääntämään rattilukon lukkiuduttua. Siinä se.
 
sivuhyppy ovien tunnistimiin/varoittimiin:​
Volvo8700LE:issa on esiintynyt vikaisuutta ovitunnistimissa. Näin ainakin Koskareilla ja erityisesti autossa #79 (XUF-779). Usein pysäkiltä lähdettyä alkaa kuuluilla vieno "bling-bling-bling" -sen merkkinä, etteivät kulkuovet olisi kunnolla sulkeutuneet.
"Ovisuus" on mallia 1+2+1. Autoja on jouduttu käyttämään korjautteilla tunnistinhäiriöitten vuoksi. Volvo8700:t kulkevat Oulussa linjoilla 1, 3, 8 sekä 20 pääsääntöisesti. Toinen Oulunseudun 8700-operaattori on V.Alamäki Oy, joka käyttää 8700:sia linjalla 50 (Oulu-via Toppila-Haukipudas-Ii).​
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin, että jos on samanlainen virtalukko-systeemi kuten on mm. pakettiautoissa ja henkilöautoissa, niin se vetää tosiaankin ratin linkkuun. Jolloin ajoneuvon ohjauspyörää ei päästä enää kääntämään rattilukon lukkiuduttua. Siinä se.

Ehjä virta-/ohjauslukko EI lukkiudu ennen kuin avain poistetaan lukosta. Eli pelkän avaimen kääntämisellä 0-asentoon ei vielä pitäisi saada aikaan ratin lukkiutumista.

Ketjusta yleisesti: on EHKÄ hyvä, että joidenkin mielikuvituksessa riittää voimaa ketjussa mainittujen kaltaisten ehdotusten pohdiskeluun... Mutta kuten aiemmin joku totesi: menee kyllä yli oman todellisuudentajunnan, kovaa ja korkealta...
 
Takaisin
Ylös