Laajempia kokonaisuuksia (Oli: Vs: Bussien ajoturvalaitteet)
Kuljettajan pitää painaa lattiassa olevaa poljinta ja vapauttaa se kerran minuutissa. Jos kuljettaja ei näin tee, antaa laitteisto kovaäänisen äänimerkin varotukseksi ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, aloittaa laitteisto hätäjarrutuksen.
Olen "veli veturin" kanssa samaa mieltä siitä, että tällaiset esitykset ovat varsin kaukana elävästä elämästä.
Vaikka nyt tuo "kuolemansäde": jos kuljettaja kurkottaa sivulle tai taakse nähdäkseen kuolleeseen kulmaan tai näkyvyyden estävän pilarin taakse, onko hyvä, että auto tekee samalla hätäjarrutuksen? Kaupunkiliikenteen autoissa taas on ainakin kaksi poljinta, joita painellaan huomattavasti useammin kuin minuutin välein :lol:
Kaupunkiliikenteen autoissa on nykyisin muutenkin kaikenlaisia "ajonestolaitteita", jotka jopa toimiessaankin estävät sujuvan ajamisen. Sitten on vielä vikatilanteet erikseen: on esimerkiksi hauska "resetoida" täynnä matkustajia oleva auto, kun se ei enää suostu liikkumaan.
Turvallisuusintoilussakin voisi aina välillä tehdä riskianalyysin, eli a) miten usein tietty asia tapahtuu ja b) millaiset vahingot tapahtumasta seuraa. Linja-autojen törmääminen rakennuksiin tai toisiin ajoneuvoihin on Suomessa kuitenkin varsin harvinaista pikkukolhuja lukuunottamatta.
Tehokkaampi toimenpide liikenneturvallisuuden ja matkustusmukavuuden parantamiseksi kokonaisuutena voisi olla esimerkiksi se, että busseille ja raitiovaunuille varattaisiin myös kaupunkikeskustoissa nykyistä enemmän selkeitä, muulta liikenteeltä eristettyjä joukkoliikennekatuja ja -kaistoja, joiden käyttöä myös valvottaisiin automaattisesti. Tämä siksi, että useat matkustusmukavuutta heikentävät äkkijarrutukset ja jopa vaaratilanteet johtuvat suoraan sanottuna henkilöautoilijoiden koheltamisesta.
Edelläesitetty toki vaatisi investointeja ja myös poliittista tahtoa, mistä kummastakin tuntuu Suomessa olevan puutetta. Automaattivalvonnan pilottikohteita olisi jo nykyisellä infralla vaikka kuinka: esimerkiksi Kehä I:llä länteen Hämeenlinnanväylän sillan itäpuolen lyhyt bussikaista tuntuu olevan yleistä omaisuutta. Siinä on länteen jatkavilla busseilla ihmettelemistä, kun henkilöautot eivät käännykään Hämeenlinnanväylälle, vaan ajavat kyljen vierestä 80 km/h. [Itse asiassa juuri tuota kohtaa olisi varsin helppo parantaa: kääntyvien ramppi siirretään bussipysäkin taakse ja bussipysäkki vähän eteenpäin nykyiselle "bussikaistalle", johon liikennemerkki 311+sopiva lisäkilpi. Vaatii toki jalankulkuyhteyden muutoksen, eli klv:n siirron ja yhden alikulkusillan.]