Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Bussien ajoturvalaitteet

  1. #1
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Bussien ajoturvalaitteet

    Menipäs tässä aivan vasta Ventoniemen #63 pitkäksi pysäkillensä...

    Kun tässä on nyt näitä muutamia tapauksia ollut ajurin sairaskohtaukseen ajossa liittyen, niin ehdottelisin tässä seuraavan tapaisia ajoturvalaitteita:

    1. Hätäpysäytysnappi eli hätäkatkaisin. Sitä painamalla voisi sammuttaa autobussin taikka muun "raskaan sarjan liikenneläisen" moottorin siten, ettei se vaikuttaisi ajoneuvon ohjattavuuteen.

    2. Valokennokatkaisin taikka IR-säde arviolta kuljettajan pään tasalle. Kun "säde menee poikki" esim. kuljettajan lyyhistyessä, automaattinen mekanismi pysäyttäisi semmoisen tapauksen vallitessa hätäjarrutuksella. Se laukeaisi toimintaan automaattisesti.
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Assamies Näytä viesti
    2. Valokennokatkaisin taikka IR-säde arviolta kuljettajan pään tasalle. Kun "säde menee poikki" esim. kuljettajan lyyhistyessä, automaattinen mekanismi pysäyttäisi semmoisen tapauksen vallitessa hätäjarrutuksella. Se laukeaisi toimintaan automaattisesti.
    Hyvä ajatus. Tällaisiahan on jo kehitteillä henkilöautopuolella. Jos kuljettaja alkaa "pilkkiä", niin auto herättää hänet piippauksella. Jos piippauskaan ei auta, niin hetken päästä auto pysähtyy. Jos auton sensori näkee, että edessä tulee este, eikä kuljettaja pysäytä, niin se joko jarruttaa tai väistää esteen automaattisesti. Auto myös seuraa kaistaviivoja ja varoittaa, mikäli auto on matkalla kohti vastaantulevien kaistaa tai ojaa. Ratti jähmettyy, jolloin sen saa tarvittaessa voimankäytöllä käännettyä haluamaansa suuntaan, mutta muutoin pysytään tiellä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Assamies Näytä viesti
    1. Hätäpysäytysnappi eli hätäkatkaisin. Sitä painamalla voisi sammuttaa autobussin taikka muun "raskaan sarjan liikenneläisen" moottorin siten, ettei se vaikuttaisi ajoneuvon ohjattavuuteen.
    Ellei ole kyse tulipalosta moottoritilassa, liikkuvassa raskaassa ajoneuvossa nimenomaan ei pidä mennä sammuttamaan moottoria, koska ohjaaminen on silloin hyvin vaikeaa (ohjaustehostin toimii vain moottorin käydessä). Jos satut joskus näkemään raskaan ajoneuvon puomihinauksessa niin katsopa miten hinattavassa ajoneuvossa väännetään rattia hiki otsalla.

    Moottori pysähtyneenä paineilmajarruissa säiliöpaine riittää muutamaan jarrun polkaisuun, jonka jälkeen käyttöjarruilla jarruttaminen alkaa olla varsin "haasteellista" (ammattitutkintojen näytöissä on kokeiltu).

    Jne. jne.

  4. #4
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    "Tappokatkaisin"
    Tässä ideana olikin siinä kohdin, kun yleensä ajoneuvon virta-avaimen kääntäminen ruukaa "vetää ratin linkkuun", jolloin häipyy myöskin auton/tmv. kulkupelin ohjattavuus. Hätäseis kytkisi vedon pois päältä yllättävässä äkkitilanteessa. Silloin törmäysmassa pienenisi ainakin jossain määrin.
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  5. #5
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Junaveturien "kuolleen miehen kytkin":
    Ymmärtääkseni VR:n veturikalustossa on käytössä nk. "kuolleen miehen kytkin", elikkä juuri sellainen ns. tappokatkaisija. Se pysäyttää junan kulun automaattisesti, mikäli kytkintä ei painalleta tietyin määrävälein. Tarkkaa sekuntijaksoa en meinaa tähän yhteyteen nyt millään muistaa.

    Busseillehan tällainen menettelytapa ei mitenkänsä soveltuisi, sillä kuljettajan huomion keskittäminen hajaantuisi liikaa, muodostaen ilmiselvän liikenneturvariskin.
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  6. #6
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Assamies Näytä viesti
    Tässä ideana olikin siinä kohdin, kun yleensä ajoneuvon virta-avaimen kääntäminen ruukaa "vetää ratin linkkuun", jolloin häipyy myöskin auton/tmv. kulkupelin ohjattavuus. Hätäseis kytkisi vedon pois päältä yllättävässä äkkitilanteessa. Silloin törmäysmassa pienenisi ainakin jossain määrin.
    Ratin linkkuun? Mitä tarkoitat? Lukkoon? Törmäysmassa pienenee? Heitetäänkö autosta painolastia pois? Vaikka "veto" kytkettäisiinkin "pois päältä", auto rullaa hyvinkin pitkän matkan.

    Kuljettajan vireystilan seuraamiseksi on kehitetty kyllä silmien liikkeitä seuraavia sovelluksia, mutta tuo säde kuulostaa melko epätoivoiselta.

    Tämä ketju on kyllä sellaista tajunnanvirtaa, etten oikein pysy mukana.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #7
    jore avatar
    Liittynyt
    18.10.2006
    Sijainti
    Pietarsaari
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Assamies Näytä viesti
    Junaveturien "kuolleen miehen kytkin":
    Ymmärtääkseni VR:n veturikalustossa on käytössä nk. "kuolleen miehen kytkin", elikkä juuri sellainen ns. tappokatkaisija. Se pysäyttää junan kulun automaattisesti, mikäli kytkintä ei painalleta tietyin määrävälein. Tarkkaa sekuntijaksoa en meinaa tähän yhteyteen nyt millään muistaa.

    Kuljettajan pitää painaa lattiassa olevaa poljinta ja vapauttaa se kerran minuutissa. Jos kuljettaja ei näin tee, antaa laitteisto kovaäänisen äänimerkin varotukseksi ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, aloittaa laitteisto hätäjarrutuksen.
    Älä nuolase ku on jo tipahtanu

  8. #8
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Laajempia kokonaisuuksia (Oli: Vs: Bussien ajoturvalaitteet)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jore Näytä viesti
    Kuljettajan pitää painaa lattiassa olevaa poljinta ja vapauttaa se kerran minuutissa. Jos kuljettaja ei näin tee, antaa laitteisto kovaäänisen äänimerkin varotukseksi ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, aloittaa laitteisto hätäjarrutuksen.
    Olen "veli veturin" kanssa samaa mieltä siitä, että tällaiset esitykset ovat varsin kaukana elävästä elämästä.

    Vaikka nyt tuo "kuolemansäde": jos kuljettaja kurkottaa sivulle tai taakse nähdäkseen kuolleeseen kulmaan tai näkyvyyden estävän pilarin taakse, onko hyvä, että auto tekee samalla hätäjarrutuksen? Kaupunkiliikenteen autoissa taas on ainakin kaksi poljinta, joita painellaan huomattavasti useammin kuin minuutin välein

    Kaupunkiliikenteen autoissa on nykyisin muutenkin kaikenlaisia "ajonestolaitteita", jotka jopa toimiessaankin estävät sujuvan ajamisen. Sitten on vielä vikatilanteet erikseen: on esimerkiksi hauska "resetoida" täynnä matkustajia oleva auto, kun se ei enää suostu liikkumaan.

    Turvallisuusintoilussakin voisi aina välillä tehdä riskianalyysin, eli a) miten usein tietty asia tapahtuu ja b) millaiset vahingot tapahtumasta seuraa. Linja-autojen törmääminen rakennuksiin tai toisiin ajoneuvoihin on Suomessa kuitenkin varsin harvinaista pikkukolhuja lukuunottamatta.

    Tehokkaampi toimenpide liikenneturvallisuuden ja matkustusmukavuuden parantamiseksi kokonaisuutena voisi olla esimerkiksi se, että busseille ja raitiovaunuille varattaisiin myös kaupunkikeskustoissa nykyistä enemmän selkeitä, muulta liikenteeltä eristettyjä joukkoliikennekatuja ja -kaistoja, joiden käyttöä myös valvottaisiin automaattisesti. Tämä siksi, että useat matkustusmukavuutta heikentävät äkkijarrutukset ja jopa vaaratilanteet johtuvat suoraan sanottuna henkilöautoilijoiden koheltamisesta.

    Edelläesitetty toki vaatisi investointeja ja myös poliittista tahtoa, mistä kummastakin tuntuu Suomessa olevan puutetta. Automaattivalvonnan pilottikohteita olisi jo nykyisellä infralla vaikka kuinka: esimerkiksi Kehä I:llä länteen Hämeenlinnanväylän sillan itäpuolen lyhyt bussikaista tuntuu olevan yleistä omaisuutta. Siinä on länteen jatkavilla busseilla ihmettelemistä, kun henkilöautot eivät käännykään Hämeenlinnanväylälle, vaan ajavat kyljen vierestä 80 km/h. [Itse asiassa juuri tuota kohtaa olisi varsin helppo parantaa: kääntyvien ramppi siirretään bussipysäkin taakse ja bussipysäkki vähän eteenpäin nykyiselle "bussikaistalle", johon liikennemerkki 311+sopiva lisäkilpi. Vaatii toki jalankulkuyhteyden muutoksen, eli klv:n siirron ja yhden alikulkusillan.]
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  9. #9
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Tässäpä hauska ajoturvalaite: http://www.digitoday.fi/tiede-ja-tek...E4/20088053/66

    Toimiikohan tuollainen sininen led-valo oikeasti?

  10. #10
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ratin linkkuun? Mitä tarkoitat? Lukkoon? Törmäysmassa pienenee? Heitetäänkö autosta painolastia pois? Vaikka "veto" kytkettäisiinkin "pois päältä", auto rullaa hyvinkin pitkän matkan.
    Tarkoitin, että jos on samanlainen virtalukko-systeemi kuten on mm. pakettiautoissa ja henkilöautoissa, niin se vetää tosiaankin ratin linkkuun. Jolloin ajoneuvon ohjauspyörää ei päästä enää kääntämään rattilukon lukkiuduttua. Siinä se.
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  11. #11
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    sivuhyppy ovien tunnistimiin/varoittimiin:
    Volvo8700LE:issa on esiintynyt vikaisuutta ovitunnistimissa. Näin ainakin Koskareilla ja erityisesti autossa #79 (XUF-779). Usein pysäkiltä lähdettyä alkaa kuuluilla vieno "bling-bling-bling" -sen merkkinä, etteivät kulkuovet olisi kunnolla sulkeutuneet.
    "Ovisuus" on mallia 1+2+1. Autoja on jouduttu käyttämään korjautteilla tunnistinhäiriöitten vuoksi. Volvo8700:t kulkevat Oulussa linjoilla 1, 3, 8 sekä 20 pääsääntöisesti. Toinen Oulunseudun 8700-operaattori on V.Alamäki Oy, joka käyttää 8700:sia linjalla 50 (Oulu-via Toppila-Haukipudas-Ii).
    Viimeisin muokkaaja Assamies; 11.04.2008 kello 13:40. Syy: lisäys: V.Alamäki, alun oikaisu
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  12. #12
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Bussien ajoturvalaitteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Assamies Näytä viesti
    Tarkoitin, että jos on samanlainen virtalukko-systeemi kuten on mm. pakettiautoissa ja henkilöautoissa, niin se vetää tosiaankin ratin linkkuun. Jolloin ajoneuvon ohjauspyörää ei päästä enää kääntämään rattilukon lukkiuduttua. Siinä se.
    Ehjä virta-/ohjauslukko EI lukkiudu ennen kuin avain poistetaan lukosta. Eli pelkän avaimen kääntämisellä 0-asentoon ei vielä pitäisi saada aikaan ratin lukkiutumista.

    Ketjusta yleisesti: on EHKÄ hyvä, että joidenkin mielikuvituksessa riittää voimaa ketjussa mainittujen kaltaisten ehdotusten pohdiskeluun... Mutta kuten aiemmin joku totesi: menee kyllä yli oman todellisuudentajunnan, kovaa ja korkealta...
    Elämä on, mikset sinäkin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. Bussien ovitus
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 05.05.2013, 19:37
  3. Bussien päällipesu
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.01.2009, 11:50
  4. Bussien tunnistamista
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.12.2007, 16:11
  5. HKL:n bussien verhot
    kirjoittanut otto s foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 30.11.2007, 12:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •