Tallinnan bussiverkko

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,480
Esimerkiksi Tallinnassa on pääosa liikenteestä hoidettu ilman terminaalia. Viru-keskuksen alla toki on (pienehkö) bussiterminaali, mutta sinnekin tulee enimmäkseen kauemmas kulkevia busseja (jotka varmaan Helsingissä vastaisivat esimerkiksi Nurmijärven tai Kirkkonummen liikennettä). Pääosa liikenteestä (bussit, trolikat ja ratikat) kulkee keskustan läpi eikä pääty varsinaiseen terminaaliin.
Ylläoleva ei mielestäni pidä yhtä asian todellisen laidan kanssa. Tallinna Autobussikoondisin linjoista 1, 1A, 8, 14, 15, 18, 19, 29, 34A, 38, 40, 44 ja 48 käyttävät Viru keskusta terminaalinaan eikä yhtäkään näistä linjoista voi missään tapauksessa rinnastaa Nurmijärven tai Kirkkonummen linjoihin. Lisäksi Lasnämäen suurlähiön linjat kääntyvät tuon keskuksen lähikorttelien luona ympäri katuverkossa (eli eivät nekään ole keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja). Tallinnan johdinautolinjoista yksikään ei ole keskustan läpi kulkeva heilurilinja, vaan niiden terminaalin virkaa hoitaa Kaubamajan päätepysäkkikeskittymä (osa linjoista toki menee Balti jaamin asemalle liikekeskustan sijasta). Ratikkalinjat sitävastoin ovat keskustan läpi kulkevia heilureita. Osa dieselbussilinjoistakin on muunkinlaisia kuin keskustaan päättyviä - aika monet niistä liikkuvat koko pituudeltaan täysin keskusta-alueen ulkopuolella. Tallinnan bussilinjoihin voi tutustua osoitteessa http://soiduplaan.tallinn.ee/index.php (valitaan kohta "Buss").
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Ylläoleva ei mielestäni pidä yhtä asian todellisen laidan kanssa. Tallinna Autobussikoondisin linjoista 1, 1A, 8, 14, 15, 18, 19, 29, 34A, 38, 40, 44 ja 48 käyttävät Viru keskusta terminaalinaan eikä yhtäkään näistä linjoista voi missään tapauksessa rinnastaa Nurmijärven tai Kirkkonummen linjoihin.

Kyllä minä voin, Pirita on jo ihan eri kaupunkia siellä kaukana :) Mutta eipä tuo matkana tietenkään Kirkkonummea vastaa. Toisaalta Tallinna on selvästi pienempi kaupunkikin. En minä noita kuitenkaan minään osaa kaupungin "sisäisenä liikenteenä" pitää samalla tavoin kuin trollikoita ja ratikoita (ja joitakin bussilinjoja).

Lisäksi Lasnämäen suurlähiön linjat kääntyvät tuon keskuksen lähikorttelien luona ympäri katuverkossa (eli eivät nekään ole keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja). Tallinnan johdinautolinjoista yksikään ei ole keskustan läpi kulkeva heilurilinja, vaan niiden terminaalin virkaa hoitaa Kaubamajan päätepysäkkikeskittymä (osa linjoista toki menee Balti jaamin asemalle liikekeskustan sijasta).

En minä väittänytkään linjojen olevan helurilinjoja, mutta eivät ne kuitenkaan mihinkään yhteen ja samaan terminaaliin pääty, kuten Espoon bussit ja junarata meillä. Toki suurimmista lähiöstä on keskusta-alueelle päättyviä linjoja, mutta niistä syntyy osittain väärä kuva joukkoliikenneverkosta (monet linjat kulkevat esimerkiksi ainoastaan ruuhka-aikoina).

Mielestäni Tallinnan joukkoliikenneverkko kattaa tasaisemmin koko kaupungin (Helsinkiin verrattuna) ja osittain tämä johtuu siitä, että linjoja ei olla rakennettu samalla tavoin terminaalikeskeisesti ainakaan samassa mitassa kuin Helsingissä. Myös liikkuminen on siellä luonteeltaan erilaista, juuri koskaan ei tule matkusettua mihinkään keskusasemalle samalla tavoin kuin PK-seudun joukkoliikennettä käytettäessä (Kampissa ja Rautatieasemalla tulee pyörittyä vaikka juuri koskaan ei sinne ole menossa). Paitsi tietenkin silloin kun on matkustamassa Tallinnasta johonkin muuhun kaupunkiin.

Kari
 
Vs: Länsimetro

Mielestäni Tallinnan joukkoliikenneverkko kattaa tasaisemmin koko kaupungin (Helsinkiin verrattuna) ja osittain tämä johtuu siitä, että linjoja ei olla rakennettu samalla tavoin terminaalikeskeisesti ainakaan samassa mitassa kuin Helsingissä.

Tallinnan verkko on myös vaikeampi hahmottaa. Kun ei ole yhtä paikkaa, josta kaikki linjat lähtisivät, niin saa kartan kanssa arvailla, mistä mahtaisi lähteä juuri se bussi, mihin itse aikoo mennä. Viru keskuksen terminaali on selkeä, ratikkalinjat ovat selkeitä, mutta trollikat ja muut bussit ovat aika vaikeita käyttää minusta. Eivät ole vieläkään tehneet siellä selkeää linjaa laivamatkustajille. Joku bussi, joka lähtisi Viru keskuksesta ja ajaisi terminaaleille, joilla olisi merkitty pysäkki tälle terminaalibussille olisi hyvä. Sama bussi voisi ajaa heilurina satamien ja lentoaseman väliä.
 
Vs: Länsimetro

Tallinnan verkko on myös vaikeampi hahmottaa. Kun ei ole yhtä paikkaa, josta kaikki linjat lähtisivät, niin saa kartan kanssa arvailla, mistä mahtaisi lähteä juuri se bussi, mihin itse aikoo mennä. Viru keskuksen terminaali on selkeä, ratikkalinjat ovat selkeitä, mutta trollikat ja muut bussit ovat aika vaikeita käyttää minusta.

Tämä on totta. Ehkäpä juuri tuosta syystä tuli itse käytettyä enimmäkseen raitiovaunuja silloin kuin itse siellä asustelin. Mutta jos nyt Helsinkiin vertaa, niin ei se täkäläinenkään systeemi mikään selkeyden perikuva ole (mihin suuntaan se kolmonen nyt mahtaakaan kääntyä Mannerheimintieltä...). No, metrolinjasto tosin on erittäinkin selkeä ja yksiselitteinen :)

Eivät ole vieläkään tehneet siellä selkeää linjaa laivamatkustajille. Joku bussi, joka lähtisi Viru keskuksesta ja ajaisi terminaaleille, joilla olisi merkitty pysäkki tälle terminaalibussille olisi hyvä. Sama bussi voisi ajaa heilurina satamien ja lentoaseman väliä.

Tuota, tuota. Eikös linja 2 ole juurikin tuollainen?
http://tinyurl.com/2jbg9m

Kieltämättä merkinnät saisivat olla selkeämmät, mutta tuohan menee juurikin satamasta Virun kautta lentoasemalle.

Kari
 
Vs: Tallinnan bussilinjoista

Tuota, tuota. Eikös linja 2 ole juurikin tuollainen?

Kieltämättä merkinnät saisivat olla selkeämmät, mutta tuohan menee juurikin satamasta Virun kautta lentoasemalle.

Kakkosen pahin ongelma tosin on vuoroväli joka on aivan liian harva palvellakseen hyvin satamaan ja satamasta suuntautuvaa liikennettä eteenkin laivojen tulo- ja lähtöaikoina. Lisäksi hämmennystä saattaa aiheuttaa ainakin TallinkSiljan (eli D-terminaaliin saapuvien) matkustajien kohdalla se, että linja pysähtyy ko. terminaalin luona samalla pysäkillä niin lentokentän (eli keskustan) suuntaan kuin A-terminaalin suuntaan mennessäänkin. Samoin reitillä keskustan suuntaan oleva yhdestä kielletystä kääntymissuunnasta johtuva aivan käsittämätön koukkaus Tuukri -katua Mere Puiesteelle ja takaisin Hobujaaman kohdalle samaa katua pitäisi saada järkevälle pohjalle. Reitti voisi olla esim. D-terminaali - A-terminaali (selkeästi eri pysäkit eri kulkusuunnille esim. eri puolille nykyistä terminaalin edustan autokenttää) - Mere Pst - Viruaukio - Narva Maantee - Virukeskus - nykyinen reitti.
Nämä pikkuongelmat ratkaisemalla linja palvelisi varsin hyvin satamasta keskustan kautta lentoasemalle ja päinvastoin suuntautuvaa liikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Kyllä minä voin, Pirita on jo ihan eri kaupunkia siellä kaukana :) Mutta eipä tuo matkana tietenkään Kirkkonummea vastaa. Toisaalta Tallinna on selvästi pienempi kaupunkikin. En minä noita kuitenkaan minään osaa kaupungin "sisäisenä liikenteenä" pitää samalla tavoin kuin trollikoita ja ratikoita (ja joitakin bussilinjoja).
En minä väittänytkään linjojen olevan helurilinjoja, mutta eivät ne kuitenkaan mihinkään yhteen ja samaan terminaaliin pääty, kuten Espoon bussit ja junarata meillä. Toki suurimmista lähiöstä on keskusta-alueelle päättyviä linjoja, mutta niistä syntyy osittain väärä kuva joukkoliikenneverkosta (monet linjat kulkevat esimerkiksi ainoastaan ruuhka-aikoina).
Tallinna Autobussikoondisin hoitamia linjoja on tietenkin useammanlaisia aivan kuten Helsinginkin sekä sisäisiä että seudullisia linjoja löytyy moneen lähtöön. Trollikat, jotka tuossa mainitsit, hoitavat nimenomaan yhteyksiä keskustasta (samoin Baltin jaamin asemalta sekä linja 9 Koplista) lounaissuunnan lähiöihin, ei keskustaliikennettä.

Tuo kohta "Espoon bussit ja junarata meillä"...? Mitähän siinä ajat takaa? Eivätkö Elektriraudteen junat käytä Balti jaamin asemaa samalla tavoin kuin meillä Helsingin asema on junien pääterminaali? Eivätkö Viru keskuksen ja sen viereisten korttelien päätepysäkit vastaa sijaintiensa puolesta aika lailla samaa ajattelua kuin Helsingin Rautatientori + Elielinaukio + Kamppi sisä- ja ulkopysäkkeineen + Erottaja? Tallinnan bussilinjastorakenteessa on eroja verrattuna Helsingin vastaavaan. Siitä huolimatta huomattava osa linjoista on varsin pieneltä aluekokonaisuudelta eri suuntiin lähteviä säteittäislinjoja sielläkin.

Miten niin suurimmista lähiöistä keskustaan päättyvistä linjoista syntyy väärä kuva? Luulisi niillä (esim. Lasnamäen) linjoilla tehtävän aika suuret suoritteet.
 
Oikeastaan suurin ero Tallinnan ja Helsingin välillä löytyy siitä, etteivät junat ole mitenkään täysimääräisesti kytkettyinä taksa- ja lippujärjestelmään. Sähköjunat halpoine kertalippuineen houkuttelevat kyllä joitain matkustajia myös kaupungin sisäiselle matkalle, mutta silti radanvarren asuinalueiltakin se ykköskulkuneuvo on bussi. Toisaalta nykyinen sähköjunaliikenne sekavine vuoroväleineen on lähinnä jäänne neuvostoajalta - todellisuudessa merkitys on kohtuullisen pieni. Jostain radanvarren taajamasta kaupungin ulkopuoleltakin kulkee reittitakseja kaupunkiin Kaubamajan nurkalle jatkuvalla syötöllä siihenkin aikaan kun vanhankaupungin toiselle puolelle ajavat sähköjunat viettävät perinteistä arjen päivätaukoa.

Aika lailla yleiseurooppalainen liikennejärjestelmästä tulisi, jos junat saataisiin täysin kytkettyä siihen. Eipä silti voi kovin moittia Tallinnan liikennettä. Bussit ajavat hyvin lyhyin vuorovälein seisomakuormassa, käyttäjiä on ja tarjontaakin kyllä. Välttämättä se, että systeemi avautuu hankalasti turistille, ei ole ongelma. Kuitenkin vaikkapa trollikat ajavat pääpiirteissään samoja latuja kuin jo neuvostoaikana. Lähes jokainen lähiön asukas tietää, millä trollilla pääsee ja kuinka siellä toimitaan.
 
Vs: Länsimetro

Tuo kohta "Espoon bussit ja junarata meillä"...? Mitähän siinä ajat takaa?

Lähinnä samaa, johon viittasin toisessa viestiketjussakin. Keskustaan saapuva lähiliikenne saapuu Helsingissä Terminaaleihin, joissa pääosa ihmisistä jää pois. Tallinnassa (ainakin omien havaintojen perusteella) ihmiset jäävät pois tasaisemmin pitkin reittiä ja vaihtavat sitten esimerkiksi bussista ratikkaan sopivaksi katsomassaan kohdassa (tai kävelevät perille tietysti).

Eivätkö Elektriraudteen junat käytä Balti jaamin asemaa samalla tavoin kuin meillä Helsingin asema on junien pääterminaali?

Kuten toisessakin viestissä todettiin, ei rautatie Tallinnan lähiliikenteessä ole oikein vertailukelpoinen Helsingin tilanteeseen. En ole tilastoja nähnyt, mutta käsittääkseni matkustajamäärät eivät kovin suuria ole. Ainakin itse pidän Balti jaamia lähinnä kaukoliikenteen terminaalina.

Eivätkö Viru keskuksen ja sen viereisten korttelien päätepysäkit vastaa sijaintiensa puolesta aika lailla samaa ajattelua kuin Helsingin Rautatientori + Elielinaukio + Kamppi sisä- ja ulkopysäkkeineen + Erottaja?

Viru-keskuksen voi karkeasti ajatella vastaavan Kamppia siinä mielessä, että molemmissa on kyse kauppakeskuksesta, jonka yhteydessä toimii liikenneterminaali. Kuitenkaan Viru-keskuksella ei ole samanlaista liikenteellistä merkitystä kuin Kampilla. Terminaali on selvästi pienempi, eikä se ei ole vaihtopaikka liikennevälineestä toiseen. Ainakaan itse en hahmota Tallinnan liikenneverkkoa siten, että Viru-keskus olisi jonkinlainen keskikohta.

Miten niin suurimmista lähiöistä keskustaan päättyvistä linjoista syntyy väärä kuva? Luulisi niillä (esim. Lasnamäen) linjoilla tehtävän aika suuret suoritteet.

No väärä ja väärä. Riippuu tietenkin siitä, mistä näkökulmasta on kiinnostunut. Ainakaan itse en hahmota liikenneverkkoa ruuhkalinjojen perusteella vaan niin sanotuista runkolinjoista lähtien. Ruuhkalinjat kiinnostavat sitten lähinnä, jos niitä sattuu itse käyttämään esimerkiksi työmatkan vuoksi.

Kari
 
Vs: Tallinnan liikenneverkko

Lähinnä samaa, johon viittasin toisessa viestiketjussakin. Keskustaan saapuva lähiliikenne saapuu Helsingissä Terminaaleihin, joissa pääosa ihmisistä jää pois. Tallinnassa (ainakin omien havaintojen perusteella) ihmiset jäävät pois tasaisemmin pitkin reittiä ja vaihtavat sitten esimerkiksi bussista ratikkaan sopivaksi katsomassaan kohdassa (tai kävelevät perille tietysti).
Nähdäkseni Helsingin (seudun) linjoissa on tässä suhteessa melkoisia keskinäisiä eroavaisuuksia. Länsiväylän suunnan seutulinjoilla varmasti etenkin Kampin keskuksen valmistumisen jälkeen mennäänkin suhteessa eniten pääterminaaliin saakka. Sitä vastoin väittäisin, että Töölön suunnalta keskustaan tulevilta linjoilta aletaan jäädä pois jo paljon ennen loppupistettä hieman samaan tapaan kuin Tallinnassa.

Kuten toisessakin viestissä todettiin, ei rautatie Tallinnan lähiliikenteessä ole oikein vertailukelpoinen Helsingin tilanteeseen. En ole tilastoja nähnyt, mutta käsittääkseni matkustajamäärät eivät kovin suuria ole. Ainakin itse pidän Balti jaamia lähinnä kaukoliikenteen terminaalina.
LateZ:han totesikin edellä, että sähköjunaliikenteen rooli Tallinnassa on varsin toisarvoinen. Eihän verkko palvele järeitä neuvostoajalta peräisin olevia lähiöitä ensinkään. Pointti minulla toki oli se, että Balti jaam on keskustaa ajatellen tärkein sähköjunaliikenteenkin asema. Riippumatta siitä, että asema sijaitsee liikekeskuksen kannalta melko sivussa ja sähköjunaliikenteen rooli on niinkin vähäinen kuin on.

Ainakaan itse en hahmota Tallinnan liikenneverkkoa siten, että Viru-keskus olisi jonkinlainen keskikohta.
Tässä näköjään käsityksemme poikkeavat eniten. Minun mielestäni kaikki pysäkit / pysäkkialueet alueella Hobujaama / Viru keskus / Maneezi / Kaubamaja / Estonia muodostavat eräänlaisen "hajautetun paikallisliikennekeskuksen". Tämä on tulkintakysymys ja toki ymmärrän, että muitakin näkemyksiä on olemassa.

Riippuu tietenkin siitä, mistä näkökulmasta on kiinnostunut. Ainakaan itse en hahmota liikenneverkkoa ruuhkalinjojen perusteella vaan niin sanotuista runkolinjoista lähtien. Ruuhkalinjat kiinnostavat sitten lähinnä, jos niitä sattuu itse käyttämään esimerkiksi työmatkan vuoksi.
Kiinnostuksen kohde todellakin vaihtelee. Aika monet tämän foorumin aktiivikäyttäjät näyttävät olevan joukkoliikenneharrastajia. Jotkut ovat alalla töissä. Itse olen näiden asioiden yhdistelmä, harrastus on voimakas ja töitä tehdään alalla kovastikin (tietokoneen ruudun takaa). Minua kiinnostaa liikennejärjestelmien kokonaisuudet suhteessa maankäyttöön, samoin historia, taloudelliset ja ideologiset taustat jne. Myös kalusto teknisine ratkaisuineen on minun "juttujani". Tavalliset bussimatkustajat katsovat näitä asioita ymmärrettävästi hyvin erilaisella tavalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tallinnan liikenneverkko

LateZ:han totesikin edellä, että sähköjunaliikenteen rooli Tallinnassa on varsin toisarvoinen. Eihän verkko palvele järeitä neuvostoajalta peräisin olevia lähiöitä ensinkään. Pointti minulla toki oli se, että Balti jaam on keskustaa ajatellen tärkein sähköjunaliikenteenkin asema. Riippumatta siitä, että asema sijaitsee liikekeskuksen kannalta melko sivussa ja sähköjunaliikenteen rooli on niinkin vähäinen kuin on.

Mielenkiintoista nähdä mikä on Balti jaamin asema tulevaisuudessa, jos junaliikennettä aletaan kehittää. Joissain suunnitelmissa on muistaakseni esitetty sitäkin, että sekä bussiterminaali että rautatieterminaali siirrettäisiin Ülemistöön. Sinne saataisiin silloin kaiken maalla kulkevan kaukoliikenteen terminaali, joka olisi myös erittäin lähellä lentoasemaa. Yhteys keskustaan olisi tarkoitus hoitaa raitiovaunulla (ilmeisesti jatkamalla linjoja 2 ja 4).

Tässä näköjään käsityksemme poikkeavat eniten. Minun mielestäni kaikki pysäkit / pysäkkialueet alueella Hobujaama / Viru keskus / Maneezi / Kaubamaja / Estonia muodostavat eräänlaisen "hajautetun paikallisliikennekeskuksen". Tämä on tulkintakysymys ja toki ymmärrän, että muitakin näkemyksiä on olemassa.

Harmi, ettei minulla nyt ole sitä linjakarttaa käsillä. Mutta muistelisin aikanani ihmetelleeni poikittais- ja heilurilinjojen määrää. Minä en myöskään näe esimerkiksi trollikkaliikennettä niinkään lähiöstä keskustaan kulkevana, vaan enemmän Kristiinen aluetta palvelevana järjestelmänä, joka sitten rajoittuu luontevasti keskustan ja Mustamäen lähiön väliin.

Mutta ilman karttaa tämä perustuu siis muistinvaraiseen arveluun, saatan olla pahastikin metsässä :)

Kari
 
Vs: Tallinnan liikenneverkko

Harmi, ettei minulla nyt ole sitä linjakarttaa käsillä. Mutta muistelisin aikanani ihmetelleeni poikittais- ja heilurilinjojen määrää. Minä en myöskään näe esimerkiksi trollikkaliikennettä niinkään lähiöstä keskustaan kulkevana, vaan enemmän Kristiinen aluetta palvelevana järjestelmänä, joka sitten rajoittuu luontevasti keskustan ja Mustamäen lähiön väliin.
Johdinautoliikenteeseen liittyvää tietoutta voi käydä tarkistamassa osoitteessa http://tinyurl.com/2akoad . Kunkin linjan kohdalla on painike, jonka avulla voi katsoa linjaa kartalla. Esimerkiksi linjan 1 osalta on helppoa nähdä, että se menee Kristiinen kautta Mustamäeen. Linja 5 on periaatteessa vastaava linja, mutta kaupungin päässä päättäri sijaitseekin Balti jaamin asemalla. Muut linjat palvelevat hieman toisin reititettyinä sekä Mustamäen että Väike Õismäen lähiöitä ja tietenkin samalla reittien varrenkin alueita. Itse kukin voi halutessaan tehdä pienen excursion Tallinnaan ja käydä vilkaisemassa, mikä on esimerkiksi maankäytön tehokkuus Mustamäessa ja Väike Õismäessä suhteessa vaikkapa Kristiineen.
 
Tallinnan Balti jaam on pieni terminaali

Kuten toisessakin viestissä todettiin, ei rautatie Tallinnan lähiliikenteessä ole oikein vertailukelpoinen Helsingin tilanteeseen. En ole tilastoja nähnyt, mutta käsittääkseni matkustajamäärät eivät kovin suuria ole. Ainakin itse pidän Balti jaamia lähinnä kaukoliikenteen terminaalina.

Kaukoliikenteen terminaali? Onko Viron kokoisessa maassa kaukojunia?

No, päivässä: yksi Narvaan, yksi Rakvereen, Tarton suunnalle enintään kuusi, kaksi Pärnuun ja enintään kolme Viljantiin. Jos myös Raplan, Lellen ja Tyrin junat ovat kaukojunia, niin niitä kuusi yhteensä. Kaikenkaikkiaan enimmillään 19 (perjantaisin). Toki vielä kansainvälisiä junia: yksi Moskovaan ja toinen Pietariin.

En ole tilastoja nähnyt, mutta käsittääkseni kaukojunien matkustajamäärä ei ole kovin suuri.

En jaksanut laskea Elektriraudteen lähijunien lukumäärää. Vaikutelmani on, että Balti jaaman juna- ja matkustajamäärät ovat Helsinkiin verrattuna pieniä sekä lähi- että kaukoliikenteen osalta.
 
Takaisin
Ylös