Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Suomen kaupungeissahan on perinteisesti valvottu poistumisovia peilien avulla ja nykyään joissakin bussimalleissa se on erityisen hankalaa melkoisen tankoviidakon keskellä.

    Fuzhoun kaikissa kaupunkibusseissa on melko yksinkertainen, mutta tehokas valvontakeino poistumisoville: kamera ja monitori. Toimisiko Suomessa?

    Tässä muutama kuva:
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat    
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Kuten kuvistani näkee on poistumisovilla simppeli, kuvulla päällystetty kamera ja ohjaamossa, kuljettajan näköpiirissä yksinkertainen kuvaputkimonitori. Syitä siihen, miksi perinteinen kuvaputkimonitori on valittu voin vain arvailla, mutta jokaisessa näkemässäni tällaisessa monitorissa on kuva aina ollut kirkas ja selkeä. Onkohan tällainen tekniikka luotettavampaa ja halvempaa, kuin vaikkapa litteät näytöt? Kamera puolestaan osoittaa oville niin, että monitorissa näkyy juuri oviaukko ja -monttu eli ne tärkeimmät asiat poistumusovien valvontaan. Enkä ole kertaakaan nähnyt, ettei liikenteessä olevassa bussissa nämä laitteet toimisi, joten ilmeistä on, että tämä on sellainen varuste, että ilman sitä ei lähdetä liikenteeseen ollenkaan, ainakaan matkustajapalvelukseen. Lisäksi busseissa on aina perinteinen iso laajakulmapeili sisätilojen yleisvalvontaan.

    Ihan toimivan oloinen ratkaisu kaikenkaikkiaan.

    Mitä Suomen tieliikennelaki sanoisi tällaisista? Saakos tuollaista monitoria, "telkkaria", olla ohjaamossa kuljettajan näköpiirissä?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Mites mul on semmonen mielikuva et ainakin TKL:n 7000-nivelissä olisi joillekin oville kameratähystys? Ja olihan tuossa 550:llä lainassa olleessa tuplanivelessä kamerat poistumisovien valvontaan.

    Mitä tulee monitorin ohjaamossa oloon niin ei kai sitä ole kielletty, kaikissa jäteautoissahan on ainakin peruutuskamera. On kuvaputki ja lcd-mallia...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.05.2008 kello 20:49. Syy: Poistettu pitkä lainaus
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali Näytä viesti
    Mitä tulee monitorin ohjaamossa oloon niin ei kai sitä ole kielletty, kaikissa jäteautoissahan on ainakin peruutuskamera. On kuvaputki ja lcd-mallia...
    Jaa joo, niinhän onkin. Ei vain muistunut mieleeni, että onhan sellaisia tosiaan jo nykyäänkin ohjaamoissa; esimerkiksi Helmi-näyttö monen YTV-alueen bussissa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali Näytä viesti
    Mites mul on semmonen mielikuva et ainakin TKL:n 7000-nivelissä olisi joillekin oville kameratähystys
    Näin on. Kaikissa sarjan nivelissä sitä ei kuitenkaan ole. Muistaakseni 424:stä se puuttuu.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa



    Tässä esimerkissä (TKL #425) on kameroita joka poistumisovella, joita on 3 kpl. Kamerat eivät kuitenkaan korvaa täysin taustapeiliä.

    Olisiko mielekkäämpi sijoituskohde sitten vaikka kojelauta ja mitenkä ne sietää tärinää, on hyvä kysymys. Kuvaputkiteknologiaan en jaksa uskoa, viime vuosina kun litteiden näyttöjen hinnat ovat suorastaan romahtaneet.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkilinja-autoissa

    Westendin Linjan Irisbus Citelis Line -autoissahan tuollainen keski- ja takaovien näyttö löytyy kuljettajan paikalta vasemmalta ylävinkkelistä.

  8. #8
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Onpa kameroita asennettu myös teli-Scalaan, esimerkkiautona toimii TKL 236. Tuossa mallissahan näkymä takaovelle on yksiosaisuudesta huolimatta varsin rajallinen
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  9. #9

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

    Tuo on todella hyvä tapa. Pitäisi olla kaikissa busseissa suomessa ja muualla maailmalla.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkilinja-autoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Westendin Linjan Irisbus Citelis Line -autoissahan tuollainen keski- ja takaovien näyttö löytyy kuljettajan paikalta vasemmalta ylävinkkelistä.
    Muuten hyvä mutta matkustajapalvelun kannalta ei toimi. Etuovesta sisään tulevat matkustajat ja muista ovista poistuvat matkustajat eivät millään osu yhdellä silmäyksellä samaan näkökenttään.

    Eilen ajoin kahdella Scala-korisella autolla (HelB 503 ja 615). Molemmista täytyy sanoa, että peiliratkaisut oli kohdallaan; sisäpeileistä (3 kpl) näki yhdellä päänliikkeellä koko matkustamon ja sähkösäätöiset (toimivat ) ulkopeilitkin oli fiksusti sijoiteltu näin matalan auringon aikaan ajamista ajatellen. Vielä kun kuljettajan istuinkin oli säädettävissä moneen suuntaan niin pitkäjalkainenkin pärjää työssään...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Liikennevalvonnan keinoja
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 29.03.2008, 10:58
  2. Käytetyt materiaalit kaupunkibusseissa
    kirjoittanut Ajomestari foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.10.2007, 21:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •