Ovivalvonnan keinoja kaupunkibusseissa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Suomen kaupungeissahan on perinteisesti valvottu poistumisovia peilien avulla ja nykyään joissakin bussimalleissa se on erityisen hankalaa melkoisen tankoviidakon keskellä.

Fuzhoun kaikissa kaupunkibusseissa on melko yksinkertainen, mutta tehokas valvontakeino poistumisoville: kamera ja monitori. Toimisiko Suomessa?

Tässä muutama kuva:
 

Liitetiedostot

  • 照片 006.jpg
    照片 006.jpg
    66.5 KB · Lukukerrat: 283
  • 照片 008.jpg
    照片 008.jpg
    88.4 KB · Lukukerrat: 253
  • 照片 009.jpg
    照片 009.jpg
    43.8 KB · Lukukerrat: 226
Kuten kuvistani näkee on poistumisovilla simppeli, kuvulla päällystetty kamera ja ohjaamossa, kuljettajan näköpiirissä yksinkertainen kuvaputkimonitori. Syitä siihen, miksi perinteinen kuvaputkimonitori on valittu voin vain arvailla, mutta jokaisessa näkemässäni tällaisessa monitorissa on kuva aina ollut kirkas ja selkeä. Onkohan tällainen tekniikka luotettavampaa ja halvempaa, kuin vaikkapa litteät näytöt? Kamera puolestaan osoittaa oville niin, että monitorissa näkyy juuri oviaukko ja -monttu eli ne tärkeimmät asiat poistumusovien valvontaan. Enkä ole kertaakaan nähnyt, ettei liikenteessä olevassa bussissa nämä laitteet toimisi, joten ilmeistä on, että tämä on sellainen varuste, että ilman sitä ei lähdetä liikenteeseen ollenkaan, ainakaan matkustajapalvelukseen. Lisäksi busseissa on aina perinteinen iso laajakulmapeili sisätilojen yleisvalvontaan.

Ihan toimivan oloinen ratkaisu kaikenkaikkiaan.

Mitä Suomen tieliikennelaki sanoisi tällaisista? Saakos tuollaista monitoria, "telkkaria", olla ohjaamossa kuljettajan näköpiirissä?
 
Mites mul on semmonen mielikuva et ainakin TKL:n 7000-nivelissä olisi joillekin oville kameratähystys? Ja olihan tuossa 550:llä lainassa olleessa tuplanivelessä kamerat poistumisovien valvontaan.

Mitä tulee monitorin ohjaamossa oloon niin ei kai sitä ole kielletty, kaikissa jäteautoissahan on ainakin peruutuskamera. On kuvaputki ja lcd-mallia...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä tulee monitorin ohjaamossa oloon niin ei kai sitä ole kielletty, kaikissa jäteautoissahan on ainakin peruutuskamera. On kuvaputki ja lcd-mallia...
Jaa joo, niinhän onkin. Ei vain muistunut mieleeni, että onhan sellaisia tosiaan jo nykyäänkin ohjaamoissa; esimerkiksi Helmi-näyttö monen YTV-alueen bussissa.
 
tkl_425_kamerat.jpg


Tässä esimerkissä (TKL #425) on kameroita joka poistumisovella, joita on 3 kpl. Kamerat eivät kuitenkaan korvaa täysin taustapeiliä.

Olisiko mielekkäämpi sijoituskohde sitten vaikka kojelauta ja mitenkä ne sietää tärinää, on hyvä kysymys. Kuvaputkiteknologiaan en jaksa uskoa, viime vuosina kun litteiden näyttöjen hinnat ovat suorastaan romahtaneet.
 
Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkilinja-autoissa

Westendin Linjan Irisbus Citelis Line -autoissahan tuollainen keski- ja takaovien näyttö löytyy kuljettajan paikalta vasemmalta ylävinkkelistä.
 
Onpa kameroita asennettu myös teli-Scalaan, esimerkkiautona toimii TKL 236. Tuossa mallissahan näkymä takaovelle on yksiosaisuudesta huolimatta varsin rajallinen :mad:
 

Liitetiedostot

  • teliscala_takaovi.jpg
    teliscala_takaovi.jpg
    110.8 KB · Lukukerrat: 315
Vs: Ovivalvonnan keinoja kaupunkilinja-autoissa

Westendin Linjan Irisbus Citelis Line -autoissahan tuollainen keski- ja takaovien näyttö löytyy kuljettajan paikalta vasemmalta ylävinkkelistä.

Muuten hyvä mutta matkustajapalvelun kannalta ei toimi. Etuovesta sisään tulevat matkustajat ja muista ovista poistuvat matkustajat eivät millään osu yhdellä silmäyksellä samaan näkökenttään.

Eilen ajoin kahdella Scala-korisella autolla (HelB 503 ja 615). Molemmista täytyy sanoa, että peiliratkaisut oli kohdallaan; sisäpeileistä (3 kpl) näki yhdellä päänliikkeellä koko matkustamon ja sähkösäätöiset (toimivat :) ) ulkopeilitkin oli fiksusti sijoiteltu näin matalan auringon aikaan ajamista ajatellen. Vielä kun kuljettajan istuinkin oli säädettävissä moneen suuntaan niin pitkäjalkainenkin pärjää työssään...
 
Takaisin
Ylös